Kroeskoppie

Well-Known Member
19 okt 2015
301
176
Trophies
14
Cyma AK CM.077A Review
XL5vUwk.png
Specificaties Apparaat:
Lengte: 92-99 cm.
Gewicht: 3475 gram.
Kleur: Volledig Zwart.
Bouwmaterialen: Aluminium, staal en kunststof.
Aankoop website: Taiwangun.com -| Link |-

Disclaimer: In deze review wordt gebruik gemaakt van beeldmateriaal wat oorspronkelijk van anderen is. Het beeldmateriaal is van een ondersteunde rol voor mijn review, maar blijft eigendom van de desbetreffende eigenaar. Het is dan ook mogelijk dat de mening van deze persoon anders is.

Vooraf:
Na bijna een jaar flink wat skirms gedraait te hebben met mijn trouwe ICS CXP APE R vond ik het tijd worden voor een nieuwe replica. Die wens ontstond bij mij vooral omdat ik een back-up plan wilde hebben ‘voor het geval dat’. Te vaak heb ik het zien gebeuren dat mensen een skirmdag vroegtijdig moesten afbreken omdat bijvoorbeeld een replica er mee ophoudt. Ik heb de ‘mazzel’ dat dit mij nog nooit gebeurt is, maar ik wil dat ik zeker zo houden. Een plan B is nooit vervelend, denk ik dan.

Als reserve replica wilde ik dan wel graag wat anders als een M4-achtig type apparaat. Iets waar ik al een klein beetje ervaring mee had waren de AK’s van het merk Cyma. In 1 van mijn eerste skirms bij Veluwe Airsoft hadden ze destijds nog AK’s van dit merk als huurkits. Het beviel mij toen wel. Verder heb ik ook met shotguns van Cyma gespeeld, die mij opvielen voor de lagere prijs en goede bouwkwaliteit.

Gezien het wat lagere prijsniveau bleek een Cyma AK uiteindelijk erg interessant. Toen Taiwangun dit nieuwe type AK onthulde, was ik dan ook meteen verkocht.

Unboxing: een eerste indruk.
Ongeveer een week nadat ik mij bestelling plaatste bij Taiwangun kwam mijn pakket thuis binnen. Alles was degelijk verpakt en omwikkelt met bubbeltjesplastic en zwart folie. Degelijk verzending zoals ik ondertussen van Taiwangun gewend ben.

De doos van het apparaat is echter vrij saai. Simpel, bruin karton met een zwarte sticker erop. Binnenin de doos is alles wel zeer degelijk verpakt. Alles wat geleverd wordt is strak omhuld met een zwart soort foam waardoor iedere beschadiging tijdens vervoer simpelweg voorkomen wordt. Ondanks dat het karton vrij saai is, is het wel erg stevig. Het is simpel, maar ontzettend degelijk en ik kan daar dan ook vrij weinig op afkraken.

In de doos zelf vindt je een accu, een lader, een zakje goedkoop ogende BB’s, een high-cap magazijn en natuurlijk het apparaat zelf. Verder zitten er nog het nodige papierwerk in de doos: een ronduit slechte Engelse handleiding die eigenlijk niet echt bij dit apparaat past plus een papier van Taiwangun over de downgrade die ik door hun had laten uitvoeren. Daarover straks meer.

De accu is een NIMH accu van 1200MAH welke mij vrij dik oogt voor z’n capaciteit. Ik ben geen fan van de accu en ook niet van de lader, omdat deze toch wel iets goedkoper/onbetrouwbaarder op mij overkomen. Het is leuk dat ze er bij zitten, maar ik zal ze niet gebruiken.

De high-cap komt bij mij over als van degelijk kwaliteit en is van kunststof. Hier mankeert in mijn ogen weinig aan, al zal ik hem niet veel gebruiken omdat ik veel meer fan ben van mid-caps. Er passen 500 bb’s in, wat ik voor een high-cap zelfs best veel vindt.

Dan blijft natuurlijk het apparaat zelf over. Ik werd hier in zeer positieve zin erg verrast!

Het eerste woord wat in mij opkwam was toch echt ‘solide’. Ik had het idee dat ik een apparaat in handen had welke aan de buitenkant ontzettend degelijk was. Er was geen wobble op te merken, alles zat degelijk vast en het apparaat lag ronduit super fijn in de hand. Het voelde meteen goed. Verder viel op dat het geen mini-CQB-apparaatje is: het is een fors beest in zowel gewicht als lengte.

