Specna Arms SA-A05

Matthijs

Well-Known Member
27 jun 2014
48
12
Trophies
3
Specna Arms, een merk dat sinds niet al te lange tijd erg populair is in Nederland en omstreken. Ik besloot er een te halen omdat ik opzoek was naar een nieuwe main replica voor een goede prijs.


Specna Arms is nog redelijk nieuw op de markt maar boekt al veel succes en heeft onderhand dan ook al een flinke lineup aan replica's. Voor mij was het redelijk duidelijk welke het zou worden, of de SA-A03 of de SA-A05. Dit in verband met de gelijkenis die ze hadden met een HK416.


Ik besloot uiteindelijk voor de SA-A05 te gaan omdat dit een korter model was wat zou betekenen dat het upgraden van de barrel goedkoper zou zijn zodra ik dit zou willen doen, plus dan was de replica lichter.



Ik speel zelf met een aimpoint replica, een angled foregrip en de default iron sights die erbij komen als backup.

 




De bouw:


Eigenlijk ziet de SA-A05 er uit als een M4 met free float rails, maar dan een korte versie ervan. Hij heeft standaard M4 eigenschappen zoals onder andere de 6 positie stock, maar ik verwacht dat iedereen wel weet hoe een airsoft M4 er uit ziet en functioneerd dus ga ik daar niet dieper op in. Wat wel mooi is is dat hij, omdat het een Specna Arms is, een Bolt Catch heeft die functioneel is als je de charging handle naar achteren doorhaalt.


Hij komt met de volgende items in de box:

-Removable rear en front iron sights

-Replica zelf natuurlijk

-Specna Arms 1100mAh 9,6V batterij nunchuck versie small Tamiya

-Wallcharger

-Cleaning/unjamming rod

-Zakje met 0,20 gr BB's

-Handleiding

-M90 spring

-1 Specna Arms high-cap magazine

Zoals je ziet niet veel speciaals hier maar het is toch altijd leuk als je nieuwe replica zo mooi in de box komt met een handleiding en zakje BB's.


Verder heeft hij Specna Arms serial nummer en trademark in de lower receiver gegraveerd zitten en een niet compleet realistisch US marines embleem aan de andere kant er in gegraveerd. Ook de safe, semi en auto zijn er in gegraveerd wat een mooie finish is.


Het zwarte kleurtje op het metaal is overigens op een realistische manier aangebracht en zal er dus ook veel realistischer uit zien dan bijvoorbeeld een DBoys replica.


De replica is full metal maar onderdelen die bij een echte M4 van plastic zijn zoals de pistol grip en stock zijn dat heir ook. Prima kwaliteit overigens op de stock die een wobble heeft na, maar dit is zeer makkelijk op te lossen.



Hij weegt ~2,5 Kg met zijn attachments, Out of the box schiet hij voor Nederland te hard dus daarom liet ik hem gratis bij gunfire downgraden naar 345 FPS(Met een 0,20 gram BB) toen ik hem daar bestelde.

Ik heb nog geen AR-15 type magazijnen gevonden die er niet inpassen, DBoys/Boyi, Classic Army, WE, Specna Arms en Cyma magazijnen passen er in elk geval prima in, al hebben ze wel een kleine wobble. Dit is echter geen probleem omdat ze allemaal prima feeden.


Verder komt de replica met een extra M90 spring en een quick spring change system. Dit systeem zorgt ervoor dat je je gearbox niet helemaal open hoeft te maken als je alleen de spring zou willen vervangen. De M90 spring zou hem een FPS geven van rond de 300.



De Gearbox is Version 2, maakt een goed plop geluidje en is full metal, ook de hopup is metal.

Ook voelt het schieten heerlijk aan want je voelt de piston gewoon naar voor en naar achter gaan, bijna alsof hij blowback heeft.



Deze M4 is en blijft een standaard M4 met dat hij niet volledig geschikt is voor linkshandigen.




Op het veld:

Zelf gebruik ik 0,25 gram BB's van Bioval tijdens mijn skirms.


