Reactie NABV op uitlatingen terrreurverdachten over airsoft

Caspar

Member
18 okt 2017
9
9
Trophies
6
In september 2018 is door de politie een vermeende terroristische cel opgerold in Arnhem en Weert. Misschien herinner je de berichtgeving hierover nog.
In een uitzending van RTL Nieuws, die vanmiddag is uitgezonden, is hier een item aan gewijd.

Er komt ter sprake dat twee van de verdachten die zijn opgepakt voor het voorbereiden van een terroristische aanslag, als introducé hebben deelgenomen aan een airsoft evenement. Zij hebben tegenover Justitie verklaard deze deelname als een vorm van training te beschouwen.

De NABV heeft van RTL Nieuws de gelegenheid gekregen om uitleg te geven over de wijze waarop de airsoftsport in Nederland is gereguleerd. Omdat de NABV wil benadrukken dat airsoft een sport en vrijetijdsbesteding is, heeft het Bestuur besloten mee te werken door informatie te verstrekken tijdens dit item middels een interview.

Hoe goed bedoeld ook, de NABV verzoekt iedereen dringend niet te improviseren.
Als je wordt bevraagd over deze kwestie, verwijs dan direct door naar het Verenigingsbureau.
Het Bestuur heeft Gerard Timmers (g.timmers@nabv.nl) aangewezen als woordvoerder in deze casus.

Daarnaast zijn er naast de persverklaring ook verklaringen opgesteld voor de leden van de volksvertegenwoordiging, die weldra zullen worden gepubliceerd en verzonden.

[Hier is het gehele artikel te lezen]

(Dit is een copy-paste van de email)
 
Als dit al trainings doeleinden zijn. Hoe zit het dan met die terroristische chauffeurs in Berlijn en Barcelona die in een drukke straat mensen plat rijden... Dan is een rijopleiding / rijbewijs ook een terroristische trainings middel :rolleyes:.

Dan is GTA net zo'n trainings middel als call of Duty voor Kris church.

Vervelende is dat airsoft weer negatief in het beeld komt en de politiek als maar meer handvaten krijgen om airsoft de nek om te draaien. :(
 
Als je met Airsoft als introducé leert hoe je wapens gebruikt, dan leer je met karten ook hoe je moet autorijden...

Heeft iemand toevallig het 5 minuten stukje uit rtl nieuws?
 
  • Leuk
Waarderingen: markiemark
Dit is weer zo typische nederlands, de politiek schreeuwt weer moord en brand en het is weer makkelijk scoren, maar we horen niemand uit de politiek over het AZ stadion en wat te denken van een brugje dat met spoed dicht moest voor zwaar verkeer vanwege slecht onderhoud door de nederlandse staat. Nee dan houden we de kaken stijf op elkaar, we willen weer het braafste jongetje van Europa zijn, volgende stap is het verbieden van Nerf en water pistolen en natuurlijk het weren van kooksmessen, die direct alleen nog met een VOG en koks diploma te krijgen zijn. Oja en laten we MUD runs niet vergeten wat dat zijn een broeinest voor opleidingen van doorgewinterde terroristen.
 
  • Leuk
Waarderingen: markiemark
Dat zouden er genoeg maar wat graag willen. Maar zo'n ver zal het wel niet komen. Denk aan de schietsport en die mafkees die het vuur opende in een supermarkt. Maar ja we weten wat voor betuttelende lui er in de politiek zitten...zij zouden het liefst zien dat we zo leven...Wekker wakker werken eten slapen. En alles wat ook maar een vorm van overlast of gevaar geeft verbieden.
 
Laatst bewerkt:
Als je met Airsoft als introducé leert hoe je wapens gebruikt, dan leer je met karten ook hoe je moet autorijden...

Heeft iemand toevallig het 5 minuten stukje uit rtl nieuws?

Zo kun je alles wel als bedreiging gaan zien...man man wat een gejank weer van de media. Raar land begint dit te worden....
 
Ik ben bang dat ze dat introducé gebeuren opnieuw tegen het licht gaan houden .
 
Ook hier is het weer een kwestie van onbekend maakt onbemind, dus zo'n vaart zal het in realiteit niet lopen.

Politiek gezien moeten politici van verschillende partijen hier wat van vinden en reageren ze direct op het nieuws dat op een moment speelt: aan de ene kant laten ze zien dat ze dergelijke "Onvolkomenheden" afkeuren (geen enkel systeem, wat en waar dan ook, is waterdicht, dus je zult atijd ongewenste neveneffecten of mazen in de wet houden) en aan de andere willen ze hun gezicht weer laten zien (wat weer goed is voor hun beeldvorming/imago in de media).

