Review Tanaka M40A1 shell ejecting.

Akita

Well-Known Member
9 mei 2018
672
429
Trophies
20
Hierbij even de eerste voorlopige review van bovengenoemde replica.

Unboxing: Stevig verpakte doos van de firma Kotte-Zeller uit Duitsland. Bij het openen van de doos standaard 5 shells erbij, doosje plastic bb's (hup, weg ermee), kale sniper en een rod. Eerste indruk was een beetje teleurstellend. Kennelijk had iemand de term "free floating barrel" iets te letterlijk genomen. Nu komt er toch camouflage omheen dus dat probleem gelijk opgelost. Toen de bipod eronder. Ook hier problemen aangezien de gaatjes waar je de bipod aan bevestigd (gebruik een Versapod) bij iedere buks gelijk zijn behalve bij de Tanaka. Uitboren wilde niet dus maar vervangen uit een oude stock van een M24 die ik nog had liggen. Tadaaa!!! En het past.

Toen nog een sling swivel erop (iets met tangen en hamertje tik) en dat ook klaar. Scope geplaatst wat wel in een keer goed ging. Stock pouch erop wat ook weer niet paste dus zit nu geïmproviseerd erop. En toen inschieten en kijken wat hij doet.

Eerste indrukken: Aangezien ik op zolder inschiet maar 8 meter baan kunnen testen. Wat wel gelijk opviel was dat de Tanaka eigenlijk heel gemakkelijk te bedienen is. Hopup simpel te verstellen en op deze korte afstand schoot hij behoorlijk consistent. Grendelen gaat heel soepel evenals het laden van de hulzen. Nu kende ik nog een trucje uit mijn defensietijd en, ondanks dat ik dat jaren niet had gedaan, lukt het weer redelijk om de uitgeworpen hulzen te pakken (scheelt zoeken). Moet zeggen dat het wel wennen is hoe soepel alles gaat. Bij mijn springers moest ik toch redelijk aan de grendel trekken terwijl ik hier bij de eerste keer bijna een bolt door mijn bril had hangen zo vloeiend. Moet wel zeggen dat dit wel heel dicht de real deal benaderd.

Eerste fieldtest: Helaas niet volledig kunnen testen en afstellen aangezien ik een introducee mee had en met mijn slaperige hoofd weer het een en ander was vergeten.

Dag begon al goed toen de Galil voor de intro besloot er na 5 schoten mee op te houden. Die toen maar met de MP-5 gbb het veld bij Balls en Arrows mee in als spotter. Tanaka gevuld met Protech greengas en bij de fps gaf de eerste meting 320, tweede 360 en de derde meting 374. Beetje mix gemaakt van greengas en redgas en vervolgens schoten we rond de 450 fps. Shells die eruit kwamen gaven alleen wat problemen bij de fps meting maar in het veld eigenlijk niet als je echt het one shot one kill principe hanteert. Het wordt vervelend als er een hele horde besluit uitgerekend door je sniperhide te gaan verplaatsen (2 tegen 12 was lastig). Bij de lange afstand kwam ik erachter dat er toch een redelijke overhop in zat en dan kom je er juist dan achter dat je je Leatherman tool bent vergeten. Dus maar wijze van schieten aangepast om de overhop te compenseren. Wat opviel was dat de baan van de bb wel redelijke constant was iedere keer (Valken 0.36). Range helaas niet goed kunnen testen aangezien men met maar 115 deelnemers had besloten het achterste veld dicht te houden (het middenveld te dicht begroeid en het eerste veld zat vol Novritsch fanboys). Was dus redelijk druk in het verkleinde bos. Wat wel vervelend was dat bij meerdere doelen 5 shells eigenlijk te weinig is. Herladen kost ruim meer tijd met shells en wordt helemaal leuk als je op je spotter moet letten (die voor het eerst iets in handen had dat kon schieten). Ook dat er 8 man full auto op je knallen maakt het er niet beter op. Maar hoop binnenkort verder te testen aangezien ik aankomende zondag weer vrij ben.

