Spontaan leeg lopende hpa fles na aansluiten/ eerste schot

XXL

Member
12 mei 2022
10
2
Trophies
1
(Onderstaand probleem is een vervolg op deze post)


Zodra het 0.25 hpa flesje aan de regulator is geschroefd kun je al een zeer lichte constante uitloop van lucht horen. Na eenmalig de trekker overgehaald te hebben loopt het flesje vervolgens in hard tempo leeg.

Dit ogenschijnlijk makkelijk te vinden probleem blijkt niet zo eenvoudig te tackelen. Het sissende geluid lijkt uit de engine te komen maar dat is niet met zekerheid te zeggen.

Dat het ergens in de lijn zit tussen regulator en piston is duidelijk maar ondanks herhaald demonteren, controleren , schoonmaken en testen blijft het zich voordoen. Een dwell test is ook niet mogelijk omdat je niet de kans krijgt om enkele schoten te doen, want de leegstroom gebeurt in enkele seconden.

Op internet staat dat dit probleem zich voordoet na veelvuldig gebruik zonder onderhoud. Echter mijn MTW had er nog maar enkele skirms op zitten + 4 rondjes schietbaan, zonder modder kruipen etc.

Wat heb ik al gedaan:

- Engine (Inferno gen 2) 4x gedemonteerd, schoongemaakt, O rings ingevet etc

- Solenoid 4x gedemonteerd, schoongemaakt, O rings ingevet etc

- Regulator vervangen voor een Wraith aero

- Piston vervangen voor een aluminium Silent Industries piston

- Inner barrel incl bucking vervangen (nu een PDI 6.05 met ML bucking 70 degr), hop up vervangen voor een originele hop up

Ondertussen nog steeds geen resultaat.

Als je de error analyseert dan blijft alleen nog een defecte solenoid over voor zover ik weet; de solenoid zorgt voor de mate waarin lucht wordt toegelaten en die is al vanaf het moment dat de fles wordt gekoppeld verstoord.

Iemand een idee hoe dit op te lossen?
 
Vooropgesteld: mijn HPA kennis is nul.

Maar als ik een dergelijke fout zou proberen op te lossen, dan zou ik de engine volledig uit de replica nemen, aansluiten op lage druk en vervolgens proberen uit te vinden waar er lucht ontsnapt, net zoals bij het vinden van een lek in een fietsband (maar dan zonder water, natuurlijk).

Misschien praat ik poep, maar dat is mijn eerste gedachte: zo op goed geluk allerlei mogelijke schuldigen aanwijzen, lijkt me vrij kansloos.
 
Ik denk dat je m’n post niet helemaal goed hebt doorgelezen. Alle onderdelen zijn er meerdere keren uit gehaald om ze compleet te demonteren, controleren en schoon te maken. Zo van de buitenkant allerlei mogelijke schuldigen aanwijzen zonder ‘diep’ te gaan is er dus niet bij.

Ik heb daarbij eerst stap voor stap bekeken hoe het hele proces werkt want daar wist ik helemaal niets van. Vervolgens heb ik talloze keren bekeken wat er gebeurt als er een accu aangesloten is, niet aangesloten is etc om te bepalen of een electrische bron invloed heeft op het probleem.

Lage druk aansluiten klinkt als een goed plan maar hoe dan? Ballonnetje op de hardline adapter aansluiten? Ik heb namelijk al getest met flesjes met nauwelijks inhoud. Ook met de regulator bijna dicht. Lager dan de laagst mogelijke druk zoals op die manier is niet te doen want dan blijft de lucht nog wel in de tank of is de lekkage amper hoorbaar.

Inderdaad ben ik het type klant dat z’n replica aanschaft en zich laat informeren over upgrades en vervolgens blind vertrouwt op de kunde van een reparatie afdeling van zo’n erkende winkel. Helaas blijk je dan een flinke kans te hebben om van de ene sleutelaar naar de andere hobbyist te moeten lopen in de hoop dat er iemand is die de issues wél kan oplossen.
 
Update: Het feitelijke lek blijkt uit het piston gedeelte te komen van de engine.

Als er lucht door de engine wordt gepompt is er een nauwelijks hoorbaar lekje aanwezig. Dit kun je provoceren tot een groot continue lopend lek wanneer de piston 1 of meerdere keren in beweging is gezet. Als je daarna de piston weer enkele malen beweegt is de grote lekkage weer verdwenen en blijft de minimaal hoorbare lekkage doorgaan.

Uiteraard is een nieuwe O ringen set de juiste stap maar het zou wel handig zijn om te weten waar het lek zich nu exact voordoet. De O ringen zijn zo dun van maat dat niet is te zien of ze juist afsluiten als je de engine dichtdraait.
 
Update: Klachten zijn verholpen, MTW is gerepareerd! Met hulp van iemand die beroepsmatig met luchtdruk bezig is, is de MTW teruggebracht naar uitmuntende staat en prestaties. Na het vervangen van de O ringen bleken er na het openen van de solenoid miniscule metaal deeltjes in te zitten. De enige manier om dit te verklaren was de brute wijze waarop er met de replica is omgegaan door verschillende shops (zie eerdere thread).

Besloten werd om er een nieuwe solenoid in te zetten. Daarna de dwell etc opnieuw aangepast en de MTW schiet weer als vanouds.
Niet te vergeten met dank aan michiel80 op dit forum die 2x gelijk bleek te hebben.:)
 
  • Leuk
Waarderingen: QuickFix en Crix