Review Tanaka M40A1 shell ejecting.

Persoonlijk ben ik van mening dat als je het juiste doel uitschakelt je zeker effect hebt op de missies. Daar zit hem juist de clou. Hoe zet je de sniper in.

Voorbeeld 1: drie jaar geleden eens in mijn eentje een toegangsweg geblokkeerd met mijn L96 als sniper. De eerste 15 minuten probeerde de tegenpartij via dit pad constant te flanken zonder succes. Na 15 minuten zo gedemotiveerd dat men het niet eens meer probeerde om er langs te komen. In mijn eentje daar 2,5 uur gezeten terwijl de rest van het team waarbij ik was ingedeeld via de andere flank het hele veld kon innemen zonder het risico dat men via de andere kant werd aangevallen.

Voorbeeld 2: sniper hide ingericht met zicht op een pad dat veel gebruikt werd door de tegenpartij. Op een bepaald moment hoor ik over de portofoon dat de tegenpartij een object heeft veroverd en dit naar hun base brengt (konden ze punten voor krijgen). Na 10 minuten een groep in het vizier waarvan 1 man een groot rood object bij zich draagt. Deze meneer op een bb getrakteerd waarna de rest wegvluchtte en het object achter bleef. Even later toch iemand die het object probeerde te pakken en ook een bb. Vervolgens was het zo'n 20 minuten stil en werden geen pogingen meer gedaan om het object te bemachtigen terwijl ik wist dat ze er nog steeds zaten. Bleek dus dat dat team hulp had gevraagd van een eigen sniper via de radio en met zijn allen hun best deden mij te vinden (maar ja, wie verwacht er nu een sniper in de berenklauwen?). Iets te veel linkerarm buiten de dekking en de enemy sniper werd gehit op de elleboog. Daarna geen pogingen meer en tot het eindsignaal bleef het object op het pad liggen. Missie gefaald, geen punten behaald en een groep, inclusief een sniper die elders werd weggetrokken, ruim een half uur bezig gehouden die dus niet elders konden worden ingezet.

Voorbeeld 3: Groep van de tegenpartij staat plannen te maken in een stuk bos hoe zij een aanval gaan uitvoeren. Het is mij al snel duidelijk wij de squad leader is. Als het plan bijna rond is heb ik met 1 schot de squad leader uitgeschakeld. Gozer vloekend richting respawn terwijl de rest van zijn groep in dekking lag en er na 10 minuten liggen als een haas vandoor ging. Resultaat: aanval uitgesteld / voorkomen en via de radio aan eigen troepen gemeld dat er een groep hun kant kwam oprennen. Hoorde later dat men een hinderlaag had gelegd en dat de groep compleet was weggevaagd.

Zomaar een paar voorbeelden hoe 1 schot een hoop teweeg kan brengen dat invloed heeft op een spelverloop. Soort van alle beetjes helpen. Wat vaak nadelig werkt is dat andere typen spelers vaak geen idee hebben hoe om te gaan met serieuze snipers. Variërend van de gemiddelde assaulter tot op CO niveau. Bij eigen team geen idee hoe ze in te zetten en bij de tegenpartij geen idee hoe er mee om te gaan als je er een tegen komt. De gemiddelde "dynamische" sniper kent eenieder aangezien je ze overal ziet rondrennen en worden meestal gebruikt als SLA oude stijl bij de Landmacht. Ondersteunen met precisievuur van een aanval of tijdens een verdediging. De paar serieuze snipers die wij hebben in Nederland hebben een heel andere mindset dan de meeste spelers. Het gaat niet om de hoeveelheid kills maar juist om de tegenpartij te slim af te zijn met stealth, camouflage, technische hulpmiddelen, etc. Dezen hanteren ook meestal andere prioriteiten. Voor mijzelf geldt dat ik bij de briefing een specifiek doel uitzoek voor die dag om uit te schakelen waar ik de rest van de dag op ga focussen om uit te schakelen. Dat is mijn prioriteit. Daarna komen vijandelijke snipers (dit omdat dezen voor mijzelf de grootste bedreiging vormen) als 2e prioriteit. Als derde zijn de groepsleiders aan de beurt (zonder leiding weinig actie wat zelfs in airsoft opgaat). Als vierde schutters met support weapons aangezien die alleen een struik plat hoeven te sprayen (wat zuigt als ik in die struik lig).

Slapen doe ik trouwens niet maar heb wel eens koffie en koekjes zitten eten en drinken in een sniper hide (wat een zeer verdwaasde reactie van een marshal opleverde). Snap de joke en de rest van dit verhaal was meer bedoeld ter info over hoe dit specifieke groepje snipers speelt en denkt.

