Waarom F mark? Daarom dus!

M14shooter

Well-Known Member
11 jul 2017
322
179
Trophies
12
Ambtenaren van de federale politie in Waidhaus en de verkeerspolitie in Weiden ontdekten bij een controle op zondagavond ongeautoriseerde airsoftwapens. Volgens de politie waren er elf geweren, vier pistolen, vier granaten, een jachtgeweer, een granaatwerper, een afvuurapparaat, een machinepistool en een revolver opgeborgen in een busje. Volgens de politie kan het "arsenaal aan niet-geautoriseerde airsoftwapens" worden toegewezen aan de zeven Franse voertuigbewoners. Ze brachten de lading uit Tsjechië van een militaire airsoft-oefening.

Tegelijkertijd controleerden agenten van de verkeerspolitie van Weiden een ander busje. De agenten vonden drie pistolen en drie airsoft-geweren in dit voertuig, zo wordt gezegd. Volgens de politie waren de twee inzittenden van het voertuig "afkomstig van dezelfde militaire oefening in het buurland".



Geen van de in totaal 30 wapens had een keurmerk. "Na een klacht tegen de wapenwet" mochten de negen mensen hun reis voortzetten. "De bewijskamer van de federale politie van Waidhauser is inmiddels meer dan vol", meldt politiewoordvoerder Franz Völkl

Ik kreeg dit via een Whatsapp groepje.
https://www.onetz.de/oberpfalz/waidhaus/polizei-entdeckt-verbotene-softairwaffen-id3094781.html
 
  • Leuk
Waarderingen: MauriceV92
Nog steeds veel geluk. Technisch gezien kan je er in Duitsland achter de tralies voor belanden. Had op z'n minst een fikse boete verwacht. Maar wellicht volgt dat nog, wie weet.
 
  • Leuk
Waarderingen: M14shooter
Dat is een dure milsim geworden voor ze. Zonde dat de replica's zeer waarschijnlijk worden vernietigd. Ben benieuwd hoe heftig de boete zal zijn die er bovenop komt. (als we daar al achter komen natuurlijk)
 
  • Leuk
Waarderingen: M14shooter
Dit toont eens te meer aan dat airsoft, hoezeer bepaalde lui ook anders beweren, absoluut geen speelgoed is.

Dit krijgt voor de betroffen verdachten zeker nog een (heel duur) staartje. Niet alleen hebben zij de regels overtreden wat betreft de markeringen maar ik durf er gerust op te wedden dat er een goed aantal buksen tussen zit dat meer als 0.5J en full-auto schieten, dan wordt je niet vervolgd voor verboden wapenbezit, nee dan gaat het naar verboden militair wapenbezit en dat word nog zwaarder bestraft. En hoewel ik ze niet op de foto zie denk ik dat er ook nog wel een stel wapen monteerbare lampen en lasers in beslag genomen zijn, dus dat zou nog een extra overtreding zijn.

Ik heb het vaker gezegd maar ik denk dat het niet vaak genoeg herhaald kan worden:
Voor Duitsland geldt voor elke replica die meer als 0.5J schiet:
- gravering F-mark
- gravering van het kaliber "6mm"
- gravering van de originele Duitse importeur
- in afgesloten koffer/tas in een afgesloten ruimte van het voertuig
- magazijnen apart
- bb's apart
- Tegenwoordig kennelijk ook nodig: Bewijs dat het een in Duitsland aangekochte replica is.
- Geen lampen en lasers die voorzien zijn van een mogelijkheid om op een wapen gemonteerd te worden.

Ik weet dat veel replica's tegenwoordig van de fabriek af al met een F-mark komen, onder veel mensen heerst de indruk dat deze legaal zijn voor gebruik in Duitsland. Dat zijn ze NIET en kunnen ze ook nooit worden (tenzij je ze voor veel geld via een Duitse importeur laat keuren). Er is een shop in Nederland (ik hou niet van namen noemen) die beweerd dat zij replica's mogen graveren en aanpassen en zodoende replica's legaal maken. Dit is niet waar, enkel de Duitse importeur mag replica´s graveren. Kennelijk heeft de Duitse politie/justitie dat ook door (graveringen vervalsen gebeurt vast niet enkel hier) en zijn ze daarom om bewijs van originele Duitse aanschaf gaan vragen bij controles.

Mocht je een replica kopen in Duitsland met alle originele markings en er vervolgens een mosfet inzetten die ook geprogrameerd kan worden voor full auto dan is die replica niet langer legaal in Duitsland, zelfs als de mosfet op enkel semi is geprogrameerd, de mosfet mag totaal geen full auto optie hebben.

Dus heel kort:
De enige replica's die in Duitsland legaal zijn zijn replica's die bij een Duitse shop vandaan komen (en dat moet je tegenwoordig ook kunnen bewijzen)
 
Heb je bronvermelding wat betreft de eis dat je moet kunnen bewijzen dat het in Duitsland gekocht is?
 
