Zelf replica's maken.

Oke, oke, dat zou kunnen. Maar 9/10 lijkt het mij handiger om een omhulsel dan wel gedeactiveerd echt wapen om te toveren tot een Airsoft replica, in plaats van een eigen replica van 0 af te bouwen. Maar hoe het juist met dit soort regels zit, weet ik niet. Tenzij je superhandig bent met metaalwerk natuurlijk.

Wilde puur mijn mening even spuien.

Ik snap je, maar waar kan ik bijvoorbeeld aan een MG08/15 komen? Dat lijkt me makkelijker om zelf te maken.
 
zow even wat tijd om de wetten in te duiken en eigenlijk gelijk binnen 2 min antw. op de vraag;

WWM bron: http://wetten.overheid.nl/BWBR0008804/2015-07-01#Paragraaf3

§ 3. Bepalingen voor wapens van categorie I

Art 13

  • 1 Het is verboden een wapen van categorie I te vervaardigen, te transformeren, voor derden te herstellen, over te dragen, voorhanden te hebben, te dragen, te vervoeren, te doen binnenkomen of te doen uitgaan.

verder in het art staat er voor ons geen uitzondering hier in:
  • 2 Onze Minister kan, onverminderd artikel 9, ontheffing verlenen van een of meer verboden genoemd in het eerste lid, met het oog op:
    • a.gebruik door de krijgsmacht, de politie en de overige openbare dienst;

    • b.onderwijs ten behoeve van de krijgsmacht, de politie en de overige openbare dienst;

    • c.doorvoer van wapens of munitie.
  • 4 Het eerste lid is niet van toepassing op het doen uitgaan van een wapen van categorie I, indien op basis van artikel 6 van het Besluit strategische goederengeen vergunning voor het uitvoeren van militaire goederen uit Nederland is vereist.
Maar in de RWM http://wetten.overheid.nl/BWBR0008800/2016-05-28#Paragraaf9a
staat:
Artikel 17b
artikel 17a, eerste lid,
  • 1 Van het verbod in artikel 13, eerste lid, van de wet wordt vrijstelling verleend voor het overdragen, voorhanden hebben en vervoeren van airsoftapparaten voor de beoefening van de airsoftsport in verenigingsverband aan personen die ten minste de leeftijd van achttien jaar hebben bereikt en door middel van een bewijs van lidmaatschap kunnen aantonen lid te zijn van een door de Minister erkende airsoftvereniging.
  • 2 De vrijstelling ingevolge het eerste lid geldt voor het vervoeren slechts langs de weg en het tijdsbestek welke redelijkerwijs voor het vervoer zijn geboden voor:
    • a.het vervoeren tussen de woning en de schietvereniging;

    • b.het vervoeren tussen de woning en door de airsoftvereniging, bedoeld in het eerste lid, aangewezen bijeenkomsten en beurzen in het kader van de airsoftsport of voor de airsoftsport te gebruiken wedstrijdterreinen;

    • c.het vervoeren tussen de woning en de erkende wapenhandelaar;

    • d.het vervoeren van en naar de landsgrens teneinde een airsoftapparaat te doen binnenkomen of uitgaan.
art 17b,

Van het verbod in artikel 13, eerste lid, van de wet wordt vrijstelling verleend voor het voorhanden hebben van airsoftapparaten voor de beoefening van de airsoftsport in verenigingsverband aan personen die ten minste de leeftijd van achttien jaar hebben bereikt en door middel van:
  • a.een bewijs van voorlopig lidmaatschap kunnen aantonen aspirant-lid te zijn van de airsoftvereniging, bedoeld in artikel 17a, eerste lid, of
  • b.een bewijs kunnen aantonen door de airsoftvereniging, bedoeld in artikel 17a, eerste lid, als introducé te zijn aangewezen.
2 Van het verbod in artikel 13, eerste lid, van de wet wordt aan een persoon als bedoeld in artikel 17a, eerste lid, vrijstelling verleend voor het overdragen van airsoftapparaten aan personen als bedoeld in het eerste lid, onder a en b, en wordt aan laatstbedoelde personen vrijstelling verleend voor het overdragen van airsoftapparaten aan personen als bedoeld in artikel 17a, eerste lid.

art 17c (samengevat) gaat over waar airsoft apparaten gedragen mogen worden.

