Bart heeft sinds een tijdje een Daytona Gun M4. Dit is een apparaat dat werkt op perslucht. Je weet wel, hetzelfde goedje dat de meeste duikers gebruiken om te ademen onder water.
Daytona Gun M4
De reden waarom Bart is overgestapt naar een Daytona Gun m4 is dat hij terugslag wilde. Zijn eerste apparaat was een Tokyo Marui Scar met EBB. Maar een Daytona Gun geeft een nog hardere kick, wat Bart een blije jongen maakt. 😉 Jammer genoeg is het dan weer niet zo dat je een Daytona Gun even in de winkel kunt kopen. Het word dus hobbyen geblazen als je ook een apparaat op perslucht wilt.
Je hebt een zogenaamde “host” nodig om de hele constructie in te plaatsen. Je kunt namelijk alleen een Daytona Engine kopen die je weer in de “host” moet plaatsen. Wanneer je een M4 wilt, ben je gebonden aan de G&P M4 GBB. In dit apparaat past de Daytona Gun engine. Het ombouwen was de eerste keer een redelijk gedoe zoals je ziet in de video. Maar zoals met alles, wanneer je het één keer hebt gedaan, is het makkelijker. Je maakt bij de eerste installatie fouten die je later niet meer maakt, als het goed is tenminste.
Wat dat betreft is de Daytona Gun M4 een redelijk sleutel project geweest. Bart kwam verschillende keren online in de Facebook chat dat er weer een onderdeeltje kapot was gegaan en dat zijn apparaat het niet deed. Dan komt daarbij ook nog eens het probleem van het inslijten. Je moet namelijk ongeveer 10.000 BB’s verschieten voordat je apparaat het netjes en consistent doet. Zoals je ziet in de video komt er nu bij het eerste schot nog wat meer lucht mee dan de bedoeling is.
Maar als het dan eindelijk werkt is het een geweldig apparaat om mee te skirmen, aldus Bart. Hij kicked, waar een polarstar dat niet doet, de charging handle moet je echt gebruiken, gewone AEG magazijnen passen er in en met wat mods kun je je Daytona Gun M4 aanpassen zodat hij ook nog eens een flinke afstand kan halen. Je moet het alleen niet erg vinden om met een luchtfles rond te lopen.
Nog even het kosten plaatje van Bart zijn Daytona Gun M4:
- Host M4 – 200 euro
- Daytona Gun engine – 500 euro
- 3000 psi tank – 60 euro
- 4500 psi tank – 170 euro
- regulator – 200 euro
Zoals je ziet is het nogal een duur apparaatje, wat dus, ook nog eens eerst ingebouwd moet worden.
Denk je dat jij het gesleutel er voor hebt?
Rickje1990 zegt
Super leuke review heren!
Nick zegt
Super toffe review!, ik ben steeds meer geïnteresseerd aan het raken door HPA systemen en vroeg me af of je die lucht tanks zelf kan bijvullen als je een goede compressor hebt met de juiste aansluitingen, of dat je dat echt door zo een duikbedrijf moet laten doen zoals Scuba tanks.
Bart zegt
Blij om te horen, Nick!
Er zijn meerdere opties om je paintball tank te vullen, maar één optie valt bij de meeste mensen al meteen weg: Je eigen compressor kopen. De standaard paintball tank heeft een druk van 200bar. Carbon tanks hebben een druk van 300bar.
De normale ‘workshop’ compressoren kunnen vaak maar vullen tot 8bar. Je hebt dus een speciale compressor nodig die tot 200bar (of 300bar) kan vullen en de lucht meteen vochtvrij kunnen maken. Deze compressoren gaan je van €1000 tot €3000 kosten.
Dan zijn er nog de volgende opties:
1. Laat de paintball tank bij een duikwinkel vullen die de juiste aansluiting heeft. (hebben ze vaak niet, zul je zelf aan moeten schaffen: http://www.gopaintball.nl/hp-vulstation-din-300-bar.html )
2. Laat je paintball tank vullen bij paintball velden.
3. Koop een duikfles die een geldige keuring heeft en laat deze bij een duikshop vullen. Vervolgens kun je daar met bovenstaande aansluiting je paintball tanks weer van vullen.