Waar ik mezelf wel op betrapte is dat bij meerdere doelen ik toch de PSG-1 miste. Iets meer ammo aan boord en veel meer het gevoel van constante schoten. Het voelt ook allemaal robuuster, dit terwijl de Tanaka eigenlijk best wel behoorlijk solide aanvoelt. Nu kan dit komen omdat ik inmiddels aan het bakbeest gewend ben dat de PSG-1 eigenlijk is en de Tanaka eigenlijk maar een ukkie is in vergelijking met de TM. Ik denk dat mensen met een VSR juist de Tanaka weer een bakbeest zullen vinden.

Eerste conclusies: de Tanaka is erg geschikt voor echte one shot one kill missies waarbij je een specifiek doel probeert te raken. Bij een Sniper skirm, zoals in het verleden bij Balls and Arrows georganiseerd, zou de Tanaka het heel goed doen. Het realisme qua gebruik is echt geweldig. En hier zit dan ook net het knelpunt als je naar een open skirm gaat. De beperkte munitie voorraad maakt het bijna onmogelijk om bij meerdere tegenstanders te overleven. Herladen is een tijdrovende zaak met de shells. Een magazijn wisselen gaat ruim 10 x zo snel. De baan van de bb's is zeer constant en met een gevuld gasreservoir kun je ongeveer 50 tot 70 schoten doen. Fps viel eerst wat tegen maar als je een beetje experimenteert met verschillende soorten gas valt er veel meer uit te halen.

Wordt vervolgd.
 
  • Leuk
Waarderingen: lj.nl en Oddball
Nog even wat fotootjes.

37936645_1795545623893919_7184942848360316928_n.JPG

GEDC0109.JPG
 
Mooi om te lezen. Ik ben zelf ook nog steeds zeer gecharmeerd van de shell ejecting Tanaka's. Ben benieuwd naar je vervolg.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jan en theaxewars
Mooi apparaat! Lijkt mij ook wel gaaf om eens mee te spelen. Je zal er ook anders door gaan spelen, aangezien je niet zomaar een nieuwe 50round mag erin duwt.

Als je een schatting moet geven van de range, wat zou je halen denk je?
 
Tja, mijn speelstijl is niet erg veranderd hierdoor. Loop normaal rond met 2 15-schots mags voor mijn PSG-1. En houdt aan het einde van de dag dan nog een stuk of 20 bb's over.

Denk dat, volledig gevuld, de range effectief zo rond de 50 meter ligt (afgaande op de eerste skirm die ik er mee speelde). Ga de volgende test doen met alleen Nuprol 3.0. Kijken wat dat doet. Houdt er wel rekening mee dat mijn M40A1 nog helemaal stock is.
 
Cool om te lezen ja! Bedankt voor het plaatsen van je review!
 
  • Leuk
Waarderingen: Ayme
Helaas laat deel 2 even op zich wachten. Beetje druk op het werk dus weinig tijd om te testen en de vrije tijd die ik heb wordt momenteel besteed aan een sniper contest in oktober. Maar het komt nog dit jaar. ;)
 
En hier dan eindelijk deel 2.

Gisteren naar Balls and Arrows geweest en ondanks het koude weer (bij aankomst -1) toch voor de Tanaka gekozen. Hoewel door de kou het lastig was het gasreservoir te vullen (gas spoot er net zo hard weer uit) er toch wat in gekregen. FPS met Nuprol 3.0 en de Tanaka schoot 430 fps gemiddeld. Nu had ik nog een fles Nuprol 4.0 dus deze ook er eens in gedaan en nogmaals fps doen. Rond de 470 toen en het gas bleef beter in het reservoir tijdens het vullen. Verder gespeeld met de Valken 0.36 bb's en in een sniper rol a la 1 shot 1 kill.

