ROF Limiet bij airsoft adventure!

Jan

Well-Known Member
10 mei 2014
3.489
2.077
Trophies
30
We gaan stilaan overstappen naar een maximum ROF (Rate Of Fire) voor onze events. De laatste jaren zien we meer en meer dat spelers overstappen naar hogere gewichten en met de lipo-batterijen en HPA-systemen is makkelijker om een hogere ROF te creëren. Doch willen we airsoft veilig en leuk houden.
Als we afgaan op echte wapens en we graag zo realistisch mogelijk spelen is een extreem hoge rate of fire niet nodig.
Ik weet dat sproeien heel leuk kan zijn maar stel je even voor hoe het is voor de persoon die deze moet ontvangen.
25 bbs/sec is al hoger dan de meeste echte wapens en we gaan even kijken hoe dit in de praktijk gaat uitdraaien.
Uiteraard gaan we dit nu uittesten hoe dit zal worden ervaren door de spelers. Op basis van jullie bevindingen gaan we kijken of dit zo kan blijven of desnoods verlagen.
Comments are welcome...
1f609.png
;)

Bron: https://m.facebook.com/groups/1461074370790825?view=permalink&id=2100549613509961

Via @campesteijn in onze whats-app groep :)

Goed nieuws wat mij betreft! Hopen dat NL organisatoren dit ook gaan overnemen. Dat je het technisch leuk vindt om dit te bouwen awesome. Veel plezier! Maar dat je dit tegen anderen inzet is idioot. Voordat ik de kans krijg mijn arm in de lucht te gooien om aan te geven dat ik gehit ben, geef je me nog eens 30 BB's.

Ik voel me soms al schuldig als ik in CQB iemand met een stock replica 3 tot 4 schoten geef in plaats van één.
 
  • Leuk
Waarderingen: BoomSmurf en Toothpick
RPS is bad but JC is fine, I dont get it. Ik schiet 90% semi maar toch als we die dingen niet eens meer kunnen bouwen omdat er een rps limiet zou zijn vind ik ontzettend meh. Zeg dan gewoon semi only zoals bij wild mountain.
 
En wat doen je dan met de leukerds met een dsg build? Die kunnen niet single fire...
 
Een RPS limiet vind ik niet nodig, omdat een skirm met Single only daar een perfecte oplossing voor is. Ik denk dat RPS voor veel mensen voor de trigger response is, en niet om 20 BB's in iemands smoel te schieten.

Persoonlijk schiet ik zelf ook door totdat ik HIT hoor, of iemand zn hand omhoog gaat. Omdat ik niet zeker weet dat hij geraakt is en of hij het gevoelt heeft schiet ik liever nog een paar keer extra. Dit gaat alleen op voor lange afstanden, omdat op korte afstanden een stuk duidelijker is of iemand zijn hit pakt of geraakt is. En is 1 BB dus genoeg..
 
Laatst bewerkt:
Soms ben ik ook zo'n klojo die mensen extra bbs geeft....
De lmg maakt redelijk lawaai en vaak hoor ik van een afstand niet de hit. Sommige springen/duiken weg en steken hun hand niet op. Dan denk ik, he weer zo'n klojo die zn hit niet pakt! Get some!!!!


Maar dan hebben ze al hit geroepen en doken weg omdat ze bang zijn voor een lmg....

On topic, helemaal mee eens. Liefst single fire en voor lmg burst of full auto als cover fire.
 
Ik kies kamp @Jan in dit geval. Wat is er nou leuk aan een replica die 35 rounds p/s schiet? Zoek anders eens een full auto m4 video op (en dan niet de airsoft variant).

Een Single Shot only skirm vind ik ook geen uitkomst, want ik vind dat een support rol ook een tactische inzet is in een skirm, dus als iedere replica nou schiet waar 'ie voor gemaakt is, en we de ROF naar een realistisch level trekken..
 
  • Leuk
Waarderingen: BoomSmurf en Robin2k7
Voor de trigger response snap ik het, en ik vond de semi only regel op gasselte ook goed. Dus zou ik niet alle replicas verbieden die 35 rps kunnen.

En als er op auto geschoten moet worden stel ik voor dat met burst te doen met een max van 5 of 7 BBs.

Maar ik vind dat een LMG ook lekker full auto moet kunnen, maar wel met een normale ROF. Een 10 / 15 RPS full auto vind ik al voldoende voor een LMG.

Ik schiet meestal 3 BBs en kijk dan of de hand omhoog gaat, afhankelijk van de afstand (CQB 1 of 2)
 
  • Leuk
Waarderingen: BoomSmurf en Robin2k7
Ik ging eerst inderdaad eigenlijk voor een trigger response build en daar kreeg ik een redelijke hoge ROF gratis bij. Maar dat hoeft niet te betekenen dat ik mensen overschiet, dat ligt meer aan de speler zelf. Airsoft geweren zijn niet zo accuraat vergeleken met echte vuurwapens dus daarom is het soms nodig om meerdere BB's te schieten (vooral door begroeing) om iemand 1 keer te raken. Bovendien zou een militair (lijkt me) vrijwel nooit full auto gaan schieten op langere afstand gezien je dan niks kan raken door de tegenslag. Bij airsoft is dat precies andersom, waar je korte afstand semi schiet en op lange afstand full want dan heb je meer kans.
 
