Prijs/kwaliteit van airsoft kleding?

Kevinvr

Well-Known Member
20 feb 2018
464
341
Trophies
16
Hoi allen!

Zoals sommigen van jullie al weten ben ik langzaam een 2e loadout aan het maken naast mijn 80's gear. Waar de ene echt voor de mooi en de historie is, wil ik met de nieuwe gaan voor comfort en praktisch.

Ik ben nu bij kleding aangekomen. Nu ik niet meer vast hoef te houden aan de 80's kl gaat er letterlijk een wereld voor me open qua opties, en ben ik eens rond gaan kijken. Ik schrik alleen nogal van de prijzen. Zo werd me dezelfde kleding aangeraden die novritsch en silo gebruiken, maar dat is gewoon 150 euro of meer per broek! https://ufpro.com/uf_pro_products/pants/82/uf_pro_striker_xt_gen_2_combat_pants/

Ook invader gear is prijzig, met 80 euro per broek. En daarvan hoor ik dat de kleuren snel wegslijten, zeker bij de knieën. Wat wel bizar is voor zo'n prijs.

Voor zulke prijzen ben ik al snel geneigd om ergens gewoon super stevige cargo pants te kopen en er klittenband op te naaien voor een detachable knee pad mod.

Enfin, wat vinden jullie zelf van de prijs/kwaliteit van airsoft kleding? Zijn er goede alternatieven die niet snel slijten maar ook niet een rib uit je lijf kosten? Of is het het gewoon waard om 3-400 euro op te hoesten voor een setje kleding in de juiste camo met padding?

Ik hoop op een levendige discussie :)
 
Voor een dagje raggen in het bos heb ik wel graag een stevige broek. Draag zelf de Stalker MK3 van Clawgear. Super stevig en lekker comfortabel. Maar meen wel in de richting van de 100 euro. Ahwel, zorgt er wel voor dat je vrij makkelijk door de braamstruiken stormt :cool:

Nadeel van deze broek is de ingebouwde kneepad op vaste hoogte. Ben er inmiddels 1tje kwijt en ze zaten ietwat te hoog. Ga alsnog voor losse knie beschermers (1tje van Altaflex).
 
Heb een tijdje (~1 jaar) op een goedkope broek van de dump gespeeld (namaak geen oud spul), maar op een gegeven moment wilde ik een loadout met deense camo. Ik had hier zowel goedkope opties als die van 80-100 euro. Ben toen voor het duurdere gegaan en moet zeggen ik ben heel blij met deze keuze. Het comfort zorgt toch voor een net wat aangenamere beleving, zowel in de zomer door de opties tot ontluchten met ritsen als in de winter met regen door de ripstop. Een maat van me is ook recentelijk overgestapt van midrange gear naar warrior en die zegt hetzelfde. Het lijkt bullshit maar meestal is die wat duurdere gear toch wel echt net wat fijner dan de goedkopere varianten. Kijk eens op asmc.de die hebben ook een hoop en zowel de midrange als het hele dure spul.
 
Het hangt er vanaf wanneer je speelt en hoe. Ga je in de winter milsims spelen van 50 uur dan zijn die bedragen niet zo heel gek om comfortabel door te komen.

Gewoon op het Nederlandse veld voor een dagje? Dan is het naar mijn mening luxe. Een katoenen broek voldoet prima, oke, een goretex of ander materiaal is fijner als t regent. Is t warm dan heb je genoeg andere moderne materialen. Dus de ene komt aan in een oude fiesta, de ander in een dikke audi. Beide komen ze aan op het veld, de ene comfortabeler dan de ander en voor een andere aanschafprijs.
 
Ik geloof ongetwijfeld dat duurdere gear het waard is qua draagcomfort. Maar waar ik me zorgen om maak is de duurzaamheid, want ik zie dat het vaak van dunne, ademende stof is.

Ik ben nogal lomp in het veld. Ik ren hard, maak sliding, ga prone, etc. Als dan een duur setje na een half jaartje al begint te slijten of te rafelen dan is dat het niet waard voor mij.
 
  • Leuk
Waarderingen: Bozzie
Ik begon zelf met een goedkoop broekje van Invader Gear wat ik al had liggen voordat ik überhaupt ooit iets te maken had gehad met airsoft. De broek was al aantal keren gewassen, dus de kleur was al niet meer optimaal :p. Daarnaast was het absoluut niet comfortabel wanneer het behoorlijk warm was. Rondrennen en zweten zorgde voor behoorlijk wat frictie. De goedkopere broeken hebben ook zelden/nooit stretch delen of ventilatie mogelijkheden.

Daarna overgegaan op een OTP broek van Helikon Tex. Volledig stretch (versastretch geloof ik dat het heet) en dus super comfy, maar wel vrij strak.. :p dus als je een keer in "the junk" geschoten wordt dan merk je dat. It happened to me. Twice.

Daarna overgestapt op een Striker HT broek van UFPro en ik heb geen behoefte aan iets nieuws. De stretch delen, ventilatie ritsen en het algemene comfort is echt ongekend. Ook de hoeveelheid aan zakken/opties is precies goed. Geen overdreven en onnodige features. Het is voor mij 't dubbel en dwars waard geweest.