art 17 d:
  • 1Van het verbod in artikel 13, eerste lid, van de wet wordt vrijstelling verleend aan erkenninghouders en personen als bedoeld in artikel 17a, eerste lid, voor het doen binnenkomen of doen uitgaan van airsoftapparaten die zodanig zijn verpakt dat zij niet voor onmiddellijk gebruik kunnen worden aangewend.
  • 2Van het verbod in artikel 13, eerste lid, van de wet wordt vrijstelling verleend aan erkenninghouders voor het vervaardigen, transformeren, voor derden herstellen, overdragen, voorhanden hebben en vervoeren van airsoftapparaten.
Artikel 17e
gaat over in het buitenland wonende personen

art 17f en g gaan over vervoer van airsoft apparten

art 17 h; Van het verbod van artikel 13, eerste lid, van de wet wordt voor het voorhanden hebben van airsoftapparaten vrijstelling verleend aan kleine erkenninghouders voor zover het een bedrijf betreft waarin uitsluitend wapens worden gegraveerd of geblauwd, dan wel aan een andere oppervlaktebehandeling worden onderworpen.

in art 17 D staat de uitzondering maar niet voor gewone gebruikers.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mika
Helder.
Alleen na het woord "vervaardigen" staat "transformeren". Dat vind ik nogal een breed begrip. Wat verstaan ze daar onder?
 
Maar zijn wij, leden van de NABV, erkenninghouders?
 
Maar zijn wij, leden van de NABV, erkenninghouders?

Nee nabv leden zijn geen erkenningshouders. Tenzij je een cursus wapenleer met succes hebt afgelegd.

@Sadiek vervaardigen is het maken van.
teansformeren is aanpassen door bijv. Andere kolf er op te zetten.
 
@Sadiek vervaardigen is het maken van.
teansformeren is aanpassen door bijv. Andere kolf er op te zetten.

Dat zou dus ook niet mogen.

Dus ook geen losse buttstock, andere handguard, flashhider etc.
En upgraden is ook een vorm van aanpassen, net als een paintjob

Of ben ik nu te mierenn**kerig? :p
 
@Sadiek in princiepen is het wel zo. alleen wordt dit vaak massaal overtreden door iedereen. Dan zouden we de NABV moeten contacteren of ze bij justitie aan kunnen geven uitzondering te maken voor airsofters om aanpassingen te mogen maken aan de AA's.

Wil je het zeker weten moet je dienst justis contacteren.
 
Laatst bewerkt:
@Vladimir Super vet... Had eerlijk gezegd niet verwacht dat die zomaar te koop zou zijn...
 
Er is meer mogelijk op het world wide web dan je je voor kunt stellen.;)
 
Let wel, dat de DEKO's van ZIB ILLIGAAL zijn om te bezitten in NL. Deze zijn volgens Duitse wapenbankwet onklaar gemaakt.

Hoe het met deze REPLICA van een DEKO zit weet ik dan weer niet :)
 
Ik zou zelf geen risico willen lopen door zo'n ding in huis te halen.
 
Wellicht als ik een Duits bedrijf zo ver krijg om er een airsoft apparaat van te maken dat ik dan die koop of zoiets.
 
Als je een vuurwapel om bouwt/laat ombouwen is je omgebouwde airsoft apparaat strafbaar als ik het goed heb. Dit omdat een airsoft apparaat niet om te bouwen moet kunnen zijn naar vuurwapen.

Als het een VW is geweest kan dus ook gesteld worden dat hij terug gebouwd kan worden tot VW.

Regelgeving weet ik even niet uit hoofd maar dit staat me wel bij.
 
  • Leuk
Waarderingen: Pietjepuk123
Wat @Toothpick zegt. Als het ding oorspronkelijk gebouwd is als real-steel, mag je het niet ombouwen naar een airsoft variant.
 
Maar hoe zit het dan met bijvoorbeeld E&L replicas? Die worden altijd gemarket als "hetzelfde als de echte, maar dan met airsoft internals."
 
Maar hoe zit het dan met bijvoorbeeld E&L replicas? Die worden altijd gemarket als "hetzelfde als de echte, maar dan met airsoft internals."

Dat is een stukje marketing, zoals je al aangeeft. Er zijn geen harde bewijzen voor. Niet dat dat wat uit zou maken, want als een bedrijf replica's produceert welke puur voor airsoft gebouwd worden en bestemd zijn, is er niks mis mee. Het produceren van een aantal onderdelen ( Lees, de behuizing , gas blocks etc ) worden wellicht op dezelfde manier als voor een echte gefabriceerd, maar zijn nooit geschikt voor echte wapens. De complete productielijn is voor airsoft bestemd. E&L koopt zijn onderdelen niet bij het Kalashnikov concern.
 
Yeah komt omdat Emei(&Land arms = E&L) ook onderdelen maakt voor echte AK's en daarom gebruiken ze dezelfde technieken om de externals voor hun replica's te maken, met wat kleine aanpassingen in de dimensies rond de stock om de V3 GB passend te krijgen. Dit is echter wat anders dan een echt vuurwapen ombouwen naar een airsoft replica. Ik bedoel bepaalde airsoft replica's zijn ook verbannen omdat ze om te bouwen waren naar vuurwapens