Ik heb hem momenteel alleen non-upgraded gebruikt en moet zeggen dat hij me erg bevalt. Hij schiet niet het meest accuraat maar wel precies en heeft dus een goede grouping. Dat hij niet al te accuraat schiet is echter geen wonder voor een replica met zo'n korte barrel. Een replica als deze schaft je immers niet aan als je over long-range wil gaan engagen.



Scores 1-10:


Bouwkwaliteit: 7,5 Erg stevig gebouwd, zowel externally als internally. Zeer mooie afwerking alleen de stock is minder mooi out of de box.


FPS: 8 De FPS die Gunfire er op zette van 345 FPS met een 0,20 gram BB vind ik zelf erg fijn! Verder is het zeer mooi dat er een extra spring bij komt mocht je de FPS willen verlagen.


Vuursnelheid: 7,5 Ik gebruik hem zelf eigenlijk alleen maar op semi(Want ik schiet liever niet meer dan nodig haha) en heb nog niet gehad dat ik te snel schoot dat hij halverwege de piston bleef haken. Uit ervaring buiten het veld weet ik wel dat het mogelijk is.


Gewicht: 8 Heerlijk licht gewicht maar niet zo licht dat het onrealistisch aanvoelt.


Customisation opties: 8 Is niet echt anders dan elke andere M4 op de markt, echter is het geen keymod system. Maar daar koos ik uiteraard zelf voor toen ik het model uitkoos.



Veld geschiktheid out of the box

Skirms: 7,5 Prima te doen, blinkt uit in zijn lichtheid en heerlijke schietwijze.

Tacsim: 7,5 Het is een M4 en hij heeft een retractable stock met sling mount aan de buffer tube. Enough said.

Milsim: 7 Hij heeft dan wel een bolt catch, maar een echte milsim replica heeft een realistisch gewicht, realistische markings en blowback.

CQB: 9 Dit is echt waar hij in uit blinkt. Bestaan er betere replica's voor CQB? Zeker, maar niet echt andere carbine AR opties.


 


Overall score: 8,5 op de Noduck schaal.*


 


*Gebaseerd op out-of the box waardes in vergelijking met de prijs. ook worden hier de bovenbenoemde cijfers in meegenomen.


Foto's:


(Gelieve niet op mijn persoonlijke attachments te letten :)


93b77b9fd8.jpg



8db5b7dcf1.jpg



c5e1400b24.jpg



cb8411ef71.jpg



De zilvere streef tussen de upper en lower receiver is overigens een bijeffect van mijn camera, die twee onderdelen zitten gewoon stevig op elkaar.


 


Conclusie

Absoluut een aanrader. Voor de prijs kan ik me niet voorstellen dat er betere mogelijkheden zijn op de markt momenteel.


 


Als er vragen zijn dan laat maar horen! Ik beantwoord ze graag!
 
  • Leuk
Waarderingen: Hugo-h
Goede review, ik heb een vraag over de fps.
Je zegt dat de fps van gunfire 345 goed is maar je had hem liever rond 350 gehad.

Wat verwacht je van die 5 fps meer?
 
@Sander Oeps das een typo, dat behoort 355 te zijn. Maar die 10 fps is puur finetuning.


Zelfde als je een GPU in een pc overclocked. Je krijgt misschien maar 2 fps meer in een bepaald spel, maar toch doe je het. Het zal maar net een belangrijk verschil zijn.
 
Dan de volgende vraag wat verwacht je van die 10 fps meer? Zou je denken dat je het verschil merkt tussen 345 en 355?
Ik denk het niet namelijk.
Ik heb Tokyo marui's met 300 fps aeg's eruit zien schieten die 350 klokte.
Fps is zo overrated.
 
@Sander Je vergeet dat een Tm niet gelijk staat aan een ander apparaat. Doe de Tm op die 350 FPS en hij schiet nog eens veel verder. Zelfde geld voor de SA-A05 en elke andere replica. De ene is de andere niet dus het is zeer mogelijk dat een replica van 300 fps verder zou schieten dan een ander van 400. Dat betekend niet dat zodra die replica nog meer fps erbij krijgt dat die niet nóg verder zal schieten want dat zal die dan ook doen.


