Super stille gearbox

Jelle

Well-Known Member
28 feb 2017
217
120
Trophies
15
Hallo iedereen

Ikzelf droom ervan om mijn AEG zo still mogelijk te maken, ik heb namelijk een hekel aan het "whining" geluid die de meeste AEGs hebben. Dus ik heb al flink wat gegoogle'd hoe ik dit voor elkaar krijg, hier kwam ik uit op de volgende dingen:

-Perfecte shimming
-Correcte motor hoogte
-AoE perfect
-High torque motor

Ik een VFC 416 en deze heeft helaas selfshimming gears. Zover ik op het internet lees, is dit niet beter dan zelf je gearbox shimmen. Ik dacht er dus aan om deze gear set te kopen:

http://www.skirmshop.nl/nl/shs-131-gear-set.html

In combinatie met deze motor:

http://www.skirmshop.nl/nl/shs-high-torque-motor-long-shaft.html

Het liefst heb ik iets wat zo veel mogelijk op dit gaat lijken:


Wat zijn nog meer methodes om een AEG zo stil mogelijk te maken? Zijn de bovenstaande onderdelen hiervoor geschikt?
 
Sterkere veer en short stroken, 11.1V en een mosfet niet vergeten voor een snellere schakeling. Also je kan die spullen voor 20-30 euro minder halen op AK2M4 daar kan je dan ook een 22 TPA High Torque ZCI motor halen waardoor je nog een snellere response krijgt met het verlies van een lagere RPS en je kan er 12:1 gears halen die nog eens een best grote factor sneller zijn als 13:1 als je kijkt naar true gear ratio. Oh en een niet overvolumed build wil ook helpen, ga je overvolumen in je cylinder:barrel ratio dan krijg je een klap doordat je piston head nog niet op de cylinderhead zit, maar de bb al wel weg is. Kan je ook voorkomen door zwaardere bb's te schieten wat natuurlijk eigenlijk altijd een pre is.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jelle
Een lagere RoF maakt mij gelukkig niks uit :)
Is de ingebouwde mosfet in mijn 416 goed genoeg denk je?
Als ik trouwens nieuwe gears moet ik dan nog ergens rekening mee houden? Bv dat het wel past op mijn piston?
Ik ben trouwens wel een noob in airsoft internals, dus hoe voorkom ik een "overvolumed build"? Ik gebruik trouwens .23g bb's.
Bedankt voor je reactie :)
 
- Prima dan zou ik een 22 TPA overwegen zeker omdat je wel wil short stroken en een sterkere spring gebruiken om ook PME te voorkomen.
- Was ik vergeten, zal prima werken, zolang het de hoge cycling aan kan, maar daar kom je maar op een manier achter.
- Nee niet echt, de VFC komt al met goede stalen bushings dus dat is meer dan prima en het is allemaal cross compatible, mogelijk dat je nog een plastic piston head wil nemen ipv de aluminium piston head zodat de klap zachter is, is weer een reductie in geluid en cycled het ook sneller. Wss ook een (kleine) reden waarom het zo stil is in het filmpje doordat hij de piston ook heeft geswiss cheesed.
- Door de cylinder te matchen met de barrel maar als je de 10.5 inch barrel hebt dan zit er een 270/275mm in met een 3/4 ported cylinder en dat is meer dan prima, ik zou trouwens als je toch bezig bent op zijn minst een flat hop installeren en ten minste .25 gram of zelfs .28 gram gaan gebruiken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jelle
Nogmaals bedankt voor je reactie :)

Levert short stroken trouwens het meeste op in geluidvermindering? Het is namelijk liever iets wat ik wil vermijden, weer eventueel iets wat ik kan verpesten. Bovendien moet ik dan ook aan benodigde gereedschappen komen. Ga ik met het vervangen van de motor en gears niet al een redelijk stille AEG krijgen?

Skirmshop raadde mij trouwens deze hopup aan:
http://www.skirmshop.nl/nl/maxxmodel-ie-pro-cnc-aluminum-hopup-chamber.html

Ook raadde ze me deze veer aan:
http://www.skirmshop.nl/nl/prometheus-non-linear-spring-ms90.html
Dat is natuurlijk wanneer ik niet ga short stroken, als ik dat wel ga doen dan moet ik de MS120 versie nemen?

Ik heb helaas laatst heel veel .23bbs gekocht, dat omdat het wel een goede compromis was tussen de snelheid van een .2 en de nauwkeurigheid van een .25, dus daar moet ik sowieso nog doorheen.
 
