Umarex / VFC HK417D

Gerben

Well-Known Member
22 feb 2018
56
32
Trophies
6
Ik heb mijn Umarex/VFC HK417D nu zo’n half jaar. Daarvoor ben ik ongeveer net zo lang bezig geweest om alle reviews te lezen en alle filmpjes te bekijken van alle M4’s en alle M16’s op de hele wereld. Want een M4/M16 zou het worden;-) Want dat was zo makkelijk qua platform en zo makkelijk qua gear en zo makkelijk qua alles.

Maar ja, toen kwam die hele mooie aanbieding en poeffffff, daar ging mijn voorbereiding. Ik vond het zo’n machtig mooi ding dat ik tijdens een moment van verstandverbijstering (mijn vriendin noemt het een ordinaire verliefdheid) over ben gegaan tot aanschaf.

Toen ik de dagen erna langzaam weer terugkeerde op aarde begon zich een licht gevoel van spijt te ontwikkelen en na de eerste paar skirsm had ik eigenlijk best wel spijt van de aankoop. Wat was dat ding zwaar (3,7 kg) en fuck zijn deze pouches ook te klein, waar moet ik die pokkedingen dan laten?? Ohh, hij moet he-le-maal open om er een andere veer in te kunnen zetten?

Inmiddels zijn we een tijdje verder, wat spierballen rijker en vooral wat geld armer;-) en nu zou ik niet meer anders willen. Hij schiet lekker en accuraat. Voelt lekker en m’n gear is ook behoorlijk op orde. Alles bij elkaar ben ik een tevreden man met een toffe replica:)

IMG_20180410_163211.jpg
IMG_20180410_163211.jpg



Hieronder wat tips ter lering en vermaak:

Mag pouches
De 417 heeft idioot grote magazijnen (7.62×51mm) en pouches zijn lastig te vinden. Over het algemeen de tip: Als er niet specifiek bij staat dat de pouch geschikt is voor HK417-magazijnen, koop het dan niet, ook niet als er “fits all 7.62” op staat;-)
Uiteindelijk ben ik bij deze terecht gekomen: Tasmanian Tiger SGL Mag Pouch BEL HK417 Olive


RIS-rail
Ik weet niet of het bij andere replica’s ook zo is, maar de randen van de rail zijn behoorlijk scherp. Bij het hanteren van de AA met blote handen gaat dat al vrij snel vervelend voelen.
Na een tijdje zoeken kwam ik rubberen laddertjes tegen die je in je rail kunt stoppen en die verhelpen het probleem bijzonder effectief. Je replica transformeert van een koud, hard, scherp en niet knuffelbaar onding naar een warm, zacht, aaibaar knuffeldiertje;-). Daarnaast, als je een keer besluit om full mudd te gaan met je replica, dan scheelt het je aardig wat schoonmaken (ervaringsdeskundige:)



Sling mount
De 417 komt standaard zonder buffer-tube-sling-mount. Aan het einde van de kolf zitten twee smalle, langen ogen van plastic waar je je sling aan vast moet maken. Maar ja, 3,7 kg aan een plastic oogje? Dat leek me niet echt verstandig. Daarnaast is de replica vrij lang, dus echt comfortabel hangt dat niet. In eerste instantie met paracord een mount laten knopen, maar ook dat voelde niet heel fijn. Na veel zoeken en speuren en een miskoop verder bij een Tjechische webshop terecht gekomen. De verzendkosten waren net zo hoog als het onderdeel zelf.


Toen kwam echter het volgende probleem. Om de slingmount op je replica te monteren, moet je die buffer-tube-ring losdraaien. En dat kan je proberen met een waterpomptang en dat lukt misschien ook wel, alleen vastdraaien gaat daar niet zo makkelijk mee. Door de afmeting (groter dan M4) zijn de speciale sleutels/tangen daarvoor niet eenvoudig te vinden. Uiteindelijk via Ali een variabele tang op de kop getikt. Ik moest nog wel het palletje een beetje bijslijpen (was te groot), maar het werkt prima.



Mid-cap feeding problemen

Ik ben inmiddels overgestapt op mid-caps. Dat is alleen al een aanrader omdat ik dan niet als een doosje Tic-Tacs over het veld ren. Daarnaast ga ik er vooral tactischer door spelen. Maar goed, de 417 mid-cap-magazijnen zijn nogal berucht om hun feeding problemen. De veer is niet sterk genoeg om de replica goed te voeren.

In dit filmpje wordt uitgelegd wat het probleem is:

En in dit filmpje wordt de oplossing gegeven:

Door er een sterkere veer bij te zetten wordt het feeding probleem opgelost. Het zijn deze veren “MAG High Strength Spring for Systema PTW Magazines” De veren zijn nu onderweg en als ik ze binnen heb zal ik mijn ervaringen hier delen.



Linkjes naar de verschillende onderdelen:
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Boudewijn
Waarom trouwens niet gekozen voor Maple Super Feed springs? Also ga je nog het feit addreseren dat de HK417 GB shell aardig zwak is rondom de cylinderhead waardoor hoge FPS builds vaak resulteren in een kapotte shell (400 FPS is hier al een risico) en wat potentiële oplossingen zijn, zoals bijvoorbeeld radiusen of een retroarms shell?
 
Waarom trouwens niet gekozen voor Maple Super Feed springs?
Dat is wellicht een nog betere oplossing. Denk je dat ze sterk genoeg zijn om het probleem met 1 veer te fixen?

Also ga je nog het feit addreseren dat de HK417 GB shell aardig zwak is rondom de cylinderhead waardoor hoge FPS builds vaak resulteren in een kapotte shell (400 FPS is hier al een risico) en wat potentiële oplossingen zijn, zoals bijvoorbeeld radiusen of een retroarms shell?
Zover gaat mijn kennis nog niet. Overweeg om op termijn om te bouwen naar DMR, maar voorlopig staat hij op 340-350 FPS
 
Dat is wellicht een nog betere oplossing. Denk je dat ze sterk genoeg zijn om het probleem met 1 veer te fixen?


Zover gaat mijn kennis nog niet. Overweeg om op termijn om te bouwen naar DMR, maar voorlopig staat hij op 340-350 FPS

Die veren zijn krachtig genoeg om in mags .45 op hoge RPS te feeden, je krijgt 3 veren, elke veer is voor een mag en je moet ze wel wat korter maken afhankelijk van hoe lang de normale springs zijn anders verlies je super veel capaciteit en is het een bitch om ze erin te krijgen. Ja met DMR kom je dus op het feit dat de shell niet de sterkste is.