Jeff van Hamersveld

New Member
4 apr 2017
1
0
Trophies
1
Hallo, ik vroeg me af waar jullie de apparaten laten. De NABV zegt dat het in een afgesloten kast moet. In wat voor kast bewaren jullie het?
 
Hoi Jeff,

Al is het een glazen kast met slot erop, dan is het al toegestaan.
Het gaat erom dat het van buiten niet zichtbaar is, en dat het niet direct voor handen is.
Je mag het dus niet zomaar kunnen pakken (tenzij je een slot open moet maken etc)
 
Ikzelf heb een dubbele locker (boven elkaar), lekker makkelijk om alle airsoft toebehoren en replica's in op te bergen. Je kunt het ook doen met een wapenkoffer en 2 hangsloten, maar dit geeft weinig ruimte voor uitbreiding.

Dit is een leuke en betaaldbare locker die ik, nadat ik die van mij al had aangeschaft, tegenkwam (misschien vind je het iets):
https://www.lockerkasten-shop.nl/basic/garderobekast-1-1.html
garderobekast-indeling_1.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: marcellino
Ik heb zelf een batgear koffer waarin ik mn 2 replica's opberg. Hang slotje dr op en klaar. Verdere gear hangt aan een dressboy, komt die ook van pas.
 
Ik heb een oude legerkist gekocht. Daar heb ik een paar vakjes en houders voor replica´s in gemaakt. Slotje er op en klaar
 
Je opslag moet aan de volgende eisen voldoen:
- niet van buitenaf je aa's zichtbaar
-alleen jij toegang tot de opslag (door middel van slot)
-stationaire opslag (lees niet mee te nemen zoals koffer/tas)
 
@ Toothpick :

"Niet van buitenaf je aa's zichtbaar." : Wat wordt er verstaan met "buitenaf" ? Openbare weg, gewoon zichtbaar binnen ?
"Stationaire opslag" : Dus legerkist (van Rick191) of koffer (Victor) zijn niet volgens de eisen ?

Mijn vragen zijn misschien stom maar een newbie zou ze kunnen stellen.
 
Van buitenaf; Vanaf buiten door een raam kijkend replica's zien staan/liggen.
"Stationaire opslag"; Kast(werk) met deugdelijk slotwerk. Koffer is niet voldoende. Koffer in kast (met slot erop) is voldoende.
 
  • Leuk
Waarderingen: Toothpick en Benji91
@Benji91

Dat van de stationaire opslag was ik even vergeten.
Het staat als volgt in de statuten:
Artikel 14.3
Leden die één of meerdere airsoftapparaten voorhanden hebben dienen:
a. het apparaat, indien niet direct in gebruik is, op te slaan in een deugelijke in beginsel stationaire opslag met sluitwerk;​
Je kunt ze hier nalezen: http://www.nabv.nl/docs/default-source/downloads/statuten-en-reglementen/statuten-nabv-(30-07-2015).pdf?sfvrsn=6

Simpel gezegd gaat het dus om een kast met een slot. Of een grote legerkist als stationair wordt gezien hangt een beetje af van de situatie; ik zou zeggen van wel (zeker mits verankerd).

Kijk ook eens op http://www.nabv.nl/over-airsoft/wetgeving; hier kun je lezen welke delen van de Wet Wapens en Munitie er van toepassing zijn op airsoft.

De wetgeving is duidelijk doch simpel, hij is in ieder geval niet nét zo duidelijk als de wetgeving m.b.t. vuurwapens:
Als deugdelijke bergplaats voor wapens en/of munitie wordt uitsluitend aangemerkt een speciaal voor de opslag van wapens vervaardigde wapenkast / wapenkluis of een andere kluis die qua uitvoering en inbraakwerendheid daarmee kan worden gelijkgesteld. Een kluis dient deugdelijk te worden verankerd in de vloer of de muur van het gebouw, tenzij de kluis van een dusdanig gewicht is dat het zo goed als uitgesloten is dat de kluis bij een inbraak kan worden meegenomen.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Benji91
Toch niet zo eensluidend. Als je namelijk het huishoudelijk reglement dr bij pakt http://www.nabv.nl/docs/default-sou...oudelijk-reglement-nabv-2016v2-0.pdf?sfvrsn=5

Dan staat op pagina 7 dat "Het apparaat, indien niet in direct gebruik, op te slaan in een deugdelijke opslag met sluitwerk om ervoor te zorgen dat deze niet direct voor bedreiging of afdreiging beschikbaar is"

En is dus het voorbehoud "stationair" verdwenen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Benji91
Ik wilde net hetzelfde plaatsen als @victor, maar naar mijn idee is een stationaire opslag de betere manier van opslaan.

