Review: D-Boys Scar-L

Voormalig-Forumlid-161220

Well-Known Member
15 feb 2016
5.221
2.538
Trophies
21
Specificaties Replica

Weight: 3165 g

Kleur: Dark earth
Lengte: 860 mm
Bouw materialen: Aluminum en Nylon
Fabrikant: D-Boys/Boyi

SJMoWhEl.jpg


Unboxing

De replica komt in een bruine doos, met slechts de code van de replica op de doos, dus geen mooie graphics om naar te kijken :\. Alles zit verpakt in styrofoam oftewel piepschuim wat verschrikkelijk is omdat je na een half uur nog kleine stukjes van je replica en kleding af zit te halen. In ieder geval zorgt het er wel voor dat de inhoud het meeste geweld tijdens transport overleeft.

In de doos vindt je naast natuurlijk de replica ook een zakje bbs, hi-cap, front grip, barrel extension en een kruis kop schroeven draaier voor een of andere reden. De oplader en NiMH zat er bij mij niet bij, maar gezien ik genoeg batterijen heb en LiPO’s gebruik is dit niet erg. Voor een nieuweling kan de batterij vervelend zijn. De lader gebruiken raad ik niet aan in verband met dat deze niet stoppen als de batterij vol is. Ik had nog vernomen dat wat er in de doos komt qua batterij redelijk kan verschillen per shipment die taiwangun binnen krijgt.

De Hi-cap is in de standaard STANAG Style met de kleur tan, het magazijn klikt prima vast in de mag well en feed prima. Je hebt alleen natuurlijk het nadeel van de rattle. Ik hoop dat in de toekomst fabrikanten gaan afstappen van hi-caps en er een mid cap bij stoppen.

EciZqqVl.jpg


Externals

De D-Boys Scar L is net zoals de echte SCAR gemaakt van deels plastic (lower, pistol grip en stock) en deels van metaal (upper). Beide materialen voelen goed aan en de kleur op de metalen onderdelen is mooi afgewerkt. Het vervelende alleen is dat deze niet super goed houd en dus door stootjes en etc. snel beschadigd en weg chipped.

De replica is ambidextrous waardoor deze een werkende ambi fire selector, mag release en charging handle (voor hop up) heeft. Vooral de mag release en fire selector zijn natuurlijk heel fijn voor de lefties. De manipulatie van de fire selector en mag release voelt prima aan. De fire selector draait soepel maar blijft wel strak in zijn gekozen positie staan. De mag release werkt prima, het enige nadeel is dat de rechterkant sticky is, oftewel hij schiet niet terug na indrukken.

De stock is inklapbaar, heeft 3 posities voor de cheek rest en heeft 3 posities voor de lengte. Het instellen van de cheek weld gaat soepel, de lengte niet zo, deze schiet heel snel van de kortste naar de uiterste stand. In de stock zit ook het batterij compartiment, welke onder de cheek rest is verwerkt, er is niet veel ruimte maar een kleine brick of stick style lipo past er wel in.

De replica bevat verder op de upper een monolithic RIS top rail en voorbij de magwell zitten 3 RIS rail stukken voor al je sights, lampen en andere mode items.

g45EnpTl.jpg


TdcLcLpl.jpg


Disassembly

De disassembly van de Scar is niet veel moeilijker dan de gemiddelde M4 of misschien nog makkelijker. De stock wordt losgehaald door middel van 3 schroeven waarna alleen voorzicht moet worden gedaan ivm met de bedrading die door de stock loopt. De upper is dan 1 pin verwijderd van los halen, hierna kan men bij de hop up en barrel. Het verkrijgen van de gearbox shell uit de lower is dan ook alleen nog maar 2 pinnen en het los schroeven van de pistol grip. De Gearbox shell uit de lower tillen hierna is nog wel een rot klusje ivm de ambi fire selector, hiervoor moet er met een schroeven draaier worden gewroet tussen de GB shell en de lower receiver. Uiteindelijk ben je hierna bij de gearbox en kan het echte werk beginnen :).

KO4Bktol.jpg


Internals

Hop up en Barrel

De loop is een standaard 6.08 messing barrel van ~270mm, de crown viel tegen, en de bucking en nub zijn het standaard type, oftewel beide niet bijzonder. Alleen de hop up kamer is speciaal voor de SCAR, deze is gemaakt van een doorzichtig plastic en is een rotary style hop up. De unit werkt en zolang deze niet uit elkaar wordt gehaald zal hij prima blijven functioneren, echter zijn ze niet super gezien die van @Ome_Philip gebarsten uit de replica kwam en bij mij bij de eerste disassembly een barst toonde. Het is dus een aanrader voor mensen die hem willen upgraden om hier rekening mee te houden en misschien maar preventief een Airsoftpro kamer voor te kopen, wat een super aftermarket unit is.

