Particuliere aan/verkoop op afstand

Gerben

Well-Known Member
22 feb 2018
56
32
Trophies
6
Stel ik wil mijn AA verkopen, heb een koper gevonden en die komt niet langs, maar wil het per post ontvangen. Is het uitwisselen van een foto van de NABV-pas dan voldoende voor beide partijen? Je kan dan weliswaar vaststellen of het een geldig lidmaatschap is (NABV-relatiecontrole), echter weet je niet of de pas ook daadwerkelijk van diegene is (identificatie)o_O

Moet je dan nog aanvullend foto's van ID's of paspoorten gaan uitwisselen om de persoon te identificeren of om een selfie vragen waarop diegene zijn pas zichtbaar vasthoudt?

Of wordt de soep niet zo heet gegeten en volstaat een kopie NABV?
 
Idd .nabv in de doos erbij. En risico voor de koper.
Heb zelf eens iets verstuurd voor verkoop en ook niks anders gehoord dan dat het aangekomen is.
Denk ook niet dat post nl pakketjes rontgent.

Zou het alleen niet zo in orginele doos sturen. Das vragen om problemen
 
webshops mogen het ook naar je sturen. Wel alleen versturen naar het adres waarop de NABV pas is geregistreerd trouwens. Volgens mij is het verder dan prima. Kopie pas in de doos erbij, niet zomaar in originele verpakking versturen (altijd voltapen of nog een doos eromheen), en dan is er niets aan het handje.
 
Oke dank voor de input.

NABV is er zelf nogal vaag over. Die gaan min of meer uit van face-to-face contact.

NABV zei:
De ontvanger dient bevoegt te zijn het AA voorhanden te hebben en je zult als verkoper dit op enige wijze moeten controleren. Dus niet slechts op de mondelinge verklaring van iemand afgaan, maar zijn NABV-pas eventueel samen met een ander identiteitsdocument bekijken en controleren.

https://www.nabv.nl/docs/default-source/downloads/overige/particuliere-verkoop-faq-2015.pdf?sfvrsn=6
 
Oke dank voor de input.

NABV is er zelf nogal vaag over. Die gaan min of meer uit van face-to-face contact.



https://www.nabv.nl/docs/default-source/downloads/overige/particuliere-verkoop-faq-2015.pdf?sfvrsn=6

Rare is dat officieel je niet mag aangeven in de NABV portal dat je gaat reizen met replica met de reden om te verkopen onder leden. Heb daar van de week contact over gehad met de nabv. Zij hebben mij gezegd dat ik beter aan kan geven dat het om sluiten aan replica gaat of training....
 
op NABV pas staat je adres. Dus als het adres waar het naar toe moet anders is dan op de kopie pas van koper staat NIET doen.
komt het adres wel overeen? dan gewoon VERKOPEN
 
Het is ook een beetje een kwestie van gezond verstand gebruiken.
Alleen iemand met een NABV pas mag een replica in ontvangst nemen; doorgaans is dit niet je partner, vader/moeder of kind.

Dus mocht je zelf overdag niet aanwezig zijn (je moet tenslotte betaald werk hebben om zo'n dure hobby als airsoft te kunnen bekostigen), dan heb je een paar opties:
  1. Je zorgt dat je wel aanwezig bent (op zaterdag?).
    Het is dan te hopen dat de pakketbezorger zich ook aan de planning houdt (wat niet altijd het geval is)
  2. Je *Breekt* de regel en zorgt dat een ander bij je thuis het pakket aanneemt.
    En wat nu als er toevallig helemaal niemand thuis is, gaat je replica dan naar de supermarkt op de hoek of wordt hij bij de buren afgeleverd (en is dat gewenst)?
  3. Je laat hem naar je werk sturen (geldt natuurlijk alleen als je overdag werkt en daar ook fysiek aanwezig bent)
    Probleem is dan natuurlijk dat het adres dan niet meer overeenkomt met die op je NABV pas.
Zelf laat ik mijn pakketjes uit Polen sowieso naar mijn werk sturen, aangezien ik op de verwachte leverdatum totaal geen invloed kan uitoefenen en gelukkig is er tot op heden nog geen een buitenlandse leverancier geweest die hier moeilijk over deed (of zelfs maar de vraag überhaupt ooit gesteld heeft).

Bij particuliere koop is het allemaal wat eenvoudiger te plannen en kun je er wel rekening mee houden: laatst heb ik iemand specifiek gevraagd of hij de replica op vrijdag op de bus kon doen, zodat ik hem op zaterdag in ontvangst kon nemen; dat heeft hij ook netjes gedaan en is ook prima verlopen.

