ROF Upgrade

Hertenvacht

Burl Burl!
28 okt 2016
229
159
Trophies
19
Hallo!

Al enige tijd stoor ik mij een lage rate of fire en sluggish trigger gevoel bij mijn FC AK47. Graag zou ik hier de aankomende tijd wat aan gaan doen. Helaas heb ik niet dermate veel verstand van upgrades dat ik precies weet wat hier voor nodig is. Wel heb ik (basis) kennis over de inhoud van de gearbox en schuw ik een beetje solderen ook niet.

Replica betreft een Forcecore A-104MN. Hier heb ik tot op heden een 6.01 barrel, en maple leaf nub en maple leaf bucking in gezet. Ik maak gebruik van 7.4 lipo.

Vragen:
  • Welk type gearbox zit er nou precies in? Ik lees her en der een version 2. Is dit zo specifiek als dat een aanduiding van de gearbox wordt of kan iemand hier meer over vertellen?
  • Momenteel maak ik gebruik van een 7.4 lipo. Naar mijn weten kan de ROF o.a. verbeterd worden door een 11.1 lipo. Kan een 11.1 lipo met de standaard tandwielen (welke van metaal zijn) of moet ik hier een aparte set voor aanschaffen?
  • Welk type motor kan verder bijdragen aan een hogere ROF? Belangrijker, welke motoren passen aan mijn gearbox?

Andere onderwerpen die wellicht van belang zijn:
  • Bushings
  • Zuiger en cilinder
  • Nozzle
  • Mosfet voor trigger response.
Alvast bedankt!
 
- De versie duid niet op een betere versie maar een specifieke gearbox de AK's bevatten een V3 gearbox wat naast de V2 een van de meest voorkomende is en daardoor de meeste parts heeft, daarbij deelt het ook een hoop parts met de V2, als in gear sets, piston, piston head, cylinder en nog wat kleine onderdelen.

- De Forcecore gebruikt E&L parts en naar mijn mening kunnen deze met de juiste tuning wel een 11.1 aan, maar de afweging die je moet maken is of je dat nog nodig vind na een motor upgrade en installatie van een mosfet.

- Het ligt aan of je puur RPS of trigger response wil gaan of een balans, maar het meeste pakt meestal op standaard gear sets een balance categorie motor, dit heeft dan vooral te maken met het aantal TPA. Meeste pakken een 16 TPA motor van SHS, maar andere merken zijn ook mogelijk, je moet iig een short type motor hebben.

Naar mijn mening zou ik het eerst met een mosfet en nieuwe motor proberen gezien je daar een hoop performance uit haalt.

Alles qua air seal doe je voor consistentie in je schoten, maar is slimmer om eerst te controleren voordat je onnodig geld gaat uitgeven.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Hertenvacht en michiel80
Voor een hogere ROF zou ik inderdaad beginnen met shimmen, mosfet en XT60 ipv small tamiya. Dat zijn de goedkoopste oplossingen.

airseal checken is ook verstandig. Wanneer je een zwakkere veer nodig hebt, gaat je ROF (en efficiëntie) ook hoog.

Daarna kun je altijd motor, gears en 11,1 V overwegen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Hertenvacht en michiel80
Wat voor accu gebruik je momenteel?
Hoeveel mah en C rating?
En hoe veel ruimte heb je voor een accu?
Heb je veel ruimte?
 
  • Leuk
Waarderingen: Hertenvacht
Waarom geen SHS high speed motor? heb je direct een ROF van 20+

Omdat die gigantisch inefficiënt zijn en je met elke balanced/torque neodymium motor en een mosfet een ontzettend RPS boost krijgt tov de gemiddelde ferriet motor zonder mosfet. Daarbij heb je op een 11.1 met een 16 TPA balanced motor en 18:1 gear set ook gemiddeld 25 RPS.
 
  • Leuk
Waarderingen: Hertenvacht
als je de juiste mosfet heb dan zou je een high speed kunnen nemen en de opstart tijd kunnen vals spelen.

probleem is een high speed motor en een snelle balance motor zitten op de zelfde snelheid(45k rpm) alleen de balance heb meer tpa en high speed gears hebben tpa nodig

en het stukje inefficient klopt ook plus die shs high speed motoren zijn giga heet hoofden moet er niet aandenken as ik een shs high speed in mijn setup doe dan brande ik denk ik mijn hele motor in 3uur op voor mn aanpassing
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Hertenvacht
als je de juiste mosfet heb dan zou je een high speed kunnen nemen en de opstart tijd kunnen vals spelen.

probleem is een high speed motor en een snelle balance motor zitten op de zelfde snelheid(45k rpm) alleen de balance heb meer tpa en high speed gears hebben tpa nodig

en het stukje inefficient klopt ook plus die shs high speed motoren zijn giga heet hoofden moet er niet aandenken as ik een shs high speed in mijn setup doe

RPM is enigszins TPA gebonden, dus een balanced achtige motor kan niet dezelfde RPM hebben als een speed motor en dan alsnog heel veel torque creëren.
 