Heb beide de harde/zachte kneepad inserts er in. De broek vertoont overigens geen enkele vorm van slijtage tot nu toe.

Wat combat shirt betreft.. heb in het begin een UBACS gekocht van 5.11 Tactical. Nooit klachten mee gehad.
 
  • Leuk
Waarderingen: Peter Boudewijn
Ik geloof ongetwijfeld dat duurdere gear het waard is qua draagcomfort. Maar waar ik me zorgen om maak is de duurzaamheid, want ik zie dat het vaak van dunne, ademende stof is.

Ik ben nogal lomp in het veld. Ik ren hard, maak sliding, ga prone, etc. Als dan een duur setje na een half jaartje al begint te slijten of te rafelen dan is dat het niet waard voor mij.

Dunne stof betekent niet meteen dat het niet sterk is of niet slijt vast is ;), maar ik snap je punt. Wat ik heb is aardig dikke stof dus kan daar weinig over zeggen.
 
Ik ben nogal lomp in het veld. Ik ren hard, maak sliding, ga prone, etc. Als dan een duur setje na een half jaartje al begint te slijten of te rafelen dan is dat het niet waard voor mij.

UF PRO is ontworpen voor veel heftiger gebruik dan dat, namelijk militair gebruik. Dag in, dag uit. Dus de wekelijkse skirm (als je uberhaubt al elke week speelt) zal het wel degelijk aan kunnen.

Ik zelf heb een combat uniform van Specna Arms in US M81 Woodland, deze:
https://www.paintballshop.cz/en/military/sa-combat-uniform-w-pads-woodland

Deze heeft me toen der tijd geen €73,- gekost, veel minder, volgens mij onder de €50,-. Het werkt, maar je merkt wel degelijk dat het goedkoop spul is. Namelijk:
1) De ademende stof van het shirt (waarvoor de UBACS shirts ontworpen zijn, om meer ademing te bieden vergeleken met de normale uniform shirts) is puur voor de uitstraling. Het is goedkoop spul wat amper ademt, wel meer dan de mouwen, maar lang niet zo ademend als de betere merken.

2) De ingebouwde kniebeschermers zitten in de broek vast met klittenband, dit is meestal zo ook bij dure merken. Alleen het lijkt wel of het klittenband met Pritt-stift zit vastgelijmd, want binnen no-time liet dit los en schoten de kniebeschermers steeds naar buiten als ik knielde. Het duurde vervolgens ook niet lang voordat ik een van de kniebeschermers kwijt raakte. (Dit gebeurde bij de 3de skirm die ik er mee speelde)

3) Het is totaal niet stretch, alleen dat "ademende" materiaal heeft een beetje elastische werking. Zowat elke keer dat ik ook maar enige kracht uit oefen op de broek (door bijvoorbeeld te knielen) hoor ik een van de naden het beetje bij beetje begeven. Het zal dan ook niet lang duren voordat ik uit de broek scheur.


Ik ga zelf ook deze thread in de gaten houden, zat namelijk te kijken naar een ander uniform. Met Invader Gear als een van de goedkopere opties, maar dat blijkt zo te zien niet echt een goede optie.
 
Lomp en robust? Gorka!

Er zijn verschillende types en merken gorkas. Ik zou het merk SSO aanraden. Er zijn genoeg andere met goedkopere prijs en kwaliteit.
Gorka 1 is lekker old skool, water dicht te maken met wax. De stof is canvas/soort tentdoek, ontwikkeld voor in de bergen. De meest moderne gorkas hebben moderne stoffen en een hoge waterdichtheid.

De bekenste zaak is grey-shop.ru. Op ebay zou ik ze niet zo snel halen. Of op facebook, zijn genoeg Russische gear verkoop groepen. Prijs is 70 a 100 euro, hangt van het type af.
 
Ik heb gehoord dat greatoak met makhai in zee is gegaan. Ook een professioneel merk. Maar de ubacs waren niet heel duur.
 
Fijn dat er zo'n levendige discussie is! Ik hoop dat dit ook een naslagwerk kan worden voor andere mensen die kledingadvies zoeken.

Ik ben er nog niet over uit, ga maar eens goed rondneuzen.
 
Zelf ook gestart met een set van invader gear, is mij altijd prima bevallen (voor een dagje of weekend waarbij het in ieder geval de eerste dag droog was....)

Echter op een gegeven moment de switch gemaakt naar een setje UF Pro en eerlijk is eerlijk, dat verschil merk je! Draagcomfort is aanzienlijk hoger en i.p.v. compleet bewzweet en zeiknat is m’n lichaam nu na een dagje spelen zo goed als droog. Ook met slecht weer bleef de invader gear kleding nat terwijl UF Pro veel sneller weer droogt en niet doorweekt raakt.