Ieder jaar wordt er rond Sinterklaas (pietendiscussie) en oud-en-nieuw (vuurwerk) door verschillende partijen ook altjid heen en weer van mening verandert, maar een paar maanden later hoor je er niks meer van en verstommen de reacties weer.

Op zich is er ook helemaal niks mis met een discussie in welke vorm dan ook, maar wanneer men "Leken" (de doorsnee Nederlandse bevolking) een bepaalde mening willen laten vormen, dan moet wel het volledige verhaal en de nuances worden weergegeven, anders krijg je de welbekende Facebook discussies en wild west verhalen die totaal niet op waarheid gebaseerd zijn.

Vandaar ook de dringende oproep van de NABV om niet, op persoonlijke basis, een eigen interpretatie van dit onderwerp naar buiten te brengen.
 
maar wanneer men "Leken" (de doorsnee Nederlandse bevolking) een bepaalde mening willen laten vormen, dan moet wel het volledige verhaal en de nuances worden weergegeven,

Yea, journalestiek betekend tegenwoordig vaker onderbuik gevoelens aanspreken voor gewin, eerder dan neutrale rapportage.
Persoonlijk voor mij reden om geen TV te kijken of andere mainstream uitlaten tot me te nemen.
Het was nu ook weer net niet paniek zaaien, maar wel framen om te impliceren of om een kiem tot een idee te plaatsen.

Moest tegelijk ook wel lachen. Als je mee gaat als introducee leer je in mijn optiek 1 ding: Je mag blij zijn dat het balletjes zijn, je moet namelijk nogal vaak terug naar de spawn wanneer je nieuw bent ;)
 
Yea, journalestiek betekend tegenwoordig vaker onderbuik gevoelens aanspreken voor gewin, eerder dan neutrale rapportage.
Persoonlijk voor mij reden om geen TV te kijken of andere mainstream uitlaten tot me te nemen.
Het was nu ook weer net niet paniek zaaien, maar wel framen om te impliceren of om een kiem tot een idee te plaatsen.

Moest tegelijk ook wel lachen. Als je mee gaat als introducee leer je in mijn optiek 1 ding: Je mag blij zijn dat het balletjes zijn, je moet namelijk nogal vaak terug naar de spawn wanneer je nieuw bent ;)

Het zal ongetwijfeld een goede training voor ze geweest zijn hahaha.
 
  • Leuk
Waarderingen: Basura Nephilim
Waar ik nogal om moest lachen is het feit dat ik het wel bijzonder vind dat een introducé naar 1 dag skirmen volgens RTL nieuws gelijk getraind is om het als geharde terrorist (met een redelijk kans van slagen en bijhoorlijk wat ervaring 'met hoe het het is om te ervaren als er op je gevuurd wordt', want zo verbloemd RTL het en onze 'expert' terrorisme..) op kan nemen tegen onze DSI operators. Terwijl onze militairen, politie en diezelfde DSI operators veel langer moeten worden opgeleid en getraind...o_O

Kortom sensatienieuws naar mijn mening, en jammer dat ze airsoft in een kwaad daglicht zetten. Helaas helpt het artikel over de nep-wapens daarnaast ook niet mee, hopelijk waait het snel over. Maar toch de aandacht gevraagd aan ons allemaal. Leef alle regels van de NABV na en gebruik je volle verstand met je replica's, laat het niet escaleren en zeker niet als dit soort sensatienieuws nog vers in het geheugen zit.
 
Laatst bewerkt:
Waar ik nogal om moest lachen is het feit dat ik het wel bijzonder vind dat een introducé naar 1 dag skirmen volgens RTL nieuws gelijk getraind is om het als geharde terrorist (met een redelijk kans van slagen en bijhoorlijk wat ervaring 'met hoe het het is om te ervaren als er op je gevuurd wordt', want zo verbloemd RTL het en onze 'expert' terrorisme..) op kan nemen tegen onze DSI operators. Terwijl onze militairen, politie en diezelfde DSI operators veel langer moeten worden opgeleid en getraind...o_O

Kortom sensatienieuws naar mijn mening, en jammer dat ze airsoft in een kwaad daglicht zetten. Helaas helpt het artikel over de nep-wapens daarnaast ook niet mee, hopelijk waait het snel over. Maar toch de aandacht gevraagd aan ons allemaal. Leef alle regels van de NABV na en gebruik je volle verstand met je replica's, laat het niet escaleren en zeker niet als dit soort sensatienieuws nog vers in het geheugen zit.

Ach, ik heb wel hard gelachen, om die uitlatingen. Zo zie je maar weer, dat echt heel weinig mensen ook maar iets van airsoft afweten.

Als ik dit geweten had, dan had ik maar 1 rijles hoeven nemen, om een wereldchauffeur te worden...
 
  • Leuk
Waarderingen: Goovscoov