Externals:

Wat direct opvalt aan deze AK is de grote frontgrip. Deze is van een fijn soort kunststof en is verder voorzien van het M-LOK systeem aan de onderkant en zijkanten. Hierdoor zitten er aan de onderkant enkele ‘gleuven’, welke niet hinderlijk in hand liggen. Het is desondanks ook mogelijk om hier diverse accessoires aan vast te maken, eventueel in combinatie met RIS-rails welke passen op M-LOK systemen. Deze zitten echter niet standaard bij het apparaat, wat voor mij geen gemist is.

De body is volledig van staal en aan de bovenkant zit RIS voor het bevestigen van optics en degelijke. Deze RIS rail is ook meteen een soort van schanier waaronder de batterij geplaatst wordt. De pistol grip is weer van kunststof en is wat groter als wat ik gewend was, maar is niet hinderlijk als je wat grotere handen hebt. (Zoals ik, dus)

De stock is vrij laag en uitschuifbaar. Het feit dat hij zo laag zit vind ik ronduit ideaal. Het richten in combinatie met een mesh-masker is zo super goed te doen.

De fire-selector was voor mij wel even wennen, maar dit heb je snel door. Hij gaat vrij stroef, wat ik zelf wel fijn vindt. De external barrel en sights zijn van metaal, net zoals de vrij agressieve flashider. Onder deze flashhider zit een CCW 14 mm draad, dus eventueel een silencer plaatsen is een mogelijkheid, al vraag ik mij dan wel af of het apparaat dan niet wel heel erg lomp wordt. (Stiekem is het immers al een fors ding!)

Wat mij wel opviel is dat de replica standaard geen slingmount heeft. Wel zitten er meerdere plekken op het apparaat waar een QD-sling mount geplaatst kan worden. Deze vindt je onder andere terug op de stock. Een QD-Sling mount wordt niet meegeleverd, dus zal apart bijgekocht moeten worden.
 
Laatst bewerkt:
Internals:
Het apparaat bevat een V3 gearbox (conform de meeste AK’s) waarbij Taiwangun aangeeft dat er sprake is van ‘reinforced steel’. De hele gearbox zou verbeterd zijn in samenwerking tussen Taiwangun en Cyma. Verder is de hop-up een standaard hop-up van Cyma zelf in combinatie met een inner barrel van 6,08 mm diameter en een lengte van 455 mm.

Ikzelf heb de replica nog niet opengemaakt. Dat was voor mij ook nog niet nodig, aangezien alles werkte en ik voorlopig deze gewoon stock wil houden. Mocht je toch nieuwsgierig zijn naar de binnenkant, dat verwijs ik je graag door naar dit (Russische?) filmpje waar het hele apparaat eventjes los gehaald wordt.

Standaard schiet dit apparaat echter te hard voor gebruik in Nederland, namelijk 420 FPS. Via Taiwangun heb ik dit apparaat dan ook gratis laten downgraden. Mijn verzoek was om de FPS bij te stellen naar 340-345 bij gebruik van 0,20 gram BB’s. Taiwangun gaf in de bijgeleverde documentatie aan het apparaat getest te hebben en deze metingen keurig gehaald te hebben aan de hand van 10 testschoten.

Ikzelf haal hier in Nederland bij mijn eerste FPS-meting 320-330 FPS. Hij ligt dus iets lager qua FPS als dat Taiwangun normeert, maar voor nu vindt ik dat prima. Ik kom de FPS er in ieder geval er altijd mee door.

Test-Skirm I: Airsofters.nl Arcade Skirm in Valburg.
Natuurlijk stond ik te trappelen om dit nieuwe apparaat uit te proberen. De eerste volgende skirm welke ik draaide was in Valburg en ik had er dan ook veel zin in.

Het terrein was op deze dag vooral erg vochtig en dichtbegroeid. Ik heb al op wat meer begroeide plaatsen gespeeld, maar in Valburg was wel het extreemste tot nu toe. Ik had er in de ochtend dan ook erg veel moeite mee om mee te komen.