Of er echt een verschil zal zijn weet ik niet, maar het gaat mij om het idee dat een meer gefinetunede replica beter is, omdat je er dan zeker weten alles uit haalt.
 
Bedankt voor je uitgebreide post! 


Kleine toevoeging op je 355 fps, bedenk dat chronos per organisatie en temperatuur soms vreemde resultaten geven. Met 355 FPS kom je wel heeeel krap uit! 
 
@Sander


Ik pak in mij uitleg de Tm ook gewoon als voorbeeld materiaal en niet als vergelijkingsmateriaal.


Ik probeer alleen maar aan te geven dat ik het liefst een compleet geoptimaliseerde replica zou hebben zodat ik zeker weet dat ik alles er uit haal wat hij kan(En mag) geven. Dus die 10 fps is feitelijk misschien geen groot verschil, maar ik vind het toch mooi als ik kan zeggen dat hij constant maximaal 355 zou schieten t.o.v. 345.


 


@Jan


Goed punt, ik bedoel uiteraard 355 fps maximaal. ;-)
 
Het grappige is dat ik dezelfde struggle heb qua keuze voor een AA later: een SA-A03 of SA-05.


Beide AA's lijken mij intressant, ook qua prijs en dergelijke . Volgens mij zijn de AA's ook bijna hetzelfde, op de lengte na dan. ( en natuurlijk de interne onderdelen die 'meegroeien' in lengte. Duh.)


Dankzij jouw review heb ik nu dus persoonlijk de neiging om voor de langere SA-A03 te gaan. Dit lijkt me zelf veel fijner, aangezien CQB mijn niet perse trekt.


Bedankt voor je review, hij heeft mij geholpen. :)
 
heb 2 vraagjes.

1: welk merk is je aimpoint replica?

2: hoezo is een m4, zoals dit model, onhandig voor linkshandige. (ben zelf linkshandig)
 
Waarschijnlijk omdat de fire selector aan de linker kant van de replica zit. Maar als t goed is kan je dat nog omwisselen maar dan zou je moeten googlen
 
dat moet geen probleem zijn, bij de landmacht lukte me het ook redelijk haha

en hoe vaak gebruik je nou de fire selector, niet zo vaak neem ik aan
 
lijkt me niet nee maar t zou kunnen ik heb werkelijk waar echt geen idee,
persoonlijk heb ik alleen maar ervaring met gredel wapens en geen semi auto
 
Je kan de fire selector niet 1,2,3 wisselen bij een v2 gearbox zonder de receiver zwaar aan te passen. En vervolgens de gearbox ook nog aan te passen.
Het is mogelijk maar kost je waarschijnlijk zo veel tijd en werk dat het goedkoper is om meteen een ambidextrous replica aan te schaffen.
De mag release zit ook aan de verkeerde kant maar die kan je nog simpel vervangen voor een ambi mag release.
 
robin97;17955 zei:
heb 2 vraagjes.

1: welk merk is je aimpoint replica?

2: hoezo is een m4, zoals dit model, onhandig voor linkshandige. (ben zelf linkshandig)

Vraag 2 lijkt mij al beantwoord door de heren hier boven mij. :)
Ik run zelf een custom aimpoint.(I.e. uitgewisselde onderdelen van vele scopes zodat hij is zoals ik hem graag heb.) De aimpoint op deze foto's heb ik onderhand al weer wat aan gepriegeld en ziet er weer anders uit. Momenteel is de external van mijn aimpoint van het merk AIM-O als ik me niet vergis.

Hopelijk heeft het wat geholpen haha :)
 
@Matthijs is deze scope van het zelfde merk (of is het namaak)
http://www.taiwangun.com/en/red-dot-sights/close-combat-red-dot-sight-black-aim-o?from=listing&campaign-id=14
 
robin97;18030 zei:
@Matthijs is deze scope van het zelfde merk (of is het namaak)
http://www.taiwangun.com/en/red-dot-sights/close-combat-red-dot-sight-black-aim-o?from=listing&campaign-id=14

Die is inderdaad van hetzelfde merk. :)
Vergeet niet een scope protector te halen als je een scope gaat runnen. Kost een tientje maar bespaard je een nieuwe scope kopen mocht je op de lens van de scope geraakt worden.
 