Toen het veld in en helaas bij de briefing werd ik ingedeeld bij de Special Forces en werden wij gedropt achter vijandelijke linies. Wij moesten het gebied rondom de droppoint veilig stellen en vasthouden voor 30 minuten. Nu betekent achter vijandelijke linies zo stil mogelijk en proberen contact te vermijden. Niet onze newbies die bij ons waren ingedeeld, die al rennend en gillend probeerden zo veel mogelijk kills te maken. Effe wat tips gegeven en werd al wat stiller in het bos totdat een of andere Novritsch fanboy zich naast mij nestelde en als een malloot begon te schieten op doelen die buiten zijn range waren maar volgens hem nam die persoon zijn hits niet. Kort uitgelegd dat het dan zinloos is om door te blijven schieten, dat hij onze positie verraadde en hoe te handelen achter vijandelijke linies. Vond ie niet leuk dus is naar voren gerend (en even later naar achteren gewandeld naar de respawn). Zelf hadik het rustig. Slechts een persoon die probeerde langs het hek te komen. Rustig aangelegd maar de bb vloog ruim een meter over hem heen (ipv. Nuprol 3.0 er Nuprol 4.0 in gedaan en dat gaat wat harder dus. Buks zelf is afgesteld met Nuprol 3.0). Iets eronder gericht en een mooie hit in zijn rechterzijde. Even nagemeten met de laser afstands meter en kwam uit op 58 meter. Uiteraard daarna hulzen rapen (als sniper geen sporen achterlaten). Na ruim 45 minuten de toko dicht te hebben gehouden maar eens marshal opgezocht en hoera, missie goedgekeurd. Gezien de temperatuur en mijn bevroren tenen maar eens vuurton opgezocht.

's middags mijn oude vertrouwde jachtgebied maar weer eens bezocht achter de shopping mall. Na eerst wat posities te hebben bekeken uiteindelijk halverwege het veld sniperhide ingericht. Kennelijk een goede aangezien er tot drie keer toe hele teams rondom mij stonden te overleggen maar niemand mij zag totdat ik vroeg of het wat zachter kon aangezien ze vuur aantrokken. Na zo'n 45 minuten van schermutselingen ineens dikke rust in het veld en rond half drie dook er een verdwaalde Novritsch type sniper op. 1 shot 1 kill en betrokkene sip terug naar respawn. Wederom nagemeten en het schot was 63 meter. Daarna terug getrokken naar de safety om de eindskirm voor te zijn (met name na het incident een paar maanden geleden toen ik de fluitjes niet had gehoord, wat men kennelijk ook nog niet is vergeten bij B&A).

Nieuwe tijdelijke conclusie: gezien de temperatuur deze dag en de gevoeligheid van green gas niet echt duidelijke conclusie kunnen trekken. Wel dat het wisselen van gas soort gelijk effect heeft op de Tanaka. Nu had ik de buks met Nuprol 3.0 afgesteld op een afstand van 50 meter maar na het vullen met Nuprol 4.0 kun je eigenlijk opnieuw gaan afstellen. De bb vloog ruim 1 meter over het doel heen. Mijn voorlopige conclusie is dat je een gas sniper eigenlijk nooit precies krijgt afgesteld gezien de temperatuur verschillen. Een en hetzelfde type gas gebruiken is ook zeer aan te raden aangezien dat verschil ook heel groot kan zijn. En dan met name de fps. Toch moet ik zeggen dat ik mij geen moment heb verveeld met de Tanaka. Het realisme is geweldig met mijn speelstijl en ik heb welgeteld 6 bb's (waarvan 3 tijdens fps) afgeschoten. Totaal 2 kills gemaakt. Het was voor mij een fijne dag en op naar de volgende test.
 