Hoop dat ik je een beetje heb kunnen helpen! Als je nog meer vragen hebt kun je deze gerust stellen.
Nick zegt
Bedankt voor je snelle antwoord Bart!
Hmm okey dan moet ik even de compressor op me zaak na kijken, want das een flink beest misschien dat die sterk genoeg is. Het zou natuurlijk wel perfect zijn!
En ja natuurlijk heb ik dan nog meer vragen 😀 komen ze:
1. Red je het bijvoorbeeld met 1 tank, of moet je er echt 2 meenemen als je een hele dag gaat skirmen. (en hoeveel schoten per tank krijg je er ongeveer uit?) ((even van uitgaand van een standaard maat tank))
2. En moet je je tank leeg laten lopen na een dag skirmen of kan je hem wel een paar dagen opslaan onder druk?
3. En als ik het goed begrijp zijn de benodigd heden voor een HPA uitrusting:
-(eventueel juiste compressor)
-(eventueel juiste koppeling daarvoor)
– een tank
– regulator
– daytona gun (of elk ander soort HPA wapen)
– shit load geld
Voor de rest geen regelaars of aansluitingen of wat dan ook?
Alvast heel erg bedankt 🙂
Bart zegt
Geen probleem!
1. Dit ligt aan de grootte van de tank, druk die de tank kan hebben en hoeveel PSI je door je replica heen blaast. Ik krijg ongeveer 2000 schoten uit mijn 90CI (cubic inch) /4500PSI (300bar) tank met de regulator ingesteld op 100PSI. Hier heb ik dus genoeg aan voor een dag. Een Polarstar heeft rond de 50PSI nodig (hangt af van de instellingen van de FCU), en kan dus flink wat langer doorgaan.
Even ter perspectief: Uit mijn 43CI/3000PSI tank krijg ik ongeveer 800 schoten.
2. Sterker nog, je moet ze altijd op druk opslaan. Voor langere periodes (6 maanden of langer) zou ik de tank leeg laten lopen tot 1000PSI. Zo kan er geen vocht in de tank komen.
Als je aan het skirmen bent, zorg er dan voor dat je de tank niet compleet leeg schiet en daarna leeg opbergt.
3. Correct, maar denk er aan: we moeten het wel nog even een replica noemen 😉 Alles voor de goede naam van de sport.
De koppelingen krijg je bij de aanschaf van je engine (je gearbox).
Wat technische ‘know-how’ is ook goed om te hebben. Helemaal voor een Wolverine of een Daytona.
Ik raad je trouwens serieus af om voor een Daytona Gun te gaan tenzij je echt heel graag die kick wilt en de uren er in wilt steken. Je moet ook weten hoe je voor informatie moet zoeken, want er is bar weinig info over het systeem te vinden.
Het is een absolute pain in the ass om goed getuned te krijgen en je moet bereid zijn om hier HEEL veel tijd aan te besteden. Volgens mij heb ik nu rond de 100 uur er in zitten voordat ik het ding ook maar betrouwbaar wist te krijgen. (en nu hangt de trekker af en toe vast, maar das voor latere zorg)
Een DG koop je dan ook alleen als je serieus een kick nodig vindt. Een Polarstar schiet consistenter met een verschil van ongeveer +2/-2 fps en bereikt over het algemeen een langere afstand. (al kan de DG ook heel ver komen met de juiste hoeveelheid liefde)
Anyway, mocht je nog vragen of opmerkingen hebben, laat het me weten! Ik ben erg benieuwd naar je keuze voor HPA systeem!
Jan zegt
Top Bart! Bedankt voor je uitgebreide antwoord 🙂
Nick zegt
Super bedankt Bart!
Ik heb geen vragen meer (voorlopig). Ik weet nu zeker dat ik voor een HPA systeem ga :D!
