Tekort Spel en Trainingslocaties in de regio

Mike-MD

New Member
27 jun 2021
1
2
Trophies
2
8 weken geleden ben ik in de wereld van Airsoft gedoken. Ik moet zeggen dit bevalt me goed! Ik heb inmiddels een leuke Load-out en een set replica's waar ik zeer tevreden mee ben. Inmiddels heb ik een aantal Skirms meegespeeld en dit smaakt zeker naar meer.

Wat ik inmiddels merk is dat je als Airsofter sterk afhankelijk bent van commerciële organisatoren die veelal op aanzienlijke afstand over het land verspreid zijn en het evenementen aanbod dat zij aanbieden. De toegangsprijs voor deze evenementen liggen doorgaans tussen de 20 en 30 euro. (begrijpelijk want locaties moeten gehuurd en onderhouden worden). Dit maakt het echter niet bepaald makkelijk om de sport laagdrempelig en serieus te kunnen beoefenen.

Als ik kijk bij mij in de regio (Amstelveen en omstreken) zijn er voor zover ik kan vinden geen mogelijkheden waar ik doordeweeks in de avond een paar uurtjes zou kunnen trainen. (Denk aan Dynamisch schieten, tactisch bewegen en kaartschieten) Ik moet zeggen dat mij dit als startende Airsofter wel erg teleurstelt.

Waar ik vooral behoefte aan heb is een plek in de regio, waar ik doordeweeks eenvoudig terecht kan, zonder commerciële belangen, binnen een straal van 25 tot 30 kilometer waar ik kan trainen, klussen, en gelijkgestemden kan ontmoeten om zo de sport laagdrempelig te kunnen beoefenen.

Ik ben op zoek naar antwoord op de volgende vragen:

Hoe lossen we dit als community op?
Komen er meer Trainingscentra op plaatsen met hoge concentraties Airsofters?
Wat doet de NABV?
Wat zijn jullie ervaringen/ideeën hierover?

Graag zie ik inhoudelijke reacties van eenieder tegemoet!

Met Vriendelijke Sportieve Groet,
Maikel van Dijk
 
  • Leuk
Waarderingen: John Wick en Maffo
Hey Maikel, goed dat je erover nadenkt. Het blijft een ding: het gebrek aan velden op sommige plekken. Het is echter moeilijk om in het krappe en strak geregelde Nederland makkelijk een nieuw veld te openen, dat interessant is voor airsofters om naartoe te gaan (en dus rendabel te zijn).
Je ziet dat velden steeds meer openstaan voor niet skirm gerelateerde training, dus de range openzetten, sleutelen etc. Dat helpt echter niet als je geen veld dichtbij hebt.

Ik zie echter dat de Nabv zich steeds meer uitspreekt over dit probleem en hier actief aan probeert te werken. Kijk vooral eens onder het kopje informatie in de mijnnabv omgeving, daar staat een hoop interessante info over nabv beleid.

Bijvoorbeeld het meerjarenbeleid 2020-2023, waarin als ambitie 4 staat: 'Airsoftsportaccomocadite naar behoefte: kwantiteit en kwaliteit airsoftaccommodaties.'

'De belangrijkste reden voor leden om het lidmaatschap op te
zeggen is het gebrek aan (kwalitatieve) airsoftaccommodaties in hun regio,
blijkt uit ledenonderzoek (2019). Oud-leden gaven aan dat het niet kunnen
beoefenen van hun sport in hun stad, regio of soms zelfs provincie, reden was
om ermee op te houden.
De NABV wil een actieve rol spelen in het vergroten van
het aantal locaties waar sportdisciplines van de airsoftsport kunnen worden
beoefend. Daarbij wordt geen onderscheid gemaakt tussen locaties die
structureel of incidenteel zijn. De NABV staat naast spelers en sportaanbieders
die kansen zien om nieuwe locaties te openen.'
 
De NABV heeft hiervoor wel het NAC in Geldermalsen. Hier kan je precies de door jou opgenoemde dingen doen.
Dit wordt gefinancierd van het ledengeld.

Zou best top zijn om meer van zulke locaties te hebben door het land.. al zou andere steun aan velden misschien meer nut hebben dan een tweede of derde pand dat ook weer een boel onderhoud etc. vergt. Hierdoor kunnen skirms wellicht toegankelijker worden (dmv evt. goedkoper of juist vaker open).

De meeste velden zijn voor mij (centraal gelegen) alsnog 1 tot 2 uur rijden. Meer velden lijkt mij al helemaal top. Een veld op minder dan een half uur afstand hebben zal de drempel natuurlijk ook verlagen. Echter beginnen velen er niet aan omdat een nieuw veld starten erg lastig is, zelfs met geschikte plek en een meewerkende gemeente moet je de NABV nog weten te overtuigen. (logisch dat deze ook eisen stelt, zo blijven de velden veilig)
Dat alles in de hoop dat je genoeg spelers weet te trekken waardoor het uiteindelijk ook nog rendabel is.

Edit: dankje @Maffo . Goed om te zien dat dit ook binnen de nabv speelt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mike-MD
Het is sowieso goed dat hier wat aandacht aan wordt gegeven, ik loop er zelf ook nog wel eens tegenaan.

Wat @Crix hierboven al aangeeft hebben wij bij de NABV de mogelijkheid om gebruik te maken van het NAC, dit is voor jou vanuit Amstelveen ongeveer 50 minuten rijden en hier heb je alle mogelijkheden welke jij een beetje oppert.

Daarnaast heb ik even voor je gekeken, zo zie ik dat zowel RSLAirsoft (Assendelft) als Airsoft Club Amsterdam (Wormerveer) binnen een half uurtje rijden van Amstelveen liggen voor zover ik dat kan zien. RSL houdt wel eens avondskirms, voornamelijk in de zomerperiodes. Airsoft Club Amsterdam houdt onderhoudsevenementen met mogelijkheid tot inschieten op de testbaan etc.

Succes met je beginnend Airsoft-carrière!