[Upgrade] Specna Arms SA-H02

Jasper

Well-Known Member
Trophies
7
Inmiddels heb ik een aantal skirms kunnen spelen met mijn Specna Arms SA-H02. Deze is nog volledig stock, met uitzondering van de connectors die ik direct heb omgezet naar XT60.
De prestaties van de stock replica waren eerlijk gezegd boven verwachting. De replica schiet strakke lijnen en haalt een betrouwbare afstand van +/- 40 meter. De full metal externals zijn uberhaupt al zeer behoorlijk, zeker gelet op de aanschafprijs. Bijna iedereen die de replica even wilde vasthouden kwam met de opmerking: "Zo zeg, zwaar apparaat!".

Al met al heb ik de stock replica nu goed leren kennen. Echter, in bepaalde situaties mis ik toch wat range en - na de 40 meter - accuracy. Tijd om te upgraden dus!
Dit wordt mijn eerste keer dat ik ga sleutelen aan een replica. Aangezien andere airsofters die ook net hun eerste upgrades gaan uitvoeren hier misschien ook wel wat aan hebben, heb ik besloten dit projectje in een topic te gieten. Zoals altijd, tips & tricks zijn welkom!

Ik begin bij de basics:

- De gearbox shimmen
Hoewel de gearbox geen krakend of ratelend geluid maakt, lees ik overal dat shimming van een stock replica zeker geen overbodige luxe is. Bovendien is dit een mooi toegankelijke klus om mee te starten. Voor nu blijf ik overigens nog bij de stock gears van Specna. Schijnen prima te zijn, dus daar vertrouw ik op.
Shim set besteld: https://www.qtacairsoft.com/upgrades-onderdelen/gear-sets/shim-sets/8880-shim-set
Tutorial:

- Barrel upgrade:
Het upgraden van de barrel lijkt mij de typische 'quick win'. Daarom heb ik ook besloten om dit meteen goed te doen en te kiezen voor een tightbore van Prometheus. De stock (brass) barrel is 270 mm. Ik heb gekozen voor een iets langere barrel. Ook aangezien ik al een silencer op de replica heb zitten.
Barrel besteld: https://www.qtacairsoft.com/upgrade...rels/aeg-603mm/11662-603mm-eg-barrel-m4-363mm

- Hop up upgrade
Samen met de barrel is een upgrade van de hop up een logische eerste stap. De keuze is gevallen op de Maple Leaf flat hop set.
Bucking en nub besteld: https://www.qtacairsoft.com/upgrades-onderdelen/hop-up/aeg-bucking/15148-macaron-hop-up-rubber-60-en-tensioner-aeg

Voor algemeen onderhoud heb ik ook maar meteen een Maintenance Kit aangeschaft. Aangezien ik de gearbox toch open zal moeten maken voor de shims, kan ik meteen de gears mooi cleanen en invetten.
Maintenance Kit besteld: https://www.qtacairsoft.com/magazijnen-munitie/%20onderhoud-en-gereedschap/8227-nuprol-airsoft-maintenance-kit

Mochten jullie nog aanvulling hebben, laat mij dat dan gerust weten! Ik sta altijd open voor goede ideeën. :)
Bij eventuele vragen/problemen zal ik zeker een beroep op jullie doen. Uiteraard zal ik ook de resultaten delen, hopelijk moedigt dit andere starters aan om ook eens te gaan sleutelen aan hun stock replica.

Will keep you posted!
 
Leuk project, zal deze gaan volgen aangezien ik ook een h02 wil gaan aanschaffen.
Ik vraag mij alleen af, een langere innerbarrel, hoe werk je dat weg in je replica?
 
Leuk project, zal deze gaan volgen aangezien ik ook een h02 wil gaan aanschaffen.
Ik vraag mij alleen af, een langere innerbarrel, hoe werk je dat weg in je replica?

Door een silencer op de outer barrel te schroeven. De inner barrel loopt dan door de silencer, zie je dus niks van!
 