Heb je UF Pro nodig voor een leuke dag? Nee! Maar er zijn zeker hele goede reden om het juist wel te kopen (ben ik op de eigenwijze manier achter gekomen...) waarbij voor mij comfort en duurzaamheid de belangrijkste zijn, want na 2 setjes Invader Gear had je ook 1 set UF Pro kunnen kopen ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: Arjen511
Ik draag NL cammo , voordeel is dat die kleding te koop is in allerhande dumpwinkels , ja kleding is gebruikt , soms ook nieuw en bizar goedkoop en goede kwaliteit , let wel goed op wasvoorschriften ik was altijd iets kouder dan voorgeschreven .

Verder nog een
setje van invader gear , kwaliteit wat minder maar ja ga niet elke week het veld in dus voor mij afdoende .
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Nog een kleien toevoeging over het prijsverschil. Ik heb Invader Gear omdat dat de enige was met een beetje lijkend marpat kleuren schema. Toen ik dit in de winkel kocht, toch een clawgear broek aan gedaan en dat zat heerlijk. Je hebt tussenmaten waardoor alles veel beter past en dat merk je direct!

Een aspirant bij ACN heeft inmiddels dezelfde marpat invader gear gekocht. Onze setjes zijn een wereld van verschil qua kleur! Waar net geen twee jaar gebruik tussen zit (1,5 keer per maand gemiddeld).
 
  • Leuk
Waarderingen: Kevinvr
Zelf ook gestart met een set van invader gear, is mij altijd prima bevallen (voor een dagje of weekend waarbij het in ieder geval de eerste dag droog was....)

Echter op een gegeven moment de switch gemaakt naar een setje UF Pro en eerlijk is eerlijk, dat verschil merk je! Draagcomfort is aanzienlijk hoger en i.p.v. compleet bewzweet en zeiknat is m’n lichaam nu na een dagje spelen zo goed als droog. Ook met slecht weer bleef de invader gear kleding nat terwijl UF Pro veel sneller weer droogt en niet doorweekt raakt.

Heb je UF Pro nodig voor een leuke dag? Nee! Maar er zijn zeker hele goede reden om het juist wel te kopen (ben ik op de eigenwijze manier achter gekomen...) waarbij voor mij comfort en duurzaamheid de belangrijkste zijn, want na 2 setjes Invader Gear had je ook 1 set UF Pro kunnen kopen ;)

Welke broek en welk shirt gebruik je van UF PRO? Zit zelf te kijken maar twijfel tussen de keuze aan broeken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Peter Boudewijn
Welke broek en welk shirt gebruik je van UF PRO? Zit zelf te kijken maar twijfel tussen de keuze aan broeken.

Ik heb zelf de Striker HT pants in MultiCam
https://ufpro.com/uf_pro_products/pants/75/uf_pro_striker_ht_combat_pants/

En striker XT gen2 combat shirt in MultiCam
https://ufpro.com/uf_pro_products/shirts_and_sweaters/81/uf_pro_striker_xt_gen_2_combat_shirt/

Dit is de combinatie waar inmiddels het grootste gedeelte van ons team mee loopt en tot nu toe iedereen ook zeer tevreden over is :)
 
  • Leuk
Waarderingen: RoelTheWorld en Arjen511
Naar mijn idee is dat de standaard leger kleding uit de dump prima werken. Ik heb de NL kleding een aantal jaar intensief gedragen en ging niet kapot. Voor een setje Nederlands, Duits, Engels of Zweedse camouflage vechtbroek en jas betaal je 50 euro. Bij de gemiddelde airsoft winkel heb je dan alleen de knopen en een riem. De boots zijn naar mijn mening veel belangrijker. Ik doe er ook aan mee maar airsofters staan graag op de CatWalk
 
Naar mijn idee is dat de standaard leger kleding uit de dump prima werken. Ik heb de NL kleding een aantal jaar intensief gedragen en ging niet kapot. Voor een setje Nederlands, Duits, Engels of Zweedse camouflage vechtbroek en jas betaal je 50 euro. Bij de gemiddelde airsoft winkel heb je dan alleen de knopen en een riem. De boots zijn naar mijn mening veel belangrijker. Ik doe er ook aan mee maar airsofters staan graag op de CatWalk

Voor een normaal dagje airsoften voldoet eigenlijk alles wel. Ik zou mijzelf ook prima redden in een spijkerbroek en T-shirt...

Zoals gezegd, ik heb eerst ook Invader gear gehad wat dan misschien aan de budget vriendelijke kant zat en eerlijk is eerlijk ik ben daar absoluut nooit aan te kort gekomen. Maar ik moet wel zo eerlijk zijn dat sinds ik UF Pro heb ik de meerwaarde wel ervaar. Nogmaals, dat betekend absoluut NIET dat je het nodig hebt of dat iets anders ineens slecht is, juist niet. Maar als iemand mij vraagt of UF Pro het waard is, ja dat is het wel...

Dus een setje van de dump is idd absoluut RUIM voldoende om niet in je spijkerbroek het veld op te hoeven en je dag wordt echt niet leuker ofzo met een set UF. Je gunt jezelf alleen wel wat meer comfort... :)
 
  • Leuk
Waarderingen: Goovscoov