Dat niet alleen: ik moest even flink wat moeite doen om mijn nieuwe AK een beetje fatsoenlijk af te stellen. De hop-up was voor mijn gevoel lastig om goed in te stellen. Dit zou natuurlijk prima aan mij kunnen liggen omdat ik nogal onbekend ben met het AK-type hop-up, maar ik moest toch echt meer moeite doen als dat ik gewend was.

Verder viel mij op dat er af en toe dubbelfeeds ontstonden. Ik gebruikt Cyma AK midcaps en had het idee dat ik ze een beetje overvult had. Wanneer ik deze met iets minder bb’s vulde was dit probleem weg, dus ik heb het idee dat de mid-caps nog een beetje moeten inslijten.

Voor mij resulteerde dit alles in de middagpauze dat ik nog geen enkele hit gemaakt had. Bij mij heerste dan ook de vraag of mijn afstelling van het apparaat wel goed was en of ik mijn speelstijl niet een beetje moest gaan aanpassen. Sprake van lichtelijke frustratie? Misschien, een klein beetje.

In de pauze heb ik dan nog wat meer de tijd genomen om het geheel wat lekkerder af te stellen met behulp van een maat van mij. Verder dacht ik dan ook na over het aanpassen van het gewicht van de bb (0,23 gram werd daardoor 0,25 gram) en ik merkte duidelijk verschil. Verder vulde ik de midcaps met max 105 bb’s in plaats van rond de 135.

De middag ging dan ook een stuk beter en vloeiender. Door de betere afstelling en een rustigere speelstijl kon ik weer gewoon hits maken, wat voor mij een hoop frustratie wegnam en het toch nog een leuk dagje werd.

Ik had niet het idee dat ik outranged werd met deze replica toen hij goed afgesteld was. Wat ik daar wel bij moet zeggen is dat de vuurgevechten in Valburg voor mijn gevoel meestal ook niet op lange afstanden plaats vonden door dichte bebossing. Een test qua bereik zat er dan ook niet in. Dit volgt later op een iets meer open skirmterrein indien ik die kans krijg, bijvoorbeeld de wat meer open bossen van Wild Mountain in Weert.

Tussen-Verdict na 1 testskirm:
De Cyma AK CM.077A is een replica waar ik nu ronduit tevreden over ben. Het is voor mij gebleken dat dit een replica is welke ontzettend goede kwaliteit combineert met een relatieve lagere instapprijs.

Qua externals zit dit apparaat super degelijk in elkaar. Het geheel is solide, zonder wobble en ligt fijn in de hand, ondanks dat het wel een wat lomper apparaat is.

Gezien het lagere prijssegment neem ik de voor mijn gevoel de wat lastigere afstelling qua hop-up op de koop toe. Ik kan deze replica aan beginners dan ook heel goed aanraden, zeker met de gratis downgrade service van Taiwangun. Wel raad ik sterk aan de meegeleverde accus en lader niet te gebruiken en hier eventueel gebruikt te maken van andere mogelijkheden.

Desondanks realiseer ik mij wel dat hierbij rekening gehouden moet worden dat op langere termijn het apparaat upgrades nodig kan gaan hebben. Hoe het apparaat zich gaat houden de komende tijd is mij nog niet helemaal duidelijk, maar de eerste skirm was nagenoeg probleemloos in de middag.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: michielvdz
Update 1.1:
Testskirm II: OfficeTWO in Lochem.

In de review gaf ik al eerder aan dit type apparaat voor CQB misschien ronduit te lomp was, vanwege de grote lengte en het gewicht. Omdat ik dit enigszins aangegeven had, wilde ik dat natuurlijk ook eventjes controleren.

Tijdens een prive-skirm op bij OfficeTWO ging ik dan ook met enige bedenkingen aan de slag. Omdat ik de high-cap eigenlijk nog niet geprobeerd had, wilde ik deze dan ook een test geven. Dat dit stiekem een smoes is omdat ik niet nog meer magazijnen wilde meenemen, moeten jullie maar voor lief nemen. (M'n gunbag was immers al zo zwaar)

Wat mij opviel is dat de trigger response van de replica super strak is en dat deze in mijn mening juist heel goed geschikt is voor CQB. Aangezien er semi-only gespeeld werd, was ik positief verrast. Ik was niet traag met het afvuren van bb's, dus ik was qua trigger totaal niet in het nadeel.