@Matthijs had jij je scope ook bij taiwangun vandaan of in nederland gekocht?
 
robin97;18046 zei:
@Matthijs had jij je scope ook bij taiwangun vandaan of in nederland gekocht?

Hey,
Zoals ik eerder zei is hij custom. De external is van AIM-O en die heb ik van Gunfire af.
Als je nog meer vragen hebt stuur me gerust een pb. :)
 
Specna Arms, een merk dat sinds niet al te lange tijd erg populair is in Nederland en omstreken. Ik besloot er een te halen omdat ik opzoek was naar een nieuwe main replica voor een goede prijs.


Specna Arms is nog redelijk nieuw op de markt maar boekt al veel succes en heeft onderhand dan ook al een flinke lineup aan replica's. Voor mij was het redelijk duidelijk welke het zou worden, of de SA-A03 of de SA-A05. Dit in verband met de gelijkenis die ze hadden met een HK416.


Ik besloot uiteindelijk voor de SA-A05 te gaan omdat dit een korter model was wat zou betekenen dat het upgraden van de barrel goedkoper zou zijn zodra ik dit zou willen doen, plus dan was de replica lichter.



Ik speel zelf met een aimpoint replica, een angled foregrip en de default iron sights die erbij komen als backup.






De bouw:


Eigenlijk ziet de SA-A05 er uit als een M4 met free float rails, maar dan een korte versie ervan. Hij heeft standaard M4 eigenschappen zoals onder andere de 6 positie stock, maar ik verwacht dat iedereen wel weet hoe een airsoft M4 er uit ziet en functioneerd dus ga ik daar niet dieper op in. Wat wel mooi is is dat hij, omdat het een Specna Arms is, een Bolt Catch heeft die functioneel is als je de charging handle naar achteren doorhaalt.


Hij komt met de volgende items in de box:

-Removable rear en front iron sights

-Replica zelf natuurlijk

-Specna Arms 1100mAh 9,6V batterij nunchuck versie small Tamiya

-Wallcharger

-Cleaning/unjamming rod

-Zakje met 0,20 gr BB's

-Handleiding

-M90 spring

-1 Specna Arms high-cap magazine

Zoals je ziet niet veel speciaals hier maar het is toch altijd leuk als je nieuwe replica zo mooi in de box komt met een handleiding en zakje BB's.


Verder heeft hij Specna Arms serial nummer en trademark in de lower receiver gegraveerd zitten en een niet compleet realistisch US marines embleem aan de andere kant er in gegraveerd. Ook de safe, semi en auto zijn er in gegraveerd wat een mooie finish is.


Het zwarte kleurtje op het metaal is overigens op een realistische manier aangebracht en zal er dus ook veel realistischer uit zien dan bijvoorbeeld een DBoys replica.


De replica is full metal maar onderdelen die bij een echte M4 van plastic zijn zoals de pistol grip en stock zijn dat heir ook. Prima kwaliteit overigens op de stock die een wobble heeft na, maar dit is zeer makkelijk op te lossen.



Hij weegt ~2,5 Kg met zijn attachments, Out of the box schiet hij voor Nederland te hard dus daarom liet ik hem gratis bij gunfire downgraden naar 345 FPS(Met een 0,20 gram BB) toen ik hem daar bestelde.

Ik heb nog geen AR-15 type magazijnen gevonden die er niet inpassen, DBoys/Boyi, Classic Army, WE, Specna Arms en Cyma magazijnen passen er in elk geval prima in, al hebben ze wel een kleine wobble. Dit is echter geen probleem omdat ze allemaal prima feeden.


Verder komt de replica met een extra M90 spring en een quick spring change system. Dit systeem zorgt ervoor dat je je gearbox niet helemaal open hoeft te maken als je alleen de spring zou willen vervangen. De M90 spring zou hem een FPS geven van rond de 300.



