SA-C12 Core review + mods

robin15243

Member
22 okt 2018
22
10
Trophies
3
Hey Airsofters,

Inleiding
Dit is mijn eerste (serieuze) review van een replika, welke niet geheel toevallig ook mijn eerste replika is!
Wat dan weer wel heel erg toevallig is, is dat @Maffo net een geweldige review heeft gepost van het broertje van de C12, de C03. Ik ga proberen in de buurt te komen van Maffo's kwaliteit, maar mochten jullie willen horen hoe een ervaren airsofter over de Core denkt, verwijs ik jullie graag naar https://airsoftclubnederland.nl/community/threads/sa-c03-core-review.5280/

Kort over mij
Dan nog even wat context over de reviewer (yup, that's me). Mijn naam is Robin, ik ben een absolute beginner op het gebied van airsoft en heb nu 2 skirms meegedaan bij Balls&Arrows. Daar heb ik een huursetje gebruikt, maar merkte eigenlijk al na de 1e skirm dat als ik dit wat serieuzer wil gaan oppikken ik toch wel betere gear nodig had. Zelf heb ik een technische achtergrond. TU Delft Lucht en Ruimtevaartechniek, opleiding zweefvliegtuig technicus, 6 jaar eigen RC vliegtuigjes ontworpen, gebouwd en gevlogen en ik doe mijn eigen auto onderhoud. Heeft niets met airsoften te maken maar geeft aan dat ik graag dingen open breek om te zien 'hoe het in elkaar zit' en niet vies ben van wat kluswerk. Genoeg gelult, we gaan het over de Specna Arms SA-C12 hebben.

Specna Arms SA-C12 Core
IMG_20181118_203027.jpg


De replica wordt geleverd in een stevige kartonnen doos met hengsel. In de doos bevinden zich natuurlijk de replica zelf, wat boekjes, een oplader voor NiMh accu's, een keycord, een backup M90 veer, een 9,6v NiMh accu met tamyia connector, een sticker velletje en een high-cap 300rds metalen magazijn. De foto hierboven bevat ook een Pirate Arms reflex sight, een stubby grip en een QRS 120rds mid-cap, die worden niet meegeleverd en heb ik er zelf op gezet.

Ik kon mezelf niet beheersen dus heb ik ook nog wat andere gear aangeschaft... :oops:
IMG-20181108-WA0026.jpeg

Jah... Foto zegt genoeg lijkt me :rolleyes:

IMG_20181118_203216.jpg


Stock
De batterij past ruim in de crane stock. De stock haal je er zo af door het veer geborgde boutje er met de vingers uit te trekken. Volgens mij kun je ook nog een sling bevestigen aan de stock, alleen heb ik dat nog niet gedaan. De achterkant van de battery cover haal je er makkelijk af door de twee flapjes samen te knijpen en naar achteren te trekken. Minpunten hier zijn o.a. de afwerking van het spuitplastic, dat is niet geweldig. De zwarte buis van de receiver is erg stevig, maar het beweegbare gedeelte heeft wat speling. Da's jammer, maar hey; deze replica kost 150 euro.

IMG-20181108-WA0031.jpeg


Materiaalgebruik
De bouwmaterialen zijn als volgt:
Stock + Stock tube - Plastic
Lower & Upper reciever - Plastic
Front + RIS - metaal (Alu Zinc legering aka 'pot metal)
Flash hider - Metaal
High-cap - Staal
Mag release - Staal
Trigger - Plastic
Flip up iron sights - Plastic

Zoals bovenstaande foto aangeeft zit er RIS op alle 4 de zijden van de replica. Echter is alleen de bovenste RIS permanent, en kun je de linker, rechter en onder RIS los schroeven dmv 2 hex boutjes. Hieronder zit keymod! Lekker licht, alhoewel sommige mensen de voorkeur zullen geven aan solide RIS. Al met al vind ik de bouwkwaliteit goed voor een replica van 150 eu. Het kraakt niet, voelt solide aan en je merkt nauwelijks dat het plastic is behalve het gewicht en het feit dat het niet koud is bij aanraken.

