Zelf replica's maken.

Mika

Well-Known Member
24 dec 2015
209
91
Trophies
11
Ik zit er al een tijdje naar te kijken hoe je zelf een airsoft apparaat maakt. Voor zover ik nu doorheb heb je een gearbox, barrel, hopup en motor nodig. (Mocht er meer zijn hoor ik dat graag)

Maar waar ik nu mee zit is de vraag mag dat eigenlijk wel? Ik zou namelijk super graag een aantal replica's hebben waarvan ik er nog nooit een heb gezien, bijvoorbeel een WO1 machine geweer, bijvoorbeeld een MG08 of Vickers. Nu denk ik wel dat ik die kan maken, maar mag dat ook?
 
Volgens mij mag je zelf geen replica produceren.. En dat bedoel ik in dr zin van zelf dingen gaan draaien op de draaibank om uit eindelijk een replica ervan te maken..
Maar ik weet dit niet zeker. Ik heb wel is ergens gelezen de meeste velden zelfgemaakte replica's niet toelaten op de veld.
Je mag uiterraad wel losse onderdelen kopen om er uit eindelijk een replica van te bouwen maar dan praat je over een replica in onderdelen kopen en zelf in elkaar zetten.

Bijv. Body van een king arms ofzo de stock van de g&g hopup van de tokyo marui.. Motortje van weet ik veel welke merk. Met andere woorden bestaande onderdelen van fabriekanten.
 
Je mag hem laten maken van bestaande onderdelen die al door fabriekanten gemaakt zijn

In dien je hem helemaal van scratch wilt maken Moet je minimaal een wapen vergunning hebben voor het maken van echte vuurwapens echter zoals eerder aangegeven niet down want je word toch geweigerd bij een vanwege veiligheid en dergelijke
 
Zou het dan toegestaan zijn een oud geweer om te bouwen naar een werkende replica?
 
Voor zover ik weet niet en dit komt door 2 redenen

Reden 1 in beginsel is het nog steeds een vuurwapen onklaar gemaakt of niet maakt niks uit en valt dus in een Anders catagorie dan een airsoft replica

Reden 2 stel bij wordt omgebouwd naar een airsoft replica dan kan bij ook makkelijk terug gebouwd Worden naar het echte werk en dan komt reden 1 weer de hoek om kijken

Reden 3 ik vraag me af hoe je dit uberhaupt kan doen en je zit met andere afmetingen van de magazijnen die niet volgens de eu wetten voldoen aan de afmetlingen van een airsoft magazijn dus dan wordt het weer een regel 1tje
 
Volgens mij mag je best wel je eigen replica bouwen. Ik heb nog geen wet gezien die dat verbied. Voor degene die zeggen dat het niet mag, zie ik graag de wet die het verbied.

Je mag ze niet commercieel maken en verkopen. Dan heb je inderdaad een vergunning en diverse diploma's nodig.
 
@Sander neem een kop koffie en lees de WWM / RWM / CWM "even" door. Ergens daar in staat dat het zelf maken van een wapen niet is toegestaan. Als ik het goed heb is het zekfs niet toegestaan om zelf thuis aan je AA te sleutelen. Maar ook dat staat in 1 van de 3.
 
Volgens mij geld voor sleutelen aan de AA dat het wel mag aan je eigen AA, maar niet aan andermans AA. Het kan ook weer zijn dat wij hier mogelijk voor worden uitgezonderd door lid te zijn van de NABV? Dunno, maar lijkt me bijzonder als dit opeens niet officieel zou mogen.
 
Ik heb het overigens niet over het met precizie 'machinen' van metaal en dergelijke. Immers heb ik het over een WO1 machine geweer en die zagen er niet bepaald high-tech uit, bij onze standaarden natuurlijk.

Daarnaast heb ik het ook niet over het ombouwen van een onklaar gemaakt wapen of zelfs een echt wapen. Ik heb het alleen over iets bouwen wat op een wapen lijkt en werkt als airsoft apparaat.
 
Ik heb het overigens niet over het met precizie 'machinen' van metaal en dergelijke. Immers heb ik het over een WO1 machine geweer en die zagen er niet bepaald high-tech uit, bij onze standaarden natuurlijk.
Je kan net zo goed een browning machinen als een m4. Ligt aan de instellingen van je apparaat. Als je het echt old-skool wilt maakt dit je vraag alleen maar lastiger. Want dan moet je t ook op de oude manier maken.
 
