Vraagje betreft CQB AA

Cooper2099

Well-Known Member
6 okt 2016
115
42
Trophies
8
Mede airsofters

Hierbij een vraag over het aanschaffen van een CQB AA.
Ik ben al een tijdje op internet aan het speuren naar een CQB AA, ik zag hierbij een TM M870 Breacher! zelf heb ik totaal geen ervaring met shotguns. Dus hierbij de vraag:

Als ik een CQB AA aanschaf, wat raden jullie dan aan? een shotgun of toch gewoon een kortere M4 w.o. de ICS CXP16S! Twijfel twijfel twijfel!

Of toch iets totaaaaal iets anders?

Graag jullie meningen:)

p.s. ik heb nog nooit een CQB skirm gedaan, maar ik weet wel dat mijn ICS PAR MK3 R MTR veels te groot is voor close combat.
 
Wat het beste werkt in CQB hangt af van wat je speelstijl is.
Over het algemeen is echter een pistool met 3 a 4 magazijnen een zeer effectief werktuig.

Shotguns hebben zeker hun nut. cqb is meestal een snelle spelvorm en je zult nauwelijks tijd krijgen om fatsoenlijk te mikken. Een shotgun die meerdere bb's tegelijkertijd afschiet is dan mooi dankzij de hogere kans op een treffer. Op het moment dat je 3 of mee tegenstanders treft ben je echter weer in het nadeel omdat je rof, in verhouding, zeer laag is.

De TM breacher is een zeer mooie en goed presterende AA waar je geen spijt van zult hebben. Zijn wel wat lastig qua demontage. De optie om te wisselen tussen 3 of 6 bb's per schot is mooi meegenomen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jan
YES! Deze topic kan ik nu mooi op reageren.

Een paar weken terug bij Chapter Four geweest waar je alleen CQB hebt. Compacte hal met veel dekking waardoor je idd al snel merkt dat je standaard M4 lengte replica, toch te lang is.

Ik zag bij @Doron dat pistol only echt uitermate effectief is zoals @Oddball ook al aangeeft. Mijn M9 had ik toen niet bij me jammer genoeg, anders had ik dit zelf ook gedaan (moest hem nodig smeren dus had hem thuis gelaten).

Wel had ik mijn shotgun mee. 3 BB's per schot en 10 schoten per shell. Ik heb hem na 3x spawnen weg gelegd omdat ik de snelheid miste van een AEG. Daar kan je heel snel BB's "tikken" richting je tegenstander of een muur waar deze achter staat. Wanneer je 2 squad-members bij je hebt met een AEG mis je dit wat minder, maar het kwam toen vaak op 1 op 1 acties uit.

Voor dit soort CQB locaties (of gemixte locaties) heb ik nu de Ares AM007 aangeschaft. Het had nog korter gekund met de AM001 (waarvan je de kolf kunt weg klappen, scheelt weer 15 cm), maar met de AM007 heb ik tenminste nog een reden om naar mijn pistool te gaan ;). En het wegklappen kost me denk ik net zoveel tijd om naar mijn pistool te gaan. Bij Chapter Four schouderde ik bijna continu dus leek me de kolf van de AM007 fijner om mee te werken.
 
Ik heb een AUG en een shotgun. Hoewel een shotgun leuk speelt is en blijft een korte aeg veel efficiënter. Het is nauwkeuriger en je mikt gerichter.
 
Ik heb een ak74u voor CQB, die heeft zelfs een collapsible stock waardoor hij nog korter is.
Maaaarrr.. Ik ga het ook gewoon proberen met mn AKM en in de toekomst met een stg44 :D (of luger als het weer warmer is).
 
  • Leuk
Waarderingen: Jan
Voor het CQB gebeuren gebruik ik alleen maar korte replica's, of mijn M4 of mijn Scorpion Evo, dit werkt perfect. Maar omdat je af en toe wat anders wil, gebruik ik een shotgun of pistol voor de afwisseling. En zoals ook al eerder is aangehaald is het spelen met shotgun leuk, maar op den duur mis ik toch de range en nauwkeurigheid van mijn AEG's. Dus ik zou gewoon een leuke korte AEG kopen en dan een goeikope shotgun voor de afwisseling.
 
Persoonlijk gebruik ik beide mijn shotgun en AK in CQB. De AK puur omdat ik niets anders semi-auto heb, maar deze is wel onhandig lang. Mijn shotgun is iets korten, en heb ik veel meer plezier mee in CQB. Die van mij schiet 3 BB's tegelijk. Dat maakt het makkelijker om iemand op close range te raken. Als je de rest van je gear vrij licht houd en alleen je shotgun en wat shells of magazijnen ervoor bij je hebt vind ik dat een leuke loadout om in CQB te gebruiken.
 
Ik doe in CQB pistol only, dat is echt underrated. Voordelen zijn dat je veel sneller om hoeken kunt gaan, het niet uitmaakt of je links of rechts om een hoek gaat en ook ben je lichter en beweeglijker dan de meesten.