Hoe je controleert of een pas wel bij de persoon hoort?

Een gedeeltelijke, geanonimiseerde scan van het paspoort, ID-kaart of rijbewijs kan, maar let er dan wel op dat je de scan hiervan duidelijk onbruikbaar maakt voor andere doeleinden dan alleen het bewijs dat jij diegene bent die je beweert te zijn; er zijn genoeg mensen die er na een half jaar achter komen dat er vier telefoonabonnementen op hun naam zijn afgesloten, zonder dat ze daar weet van hebben. :confused:
 
Of hulp hebben van ome duo :p
Haha kan je nu al vertellen, van mijn uitgaven; ome duo is dan niet genoeg :p(Ik maak daar overigens geen gebruik van) maargoed dat kan aan mijn uitgaven liggen :)
Overigens om vast te stellen of het echt daadwerkelijk de persoon is waaraan jij verkoopt, kopie van NABV pas en kopie van ID/rijbewijs/paspoort laten aanleveren, overheid heeft zelf een app om alle info die voor jou niet van toepassing is(e.g BSN), onherkenbaar te maken. en natuurlijk alleen versturen naar het adres op de nabv pas.
 
Als er een pakketje hier aankomt. Dan wordt het gewoon aangenomen en in de kamer gelegt. Soms weet je gewoon niet wanneer een pakketje aankomt als je het besteld en ben je niet thuis, dan kom ik thuis en ligt de replica in een doos in de woonkamer. Verder staat er op pakketjes niet wat erin zit dus weten huisgenoten niet wat ze aannemen.
Soms ligt het zelfs bij buren als je niet optijd opendoet of net even weg bent en hun nemen het wel aan.

Ps. Replicas naar je werk sturen lijkt me een big nono. Denk dat je wel een aardig probleem hebt als perongeluk je pakketje door iemand anders uitgepakt wordt of je net ziek bent op dag van levering. Verder als je na je werk een politie controle inrijdt en ze checken je auto dan kunnen ze hier ook moeilijk over doen.
 
mijn replica werd ook gewoon geleverd zonder dat ik thuis was,vrouwtje had getekend voor het pakket.
de pakketbezorgers willen gewoon snel leveren om hun centjes te verdienen, vaak hebben ze geen zin om terug te komen.
 
.... Verder als je na je werk een politie controle inrijdt en ze checken je auto dan kunnen ze hier ook moeilijk over doen.
... dan laat je je NABV-pas zien, zegt wat er in je auto ligt en dat je op weg naar huis bent... Hoe krijg jij anders doe zo begeerde replica die je zojuist in een airsoft-zaak hebt gekocht thuis? Of gekocht hebt bij een mede NABV-lid en daar opgehaald?

De soep wordt niet zo heet gegeten als die wordt opgediend...
 
... dan laat je je NABV-pas zien, zegt wat er in je auto ligt en dat je op weg naar huis bent... Hoe krijg jij anders doe zo begeerde replica die je zojuist in een airsoft-zaak hebt gekocht thuis? Of gekocht hebt bij een mede NABV-lid en daar opgehaald?

De soep wordt niet zo heet gegeten als die wordt opgediend...

Officieel moet je aangeven als je bij een mede nabv lid bent met replica of terugreist in het NABV portal. Alleen vervoer van en naar airsoftorganisatie en Airsoftshop. Door aanklooien met reizen komt er alleen maar gezeur. Ff aangeven in nabv portal is 2 minuten werk. Dus sorry @HeadShot, maar wat je nu zegt is niet waar.
 
En op tijd aangeven. Minimaal 24 uur van te voren. Je kunt niet nu even een evenement aanmaken voor vanavond.
 
tja, ik heb mijn AUG ook op moeten halen bij een ophaalpunt. Soms moet je er gewoon niet moeilijk over doen. Pas op zak, dicht pakket met replica in de kattenbak en naar huis.
 
Ik heb mijn L85A1 verkocht aan iemand in de UK. Omdat ze daar ook lid moeten zijn van een vereniging (UKARA) moest ik dat lidmaatschap verifiëren. Via Google kwam ik uit bij fire-support om na te laten kijken of iemand lid is. Nadat ik zijn UKARA nummer had dit dus via fire-support laten nakijken. Dit was goed en hierop bankgegevens doorgegeven zodat hij betalen kon. En toen de betaling binnen was is het pakket naar de UK op de post gegaan.