  • Leuk
Waarderingen: Oddball
Zolang je onder de + 5 graden blijft wel. Spul werkt geweldig bij zeer lage temperaturen. Wel altijd even laten "rusten" voordat je het veld in gaat. Voor mijn speelwijze geen probleem. Maar let wel op waarin je het gebruikt. TM en andere merken met kunststof sledes kunnen er niet tegen. Kan ook voorkomen met 3.0 van Nuprol. 3.0 heeft mij een KWA HK.45 gekost, en deze had een metalen slede, en die kon niet meer gefixt worden. Wees heel zeker van je constructie als je 3.0 of 4.0 gebruikt.

En nog een fotootje van gisteren.
46495572_1961217580660055_1628762095266824192_n.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: Oddball en RG.
Zolang je onder de + 5 graden blijft wel. Spul werkt geweldig bij zeer lage temperaturen. Wel altijd even laten "rusten" voordat je het veld in gaat. Voor mijn speelwijze geen probleem. Maar let wel op waarin je het gebruikt. TM en andere merken met kunststof sledes kunnen er niet tegen. Kan ook voorkomen met 3.0 van Nuprol. 3.0 heeft mij een KWA HK.45 gekost, en deze had een metalen slede, en die kon niet meer gefixt worden. Wees heel zeker van je constructie als je 3.0 of 4.0 gebruikt.

En nog een fotootje van gisteren.
Bekijk bijlage 1870

Mag ik even grote complimenten geven voor je ghillie en camo? Want ik heb net 30 seconden gekeken naar de foto en zag daarna pas hoe je lag.
 
Omdat je een paar keer gas deed wisselen:
Heeft de Tanaka een releasevalve voor de tank of heb je die op een andere manier geleegd?
 
Gewoon leeg geschoten zonder shells. Ging zeer snel met deze temperaturen.

Edit: er onlangs achter gekomen dat als je de vulnippel indrukt de Tanaka ook leeg loopt. :cool:
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Oddball
Mag ik even grote complimenten geven voor je ghillie en camo? Want ik heb net 30 seconden gekeken naar de foto en zag daarna pas hoe je lag.

Gracias. Het mooie van de herfst is dat er overal bladeren op de grond liggen. Even de ghillie over de grond slepen en hij zit vol met vegetatie. En 30 seconden is trouwens nog snel. Die middag tot 3 x toe stonden er een hele groepen (gelukkig van eigen team blauw) om mij heen hun tactieken te bespreken. De blikken die je kreeg als je na een paar minuten vanuit je positie de vraag stelde of ze zo vriendelijk wilden zijn om te verplaatsen aangezien ze vuur aantrokken. Priceless. Bij een groep stonden 2 man links van mij en drie rechts en na die vraag nog om zich heen kijken en niks zien. Maar even zwaaien dan. Ook met de huisfotograaf van B&A was het lachen. Komt door het bos stiefelen recht op mij af. Metertje voor mij tegen hem zeggen: "je gaat niet op mij staan hé?". Moest wederom zwaaien want hij zag mij niet. Maar mocht wel gelijk op de foto. Stond hij nog te pruttelen dat hij het er niet goed op kreeg komt er net een team blauw achter hem uit het bos. Zegt een van die gasten dat het inderdaad lastig is foto's maken tegen de zon in. Waarop de fotograaf zegt:"nee joh, zie je het niet?". Niet dus. Dus maar weer even gezwaaid. Schrokken zich kapot.

Nog wel een nieuwe ervaring trouwens opgedaan. Zo lang stil gelegen dat een spin een web tussen mijn ghillie hood en mijn scope probeerde te maken. Na een keer of tien dat beest langs mijn rechteroog op en neer te hebben zien gaan maar vliegles gegeven.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Jan en Oddball
Doet me toch goed dit

gelukkig van eigen team blauw

In combinatie met

Zo lang stil gelegen dat een spin een web tussen mijn ghillie hood en mijn scope probeerde te maken. Na een keer of tien dat beest langs mijn rechteroog op en neer te hebben zien gaan maar vliegles gegeven.

te lezen als assaulter zijnde, die bij BnA in team blauw, meestal door het bos stiefelt.
 