IMG-20181108-WA0028.jpeg


Attachments
Ik heb momenteel een tactical flashlight, stubby grip en reflex sight op de Core zitten. De supressor is optioneel, maar omdat ik geen extende inner barrel heb laat ik hem er nu liever af. Scheelt weer 200gr en dan blijft hij lekker kort voor CQB. Flip up Iron sights zijn van niet geweldige kwaliteit en gebruik ik niet. De achterste sight "flipt-niet-up", de voorste wel. Tweede puntje van kritiek is dat het gaatje van de achterste sight simpelweg niet in het midden zit. Dat kan je wel afstellen, maar hoe moeilijk is het om een gaatje in het midden te boren... Ik ben vrij kritisch, op de grote lijnen is deze replica gewoon helemaal prima. Je ziet echter wel in de details dat dit een instap exemplaar is.

Intern
Helaas heb ik weinig foto's van het binnenwerk, behalve na de mods. Dat zie je zo wel... Graag verwijs ik jullie nogmaals door naar de top review van Maffo, die wel netjes de tijd heeft genomen goede foto's te maken van het binnenwerk. https://airsoftclubnederland.nl/community/threads/sa-c03-core-review.5280/

Ik wil alleen nog benadrukken dat de SA-C12 een 'full metal piston rack' heeft, metalen vertanding dus. Ook is de 2e tooth al standaard verwijderd. Er zit een 18:1 gear set in. Standaard type motor. Stock air seal was VRESELIJK. Dat ligt aan de piston head, die sluit echt totaal niet met de cylinder. Cylinder head was wel goed. De nozzle heeft standaard geen O-ring en lekt ook lucht. Vet was wel goed aangebracht. Stock veer schoot ongeveer 385fps en is dus niet legaal voor NL'se skirms. Er zaten al shimms in de gearbox, maar dit was niet heel goed gedaan en er zat speling op de tandwielen.

Zoals ik het zie heeft Specna Arms ingezet op duurzaamheid; een gearbox die het lang volhoud. Het binnenwerk sluit niet geweldig af, maar dat kan je ook niet verwachten voor 150 euro. De piston blijft nog jaren heel met de metalen vertanding en een 'not-amazing' shimm job is beter dan geen shimm job.

Mods
"Oh dear god, waar ben ik aan begonnen", dacht ik toen ik DIT voor me had liggen:
IMG_20181109_165627.jpg

Laat me nog 1 keer benadrukken dat ik dus nul komma nul ervaring heb met het openmaken van replica's, laat staan gearboxen. Maar hey, wie niet waagt, die niet wint. Hou je vast, dit heb ik al gemod:
  • Flat hop van modify + nub
  • Prometheus 6.03mm EG steel precision barrel 247mm
  • Lonex V2 Vented Piston head
  • Lonex V2 Aluminium Cylinder head
  • Lonex V2 Nozzle
  • Tokyo Marui S110+ spring (345 fps)
  • Gate NanoHARD mosfet
  • AoE correctie
  • Gearbox geshimmed met .15 en .10 shims
  • Piston rails gepolijst met een dremel
  • Alles opnieuw ingevet
  • Fire selector wit gemaakt
Hoe dan? Internet. Het is niet moeilijk. Gewoon lezen. Monkey see, monkey do. Ik zal niet zeggen dat ik snel was, maar het is me wel in 1x gelukt. Alles bij elkaar heeft het me ongeveer 8-10 uur gekost, maar hey; hobby! Leuk toch :)

Performance
Ik kan hier nog niet heel veel over kwijt, behalve dat mijn eerste indruk positief is. Dit heb ik geschoten op 10m afstand met stock barrel en flat hop:
IMG_20181118_212249.jpg