Naar mijn mening worden hier 2 voornaamste redenen toe gehaald, het realisme verhaal, wat ik aardig ver gezocht vind gezien er aan een AEG behoorlijk weinig realistisch is, want ga dan maar je replica downgraden naar 10-13 RPS gezien dat het gemiddelde geweer schiet, ik zie die mensen ook niet met 30 rds realcaps lopen en elke keer hun charging handle naar achteren trekken, de bolt release in te drukken en etc. voor elke mag. Het tweede punt is ook eens dat overshooten niet per se aan een replica ligt maar eerder aan een persoon die niet sociaal kan spelen, ik ben zelf ook bezig met een DSG, op papier komt de RPS tussen de 40-50 RPS te liggen, betekent dat ik dit constant gebruik en iedereen mag dump, Nee, beter zelfs het is voor mij een CQB lower zodat ik een goede trigger response heb, maar omdat ik een hoge RPS heb wordt er wel meteen een stempel op mij geplakt alsof ik mensen over shoot.

Als je je trekker overhaalt, dan doet je sector gear toch 1 omwenteling? Dus in dsg 2x je piston naar achter trekken en loslaten en dus 2 bb's voor een 2 rnd burst en geen single fire?

Nope, zit 2 cut off lever cams op de DSG dus hij doet een halve omwenteling per trigger pull, zie afbeelding:
71-OMUTjRmL._SY355_.jpg
 
Ik denk dat je ook meer oplost met semi only dan een RPS limiet, op die manier krijgen mensen ook niet de kans om mensen te mag dumpen want of jje nou 25 of 50 bbs in een seconde op je krijgt door een burst met beide is niemand blij. In semi lukt het je nooit om die snelheid te behalen zelfs met absurd hoge setups. Also daarbij heb je dan ook dat een LMG een belangrijkere rol krijgt gezien hun supressive fire dan ook werkelijk een doel heeft, gezien je met een 25 RPS drum mag M4 ook prima koppen omlaag kan houden.
 
Realisme argument vind ik idd niet echt een argument nee.

Hoge rof en overschieten ligt niet alleen aan de “kwade” mensen.

Wanneer je 50 bb’s per seconde schiet en je een burst op mij schiet als “goed” mens, krijg ik alsnog flink teveel bb’s wanneer ik de eerste gewoon voel.

Single only is ook niet de oplossing. Laatst nog kwam er een video langs van een cqb speler die speedtrigger high rof build had. Op single schoot ie zo rap dat t gewoon full auto laserstraal werd...
 
Single only is ook niet de oplossing. Laatst nog kwam er een video langs van een cqb speler die speedtrigger high rof build had. Op single schoot ie zo rap dat t gewoon full auto laserstraal werd...

Mwah valt naar mijn mening nog wel mee, plus dat het niet sneller is dan 25 RPS.

EDIT: Maar goed ik zie dat ik een van de weinige ben dus ik ga mij er niet te veel meer in mengen.
 
Ik zal vast wat mensen op de tenen trappen.

Als iedereen nou gewoon eens gezond verstand gebruikt. Laserbeams horen wat mij betreft lekker op arcade games thuis. Daar blijf ik gewoon lekker weg dan, en kan iedereen gewoon lekker zijn gang gaan.

Het realisme verhaal vind ik overigens wel vreemd, want ze lopen wel op de dmr te zeiken als dat een gewone 5.56 replica is met 2 sec delay. Want alleen long arms 7.62 replica's zijn dmr.
Maar ondertussen wel een rof op m4 van 40+
 
  • Leuk
Waarderingen: Toothpick
Persoonlijk vind ik het hebben van een hoog RPS niet erg. Mijn G&G gaat stock met een 11.1 ook al super snel.
Daarnaast heb ik ook een snelle trigger response en die wil ik houden.

DSG en ROF HPA builds kunnen nou eenmaal snel schieten. Een "goede" speler zou hier prima mee overweg kunnen gaan. Het realisme argument, zoals de veelen al zeiden, houd het ook voor mij geen water.
Airsoft is een spel en sport. Realisme is leuk maar er zit een limiet aan.

De nabv heeft bij indoor al de semi only regel en die is goed! Voor buiten vind ik dat marshalls moeten gaan letten op de "lasers" die gewoon een magdump doen. Pak de spelers aan die het issue zijn en niet hun gereedschap. Je gaat ook geen schroevendraaiers verbieden omdat het een keer als steekwapen wordt gebruikt.
 
  • Leuk
Waarderingen: BoomSmurf
Nu heb ik mijn replice/triggerboard geprogrammeerd op safe/semi/semi. Hoe willen ze dan ROF meten?

Ik zou zelf best nog wel eens een high ROF build willen doen, meer om te kijken wat haalbaar is en het bouwen ervan. Niet om er mee te spelen.

Als je je trekker overhaalt, dan doet je sector gear toch 1 omwenteling? Dus in dsg 2x je piston naar achter trekken en loslaten en dus 2 bb's voor een 2 rnd burst en geen single fire?

Naas het verhaal van @Rebelattack kan je een Gate Titan triggerboard ook instellen op DSG. Deze detecteert met een sensor de eerste en laatste tand van elke gear sectie op de sector.
 
  • Leuk
Waarderingen: Hertenvacht