De volgende les gaat over de "Baiting" techniek in airsoft. :p
 
  • Leuk
Waarderingen: Crix en sherlockzor
Mooi verhaal, maakt het een pak duidelijker wat je bedoelt ipv "3 bbs op t veld afgeschoten".

Als je die voorbeelden allemaal leest kan ik zo zeggen hoe dat allemaal opgelost had kunnen worden. maar dat is in het heetst van de strijd niet altijd even makkelijk, om nog maar te zwijgen van randoms mee te krijgen met je plannen!

blijf vooral zo verder doen, vind t wel knap maar zeker niet aan mij besteed!
 
  • Leuk
Waarderingen: Jan en Akita
Je geeft overigens aan dat er een hekel is aan 'dynamische snipers', maar ik heb persoonlijk liever een speler die de hele dag actief mee speelt dan iemand die stil ligt en 3x schiet.

De hekel komt met name door "dynamische" snipers die geïnspireerd worden door bekende Youtube snipers die vaak het verkeerde voorbeeld geven. Een gebrek aan kennis verergert het verder en leid tot nog meer irritaties. En daarmee bedoel ik niet alleen de kennis van dit soort snipers maar tevens van andere spelers die getroffen worden door dit soort snipers. Ooit eens bijna een asaulter met een "dynamische" sniper op de vuist zien gaan na een headshot en kon nog net op tijd tussenbeide komen. Beiden uitgelegd wat er nu mis ging en er was begrip van beide kanten voor elkaars situatie (beginnend sniper die met .20 bb's speelt die zeer gevoelig zijn voor windinvloeden over de lange afstand. Dit beiden uitgelegd). Maar kan niet overal zijn natuurlijk.

Ook zie je een hoop beginners die gelijk denken dat ze met hun SSG-24 van Novritsch ook net zo kunnen spelen als hem. Helaas maar Christoph speelt al heel wat jaren en heeft zoveel meer ervaring. Ja, hij haalt +100 meter met zijn SSG-24, maar dat gaat hier niet gebeuren aangezien bij hem hele andere fps-regels gelden en hij met zwaardere veren kan spelen. Verklaard ook waarom veel beginnende snipers er na 2 a 3 skirms weer mee stoppen. Eigenlijk komt men er achter dat men niet zo kan spelen hier door andere regelgeving en gewoon gebrek aan ervaring. Nog een reden dat een hoop mensen iets tegen snipers hebben is dat juist door de Youtube filmpjes er heel veel nieuwe spelers bijkomen, wat op zich zeker niet slecht is. Maar als van alle 250 nieuwe geïnteresseerden er 100 voor kiezen te gaan sniperen en 50 gaan die zondag naar bijvoorbeeld Balls and Arrows, dan wordt het gewoon teveel. Evenveel snipers als assaulters creëert onrealistische gameplay en haalt de snelheid uit het spel.

Natuurlijk zullen mensen nog wel andere redenen kunnen aanvoeren maar dit is meestal de hoofdzaak. Ter info.
 
Goeie uitleg idd. Leuk om te zien wat voor impact je hebt gehad ja. Ben t ook wel eens met sherlock dat je er wel wat aan kan doen, maar dat enorm ligt aan de mensen om je heen.

Punt blijft wel dat een goed gepositioneerde sniper, met rust en skills zoals die van jou, knap irritant kan zijn haha!

Sidenote:

Afgelopen zondag hadden we drie snipers in de squad en kwam ik er als halve squadleader achter dat ik idd niet altijd even goed weet ze in te zetten. Ik gebruik ze wel iets meer als sla’s. Dus wil de volgende skirm wel een keertje “meelopen” met onze snipers. Kijken wat ze allemaal uitspoken zodat ik ze beter kan inzetten.
 
  • Leuk
Waarderingen: sherlockzor
Inderdaad een goede uitleg Akita, het is nu een stuk duidelijker. Ik zal mezelf dan ook SLA noemen als ik me op het veld met een bolt action begeef. Ik vind het dan juist de kunst om m'n squad te ondersteunen en sneaky rond te sluipen en knel punten vrij te maken van afstand. Zo ben ik toch in beweging, maar speelt stealth een grote rol. Het echt op 1 plek stil liggen is niet aan mij besteed. Speel hier te aanvallend voor.
 
  • Leuk
Waarderingen: sherlockzor
Mooi verhaal, maakt het een pak duidelijker wat je bedoelt ipv "3 bbs op t veld afgeschoten".

Als je die voorbeelden allemaal leest kan ik zo zeggen hoe dat allemaal opgelost had kunnen worden. maar dat is in het heetst van de strijd niet altijd even makkelijk, om nog maar te zwijgen van randoms mee te krijgen met je plannen!

blijf vooral zo verder doen, vind t wel knap maar zeker niet aan mij besteed!