Heb je bronvermelding wat betreft de eis dat je moet kunnen bewijzen dat het in Duitsland gekocht is?

Geen harde, maar vanuit verschillende bronnen in reactie op bovenstaand artikel wordt door Duitsers en niet-Duitsers die ervaring hebben met controles melding gemaakt van dat om bewijs van herkomst werd gevraagd. Dit is ook de reden waarom ik het woord "kennelijk" gebruik.

Maar ik neem uit je vraag op dat je denkt dat achteraf in Nederland laten graveren toch toegestaan is. Daarom even de volgende gedachtes:
- een achteraf gegraveerde replica is voor een Duitse agent niks waard, de gravering is namelijk een garantie dat op moment van aanschaf de replica voldeed aan de Duitse wetgeving.
- Een Duitse importeur zal er nooit mee akkoord gaan dat replica's, die deze voor veel geld heeft laten keuren, door een derde partij gegraveerd gaan worden met zijn merktekens.
 
...
Maar ik neem uit je vraag op dat je denkt dat achteraf in Nederland laten graveren toch toegestaan is.
...

Nee dan heb je mijn vraag verkeerd begrepen. Wat die verplichting praktisch voor mij zou betekenen is dat ik niks heb aan het F-mark op de twee replica's die ik met hier heb liggen. Dit gaat om een SSX-23 en een Walther P99. De markering bevat zowel het symbool, de importeur als het kaliber. Maar dat zou nu niet tellen omdat ik het niet in een Duitse shop heb gekocht. Dat zou betekenen dat Duitsers ook geen SSX-23 bij Novritsch kunnen bestellen, en mijn Umarex Walther die ik via een Nederlandse shop heb gekocht Duitsland niet meer in mag. En dat terwijl die uit Duitsland komt... Dit lijkt mij niet logisch, vandaar dat ik om bronvermelding vraag.
 
Laatst bewerkt:
Dat zou betekenen dat Duitsers ook geen SSX-23 bij Novritsch kunnen bestellen,

Duitsers kunnen Novritch replica's bestellen omdat Novritch de replica's zoals de ssx-23 laat importeren in Duitsland. Novritch staat bij de Duitse PTB (Physikalisch-Technische Bundesanstalt) geregistreerd met als importeurs TMH en No Retreat van de SSP, de SSG-10, de SSX-23 en de SSG96 (whatever that may be). Als je het na wil kijken kun je de hele lijst van in Duitsland F goedgekeurde replica's vinden op https://www.ptb.de/cms/fileadmin/in...teilung_1/1.3_kinematik/1.33/Anzeigeliste.pdf

Op de vraag hoe het zit met bewijs van aankoop hoop ik vrij snel antwoord te krijgen uit Duitsland
 
Laatst bewerkt:
....
Ik heb het vaker gezegd maar ik denk dat het niet vaak genoeg herhaald kan worden:
Voor Duitsland geldt voor elke replica die meer als 0.5J schiet:
- gravering F-mark
- gravering van het kaliber "6mm"
- gravering van de originele Duitse importeur
- in afgesloten koffer/tas in een afgesloten ruimte van het voertuig
- magazijnen apart
- bb's apart
- Tegenwoordig kennelijk ook nodig: Bewijs dat het een in Duitsland aangekochte replica is.
- Geen lampen en lasers die voorzien zijn van een mogelijkheid om op een wapen gemonteerd te worden.

Ik heb zowel Glock 17 en Walther PPQ in Duitsland gekocht. Beide Umarex. De F-mark en 6 mm gravering staat erop. De naam van de importeur dus niet. Waarschijnlijk omdat Umarex Duits is?
Idem voor mijn HK416.
 
  • Leuk
Waarderingen: M14shooter
Ik heb zowel Glock 17 en Walther PPQ in Duitsland gekocht. Beide Umarex. De F-mark en 6 mm gravering staat erop. De naam van de importeur dus niet. Waarschijnlijk omdat Umarex Duits is?
Idem voor mijn HK416.

Heb je ze fysiek in een duitse winkel besteld of online? Want als dat tweede het geval is, zit er geen gravure van de importeur in omdat het een export model is. En de f in de Pentagon en het caliber alleen ter voorbereiding is gedaan door de fabrikant. Als je 416 geen s-aeg is, is hij niet voor de Duitse markt bestemd geweest.
 
  • Leuk
Waarderingen: M14shooter
Ik heb zowel Glock 17 en Walther PPQ in Duitsland gekocht. Beide Umarex. De F-mark en 6 mm gravering staat erop. De naam van de importeur dus niet. Waarschijnlijk omdat Umarex Duits is?
Heb je ze fysiek in een duitse winkel besteld of online? Want als dat tweede het geval is, zit er geen gravure van de importeur in omdat het een export model is. En de f in de Pentagon en het caliber alleen ter voorbereiding is gedaan door de fabrikant. Als je 416 geen s-aeg is, is hij niet voor de Duitse markt bestemd geweest.