Kan dit zonder aanpassing op de (meeste) silencers?
Weer wat geleerd, dank u!:)
 
Ik kan voor zover mijn zoekkunsten gaan, niet een aftermarket innerbarrel vinden met dezelfde afmetingen. Dus hij moet of iets langer, of iets korter.. nu weet ik wel dat het vrij wel of uitmaakt. Vroeg me alleen af hoe je een langere innerbarrel wegwerkt aangezien ik het wel vaker tegenkom.
 
Een langere inner barrel wordt vaak weggewerkt met een silencer. Alle Airsoft silencers zijn of compleet hol van binnen of er is in het midden genoeg ruimte over gelaten voor een loop of een bb als de loop voor de silencer stopt.
 
Ik kan voor zover mijn zoekkunsten gaan, niet een aftermarket innerbarrel vinden met dezelfde afmetingen. Dus hij moet of iets langer, of iets korter.. nu weet ik wel dat het vrij wel of uitmaakt. Vroeg me alleen af hoe je een langere innerbarrel wegwerkt aangezien ik het wel vaker tegenkom.

Welke lengte zoek je dan?
 
Er is alleen geen enkel voordeel aan een langere inner barrel en met de stock 3/4 ported cylinder kan je alleen maar nadelen hebben.

Dat klopt inderdaad, een langere innerbarrel voegt op zich niet heel veel toe.

Ik verwacht alleen geen problemen qua cilinder volume. De langere inner barrel die ik ga plaatsen is even lang als de SA-H03 die (voor zover ik weet) verder dezelfde internals heeft als de SA-H02.

Maar in ieder geval bedankt voor de heads up, iets om in de gaten te houden bij het testen!
 
Een 3/4 ported cylinder op een 363mm gaat wel werken, net zoals een 455mm ook wel werkt, maar optimaal is het totaal niet. Je moet dan een zwakkere veer gebruiken om onder het FPS limiet te zitten, waardoor je minder druk opbouwt, vooral achter zwaardere bbs. Hierdoor verlies je sneller sneller joules op zwaardere bbs. Dit alles resulteert dan weer in minder afstand dan dat je zou kunnen halen met een kortere barrel en wat overvolume op een iets lagere FPS.

Daarbij komt je kunt niet makkelijk de silencer weg halen zou je hem kort willen hebben voor CQB.
 
Een 3/4 ported cylinder op een 363mm gaat wel werken, net zoals een 455mm ook wel werkt, maar optimaal is het totaal niet. Je moet dan een zwakkere veer gebruiken om onder het FPS limiet te zitten, waardoor je minder druk opbouwt, vooral achter zwaardere bbs. Hierdoor verlies je sneller sneller joules op zwaardere bbs. Dit alles resulteert dan weer in minder afstand dan dat je zou kunnen halen met een kortere barrel en wat overvolume op een iets lagere FPS.

Daarbij komt je kunt niet makkelijk de silencer weg halen zou je hem kort willen hebben voor CQB.

Goed om te weten, dank!

Overigens met betrekking tot de FPS: op dit moment klokt de replica 280 fps met .20 gr op de chrono in het NAC. Vreemd genoeg had ik 320 fps op de chrono bij Balls & Arrows dit weekend. Een maat van mij had tevens een verschil van rond de 40 fps met de chrono in het NAC, maar dat terzijde. Iets om in de gaten te houden.

Op zich kan ik dus wel een FPS boost gebruiken. Het is overigens niet zo dat ik 359 FPS wil halen, maar een consistente FPS van zo rond de 340 FPS zou mooi zijn.
 
Als ik fps meters heb met zulke afwijkingen zou ik eerder die op het nac vertrouwen dan die van Balls & arrows.
 
NAC is beter te vertrouwen, weet hiervan zeker dat ik consistente resultaten krijg met wat ik thuis meet en andere vrienden ook. Over B&A ben je niet de enige die klaagt over te hoge waardes tov thuis of andere chrono's.
 
