Super stille gearbox

Kan zijn dat de angle die de HK416 grip maakt niet helemaal goed is voor de bevel pinion interactie wat kan zorgen voor een hoop onnodig geluid, aan de andere kant die video had daar ook geen last van en dat was ook de standaard grip.
 
Kan zijn dat de angle die de HK416 grip maakt niet helemaal goed is voor de bevel pinion interactie wat kan zorgen voor een hoop onnodig geluid, aan de andere kant die video had daar ook geen last van en dat was ook de standaard grip.

Hm true!
 
Ik had er ook last van met de grip van mijn M4. Je moeten even kijken of de grip bij het monteren niet ergens tegen de body gedrukt wordt waardoor hoek waaronder de motor de gearbox in gaat veranderd. Zo ja, even op de punten waar de grip contact maakt een klein beetje weg schuren van de grip. Totdat ie net geen contact meer maakt met de body als hij gemonteerd zit.

Op die manier hoef je niet te kloten met shimmetjes elke keer als je grip eraf moet. En daarnaast valt je motor dan gewoon net zover in de GB als normaal waar je met shims de motor toch ook iets naar achteren zet.

Edit:
Deze kerel legt het ook uit:
 
  • Leuk
Waarderingen: Jelle
Update!

Ik heb afgelopen weken al mijn onderdelen binnengekregen en ermee begonnen. Alles geinstalleerd, shimmen, smeren etc. Ik heb twee tandwielen afgezaagd van mijn gears en de MS120 spring erin gegooid. Dit was blijkbaar niet genoeg want tijdens het dry firen kreeg ik tóch premature engagement.
Mijn piston is dus pittig kapot. :p Gelukkig waren deze tanden van kunstof dus mijn gears zijn nog goed.
Dus je ziet hem al aankomen, welke piston (+kunstof piston head) zou ik het beste kunnen aanschaffen? Is er nog iets waar ik rekening mee moet houden? Ik dacht zelf gewoon aan een SHS piston. https://gunfire.pl/product-eng-1152201755-SHS-piston-14-steel-teeth.html
Deze tanden zijn dan wel van metaal dus dan moet ik wel goed opletten.

Nog iets, mijn air nozzle bewoog eerst niet. Ik ben erachter gekomen dat als ik de gearbox shell schroefjes iets losser draai dit probleem gedeeltelijk oplost (beweegt nog niet helemaal heen en weer) Ik neem aan dat dit niet de bedoeling is? Ik denk als ik de shell te strak draai dat de tappet plate (niet defect overigens) vast komt te zitten.
 
SHS piston en dan swiss cheesen als een malle, POM piston heads van SHS zijn ook heel fijn, let er op dat de piston vrij kan lopen in de geleiders. AOE correctie ook gedaan?

Ik zou even kijken hoe vrij de tappetplate kan lopen als het helemaal dicht zit, heb dit alleen nog niet eerder mee gemaakt en dan had je het in principe ook wel hebben moeten merken op de stock setup.
 
AOE heb ik gecorrigeerd met een sorbo pad :).

Misschien is deze piston head dan beter?

https://gunfire.pl/product-eng-1152195319-Tlok-z-wycieciami-14-metalowych-zebow-SHS.html

Dan hoef ik er zelf geen gaten in te boren. Dit voorkomt premature engagement als ik het goed begrijp?
Op gunfire kan ik trouwens die piston head niet vinden. Passen alle piston heads merken gewoon op elke piston? Ik zie namelijk ook allemaal "silent" piston heads.

Voor de air nozzle ga ik nog even goed kijken. Toen alles nog stock was had ik dit probleem niet. Ik denk dat het komt omdat de gears wat hoger liggen door de shims waardoor hij klem komt te zitten.
 
Swiss cheesen helpt met cyclen omdat de piston lichter is, maar zelfs die zou je nog willen swiss cheesen, plus je moet goed opletten dat die gelinkte piston issues kan hebben als je gaten in je shell hebt rondom de geleiders, maar in principe zou swiss cheesen niet nodig hoeven te zijn. Silent piston heads zijn meestal in combo met een cylinderhead, weet niet of je die wel wil gebruiken maar daar bemoei ik me niet mee.

Als je sector gear zo hoog zit dat ze de tappetplate vast drukken dan gaat daar iets niet goed.
 
Ik heb inderdaad een gat in de metalen cylinder waar de piston in gaat. Ik kan hem wel zo draaien zodat het gat niet in contact komt met het open gedeelte van de piston, werkt het dan wel?
 
Oh oke, wat voor problemen kan dat met zich meebrengen?
 
Tappet plate kun je gewoon de zijkanten vijlen tot dat het soepel beweegt. En metalen tanden op de piston breken niet meteen de tanden van je gears (aangezien je deze ook geupgrade hebt) als je pme heb. Met mijn build ook vaak pme gehad bij het testen en ze zijn nog heel.
Overigens is een M120 denk ik niet genoeg voor een 12:1 + 11.1V setup ivm pme, met een 7.4V of M130 verhelp je mogelijk je pme.
oh ja en alu pistonheads zijn vaak lichter dan de pom variant.
 
@Ties, ik heb builds gezien die 12:1 runde op een M120 en geen PME hadden, maar het licht ook aan de setup. Dat van alu piston heads wist ik niet maar ligt wss ook weer net aan de variant lijkt me.
 
Wat ook nog kan helpen is de bearings van de pistonhead afhalen mits je ballbearings in je springguide hebt.
Ik heb die piston van shs ook die je gelinkt hebt. In combinatie met geen bearings en lichte pistonhead heb ik geen pme, maar ik draai dan ook op een m130 met 6 tanden SS.
 
Bedankt voor de reacties iedereen :)

Ik ga kijken of ik de spring kan omruilen. Lijkt me minder gedoe en veiliger. Tips ga ik onthouden. Ik gebruikte trouwens een 7.4v lipo toen ik PME kreeg. Dus ik zou dus nog aardig wat tanden weg moeten houden als ik mijn M120 veer hou. Ik wou niet teveel tanden weghalen, aangezien het permanent is en ik de tanden niet terug kan krijgen.
 
Hm waar ik mijn veer heb gehaald hebben ze maar twee M130 veren, zijn deze goed?

http://www.skirmshop.nl/nl/action-army-marui-m40a5-m130-spring-fit-with-430mm.html

http://www.skirmshop.nl/nl/action-army-vsr-m130-upgrade-spring.html

Lijkt erop dat deze voor snipers zijn en ze zijn niet non-liniear. Anders houd ik mijn prometheus MS120 en ga ik met die lichtere piston aan de slag en kijken of dat werkt.

EDIT: Aangezien ik toch al een pakketje bij gunfire ga halen kan ik de M120 spring wel terugbrengen en bij gunfire een nieuwe halen. Wat is een aanrader? Ik zie namelijk ook aardig goedkope veren maar weet niet of dat verstandig is.
 
Laatst bewerkt:
Oh haha ik zocht naar "MS130" en "M130" en vond alleen dat. Dom! Hoeveel tanden weghalen denk je dat goed is om mee te beginnen met een MS135 spring? Valmijaan heeft dus -6 met een 130 maar het kan dus verschillen met setup, bovendien wil ik niet meteen te veel tanden weghalen.
 
Ligt geheel aan de setup, maar ik zou idd niet teveel weg halen, als je 6 tanden moet weg halen dan heb je nog maar 9 tanden over, bepaalde DSG gears hebben dat XD. Ik zou eerder je piston swiss cheesen en heel licht maken en misschien je veer knippen zodat je geen PME hebt maar wel de correcte FPS dan 4-5 tanden van sector af te halen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jelle