qfBlA7el.jpg


ygNX2DRl.jpg


DDU1WFPl.jpg


Gearbox

De Gearbox shell is een standaard “reinforced” V2 (de reinforcement is op plekken die niet nuttig zijn), met uitzondering dat het uitsteeksel voor de mag release weg is gehaald. In de shell zelf kom je de bekende standaard ACM internals tegen die je eigenlijk in de meeste replica’s wel terugziet, oftewel geen O-ring op de nozzle, stock gears, zwakke motor en plastic piston. Oh en natuurlijk vol met chinees vet want anders was het geen ACM replica :D. Het enige wat nog benoemenswaardig is, is de spring guide omdat deze een ball bearing heeft ook al is de rest van de constructie dan weer van plastic. Qua internals zou ik zeker de stock nozzle vervangen, deze lekt ontzettend en de motor, omdat deze zo zwak is. De air seal is wel op te lossen met teflon tape ook al zat de cylinderhead strak in de cylinder en gaf dit geheel een prima air seal.

qP4fckDl.jpg


6KLheBSl.jpg


Z1V9nNtl.jpg


Stock performance

De replica schiet out of the box ongeveer 370 FPS en 545 RPM (~9 RPS), waardoor hij dus net te hard is voor de Nederlandse velden, maar dit is goed op te lossen met een andere veer. Hier moet alleen op worden gelet dat de stock nozzle best lekt en mogelijk dus een M110 veer nodig is voor een FPS van ~340. De 545 RPM is redelijk standaard op deze replica’s een beetje aan de lage kant voor een beetje fatsoenlijk suppresive fire en het mag naar mijn mening wel wat hoger. Range zal ergens rond de 40m zijn, prima voor een stock replica, maar kan altijd worden verbeterd door de bekende upgrades.

End Verdict
Op basis van alle punten moet ik zeggen dat dit voor de prijs een prima SCAR is, het is geen VFC of TM maar daar is de prijs ook niet naar. De DBOYS SCAR-L is en blijft een budget replica en in sommige punten is dat terug te zien zoals het snel beschadigingen van het metaal van de upper, de hop up unit die snel kapot gaat of al was en de rattle hier en daar wanneer ermee wordt geschud. Op basis van dit allemaal zou ik hem een 7 geven, prima voor beginners of mensen die een SCAR-L willen op een budget en goed te upgraden dus later kan deze nog verbeterd worden.


Ik hoor graag jullie meningen over mijn review in het algemeen, schrijf stijl, interpunctie, opbouw, want dan kan ik dat nog verbeteren.
 
ziet er prima uit

miss nog een tech categorie maken van voor en nadelen bijvoorbeeld maar verder niks aan te merken
 
Goed geschreven, lijkt qua stijl een beetje op mijn eigen reviews dus niks aan te merken. Ook leuk om eens een zeer uitgebreide review van een budget merk replica te zien. Kom je toch al niet zo gauw tegen terwijl er denk ik best veel vraag naar is.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jan en qlymax
@Oddball thanks, heb wel inspiratie van andere genomen ja, vooral qua indelingen omdat ik het moeilijk in vond te schatten wat het beste zou werken. Ik hou ervan om de meer budget lijn replica's te kopen gezien ik daar nog werkelijk wat aan de internals kan doen zonder onnodig geld weg te gooien :), zal het bij blijvend interesse bij komende budget replica's weer doen. Zeker gezien ik en @Ome_Philip deze ook hadden gekocht om tegen elkaar te strijden in een internal challenge waar ook nog een topic van komt als dit is afgerond en dit wel vaker willen doen gezien we dit allebei leuk vinden.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jan
ja zo iets als dit:
Voordelen:
x
x
x

nadelen:
x
x
x

maar dan op technisch gebied
 
ja zo iets als dit:
Voordelen:
x
x
x

nadelen:
x
x
x

maar dan op technisch gebied

Ik heb het misschien niet op die manier verwoord, maar denk toch wel dat er in de internals sectie wordt aangegeven wat de voordelen en nadelen zijn van de replica. Ik zal het iig voor de volgende keer mee nemen en mogelijk ook toepassen. Ik had in eerdere versies een veel uitgebreider stuk voor de internals, maar ik bedacht me toen dat dit teveel afnam van de rest en dat mensen hier snel op afhaken. Ik denk dat dit beter past in een klein apart topic waar ik letterlijk elk onderdeel toelicht en overheen ga wat ik ervan vind en wat naar mijn mening wanneer nodig een goede vervanger is, dan dat ik dit in de review doe.
 