Ik heb alleen erg weinig ervaring met high-caps, bleek hier maar weer. Dat ik aan het wieltje moet draaien zit bij mij niet meer in na een jaar lang skirmen met midcaps. Desondanks merkte ik wel op dat de high-cap voor mijn gevoel feedingsproblematiek in de hand werkte. Of dit aan mij lag of aan de high-cap is mij niet helemaal duidelijk. Ik schoot in ieder geval vaak geen bb’s af op het moment dat ik dat wel nodig zou vinden.

Qua lompheid en gewicht zat ik desondanks tijdens de review wel juist. Het apparaat is voor mijn gevoel duidelijk wat aan de lompe en zware kant voor CQB-games. Ik zeg niet dat het onmogelijk spelen is, maar een hoekje om met deze forse replica is niet altijd even makkelijk. Korte replica’s hebben in dit geval toch echt wel een voordeel.

De gehele combinatie inclusief gebruik van red-dot geeft echter wel weer een goede mogelijkheid om snel te schakelen: doordat de stock zo laag zit kun je snel richten via een red-dot en weer terug. Je mesh-masker zit je totaal niet dwars, wat ik soms wel eens kort wilde ervaren met mijn ICS.

Als je geen andere replica voor handen hebt, is CQB spelen met deze replica desondanks wel de moeite. Laat je vooral niet afschrikken, want je leert je zo ook aanpassen aan je apparaat. Dat kan ook in een buitenveld goed van pas komen. Ik merkte dan ook dat mijn speelstijl met de AK iets veranderde om de langere lengte van de replica te compenseren. Het waren meer de problemen met het feeden rondom de high-cap wat mij deed besluiten om qua apparaat te wisselen naar mijn ‘vertrouwde’ ICS en vooral niet de langere lengte van mijn Cyma AK. Misschien toch maar de volgende keer mijn mid-caps gewoon meenemen….
 
Laatst bewerkt:
Update 1.2:
Testskirm III: Milsimsport in Deventer

Na een complete skirmdag in Valburg en een korte test bij de privé-skirm in OfficeTwo, was het nu dan toch echt een tijd voor nog een complete skirmdag met mijn CM.077A.

Voor deze skirm had ik mijzelf een aantal doelen meegegeven. Ik heb deze replica nu 3 maanden in bezit en wilde nu toch echt wel eens zien wat ik met deze replica de gehele dag kon bereiken. Ik wilde nu wel voor eens en altijd duidelijk hebben hoe constant de replica schiet, wat z’n range is en of de hop-up nu echt zo beroerd was om af te stellen of dat het nu toch echt gewenning was. Verder was ik benieuwd wat voor FPS het geheel nu toch echt schoot, aangezien ik toch een beetje twijfels had bij de FPS-meting in Valburg. Als laatste was ik er scherp op hoe de replica presteerde qua feeding met midcaps en wat nu de oorzaak zou kunnen zijn van mijn eerdere kleinere feedingsproblemen in Valburg.

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: Ja, de chrono in Valburg was afwijkend. Bij Milsimsport schoot ik bij de FPS-meting heel netjes 340-345 FPS, zoals ik destijds ook had gevraagd als downgrade bij Taiwangun. Ik kan bevestigen dat deze FPS-meting goed was doordat de apparaten van mijn kameraden (ik ga eigenlijk nooit alleen meer naar skirms) qua FPS-meting ook voorspelbaar scoorden. De downgrade van Taiwangun is in mijn ogen dan ook volledig betrouwbaar. Aanradertje, dus.

Het veld van Milsimsport in Deventer heeft in het midden een gigantisch open stuk met een goede lichtinval. Dit was voor mij ideaal om goed de replica af te stellen. M’n red-dot stond schijnbaar ook nog niet helemaal lekker, waardoor ik vooraf even een beetje met het geheel kon knutselen. Ik heb daar dan ook even rustig meer de tijd voor genomen.

Qua afstelling van de hop-up had ik in Valburg al wat voorbereidend werk gedaan. Ik gaf toen in de review aan dat ik moeite het met afstellen van de hop-up. Schijnbaar zat ik destijds wel in de goede richting met afstelling, aangezien ik al een tamelijk rechte lijn bb’s kon afvuren. Nu had ik echter de kans om te gaan zoeken waar m’n maximale range en precisie lag.

