Replica stopt halverwege magazijn

Impulse

Member
30 aug 2022
6
2
Trophies
2
Hi all,

sinds kort heb ik een ASG AUG A1 Proline. Hij is single only gemaakt door de full-auto triggercontact te verwijderen. Moet een DMR worden :)

Daarnaast zit er een Pico AAB mosfet tussen om te voorkomen dat de trigger vastloopt, op aanraden vorige eigenaar. Echter, here we are. Het eerste magazijn ging helemaal leeg, wel wat misfeeds maar hij stopte er niet mee maar nu dus wel, hij stopt er voor mijn gevoel halverwege het magazijn mee.

Hij geeft geen kick meer. Doet gewoon niets als ik de trigger indruk. De trigger zelf haakt ook niet, zit ook niet locked in een bepaalde positie of iets dergelijk. Als ik daarna de motor van de mosfet haal en weer aansluit gaat hij direct weer verder. Gebruik daarnaast een simpele 7,4 Li Ion batterij met voldoende charge.

https://drive.google.com/file/d/1F_sYQMrHxHy1KcygWuXEMQatpThtHuWX/view?usp=sharing

Hierbij ook een plaatje van de wiring. Aangezien het eerste magazijn prima ging, neem ik aan dat dit klopt. Veel gegoogled met variërende resultaten...

Wellicht:
- Pico kapot (dan verwacht ik helemaal geen werking meer)
- Wiring toch verkeerd
- Probleem met zekering
- Engine kaduuk? (dan verwacht ik helemaal geen werking meer)

Ben niet bang om er aan te sleutelen maar wel nieuw op dit niveau hiermee dus hoop dat jullie me kunnen helpen!
 
Eerste gedachte: oververhitting.

Wanneer de replica stopt met werken, doe dan helemaal niks (niet magazijn of accu eruit, echt niks) en wacht een half uurtje.
Als hij het dan weer even doet, dan wordt hij blijkbaar te heet en treedt de bescherming van de Pico in werking.
 
Ok, ik zal het nog eens proberen en de temperatuur op de tast proberen te monitoren.

Wat zou een reden van oververhitting kunnen zijn? En vooral, de mogelijke oplossing...
 
In principe zou hij gemakkelijk overweg moeten kunnen met de stroom die de motor van een replica trekt, dus waarom hij eventueel te heet zou worden weet ik niet, meestal is het een slechte/verkeerde installatie (te dun draad?) of gewoon een defect.

Maar probeer eerst uit te vinden waar het probleem precies zit, voordat je conclusies gaat trekken.
 
Thanks voor je comment, het is/lijkt geen oververhitting. Na de laatste vastloper heb ik hem niet meer ontkoppeld van de Pico. Zojuist de batterij weer gekoppeld en hij geeft nog geen kick. Heeft dus stil gelegen de afgelopen dagen.

Net nog even een paar dingen geprobeerd. Als ik hem van de Pico haal en weer aansluit doet hij nog steeds niets. Als ik echter de Pico eruit tussen uitlaat en rechtstreeks connectie maak, leeft hij weer direct. Maar hij blijft dan ook direct full auto blaffen, ik zet dan de Pico er weer tussen en na een tiental schoten valt hij daarna weer uit. Totdat ik die cyclus herhaal.

Omdat hij bij directe connectie meteen full-auto gaat, gaat mijn vermoeden naar de wiring die dan toch wellicht niet goed is. Zonder mosfet moet hij natuurlijk ook werken en zonder de trigger te bedienen niet af gaan.

Heb vervolgens nog even het triggerwire stekkertje omgedraaid op de Pico, hij werkte dit keer langer maar valt uiteindelijk weer uit. De triggerwirecontacten voor en na de Pico evenals de motor zelf worden dan wel warm maar bij zo veel schoten zonder pauze op single only blijft het natuurlijk ook niet koel.

Al met al nog geen dader vanuit mijn perspectief dus blijf ik het wel vreemd vinden dat hij zonder Pico met dezelfde aansluiting full auto doet, wellicht omdat de triggercontact dan niet aangestuurd worden? En dus wiring?
 
Je zei eerder dat de full auto uitgeschakeld was; ik heb een blauwe maandag ook een AUG gehad en was het daarbij niet dat je voor semi-auto de trekker half moest indrukken en bij full-auto helemaal?

Het lijkt er in ieder geval op dat hij niet goed op semi is gezet of de trekker is zo gevoelig (lees: slecht contact), dat je last hebt van contactdender waardoor hij achter elkaar "De opdracht geeft" om af te drukken.

Ik zou eerst even de bekabeling en schakelaar nalopen (en haal hiervoor een multimeter van een tientje bij de bouwmarkt als je deze nog niet hebt).
 
Ja klopt, het fysieke contactplaatje op de trigger zelf zit er niet meer op. Vandaar ook dat ik vreemd vind dat hij full auto gaat bij direct contact op de draden. De trigger zelf vasthouden levert dus ook geen full auto op.

Ik ga even met je tip aan slag!
 
Even mijn geweldige paint skills er bij getoverd.

Dat hij nu full auto schiet het moment dat je de batterij aan sluit is met de huidige setup wel logisch. Zie het plaatje hier onder:

6Es5mP.jpg


Dat de motor dan gewoon blijft draaien betekent iig dat de accu genoeg kracht heeft om cycles te maken. de gears klemmen dus waarschijnlijk niet (of iig niet genoeg om een probleem te veroorzaken)

Volgende stap is kijken of de nieuwe triggerkabels een breukje oid hebben. Dit zijn vaak dunne signaal kabeltjes(hoeft niet veel stroom doorheen zoals bij een aeg zonder mosfet) die snel klem komen te zitten en dus snel beschadigen.

Toch gek dat hij het eerst een tijdje blijft doen voordat hij klem loopt. bij een kabelbreuk zou je denken aan de ene keer wel en de andere keer niet, of gewoon helemaal niet. Dit controleren is dan weer wel heel makkelijk en gratis dus ik zou het zeker eerst proberen!

Je kan het ook testen door de signaal puntjes van dat zwarte blokje met elkaar te verbinden (stukje geleiden materiaal tegen beide puntjes tegelijk houden).
Dit is wat je trigger normaal doet via een omweggetje door je replica.
Als hij dan wel normaal 1x cycled dan ligt het probleem bij het stuk in je trigger en dan wordt het zoekgebied gelijk een goed stuk kleiner.
image.jpg


Als dat is uitgesloten kan je weer verder zoeken haha
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: QuickFix