Zelf heb ik een oude afsluitbare archiefkast omgebouwd om mijn replica's te huisvesten:

20170112_212124.jpg
 
Het belangrijkste is dat ze achter slot zitten zodat niemand anders dr bij kan, en ze niet direkt gebruikt kunnen worden. Dan is het volgens mij een kwestie van smaak/ruimte en omvang van je collectie of je dat in een stevige koffer, archief kast, kluis of dedicated kamer in richt
 
@victor dat is inderdaad vaag, de statuten (ingaand 01-01-2016) spreken nog wél over een stationaire opslag. Ik ga er eens een mailtje naar het NABV aan wagen.
 
  • Leuk
Waarderingen: victor en Benji91
Ik heb toevallig ook al een mailtje met deze vraag gestuurd naar de NABV net als @Dingofox .

Zodra ik wat hoor laat ik het hier ook weten.
 
  • Leuk
Waarderingen: victor
Net nog even de Circulaire Wapens en Munitie 2016 (2.9.1 Regels ten aanzien van de airsoft sportvereniging) tot mij genomen, zie http://wetten.overheid.nl/BWBR00382...Circulaire.divisie2.9_Circulaire.divisie2.9.1.

In lid 3 worden verplichtingen opgelegd ten aanzien van de verenigingsstatuten - in ons geval dus aan de NABV.

Lid 3g meld specifiek
een bepaling die eisen ten aanzien van de leden stelt voor plaatsen waar airsoft apparaten zowel bij het lid thuis, als ook elders opgeborgen dienen te worden. Uitgangspunt van de bepaling is dat de bergplaats(en) voor airsoft apparaten voldoende garanties biedt/bieden om te voorkomen dat airsoft apparaten, behoudens in huis uit (inpandig) te voeren test-, (oefen-) en onderhoudsmomenten, terstond voor bedreiging en afdreiging aangewend kunnen worden;

Dit staat dan ook 1-op-1 op de website van de NABV (nog gebaseerd op de circulaire van 2014)
http://www.nabv.nl/over-airsoft/wetgeving
g) een bepaling die eisen ten aanzien van de leden stelt voor plaatsen waar airsoftapparaten zowel bij het lid thuis, als ook elders opgeborgen dienen te worden. Uitgangspunt van de bepaling is dat de bergplaats(en) voor airsoftapparaten voldoende garanties biedt/bieden om te voorkomen dat airsoftapparaten, behoudens in huis uit (inpandig) te voeren test-, (oefen-) en onderhoudsmomenten, terstond voor bedreiging en afdreiging aangewend kunnen worden;

Gezien de emails van @Dingofox en @Sadiek richting NABV laat ik het hier verder bij, en ben benieuwd naar de response van de NABV.
 
  • Leuk
Waarderingen: Sadiek
Dus wat hier eigenlijk staat is dat zolang je de replica's niet gelijk kunt gebruiken voor bedreiging of afdreiging dat het al voldoet.
En iedereen heeft hier een andere oplossing voor. Een koffer met slot zou dan al voldoen, zoals bij victor.

Liever doe ik de replica's wel in een zwaarder/groter object om te voorkomen dat iemand ze meeneemt om wat voor reden dan ook.
Die kist van mij til je niet zomaar in je eentje op.

Maar goed, eens even wachten wat de NABV zegt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Sadiek
Het gaat mij niet zozeer om wat de eis is, maar er staan nu verschillende definities in documenten van de NABV, en dat zorgt voor verwarring.

Ik ben om dezelfde reden als @Rick191 voor de kast gegaan ipv alleen een koffer.
 
  • Leuk
Waarderingen: Rick191
Zaterdag komt als het goed is mijn nieuwe kast, een oude, stalen dossier kast. Eigenlijk wil ik dan net zoiets als @Sadiek maken.