De problemen welke ik toen met m’n hop-up instellen ondervond, daar had ik nu dus mooi geen last van. Ik denk dat het toch gewenning is geweest en het feit dat ik dit type hop-up nog niet kende. Daarbij nam ik nu ook iets meer de tijd voor de afstelling en ik merkte dat dit ook heel precies kon. M’n range en precisie namen dan ook meer toe. Ik wil er wel bij melden dat ik minimaal 0,25g bb’s sterk kan aanraden bij deze replica, aangezien ik toch echt merkte dat dit beter was dan 0,20g of 0,23g. Ik gebruik bij mijn ICS 0,23g, wat daar ronduit perfect werkt, maar dat ligt bij deze AK toch net even iets anders.

Qua range kan ik met een goede afstelling net zo ver komen als wat ik kan bereiken met mijn ICS APE. Dit verbaasde mij enigszins. Sterker nog: ik had dit voor een apparaat in deze prijsklasse niet verwacht. Ik had bij deze skirm dan ook geen enkel probleem om hits te maken, wat ik in Valburg toch echt wel had in het ochtendgedeelte.

Waar echter wel een lichtelijk merkbaar verschil in zit met mijn ICS is de precisie van dit apparaat. Dit verbaasde mij helemaal niets, trouwens. In m’n ICS zit een standaard ICS 6.03 Precision inner-barrel tegenover de 6,08 Cyma inner-barrel. Ik merkte wat afwijkingen in het laatste stukje van m’n range bij de Cyma. Tja, had ik ook wel verwacht. Verder merkte ik ook een kleine afwijking op naar rechts, maar hierop kon ik mijn red-dot makkelijk afstellen. Iets anders wat ik persoonlijk eigenlijk wel apart vond is dat er af en toe bb’s random naar boven vliegen bij het afvuren. Ik heb dit over de gehele dag maximaal 5 keer gehad, wat het nogal random maakte. Je geeft een full-auto salvo en random vliegt er opeens 1 bb flink omhoog de lucht in. Gezien er in de middag ook een drone rond vloog, zag ik het al gebeuren dat net die bb tegen die drone aan zou vliegen, maar dat gebeurde gelukkig niet.

Verder merkte ik 2 keer een verstopping van bb’s op in de hop-up unit tijdens het spelen. Het viel mij dan op dat het apparaat een ander geluid produceert en dan natuurlijk ook geen bb’s afvuurt. Meestal was zo’n verstopping echter snel op te lossen door puur het magazijn eruit te halen: dan liep de hop-up leeg. Ik verwacht dat dit misschien een probleem is wat intern in de hop-up zit, aangezien dit een wat goedkoper type hop-up zou kunnen zijn. Desondanks is ie wel van metaal en komt hij verder degelijk over. Dit zijn ook eigenlijk de enigste feedingsproblemen die ik de hele dag gehad heb.

Dit alles resulteerde in een top skirmdag. Ik had geen enkele probleem om mee te komen, wist heel veel hits te maken en was niet outranged. De hele dag verliep gewoon plezierig en met heel weinig problemen. De replica ging eigenlijk probleemloos de dag door en paste volledig in mijn speelstijl, ondanks de wat langere lengte.

Voor mij betekent dit dat ik het upgraden van deze replica nog niet noodzakelijk vindt. Toegegeven, er is verbetering haalbaar. Ik vermoed dat de verstoppingen in de hop-up en de random vliegers weggehaald kunnen worden door vervanging van de hop-up en dat de precisie verbeterd kan worden met een betere inner-barrel. Het lijkt mij dan ook aan te raden de hop-up rubber (en eventueel de nub) te vervangen, als je dan toch al bezig bent. Ik zie dit eerder iets als voor de langere termijn, aangezien ik nu al heel tevreden ben.

Na 3 maanden ziet het geheel er verder nog uit als vrij nieuw. Tuurlijk, de kleinere, logische beschadigingen zijn er. Desondanks houdt het geheel zich goed en blijft alles solide. Wel merk ik dat de kunststof delen iets gevoeliger zijn voor beschadiging als de metalen delen: de stock heeft wat kleine krasjes gekregen door het dragen van mijn mesh masker welke dan een beetje over de bovenkant heeft ‘schuurt’. Ik vind dit persoonlijk niet erg en juist wel karakter geven.

Eind-Verdict na 3 test-skirms:
De Cyma CM.077A is een replica gebleken welke ik iedereen kan aanraden. Beginners, maar ook gevorderde airsofters kunnen met deze replica goed uit te voeten komen.