Eigenlijk geef je hier zelf aan waarom het vaak mis gaat als mensen op een serieuze sniper stuiten. Bij grotere skirms zit je vaak met randoms. Hier maak ik dus handig gebruik van. Je bent niet op elkaar ingespeeld. Vaak missen randoms de ervaring nog hoe om te gaan met een serieuze sniper en zijn bepaalde tactieken hen (nog) niet duidelijk. Een goed op elkaar ingespeeld team maakt veel meer kans met minimale verliezen. Nu moet ik zeggen dat het lastig is om iemand op te sporen die slechts een keer schiet en verplaatst. Je weet de algemene richting maar kunt hem eigenlijk preciezer pinpointen als hij / zij meerdere schoten afvuurt. En zelfs dan een goed gecamoufleerde sniper vinden blijft lastig (wat blijkt uit mijn verhaal van afgelopen zondag waar men gewoon om mij heen stond te vergaderen terwijl ik er tussenin lag).

Goeie uitleg idd. Leuk om te zien wat voor impact je hebt gehad ja. Ben t ook wel eens met sherlock dat je er wel wat aan kan doen, maar dat enorm ligt aan de mensen om je heen.

Punt blijft wel dat een goed gepositioneerde sniper, met rust en skills zoals die van jou, knap irritant kan zijn haha!

Sidenote:

Afgelopen zondag hadden we drie snipers in de squad en kwam ik er als halve squadleader achter dat ik idd niet altijd even goed weet ze in te zetten. Ik gebruik ze wel iets meer als sla’s. Dus wil de volgende skirm wel een keertje “meelopen” met onze snipers. Kijken wat ze allemaal uitspoken zodat ik ze beter kan inzetten.

Slim idee. Zoals Zun Tzu al zei: ken uzelf en ken uw vijand. Check wel even van tevoren of ze upgrades hebben uitgevoerd aan hun buks. Niks zo lullig als je long range precisievuur wilt en je hebt een schutter met een out-of-the-box sniper rifle. Vind zelf nog steeds de beste inzet voor dit type schutters om de vijand gewoon vast te pinnen en dan via een andere kant een tweede assault team te laten omtrekken naar een objective. De sniper laat de tegenpartij de koppies laag houden terwijl je ondertussen flanked en ze in de rug aanvalt met assaulters. Werkt meestal goed.

Inderdaad een goede uitleg Akita, het is nu een stuk duidelijker. Ik zal mezelf dan ook SLA noemen als ik me op het veld met een bolt action begeef. Ik vind het dan juist de kunst om m'n squad te ondersteunen en sneaky rond te sluipen en knel punten vrij te maken van afstand. Zo ben ik toch in beweging, maar speelt stealth een grote rol. Het echt op 1 plek stil liggen is niet aan mij besteed. Speel hier te aanvallend voor.

Je mag jezelf ook sniper noemen hoor. In het Nederlandse leger heeft men de scheiding SLA / Sniper gemaakt (hoewel de rol van de SLA de afgelopen jaren juist meer richting sniper is gegaan). Bij de Duitse Bundeswehr daarentegen heetten beiden Scharfschütze (hoewel hier een onderscheid wordt gemaakt in scharfschütze en gruppenscharfschütze). De term sniper / SLA oude stijl wordt door weinigen gehanteerd in de airsoft wereld (meestal door muppets zoals ik met defensie achtergrond die urenlang stil liggen wachten op hun doel). Belangrijkste is dat je speelt met een stijl die bij jou past en die je leuk vind. Voor iedereen is een rol weggelegd op het veld of je nu met een 35 euro shotgun rondhobbelt of met een buks van 3000 euro. Das juist het leuke van deze sport. ;)
 
Zo te zien kan ik mijn lol nog op komende zaterdag. Heb vorige week een sniper rifle gekocht. (van sherlock)
En ga maar eens kijken wat ik ermee kan uitrichten.
Beide speelstijlen kan ik me in vinden. Voorwaarts gevecht als support of ergens op een strategisch punt gaan zitten en de tegenpartij dwars zitten.

Verzorg je ook cursussen, Akita?
 
Niet echt. Geef wel tips van niks en wijze levenslessen waar je over het algemeen niks aan hebt.

Maar effe serieus. Tijdens sniper only skirms en sinds kort de NL Airsoft Sniper Contest waarvan ik een van de organisatoren ben, ben ik natuurlijk altijd bereid mensen te adviseren en te helpen. Zie zelf bijvoorbeeld een hoop snipers in ghillies een boom gebruiken als dekking terwijl ze een staande of knielende schiethouding aannemen. Puntje is dat gras eigenlijk nooit op die hoogte groeit en ze daardoor juist opvallen. Iets heel simpels maar het is verleidelijk een dikke boom te gebruiken.