Na afstellen van de red dot lukte het me om op 10m afstand een spread van een duimbreedte te halen. Voor 20 meter moet je dat ongeveer verdubbelen en 30m verdrievoudigen. Nou weet ik niet of het echt zo werkt, maar een hoofd raken op 20m afstand moet makkelijk lukken. Schiet je de helft mis @Maffo ;) dan ligt dat waarschijnlijk aan de schutter :rolleyes:

Conclusie
Ik ben als beginner erg tevreden over de Specna Arms SA-C12 Core. De lage prijs betekent een ideaal instap platform voor airsofters. De bouwkwaliteit is over het algemeen goed, maar je ziet aan de details dat het een goedkope replica is. Uitbreidingsmogelijkheden zijn ruimschoots aanwezig, net als reserve onderdelen en upgrades voor het M4 platform. Verwacht geen VFC HK416D kwaliteit, maar je betaalt dan ook 1/3e.

Met de prijs in het achterhoofd zou ik hem een 8 geven.

Dank voor het lezen! :D
 
Nice, ook mooi om te zien dat mensen eindelijk eens zelf wat lezen en zo hun eigen upgrades kiezen. Komt te vaak voor dat mensen geen moeite doet en men dan alle basics moet gaan opdreunen. Enigste wat ik me afvraag is 345 FPS op een 110 veer, ik weet niet welke rating ze gebruiken en of het echt van TM is, maar had meer verwacht. Iig mooie review en fijn dat het in een keer het upgraden gelukt is.
 
Leuke review en zeer leuk om te lezen dat je het allemaal zelf bent durven gaan uitzoeken!
Het leuke is dat je nu een mooie gearbox hebt. moest er iets mis gaan met je huidige replica externals kan je eventueel een defecte replica zoeken en daar jouw geupgrade gearbox in droppen!

Veel plezier ermee!
 
  • Leuk
Waarderingen: robin15243
Mooie uitgebreide review!! Bedankt voor het plaatsen. Veel plezier met je nieuwe replica.
 
Het heeft wel uren tijd gekost om me goed in te lezen hoor. Er waren erg veel dingen om uit te kiezen en heb ook hier op het forum wat vragen gesteld. Leuk dat je er dan zo samen uit komt.

Het is een echte S110+ van TM, aangeschaft bij Com-Bat in Geldermalsen. Ik vond de fps ook laag, schoot met een m100 van modify zo'n 310 en met een m100 van Prometheus 320. Heb toen toch maar een 110 gepakt.

Ik ben momenteel in Rio de janeiro maar als ik dit weekend thuis ben zal ik een schiet test doen met de nieuwe Prometheus EG barrel.

Wordt vervolgd.
 
Nice, ook mooi om te zien dat mensen eindelijk eens zelf wat lezen en zo hun eigen upgrades kiezen. Komt te vaak voor dat mensen geen moeite doet en men dan alle basics moet gaan opdreunen. Enigste wat ik me afvraag is 345 FPS op een 110 veer, ik weet niet welke rating ze gebruiken en of het echt van TM is, maar had meer verwacht. Iig mooie review en fijn dat het in een keer het upgraden gelukt is.
Waren die van tokyo marui niet 100=280fps en dan 110 is dan 10% meer? Is natuurlijk altijd al afwijkend en per replica verschillend, maar dat was volgens mij het idee.

Mooie review trouwens!
 
Waren die van tokyo marui niet 100=280fps en dan 110 is dan 10% meer? Is natuurlijk altijd al afwijkend en per replica verschillend, maar dat was volgens mij het idee.

Mooie review trouwens!

Kan heel goed, dat ze net zoiets doen als de PDI. Ik had alleen het stukje van ‘meer verwachten’ anders moeten verwoorden, als in, wanneer het een sp/m110 is had ik meer verwacht. Het is wel weer appart dat een m100 van 2 andere merken wel ~25 fps lager zitten. Kan ook te maken hebben met de combi cillinder en lengte barrel.