Alleen waarschijnlijk niet voor een Daytona of een Polarstar, want ik wil geen M4 of m16 replica hebben, die zie je al veelte vaak, nee als ik voor HPA ga wil ik het met een SCAR (MK16) doen.
En voor zover ik weet past er geen Daytona of Polarstar engine in de WE SCAR.
Ik heb wel een gozer gevonden die een eigen handeltje is begonnen in Portugal en HPA omgebouwde versies van de WE SCAR verkoopt en Hi-cap HPA magazijnen zodat ik gewoon de WE SCAR GBB kan kopen en er niks aan hoef te doen. Ik moet nog even wat meer onderzoek doen naar de betrouwbaarheid van dit systeem. Maar hoogst waarschijnlijk word dat hem.
Magazijn: http://www.alyanairsoft.com/
Replica: http://www.airsoftshop.be/nl/we-scar-desert-open-bolt-gbbr.html
Bart zegt
Nogmaals geen probleem! 😀
Dat idee is zeer interessant!
Ik zeg: DOEN!
Alleen een kleine heads up.
WE is notorious voor hun crappy metal internals die erg snel kapot gaan. Als je een Hi-cap HPA magazijn gaat kopen, vervang dan ook meteen de internals voor RA-Tech onderdelen. Dan ben je de trotse eigenaar van een WE Scar die zeer betrouwbaar is 😉
En niet vergeten: Veel smeermiddel gebruiken! Dat gaat je nieuwe kind wel nodig hebben met een Hi-cap mag 😀
Mocht je nog vragen hebben over regulatoren en luchttanks, dan kun je ze gerust stellen.
Succes ermee!
Albert-Jan Schot zegt
Heej leuke review, ik ben benieuwd waar je je daytona kit vandaan hebt, tips voor een beetje betrouwbare club waar je die kunt aanschaffen?
Gerard zegt
Waar heb je deze G&P host voor 200 euro gescoord ??
Bart zegt
Hey Gerard,
De body heb ik bij http://www.wgcshop.com vandaan.
Even een waarschuwing van tevoren, wees bereid om heel veel liefde en tijd in het project te steken. Het is een hels karwei om alles op elkaar af te stemmen zodat de replica onder onze lage FPS regels functioneerd.
Gerard zegt
Dat komt goed! Ik ben het gekloot met aeg’s meer dan zat.
Ik ben gewend om aeg’s tot in perfectie te tunen en dat is ook gefriemel,Moet zeer zeker ook met deze lukken.
Heb je nog duidelijke tips hoe je onder de 340fps gekomen bent?
Is het ook mogelijk om met extra recoil kits van bijv ratech aan de gang te gaan in deze setup?
Mvg
Gerard (SLS member)
Bart zegt
Om onder de 360 fps te komen was het een combinatie van een 6.20 barrel van onder de 363mm, het afknippen van delen van de recoil spring, en het goed inwerken van het systeem en de regulator. het heeft mij meer dan 15000 schoten gekost voordat het systeem goed was ingewerkt.
Er zijn geen upgrades voor een daytona gun te krijgen. het is een compleet ander systeem dan een GBB of een AEG. Als je upgrades wilt, kun je beter aan een Polarstar of een SMP beginnen. Een DAytona is niet bekend genoeg voor upgrades.
Gerard zegt
Oke bedankt 🙂 goeie info/review! 8)
Gerard zegt
Zou je nog een full auto filmpje kunnen maken of een nieuwe review sinds de replica is ingeschoten? volgens mij maakt dat een groot verschil.
Ik ben voor de Scar versie gegaan.
Gerard zegt
Wat is trouwens de reden dat jij 2 tanks hebt aangeschaft? 3000psi en 4500 psi
Guillermo zegt
Hallo,
Ik wil dit systeem ook gaan aan schaffen, alleen kan er iemand de links berichten waar je wat moet kopen/bestellen.
Een soort van bestellijst zou heel makkelijk zijn, want zit me nu zelfs helemaal rot te zoeken.
Wel speel ik al met een gbb de sniper acc-21.