Degelijk, solide en betrouwbaar zijn voor mij de kernwoorden welke bij deze replica passen. Gezien het goedkopere prijssegment krijg je echt waar voor je geld. De replica presteert degelijk en heeft een prima range. De hop-up is verder goed af te stellen, al kan het zijn dat je hier een beetje aan moet wennen. Het geheel ligt fijn in de hand, als is en blijft het een lomp en zwaarder beestje.

Deze positieve insteek betekent echter niet dat er geen minpunten zijn. Ondanks dat de replica een goede range heeft, neemt de precisie aan het einde van die range wel snel af. Verder heeft de replica heel soms wat feedingsproblematiek, al is het wel direct te herkennen als dit gebeurt. Desondanks ben je niet direct in het nadeel door deze punten en kun je wel goed hits maken met dit apparaat.

Airsofters die eens wat anders willen hebben als een standaard M4 kunnen hiermee heel goed vooruit. Ik kom deze replica op moment van schrijven vrij weinig tegen op skirmvelden. De look is even iets heel anders en dat maakt het ook een erg leuke afwisselende verschijning.

Op de langere termijn kan het nodig zijn dat er upgrades gedaan moeten worden. Na 3 testskirms is hier in mijn ogen nog geen sprake van. Hoe dit zicht verder ontwikkelt in de toekomst is natuurlijk lastig om te zeggen, maar mijn verwachting is dat deze replica nog wel eventjes zo doorgaat en blijft presteren. Die indruk gaf het apparaat mij in begin al, namelijk.

Extra filmpjes rondom de Cyma CM.077A:
Extra beeldmateriaal:
c935c6245a2d50d5049f52d086b5273f2c293c7b.JPG

ab0e7d16e37a28ece0c84ae06705a75fba883ba1.JPG
 
Laatst bewerkt:
Ah cool om er een review van te zien, had er voorheen nog niet veel gevonden. Ook nice dat Cyma in hun nieuwere AK's de VFC style behouden niet de TM waardoor het uit elkaar halen makkelijker is. Daarbij komt ook nog eens dat de CYMA AK's met de dag goedkoper worden bij taiwangun (CM048 met hout nog maar 180), wat het alleen nog maar verleidelijker maakt om er zelf ook een te halen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Kroeskoppie
Leuke review! Dit leek mij ook al een mooie replica, maar helaas heb ik al genoeg AK's.
De cyma hopup vind ik zelf een van de betere v3 hopups omdat de arm van metaal gemaakt is. Maar het is idd even wennen hoor.
Enige upgrade die je zou kunnen doen is een flathop voor wat meer range.
 
  • Leuk
Waarderingen: Kroeskoppie
Ah cool om er een review van te zien, had er voorheen nog niet veel gevonden.

Dit was mijn probleem dus ook een beetje. Ik kwam op internet vooral veel filmpjes tegen in talen welke ik toch echt niet kan verstaan. (zoals dat filmpje van de 'vermoedelijke Rus' waarnaar ik doorlink in de review.)

Gaf mij meer motivatie tot schrijven, aangezien ik totaal onhandig met filmen enz. Heb daar ook de apparatuur niet voor.
 
Laatst bewerkt:
Leuke revieuw, ben benieuwd naar de ervaringen op langere termijn.
Ik heb nog geen replica, en had deze ook al in mijn gedachten.

Ik heb de tijd, dus wacht wel ff op een verdere gebruiksreview ;)
 
Leuke revieuw, ben benieuwd naar de ervaringen op langere termijn.
Ik heb nog geen replica, en had deze ook al in mijn gedachten.

Ik heb de tijd, dus wacht wel ff op een verdere gebruiksreview ;)
Leuk om te horen dat ik al heel wat heb kunnen helpen, @Dutchvader!

Ik hoop bij de open skirm van Milsimsport in Deventer op 20 augustus de AK weer een goede testskirm te kunnen geven, als het een beetje meezit. Gezien het terrein wat meer open is daar hoop ik daar ook wat meer inzicht te krijgen van de range van het apparaat. :)
 
  • Leuk
Waarderingen: Dutchvader
Alright ben stiekem ook een beetje benieuwd hoe het van binnen is met deze replica
 
Alright ben stiekem ook een beetje benieuwd hoe het van binnen is met deze replica
Ik ga daar verder qua review niet naar uitwijken, omdat ik zelf daar niet heel erg handig in ben. Als ik sowieso ga sleutelen/upgrade dan laat ik dat waarschijnlijk doen of ga ik samenwerken met iemand die daar wat handiger in is.