  • Leuk
Waarderingen: Hertenvacht
14 tpa op 45k met een a1 supreme hiero sterk genoeg om een 12:1 gearset probleemloos te laten cyclen

tuurlijk legtie het af tegen een high torque motor maar hij heb meer tpa dan een high speed motor

en de magneten spelen een grote rol maar die waardes ken ik niet van deze2
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Hertenvacht
Natuurlijk trekt ie het wel maar de efficiëntie is een ander zaakje want daar zal je ontzettend veel verliezen en je trigger response zal ook niet het meest geweldige zijn tov een torque motor op die gear set. Natuurlijk spelen magneten een rol maar ik gok dat er geen gigantische verschillen zitten in de magneet veld sterkte tussen alle fabrikanten.

Echter het gaat hier om een basis setup ik zou dan gewoon voor een balanced motor gaan dan heb je het beste van beide werelden, een leuke RPS en een leuke trigger response.
 
  • Leuk
Waarderingen: Hertenvacht
nou om dus nog een leuke trigger response te hebben metmijn setup heb je dus een titan nodig :p(anders ist niks)

moet zeggen dat ik kwa trigger response geen verschik merk tussen mn dmr en aeg heb je daar een verklaring voor buiten titan?


maar in deze setup is het wel een handige zet om balance te doen idd
 
  • Leuk
Waarderingen: Hertenvacht
Nope geen idee, maar kan aan titan liggen of het feit dat je in de ms gaat zitten en dus mogelijk het verschil bijna niet merkt totdat je het gaat meten, zoals met mijn BTC kan ik dat aflezen en zie je een verschil ondanks dat je het zelf niet door zou hebben.
 
  • Leuk
Waarderingen: Hertenvacht
Ik heb mijn M4 geupgrade naar de volgende setup:

- SHS Hi-Torque 16tpa (22 was uitverkocht op dat moment :p )
- SHS 16:1 gearset
- 11.1V LiPo
- Gate Titan mosfet
- AOE aangepast
- geshimmed

Dit gaf de volgende trigger response (ROF nog niet goed kunnen meten):
https://www.dropbox.com/s/xomiyh5j2aud9am/VID-20171002-WA0008.mp4?dl=0

Nu komen er alleen 7mm ORGA tempered RVS bushings in omdat er een kogellagers kapot is gegaan.
 
  • Leuk
Waarderingen: Hertenvacht
- De versie duid niet op een betere versie maar een specifieke gearbox de AK's bevatten een V3 gearbox wat naast de V2 een van de meest voorkomende is en daardoor de meeste parts heeft, daarbij deelt het ook een hoop parts met de V2, als in gear sets, piston, piston head, cylinder en nog wat kleine onderdelen.

- De Forcecore gebruikt E&L parts en naar mijn mening kunnen deze met de juiste tuning wel een 11.1 aan, maar de afweging die je moet maken is of je dat nog nodig vind na een motor upgrade en installatie van een mosfet.

- Het ligt aan of je puur RPS of trigger response wil gaan of een balans, maar het meeste pakt meestal op standaard gear sets een balance categorie motor, dit heeft dan vooral te maken met het aantal TPA. Meeste pakken een 16 TPA motor van SHS, maar andere merken zijn ook mogelijk, je moet iig een short type motor hebben.

Naar mijn mening zou ik het eerst met een mosfet en nieuwe motor proberen gezien je daar een hoop performance uit haalt.

Alles qua air seal doe je voor consistentie in je schoten, maar is slimmer om eerst te controleren voordat je onnodig geld gaat uitgeven.

Helder. Een 16 TPA motor van SHS voor de v3 gearbox in combinatie met een mosfet zou dan mijn eerste stap zijn. Ook ga ik de gearbox shimmen en de connectors omzetten naar xt60 op advies van Eviltwin. Een 11.1 of andere gears zou dan eventueel later een vervolgstap kunnen zijn.

Welk type mosfet kan voor een dergelijke setup aan te raden zijn? Een Titan Gate hoeft wat mij betreft niet aangezien ik niet verwacht dat ik veel van die functies ga gebruiken. Is een GATE PicoAAB Mosfet een acceptabele optie?

Op dit moment gebruik ik een 7.4 Turnigy nano-tech met 1300mah Discharge: 25C Constant / 50C Burst. Is dit voldoende?

Boodschappenlijstje tot zover dus:
- Mosfet
- Motor
- Shimset
- XT60 connectors


@Sadiek, dat ziet er goed uit!

De rest bedankt voor het meedenken tot zover.
 
Ligt er aan of je active breaking nodig hebt anders kan je ook met de normale Pico weg komen. Bedenk wel dat AB zorgt dat brushes van je motor sneller slijten en extra warmte creëert.