@Toothpick
In de wwm staat inderdaad dat het verboden is om een wapen te maken maar dat gaat over vuurwapens.

Het is wel toegestaan om aan je eigen zooi te sleutelen. het is niet toegestaan om aan andermans zooi te sleutelen.

Ps ik heb de wwm doorgenomen, niks kunnen vinden helaas.
 
Volgensmij is het wapens algemeen en niet apart voor vuur wapens. Maar dan moet ik keer de tijd hebben en ze doornemen.
 
Maar een mes mag je in principe ook maken, zolang dit aan de eisen voldoet om in Nedeeland legaal te zijn.
 
Misschien handig de vraag bij Juspis neer te leggen? Dan heb je een definitief antwoord.
 
Interessante vraag.
En hoe zit het dan met customizen?

Dus een bestaande replica als basis, met custom optische aanpassingen.
 
Daarom, bij mijn tippmann is alleen de receiver (upper+lower) outerbarrel en buffertube nog origineel(qua externals)
Ook ken ik mensen die een hk416 hebben gemaakt van een tippmann. Dan is echt alleen het binnenwerk nog origineel.
Lijkt me sterk dat je alle externals wel mag vervangen voor aftermarket parts maar ze dan vervolgens niet zelf mag maken.
Ik zou dus geen eigen handguard mogen maken maar wel 1 in China mogen bestellen.
Nogmaals ik kan er dus in de wwm of nabv reglementen niks over vinden dat het niet mag.
 
Deze vraag is al eens eerder gesteld, toen zijn er ook vrij domme acties uit ontstaan. Het is vrij simpel. Alle onderdelen van een real-steel wapen die mechanisch ondersteuning en of benodigd zijn om een vuurwapen patronen te laten afvuren zijn illegaal om te bezitten volgens Nederlandse wapenwet.

Hieronder vallen bijvoorbeeld :

- Magazijnen ( Ja, je kunt de veer eruit halen en dan is het puur een omhulsel, maar magazijnen importeren/kopen vanuit het buitenland is gewoonweg niet toegestaan. )
- Interne onderdelen zoals hamers,slagpennen, barrels, trekker groepen, dempers, en overige technische onderdelen.

Echt houten setje op je AK mikken? No problemo, real steel handgreepje? alles ok, metalen top covertje? geen probleem.

De regels zijn alsnog erg grijs, dat ben ik met iedereen eens, maar doe dit soort dingen met gezond verstand. Bovendien kost het nog eens klauwen met geld om bijv. een Deko om te (LATEN) bouwen voor Airsoft. Ook omdat je ze zelf niet mag bezitten zonder de geldige papieren.

Mijn 2 eurocentjes.
 
  • Leuk
Waarderingen: Stey
Het gaat hier niet om een real steel om te bouwen tot airsoft apparaat. Aangezien je daar in beginsel een rs variant van nodig hebt. Het gaat in dit topic om een "van scratch" airsoft apparaat build.
Er komt zover ik begrijp geen rs aan te pas.
 
Er was iemand die ook vroeg of je RS mocht ombouwen tot AA, ik denk dat Strelok daarop reageert.

Hierboven is al prima aangegeven: Bestaande delen gebruiken om tot je "eigen gewenste" AA te komen.
Volgens mij kan/mag je bijvoorbeeld ook een handvat van een schep monteren als de stock van een AK... je verandert immers niets aan het schietmechanisme of delen die hierbij betrokken zijn. Zo lijkt me dat je dan ook een eigen gemaakte stock zou mogen installeren op een in elkaar gezette AA. Dat is hoe ik de regels tot nu toe interpreteer.
 
Het gaat hier niet om een real steel om te bouwen tot airsoft apparaat. Aangezien je daar in beginsel een rs variant van nodig hebt. Het gaat in dit topic om een "van scratch" airsoft apparaat build.
Er komt zover ik begrijp geen rs aan te pas.

Oke, oke, dat zou kunnen. Maar 9/10 lijkt het mij handiger om een omhulsel dan wel gedeactiveerd echt wapen om te toveren tot een Airsoft replica, in plaats van een eigen replica van 0 af te bouwen. Maar hoe het juist met dit soort regels zit, weet ik niet. Tenzij je superhandig bent met metaalwerk natuurlijk.

Wilde puur mijn mening even spuien.