NAC is beter te vertrouwen, weet hiervan zeker dat ik consistente resultaten krijg met wat ik thuis meet en andere vrienden ook. Over B&A ben je niet de enige die klaagt over te hoge waardes tov thuis of andere chrono's.

Jep. Bij B&A ook weleens replica afgekeurd die thuis en op andere chronos constant 340-343 schiet
 
Leuk jasper, ik ga deze volgen.

Wil zelf ook een Specna Arms kopen, wel uit de iets goedkopere 'CORE' line-up.
Verder hetzelfde verhaal, dus ik lees lekker mee!

Ben je nog van plan iets electrisch te veranderen? (Mosfet, 11.1 lipo, high speed/torque motor)
 
Leuk jasper, ik ga deze volgen.

Wil zelf ook een Specna Arms kopen, wel uit de iets goedkopere 'CORE' line-up.
Verder hetzelfde verhaal, dus ik lees lekker mee!

Ben je nog van plan iets electrisch te veranderen? (Mosfet, 11.1 lipo, high speed/torque motor)

Nog niet, daar ligt op dit moment ook niet de prioriteit. Zit nu een 7.4 lipo in en die bevalt prima. Motor ga ik denk ik pas vervangen als de originele de geest geeft.... ;)
 
De barrel, bucking en nub zijn inmiddels geplaatst. Zoals verwacht was het een erg eenvoudige klus die ik iedere beginner kan aanraden. Ik ben benieuwd naar de resultaten!

Toen ik de smaak te pakken had, besloot ik om meteen de shims te plaatsen. Echter loop ik vast bij de laatste stap om de gearbox uit de lower reciever te krijgen. De pin van de bolt catch zit muur- en muurvast. Dit onderdeel zal toch echt los moeten om de klus verder te klaren. Ik heb het met een inbus en hamer geprobeerd los te slaan (richting barrel), maar tot zover geen beweging in de pin.
Heeft iemand een suggestie om de pin los te krijgen?
 
Toen ik de smaak te pakken had, besloot ik om meteen de shims te plaatsen. Echter loop ik vast bij de laatste stap om de gearbox uit de lower reciever te krijgen. De pin van de bolt catch zit muur- en muurvast. Dit onderdeel zal toch echt los moeten om de klus verder te klaren. Ik heb het met een inbus en hamer geprobeerd los te slaan (richting barrel), maar tot zover geen beweging in de pin.
Heeft iemand een suggestie om de pin los te krijgen?

Dit klinkt misschien heel stom en heb geen specna, maar kan de pin niet toevallig andersom moeten? Bij mijn g36 is er zo een pin die lijkt twee kanten op te kunnen, maar toch maar 1 kant op kan.
 
Pistol grip los geschroefd?
Motor en bedrading losgemaakt?
Die houden de gearbox namelijk ook op zijn plek
 
Dit klinkt misschien heel stom en heb geen specna, maar kan de pin niet toevallig andersom moeten? Bij mijn g36 is er zo een pin die lijkt twee kanten op te kunnen, maar toch maar 1 kant op kan.

Nee, deze pin kan inderdaad ook maar één kant op en ik ben er zeker van dat ik 'm de juiste kant op duw. (volledig vlakke kant is de kant waar ik op duw, de ietwat afgeronde kant is de kant waar de pin eruit zal moeten).

Pistol grip los geschroefd?
Motor en bedrading losgemaakt?
Die houden de gearbox namelijk ook op zijn plek

Jazeker, allemaal al los gemaakt. Net als de borgpin die bij de fire selector door de lower receiver gaat.

In ieder geval bedankt voor het meedenken heren! Ik denk dat ik de lower receiver dit weekend in een bankschroef zet en er een paar ferme klappen op geef. Ik heb het vermoeden dat de pin in de fabriek wellicht iets scheef in de receiver is geslagen waardoor die nu vast zit. Nu alleen voorzichtig zijn dat ik de pin niet volledig verniel.... ;)
 
Terug
Bovenaan