Altijd blijf ik mij verbazen met de hoeveelheid gear die sommigen in CQB meenemen. Mijn advies is: go light, go fast. :D
Het is natuurlijk wel top als je een goede, accurate sidearm met genoeg FPS hebt. Mijn Blackwater 1911 schiet met 330 FPS lekker hard en ook accuraat, dus dat zit wel goed.
 
Ik heb speciaal voor CQB een battlebelt. Heerlijk licht en snel. Geen overbodige meuk bij me. Meestal doe ik zelfs de belt af bij de start van de games, om nog sneller te zijn.


Echter is het nadeel wel dat je elke hit erg goed voelt, omdat er geen vest voor zit. Kom dan ook vaak bond en blauw thuis na een dagje CQB.

En wat foodie al zegt. Alleen al met pistool rond rennen in CQB is echt rete effectief. Zo vaak als TwinFromHell en ik dat doen in CQB en er een heel team mee pakken is echt geniaal.

Als AEG heb ik er een MP5A4 bij :)
 
Een korte replica of een pistool is inderdaad het beste, daarmee corner je het snelst alles en kan je dus het beste overzicht houden. Ik zelf prefereer op het moment nog mijn AEG over een NBB/GBB maar dat komt ook vooral omdat ik nog niet uitermate veel met alleen een pistool heb gespeeld, hopelijk komt daar de 11de verandering in met de TM Mk23. Voorbeelden kortere AEG's zijn inderdaad een MP5, AKSU, P90 of toch een CQB length M4.
 
Ik zelf heb voor CQB een ICS MP5 gekocht, ben er super tevreden mee.
 
Inderdaad, de tips van go light is zeker een goede. Om die reden staat een licht chest rig of battlebelt ook nog op mijn lijst ja!
 
Ik heb voor CQB een TM P90 gekocht en ik heb nog en project AUG liggen waar ik binnenkort aan wil gaan beginnen.

Pistol only wil ook zeker nog een keer proberen. Stiekum zoek ik nog een 2de Punisher 1911 voor wat dual pistol action, net als in de film :p:rolleyes:
 
  • Leuk
Waarderingen: BoomSmurf
Jeeeeetje wat een boel reacties!:cool:
Bedankt voor alle tips! inderdaad ik ben al aan het kijken op ebay <3 naar een simpel tactical vest.
Even wachten tot volgend jaar en dan krijg ik permissie van ''de vrouw des huizes'' om weer replica aan te schaffen:p

Of het wordt een M4 shortie, of misschien wel een AK47SU zoals eerder genoemd, maar dan moet ik ook weer extra AK mags kopen etc.
 
Vesten staan ook wel voor €20 - €30 op aliexpress. Verder zijn er zat budget vesten op Taiwangun te krijgen ;)
 
Ik draag zelf een licht KL molle vest. Scheelt toch in de blauwe plekken op de buik.
 
Vandaag ben ik tegen alle CQB handigheid ingegaan en gewoon full gear met een lange AK wezen skirmen bij office2 en het viel best mee eigenlijk =P
Plate carrier is best lekker als mensen op korte afstand in je rug schieten.
 
  • Leuk
Waarderingen: Valmijaan
als je dan een replica wilt waarmee je naast CQB ook vlot kan mee spelen in de bossen moet je een CQB bullpup hebben. Dit omdat je hierdoor meer efficiëntie van je lengte hebt. Je hebt een langere innerbarrel dan een m4 type .
Het is misschien niet de mooiste maar eigenlijk kom je dan maar bij 1 replica uit. De L22A2 (L85 AFV).
Er zijn 2 merken die hem maken. Ares en G&G. De Ares variant heb ik zelf en is meer een soort van potmetaal en breekt snel. De G&G variant ben ik niet bekend mee maar de geruchten die ik erover gehoord heb is dat die beter is.
(bij G&G zit er ook susat kijker en frontgrip bij. Kijker is best goed en robuust).

Hier mijn L22A2 en er onder één vanaf inet geplukt.
29z34gk.jpg

l22a2.jpg
 
Kutzooi! Dat ik daar niet aan heb gedacht X'D Weet verdorie dat je dat ding hebt hahaha! Heb net vorige week een "baby M4" gekocht in de black friday.
 
Maar inner barrel length maakt toch bijna niks uit qua accuraat zijn, dus waar is het voordeel hier dan mee? I mean het is een handig ding voor CQB dat zal ik niet ontkennen maar een langere inner barrel heeft dus nul invloed op je gameplay. Ik denk dat een goeie SMG, zoals een MP5k, MP7, MP9, P90, PDW, AKSU, RDP, PP-19-01 en dus bijvoorbeeld de L22. Denk dat je met een goedkope Well R4 (mp7 clone), een lipo en een mosfet al heel veel plezier kan hebben in de meeste indoor locaties en dan ben je voor onder de 100-150 euro klaar, plus je kan deze altijd nog upgraden.