Short stroken doe je omdat je wil voorkomen dat je PME krijgt waar je last van kan krijgen op een zwakke veer, lage ratio gears en een balanced motor. Het hoeft niet te gebeuren maar je doet het om te zorgen dat het uberhaupt niet voorkomt, een bijkomstigheid is dat je een snellere cycle krijgt door het minder ver trekken en sterkere veer. Dat benodigde gereedschap heb je überhaupt wel nodig omdat je eigenlijk ook wel een filet (radius) wil aanbrengen om te zorgen dat de voorkant van de shell er niet uit klapt door de hogere stress.

Man man, die mensen bij skirmshop proberen ook wel puur het meeste geld te verdienen. Als ik nou had gezien dat mensen niet een hoop gezeik hadden met het goed krijgen van deze hop up units had ik nog wel gezegd, dat wanneer je het het waard vindt om die te nemen, maar dat is niet zo. Mensen moeten ontzettend veel fine tunen om die dingen goed werkend te krijgen en naar mijn mening hoort dat niet bij een hop up unit van die prijsklasse, oh en weet niet welke ze je linkte maar die daar staat is ook alleen voor de ICS replica's en niet de standaard unit. De stock unit van VFC is meer dan prima, wil je hem per se vervangen haal dan een Lonex unit, werkt prima, geen fine tunen dat nog gedaan moet worden en is ook niet meteen 60+, maar nog een acceptabele 25 euro.

Prometheus werkt bij mij ook prima, M90 zal prima zijn, ligt geheel aan de setup, dus kan daar specifiek niks over zeggen.

FPS oftewel snelheid van bb is leuk voor CQB omdat je daar maar korte tijd hebt dat je iemand ziet en je range niet heel veel nodig hebt, buiten is de FPS totaal niet nuttig omdat de snelheid na 10/15m toch praktisch hetzelfde is bij verschillende gewichten en dan is gewicht dus veel belangrijker ivm energie behouden, beïnvloeding van wind oftewel spread en dus lichtelijk de stilte van de replica.
 
Woah wat is een filet aanbrengen? Ik ben nieuw hierin weet je nog :p
Dus short stoken raad je me wel aan? Als ik het goed begrijp dan moet ik een M120(?) veer nemen wanneer ik ga SS'en en wanneer ik het niet doe een M90 maar dan heb ik dus de kans dat het flink mis kan gaan in mijn gearbox. Ik wil natuurlijk rond de 340-350fps met .2

Skirmshop had mij niet specifiek die hopup gelinkt, ze zeiden alleen dat de hopup van maxx het beste was. Die link was dus mijn fout.
Ook hadden ze mij de Lonex hopup aangeraden maar ze zeiden dat het verschil in prijs de maxx het wel waard was. Maar aangezien jouw reactie ga ik hem dan maar niet halen en hou ik het bij mijn stock hopup :p
 
Radius of correcte term filet, is simpel gezegd van een hoek een ronding maken omdat dit beter stress verdeelt dan een hoek, je ziet hetzelfde bijvoorbeeld in een zuiger van een motor daar is het ook rond afgewerkt rond de overgang van de stang naar de kop omdat het bij een directe hoek eerder zal breken. Zijn ook mensen die simulaties hebben gedaan op een GB shell in programma's die hetzelfde laten zien. Wordt ook gedaan met een dremel, de tool waar je naar doelde :).

Ik raad short stroken aan, het is een veiligheidsmaatregel om te zorgen dat je geen PME krijgt en een hoop meer kapot maakt. Op een 22 TPA kan het bijvoorbeeld net goed gaan, maar ook net fout en de vraag is wil je dit risico nemen? Als je nou aan het experimenteren was waar PME gebeurd en waar niet dan prima, maar als het je enige primary is zou ik voor de safe route gaan. De veer die je pakt is afhankelijk van de setup en hoeveel tanden je short stroked. In het filmpje heeft hij er 2 short stroked op een ~400 FPS spring oftewel ongeveer een M120.