De Gearbox is Version 2, maakt een goed plop geluidje en is full metal, ook de hopup is metal.

Ook voelt het schieten heerlijk aan want je voelt de piston gewoon naar voor en naar achter gaan, bijna alsof hij blowback heeft.



Deze M4 is en blijft een standaard M4 met dat hij niet volledig geschikt is voor linkshandigen.




Op het veld:

Zelf gebruik ik 0,25 gram BB's van Bioval tijdens mijn skirms.


Ik heb hem momenteel alleen non-upgraded gebruikt en moet zeggen dat hij me erg bevalt. Hij schiet niet het meest accuraat maar wel precies en heeft dus een goede grouping. Dat hij niet al te accuraat schiet is echter geen wonder voor een replica met zo'n korte barrel. Een replica als deze schaft je immers niet aan als je over long-range wil gaan engagen.



Scores 1-10:


Bouwkwaliteit: 7,5 Erg stevig gebouwd, zowel externally als internally. Zeer mooie afwerking alleen de stock is minder mooi out of de box.


FPS: 8 De FPS die Gunfire er op zette van 345 FPS met een 0,20 gram BB vind ik zelf erg fijn! Verder is het zeer mooi dat er een extra spring bij komt mocht je de FPS willen verlagen.


Vuursnelheid: 7,5 Ik gebruik hem zelf eigenlijk alleen maar op semi(Want ik schiet liever niet meer dan nodig haha) en heb nog niet gehad dat ik te snel schoot dat hij halverwege de piston bleef haken. Uit ervaring buiten het veld weet ik wel dat het mogelijk is.


Gewicht: 8 Heerlijk licht gewicht maar niet zo licht dat het onrealistisch aanvoelt.


Customisation opties: 8 Is niet echt anders dan elke andere M4 op de markt, echter is het geen keymod system. Maar daar koos ik uiteraard zelf voor toen ik het model uitkoos.



Veld geschiktheid out of the box

Skirms: 7,5 Prima te doen, blinkt uit in zijn lichtheid en heerlijke schietwijze.

Tacsim: 7,5 Het is een M4 en hij heeft een retractable stock met sling mount aan de buffer tube. Enough said.

Milsim: 7 Hij heeft dan wel een bolt catch, maar een echte milsim replica heeft een realistisch gewicht, realistische markings en blowback.

CQB: 9 Dit is echt waar hij in uit blinkt. Bestaan er betere replica's voor CQB? Zeker, maar niet echt andere carbine AR opties.





Overall score: 8,5 op de Noduck schaal.*





*Gebaseerd op out-of the box waardes in vergelijking met de prijs. ook worden hier de bovenbenoemde cijfers in meegenomen.


Foto's:


(Gelieve niet op mijn persoonlijke attachments te letten :)


93b77b9fd8.jpg



8db5b7dcf1.jpg



c5e1400b24.jpg



cb8411ef71.jpg



De zilvere streef tussen de upper en lower receiver is overigens een bijeffect van mijn camera, die twee onderdelen zitten gewoon stevig op elkaar.





Conclusie

Absoluut een aanrader. Voor de prijs kan ik me niet voorstellen dat er betere mogelijkheden zijn op de markt momenteel.





Als er vragen zijn dan laat maar horen! Ik beantwoord ze graag!


Hai Mathijs,

ik ben ook in het bezit van een M4 SA-A05. Een tijd geleden heeft iemand mij geholpen om een nieuwe veer in de gearbox te plaatsen. Bij het in elkaar zetten schoot een veertje los, waarvan hij helaas niet meer wist hoe die moet zitten. Het is de veer voor de bolt release. Ik heb een tijdje niets gedaan maar wilde vandaag kijken of ik het kon herstellen. Ik dácht dat ik het had opgelost, maar helaas werkt de release niet zoals het hoort. Heb jij toevallig een foto hoe het veertje moet zitten zodat de bolt release functioneert? Hierbij een foto van de veer die ik bedoel. Alvast bedankt voor je reactie.

Gr. Marcel
20190116_205423.jpg
20190116_205423.jpg