In Duitsland gekocht, fysieke winkel. Als ik er weer eens ben zal ik het eens navragen.
 
  • Leuk
Waarderingen: M14shooter
Voor hoe het zit met graveringen van de importeur kun je het beste contact opnemen met de Duitse winkel waar je hem gekocht hebt of met de importeur zelf.
Ik weet dat op de glocks en 416 vrij duidelijk vermeld staat dat het gelicenseerde producten betreft en wellicht dat dat ook voldoet? Maar zoals ik al zei, het beste is om dit even na te vragen, het beste uiteraard schriftelijk via mail, zodat als het nodig mocht zijn, je dit altijd ter verduidelijking kunt tonen.

EDIT: Umarex is inderdaad Duits, echter de replica's zelf zijn van VFC en dat is dan weer Taiwanees.
 
  • Leuk
Waarderingen: M14shooter
Ligt er hier geen taak bij onze bond om dit, regelmatig terugkerende, onderwerp voor eens en voor altijd duidelijk op hun website te communiceren?
Dus inclusief voorbeeldfoto's, praktijkvoorbeelden, (on)mogelijkheden om een eigen replica te laten markeren en wellicht een stroomdiagram die stap voor stap gevolgd kan worden om uit te sluiten of jouw replica wel of niet voldoet aan de eisen.

Het is tenslotte een buurland van ons, duis de kans dat wij er ooit komen (of doorheen rijden, al is het maar 100 meter) is vrij groot en we willen niet dat er dingen gebeuren die onwenselijk zijn (boetes, strafbladen of replica's die onbedoeld ingenomen worden).

Want de eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik regelmatig collega-leden veel heb horen zeggen hierover (en ik wil dat graag voor waar aannemen), maar ik hoor het liever van een centraal orgaan en/of jurist, puur om verwarring (en onjuistheden of ommissies) te voorkomen.

Vooral ook omdat, als je de regels zoals gesteld op, bijvoorbeeld de website van de NABV, keurig gevolgd hebt en toch wordt geconfronteerd met een Duitse diender, je iets hebt om naar te wijzen als er discussies ontstaan.
Dan raak je misschien alsnog je replica kwijt, maar dan heb je in ieder geval een orgaan die je verantwoordelijk kunt houden (of achter je hebt staan) als je eenmaal in het beklaagdenbankje staat.
 
Het probleem ligt hem vooral in het feit dat elk bundesland min of meer zijn/haar eigen interpretatie van de regels hanteert. Dan kunnen er ook nog lokale eisen zijn. Het zou me bijvoorbeeld niks verbazen als die Duitse factuur verplichting een lokale wet is en geen wet voor heel Duitsland.

Ik heb ook gehoord dat de NABV hier wel eens een poging toe gedaan heeft (duidelijke info verkrijgen en verschaffen) maar elk antwoord dat ze kregen vanuit Duitsland was weer anders en zodoende kwam men tot de conclusie dat het eigenlijk geen zin heeft.
 
  • Leuk
Waarderingen: M14shooter en QuickFix
en zodoende kwam men tot de conclusie dat het eigenlijk geen zin heeft.
Ik vind dat persoonlijk een drogreden (van de NABV, niet van jou); het is hun taak om de leden goed te informeren en bij te staan.

Een advies kan ook zijn: "Nee, ga niet naar Duitsland" ("Nee" is ook een antwoord), maar nu staat er dus niets op de website en zou je er derhalve van uit kunnen gaan dat de regels overal in Europa (het welbekende "We zitten toch allemaal in de EU, dus..."-verweer) hetzelfde zijn.
Of ze zouden beter moeten aandringen bij de Duitse wetgever om duidelijkere en eenduidiger regels of afspraken maken over uitzonderingsgevallen, zoals wij deze ook kennen voor gast airsofters uit andere landen.
 
  • Leuk
Waarderingen: M14shooter
EDIT: Umarex is inderdaad Duits, echter de replica's zelf zijn van VFC en dat is dan weer Taiwanees.

In dat geval is Umarex de importeur in Duitsland. De producent maakt niet uit, zolang de importeur maar in Duitsland is gevestigt en de replica is goedgekeurd door de PTB.
 
  • Leuk
Waarderingen: M14shooter
Dat is een dure milsim geworden voor ze. Zonde dat de replica's zeer waarschijnlijk worden vernietigd. Ben benieuwd hoe heftig de boete zal zijn die er bovenop komt. (als we daar al achter komen natuurlijk)

We houden de Duitse tegenhanger van "de domeinen" maar even in de gaten dan?

"Ab zu holen beim grenzpost nach keuze"