In de review heb ik voor de internals als doorgelinkt naar dit filmpje. Vanaf 4.50 begin de beste (Russische?) man eigenlijk de hele replica uit elkaar te halen. Mocht je graag willen zien hoe het er van binnenuit ziet, dan is dit voor nu je beste keuze.
 
Yes ik heb zelf heb geen ervaring met v3 gearboxen maar er zijn mensen op dit forum die je denk ik wel hiermee willen als je het vraagt:)
 
Hoi! Ik heb toevallig afgelopen week ook deze replica besteld. Ik vind het erg leuk dat je deze review geschreven hebt.
Waarom zou je de bijgeleverde batterij en oplader niet gebruiken? Is dat schadelijk voor de replica?
Waarom was het moeilijk om de replica af te stellen? Was het schuifje van de hop-up heel stroef of zo?
Gebruik je een red-dot of de iron sights?
 
  • Leuk
Waarderingen: Crumble
Opladers die bij een replica komen zijn meestal slecht omdat ze doorgaan nadat de batterij al vol zit, bij sommige type batterijen is dit schadelijk maar het is daarbij ook gewoon een fire hazard. De batterij is een NiMH en als de OP al lipo's heeft dan gebruikt hij die waarschijnlijk liever dan de stock batterij.
 
  • Leuk
Waarderingen: Camilo en PeterH
Hoi! Ik heb toevallig afgelopen week ook deze replica besteld. Ik vind het erg leuk dat je deze review geschreven hebt.
Dank je! Leuk om te horen dat iemand anders (bijna) deze replica ook heeft. Voel ik mij niet meer zo alleen. :)

Waarom zou je de bijgeleverde batterij en oplader niet gebruiken? Is dat schadelijk voor de replica?
In principe heeft @Rebelattack al het één en ander gezegd, maar ik zal het ook nog even 'verder' toelichten:
Ikzelf gebruik in al mijn replica's altijd lipo accu's, omdat ik deze fijner vindt en ik sterk kan merken dat de trigger response van replica's daar voor mijn gevoel beter van wordt. Omdat ik overal lipo's gebruik, heb ik ook een speciale lipo-lader, waardoor het voor mij niet interessant is om sowieso de meegeleverde accu te gebruiken. Ik heb trouwens deze lipo gekocht voor deze replica en dat past simpelweg makkelijk.

Buiten dat, de NIMH-batterij kwam op mij over al van mindere kwaliteit en vrij simpel ogende. De lader is verder een goedkoper type wat blijft doorladen ook al is de batterij vol. Het is een 'domme' lader zonder een stop erop, wat ikzelf nogal brandgevaarlijk vindt. Ik zou zelf aanraden om een keer iets meer te investeren in een slimme lader welke wel automatisch stopt. Dit zijn opzich ook niet heel duur, geloof ik.

Waarom was het moeilijk om de replica af te stellen? Was het schuifje van de hop-up heel stroef of zo?
Het afstellen zat hem vooral in de hop-up, ik had hier nogal moeite mee om de 'sweet spot' te vinden. Telkens als ik hem licht wilde bijstellen schoot ik uit of gebeurde er niets. Het schuifje is voor mij gevoel een beetje wispelturig ofzo, niet stroef. Het heeft voor mijn gevoel een beetje opstartproblemen, zeg maar.

Kan ook gewoon gewenning zijn, trouwen. Zal wel weer verwend zijn mij de hop-up van mij ICS. Die maakt mooie klikjes. :)

Gebruik je een red-dot of de iron sights?
De iron sights van AK's vindt ik persoonlijk niet echt heel fijn, dus heb ik een red dot erop zitten. Hij staat nu even niet meer op Taiwangun, maar hij is net zoals de afbeelding bovenaan in de review. Ik vond de hele look ronduit geweldig in de afbeelding.

Desondanks kon ik met beide sights richten met m'n mesh mask, al is dat met iron sights wel heel wat lastiger. Een reddot is zeker aan te raden.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor je reactie. De mijne is ook binnen hoor. Wat een super vet apparaat! In eerste instantie wilde ik een klassieke AK met bruin hout. Maar dit zwarte gebeuren is veel cooler. Zo blij dat ik deze gekozen heb.