Speel meestal bij blauw tenzij er teveel blauw is dan ga ik op verzoek van de orga nog wel eens naar rood. Voordeel van mijn speelstijl is dat eigenlijk niemand last van mij heeft als sniper, in tegenstelling tot de mensen die zogenaamd "dynamisch" sniper spelen. Dit is momenteel teveel een hype en zorgt voor irritatie op de velden. Het is gewoon teveel geworden. Tel daarbij op dat er ook nog eens mensen geïnspireerd worden door verkeerde voorbeelden op Youtube en de irritatie wordt alleen maar groter voor andere spelers. En als ze dan ook nog eens geen enkele kennis hebben aangaande wat een sniper daadwerkelijk doet. Soms tenenkrommend wat je enkelen hoort uitkramen en ziet doen. Nu is natuurlijk het belangrijkste dat iemand een leuke dag heeft ongeacht welke rol je speelt tijdens de skirm. Jongens die echt geïnteresseerd zijn probeer ik zoveel mogelijk te helpen. Maar van het merendeel weet je gelijk al dat na twee skirms hun replica wordt aangeboden op airsoft marktplaats e.d. omdat het dan toch niet hun ding is.

Moet wel zeggen dat het afgelopen zondag meeviel. De hype lijkt wat over te waaien.
 
Ik denk nog altijd ieder zijn ding. ik vond het bolt action verhaal gewoon leuk. een kill gaf meer voldoening omdat het meer skill vereiste en het risico hoger is.

Wel leuk dat jij zo kan spelen op een skirm. Ik vraag me alleen af of je bijdraagt aan het spel als je effectief maar 3 kills hebt gemaakt. ik snap waar het van komt absoluut en ieder mag gaan skirmen op zijn manier of course.

Maar sommigen zouden kunnen oordelen dat jij eigenlijk gewoon een skirm gebruikt om in het weekend eens in de natuur te gaan uitslapen :p (grapje of course)
 
  • Leuk
Waarderingen: Jan
Super gaaf dat je je zo in leeft in de sniper rol! Ik speel zo nu en dan ook met een BASR maar heb nou eenmaal niet het geduld om op 1 plek te blijven liggen de hele dag.

Vind het spelen met een sniper wel erg leuk om te doen (of ben ik dan meer DMR met een bolt action rifle?). Maar een hele dag spelen en minder dan 5 shots maken ga ik niet voor van huis. Ik word misschien vaker geraakt dan een echte sniper, maar in airsoft hoort dat er ook bij. Ik vind het ideaal dat je in een squad een sniper hebt die mee aan valt. Zo kunnen ze voor assault moeilijk te raken spelers uit schakelen, of stealth via een andere zijde aanvallen wanneer de assaulters een zijde van een bunker bezig houden.

Je geeft overigens aan dat er een hekel is aan 'dynamische snipers', maar ik heb persoonlijk liever een speler die de hele dag actief mee speelt dan iemand die stil ligt en 3x schiet.
 
  • Leuk
Waarderingen: JWieleman en sherlockzor
Mooi te lezen dat iedereen toch weer net iets anders uit een dagje skirmen weet te halen.

Sniper tactics hangen natuurlijk ook af van de gameplay. Vaak genoeg meegemaakt dat een dynamische sniper (of iemand met DMR) erg welkom was om een enemy sniper of moeilijk te raken speler uit te schakelen.

Aan de andere kant, een strategisch gepositioneerde sniper kan zeker waarde hebben. Ook vaak genoeg meegemaakt dat men (dacht) ergens niet door te komen omdat er een sniper lag en er dus per definitie dacht niet door te kunnen komen. Daarbij, zou je met de huidige opzet bij BnA (met CO) ook een spotter functie kunnen opnemen.

Anyways, leuke review @Akita, en very impressive camo skills.
 
  • Leuk
Waarderingen: Akita