Ik zou dan graag een keer van skirmshop horen waar de extra waarde vandaan komt, want de bb catch die je 3-4 bbs bespaart tijdens een reload is een beetje wasted, de gelijke pressure zodat de hop up goed tegen de gearbox aandrukt is ook nutteloos en het strak tegen de gearbox aandrukken kan je ook oplossen met wat O-ringen over de barrel wat een stuk goedkopere oplossing is, dan heb je nog de speciale hop up arms, maar die gebruik je ook bijna niet gezien je vaak een nub gebruikt en dus houd houd je nog de tracer unit holes over wat dan het enigste nuttige is, maar wil je daar werkelijk 45+ voor extra betalen gezien de leds en elektronica niet bij de hop up unit zit? Daarbij je kan ook losse units halen voor hop up traces, gaten in je huidige unit boren en zelf een DIY hop up tracer unit maken, voor veel minder.
Het ergste is nog wel dat ze niet eens drop in zijn voor de meeste mensen en nog een hoop fine tuning nodig hebben.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jelle
Weer allemaal nieuwe dingen geleerd vandaag!

Filet toebrengen lijkt me ook niet heel lastig als ik het zo bekijk op het internet, hoop niet dat ik mijn hele gearbox shell verpest.
Welke drempel zou je mij aanraden? Eentje die ik weer makkelijk kan verkopen op marktplaats achteraf.

Ik had skirmshop een berichtje op facebook gestuurd omdat mijn 416 hele afwijkende en lage FPS resultaten kreeg (233 tot 280fps). Zei vroegen toen om een foto van mijn veer, deze veer was zichtbaar afknipt met een tang, skirmshop raadde mij daarom een veer met een platte kop/uiteinde, de veer van prometheus dus. Dit zou volgens skirmshop mijn fps opkrikken mits mijn cylinder gedeelte lekvrij is (gecheckt trouwens, dit is lekvrij).
 
Lol kan aan veer liggen de lage FPS, misschien onstabiel maar kan ook nog aan andere dingen liggen. Zoals nozzle die slecht sealed of tussen bucking en nozzle? Of zelfs de bucking.
 
Hey Jelle,

Besef wel waar je aan begint het is een hoop werk met shortstroken en alles om het mooi te krijgen.
Ook niet te vergeten is dat je kans op overspin krijgt mits je geen ab mosfet hebt.
Ik heb na een m130 veer gemoeten voor geen overspin, en uiteindelijk 6 tanden moeten shortstroken om de fps weer op 345 te krijgen.

Moet wel zeggen die van mij is ook best stil geworden na aoe, shimming, lichtere piston, pom pistonhead.

Maar veel succes met je build ben benieuwd naar het resultaat
 
Ik had inderdaad niet in gedachten dat ik dit in een keer goed ga doen. Hoelang heb jij er uiteindelijk over gedaan?
Er zit al een mosfet ingebouwd in mijn 416.
 
Wat ook wel een leuke stille build is, is een 24-28 tpa high torque motor, setje shs 200:300 gears en een 14.4V Li(ion/po) batterij. :)
Wat ook wel vaak goed werkt om je gears stiller te maken is om ze te werk harden. <Linkje>
 
  • Leuk
Waarderingen: Jelle
Ik had inderdaad niet in gedachten dat ik dit in een keer goed ga doen. Hoelang heb jij er uiteindelijk over gedaan?
Er zit al een mosfet ingebouwd in mijn 416.

Weet niet hoelang ik precies er mee bezig ben geweest want had nog wat andere problemen.
Maar het is wel een process van overspin op m90, na overspin op m100 na bijna geen overspin op m130. En dan vervolgens tandje weg, fps, tandje weg, fps enz.. Maja elke setup is weer anders.
Wat ik achteraf liever had gedaan is een gate titan mosfet erin gegooid en dan had ik niet hoeven shortstroken. Maja deze optie is wel prijzig, moet wel zeggen door shortstroken heb ik het wel zeer laag buget kunnen doen en super veel ervaring op gedaan :)
 
  • Leuk
Waarderingen: Jelle
@Sander ik denk inderdaad niet dat hij daarna nog enig geluid gaat maken daarna ja o_O

@Valmijaan welk type/merk gereedschappen heb je uiteindelijk gebruikt? Ik denk dat ik waarschijnlijk wel ga kijken of ik wat dingen kan lenen ipv kopen. Hoe zit het trouwens met die mosfet? Dan hoef ik helemaal niet te boren?

Ik heb ondertussen een chrono besteld voor wanneer ik aan de slag ga.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat mijn vragen tot nu wel beantwoordt zijn hoor betreft dit onderwerp. :)
Ik ga dan maar die SHS 12:1 gears, ZCI High torque 22tpa (out of stock helaas atm), wat shims en smeerolie aanschaffen. Ik hoorde ook dat de stock VFC pistol grip de motor niet goed in zijn plek houdt, dus terwijl ik toch bezig ben een nieuwe grip kopen?