  • Leuk
Waarderingen: Hertenvacht en chris93
Ziet er goed uit Rebel! Leest mooi en makkelijk weg en raakt alle punten die ik graag in een review zou willen zien.
 
fraaie stukje rebel, jammer van de hop-up. Ik ben vooral benieuwd nog naar de performance en impressies na gebruik. Op de diverse fora heeft de d-boys scar-l een slechte reputatie, dus het is goed om te horen of dat gegrond is, of toch ook een prima keuze kan zijn.
 
fraaie stukje rebel, jammer van de hop-up. Ik ben vooral benieuwd nog naar de performance en impressies na gebruik. Op de diverse fora heeft de d-boys scar-l een slechte reputatie, dus het is goed om te horen of dat gegrond is, of toch ook een prima keuze kan zijn.

Jup maar ach ja het was niet de beste en gelukkig is de airsoftpro een mooie unit, nu nog zien of die zich op het veld kan bewijzen. Hier was ik na aanschaf ook bang voor zijn reputatie is niet al te best en zal proberen de komende tijd hem tijdens skirms te gebruiken en hier nog een update van te plaatsen.
 
Laatst bewerkt:
Netjes en duidelijk beschreven

Zelf heb ik dezelfde Scar, ben er zeer tevreden over, schiet super en goed op afstand
Ik had de mazzel dat ik hem hier op hey forum heb gekocht, voor weinig van iemand die vind dat hy te hard schoot, hy heeft hem 3 keer gebruikt in de tuin, perfect apparaatje
 
Netjes en duidelijk beschreven

Zelf heb ik dezelfde Scar, ben er zeer tevreden over, schiet super en goed op afstand
Ik had de mazzel dat ik hem hier op hey forum heb gekocht, voor weinig van iemand die vind dat hy te hard schoot, hy heeft hem 3 keer gebruikt in de tuin, perfect apparaatje

Ah nice :). Heb hem zelf nieuw gekocht in polen en wilde per se de tan anders had ik er nog makkelijk 40 euro af kunnen schaven door hem in Italië te bestellen. Te hard schieten is veertje vervangen en klaar :D, heeft @Vladimir hem al onder handen genomen of gewoon nog helemaal stock?
 
Toevallig heb ik hem vanochtend uit elkaar gehaald omdat hij na Gasselte het ineens niet meer deed.
Aan de achterkant van de gearbox zit een grote opening aan beide kanten waar je de veer en springgeit kan zien zitten.
Daar is op onverklaarbare wijze een bb tussen geraakt en die hield de piston in de achterste stand vast.o_O
BB ertussenuit en hij presteerd weer prima.
Verder alle speling zoals op de front sight en tussen upper en lower receiver weggewerkt en een andere nub in de hop-up gepropt omdat de H-nub die ik erin had gezet al overhop gaf in de laagste stand.
Plastic doorzichtig hop-up kamertje van Lotje haar SCARretje is nog heel gelukkig.:)

Helemaal stock is hij niet meer maar wat ik er allemaal aan gedaan heb weet ik al niet meer.
Teveel replica's in onderhoud om alles bij te kunnen houden.
Maar een keer een excel sheet maken voor regelmatig onderhoud van alle replica's.:rolleyes:
 
Toevallig heb ik hem vanochtend uit elkaar gehaald omdat hij na Gasselte het ineens niet meer deed.
Aan de achterkant van de gearbox zit een grote opening aan beide kanten waar je de veer en springgeit kan zien zitten.
Daar is op onverklaarbare wijze een bb tussen geraakt en die hield de piston in de achterste stand vast.o_O
BB ertussenuit en hij presteerd weer prima.
Verder alle speling zoals op de front sight en tussen upper en lower receiver weggewerkt en een andere nub in de hop-up gepropt omdat de H-nub die ik erin had gezet al overhop gaf in de laagste stand.
Plastic doorzichtig hop-up kamertje van Lotje haar SCARretje is nog heel gelukkig.:)

Helemaal stock is hij niet meer maar wat ik er allemaal aan gedaan heb weet ik al niet meer.
Teveel replica's in onderhoud om alles bij te kunnen houden.
Maar een keer een excel sheet maken voor regelmatig onderhoud van alle replica's.:rolleyes:

Phieuww, goed om te weten dat hij het weer doet! Ik vind het wel knap dat ik die BB daar gekregen heb
 
Ja Niels,nog iets,een schuttersputje graven doe je met een pioniersschep,niet met de loop van een SCAR-L. :p
Ik kwam het halve bos tegen in de flash hider.o_O
Gelukkig niet in de precission barrel.:)
 
  • Leuk
Waarderingen: Sephi
Ja Niels,nog iets,een schuttersputje graven doe je met een pioniersschep,niet met de loop van een SCAR-L. :p
Ik kwam het halve bos tegen in de flash hider.o_O
Gelukkig niet in de precission barrel.:)

Niet? Ohh... had ik al geprobeerd schoon te maken :[ maar dat lukte niet. Had het wel al bij Lotte gemeld :) Volgende keer toch maar de schep van Paul lenen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Sephi en Vladimir