Wat me gelijk opvalt is het gewicht. Ik heb nog niet heel veel verschillende AA's in m'n handen gehad, maar dit is gelijk de zwaarste. Alles voelt erg degelijk en solide aan. Hoewel ik wel denk dat je hem niet expres op de grond moet gooien of zo.

Ik begrijp nu wat je zegt over de batterij en lader. Ik ga ook lipo's bestellen met een veilige lader. Zou dit wat zijn? En hoeveel lipo's heb je nodig voor een dagje skirmen? Zou 2 stuks voldoende zijn?

Ik kon het niet laten om heel even de bijgeleverde batterij er in te stoppen. Man, wat knalt dat ding lekker. Ik heb super veel zin om er mee op pad te gaan!
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Kroeskoppie
Bedankt voor je reactie. De mijne is ook binnen hoor. Wat een super vet apparaat! In eerste instantie wilde ik een klassieke AK met bruin hout. Maar dit zwarte gebeuren is veel cooler. Zo blij dat ik deze gekozen heb.

Wat me gelijk opvalt is het gewicht. Ik heb nog niet heel veel verschillende AA's in m'n handen gehad, maar dit is gelijk de zwaarste. Alles voelt erg degelijk en solide aan. Hoewel ik wel denk dat je hem niet expres op de grond moet gooien of zo.
Ah, mooi! Zo te horen heb je ongeveer dezelfde indruk van het apparaat als ik dus had.

Je kunt beter het geheel sowieso niet expres op de grond gooien, dat is altijd beter. ;)
Ik begrijp nu wat je zegt over de batterij en lader. Ik ga ook lipo's bestellen met een veilige lader. Zou dit wat zijn? En hoeveel lipo's heb je nodig voor een dagje skirmen? Zou 2 stuks voldoende zijn?

Ik kon het niet laten om heel even de bijgeleverde batterij er in te stoppen. Man, wat knalt dat ding lekker. Ik heb super veel zin om er mee op pad te gaan!
Over deze lader kan ik je niets vertellen, al lijkt het mij een aardig professioneel ding. Maar dat is puur wat hij oogt. Misschien heeft toevallig iemand op het forum hem, dat kun je altijd vragen in een ander topic.

Ikzelf heb een vrij simpele lipo-lader die mij prima bevalt. Een kameraad van mij heeft iets vergelijkbaars. Beide geven ons geen problemen.

Ikzelf heb altijd 2 lipo's en daar redt je 100% de dag wel mee. Ik wissel s'middags altijd eigenlijk de accu zodat ik zeker weet dat ik nooit zonder batterij kom te zitten en het geheel niet hoef mee te slepen het veld in. Wel een tip: gebruik een lipo safety bag voor vervoer en laden i.v.m. veiligheid. Lees anders dit artikeltje en misschien ook deze nog even door voor wat meer info over lipo's en hoe daar mee om te gaan. Vragen stellen kan natuurlijk altijd op het forum.:cool:
 
Ik begrijp nu wat je zegt over de batterij en lader. Ik ga ook lipo's bestellen met een veilige lader. Zou dit wat zijn? En hoeveel lipo's heb je nodig voor een dagje skirmen? Zou 2 stuks voldoende zijn?

Ik kon het niet laten om heel even de bijgeleverde batterij er in te stoppen. Man, wat knalt dat ding lekker. Ik heb super veel zin om er mee op pad te gaan!

Ik heb die lader. Gekocht bij www.com-bat.nl. Het is een super fijne lader. Je kan je Lipo's ook weer ontladen zodat je ze veilig op kan bergen en de duurzaamheid van de Lipo verlengt. Let wel dat deze laders soms een breuk hebben in 1 van de kabeltjes. Als je hem dan bij TaiwanGun koopt, moet je hem weer terugsturen of handig genoeg zijn om het zelf te fixen.

Ik had ook een breuk in 1 van de kabeltjes en kreeg daardoor steeds een fout. Ik kon gelukkig even langs com-bat rijden en daar hebben ze mij gelijk geholpen en een nieuw kabeltje meegegeven. Bij com-bat is hij alleen wel 20 euro duurder.
 
  • Leuk
Waarderingen: Kroeskoppie