Hoewel de basis aangaande sniperen voor eenieder hetzelfde is zul je uiteindelijk toch zelf moeten ontdekken wat voor jezelf het gemakkelijkste en beste werkt. Ken je zwakheden maar omzeil deze door out-of-the-box te denken. Ikzelf ben een ramp (zelfs na 10 jaar landmacht) met een kompas en afstand schatten. Dus GPS (hoewel dit niet altijd werkt) en laser afstandsmeter (zorg voor extra batterijen want ze zijn altijd leeg als je hem nodig hebt) om dit gebrek te compenseren. Hoewel ik beide dingen wel handmatig kan bespaar ik veel meer tijd met electronische hulpmiddelen.

Mocht er binnenkort weer eens iets specifieks worden georganiseerd voor snipers dan meld ik het wel even. Langskomen is praktisch nooit een probleem.
 
Goede camo, geduld en weten wat je buks kan zijn een paar van de verijsde dingen voor een sniper.
Shapo @Akita
Ook hier een oud defensie medewerker die eigenlijk de opkomst van de SLA net heeft mee gekregen.
Ben zelf ook niet van blinde links zich in het gevecht storen maar kijk altijd de "kat" uit de boom.
Heb het zelfs een keer gehad dat bij een tactical training een complete groep bedot heb door mijn main rifle ergens neer te zetten inclusief hoofd deksel en wat camo en dan zelf daar een 5tal meter vandaan te gaan zitten en zo meerdere mensen uitgeschakeld zonder dat ze door hadden waar ik uberhaupt was.
Erg leuk om te doen en zaait veel verwarring.

Mvg Roy
 
  • Leuk
Waarderingen: Akita
Klinkt een beetje als het verhaal van die gozer met die roze helm bij B&A. Werd bij de briefing door iedereen uitgelachen. Tijdje later stak ergens een roze helm uit boven een dekking en gelijk een heel team erop vuren maar hoorden geen enkele keer hit. Jongens zo gefrustreerd dat ze er zelfs een marshal bij haalden omdat de helm-eigenaar zou cheaten. Marshal gaat kijken en halve team verlaat de dekking om te kijken wat de marshal gaat doen. Als de marshal vervolgens meld dat het geen hit is staat het hele team open in het veld stuurloos te kijken. Had die knakker van die roze helm de helm op een stok achter de dekking gezet. Aangezien het hele team uit de dekking was gekomen werden ze onder vuur genomen en het merendeel uitgeschakeld door helm-eigenaar en vrienden.

Nu moet ik zeggen dat ik hier zelf niet bij ben geweest maar heb het verhaal al een paar keer gehoord. Waar of niet het blijft een leuke anekdote en een mooi voorbeeld hoe gemakkelijk mensen soms te foppen zijn. Net zoals jouw voorbeeld al aangeeft.

Heb zelf altijd een voorkeur voor visdraad en een stokje uit het bos. Ook zo'n grap waarmee je een hoop mensen compleet kunt bedotten. Deze grap ooit eens gedaan tijdens een private sniper skirm. Je zoekt een stokje (bij voorkeur iets wat een beetje uitgedroogd is en zo'n 30 a 40 centimeter lang en dat gemakkelijk krakend breekt) en in het midden knoop je het visdraad vast. Stokje vastzetten tussen twee takken of bomen die vlak naast elkaar staan en de draad uitrollen over de grond naar je sniper hide zo'n 15 meter verderop (wel een beetje strak maar natuurlijk niet te strak anders staat het gespannen en valt op). Bij vijandcontact als sniper met, in dit specifieke geval een vijandelijk sniper team bestaande uit sniper en spotter, een schot afgevuurd en de sniper van het team uitgeschakeld. Spotter ging gelijk in dekking maar toen bleek dat er een hunter team in de buurt zat en kwamen gelijk op het schot af en renden recht naar mijn positie (waarschijnlijk per toeval). Met een klein bewegingkje aan het visdraad trekken en het stokje breekt krakend in tweeën. Nu is het behoorlijk stil in een stuk bos tijdens een sniper skirm en de hunters hoorden gelijk het krakende stokje en veranderden gelijk van richting omdat men dacht dat daar iemand verplaatste door het bos. De spotter is helaas ontkomen.

Net zoals jouw actie een paar voorbeelden hoe het door mij eerder genoemde out-of-the-box denken tot leuke en goede resultaten kan leiden.
 
  • Leuk
Waarderingen: Roy Pie