Nieuwe Target

Vladimir

Amor Vincit Omnia
23 mei 2014
1.708
974
Trophies
24
Dit wilde ik jullie niet onthouden: Onze nieuwe schietschijf....nouja,schijf?!


PwwWOvc.jpg



K2VCXPG.jpg
 
vet!!


maar als je hem boven raakt schieten dan de bb's niet over de schutting naar evt buren etc?

 
 
Dat valt mee,heb er een paar keer op geschoten maar de bb's die de bovenkant raken gaan er gedeeltelijk doorheen voordat ze omhoog gaan en tegen die tijd zijn ze al zoveel kinetische energie kwijt dat ze de bovenkant schutting niet eens meer halen.

Het hele geval is van piepschuim.
 
Ik vroeg mij wat af, want ik ben ergens niet zo heel zeker van. Is het nu wel of niet toegestaan om vanuit huis te schieten op een uitpandig doelwit? Ik heb hier laatst wat mensen over gesproken, en zij zeggen dat dit niet toegestaan is. Ik ben een beetje in de war :) !
 
Het is niet toegestaan.

Je mag inpandig sleutelen en testen. Inpandig naar buiten schieten is verboden. 
 
Dit mag wel.


 


Mag ik schieten op privéterrein of andermans terrein met toestemming?

Ja. Sommige agenten schermen met een "zichtcriterium" (het moet uit het zicht van de omgeving gebeuren) maar dat is slechts een richtlijn van de NABV zonder juridisch gevolg. Voorwaarden zijn er echter wel:


  • Afgesloten terrein, niet voor publiek toegankelijk (achtertuin, erf, loods, etc).
  • BB's blijven binnen dit terrein en vormen geen gevaar voor omgeving.
  • Schriftelijke toestemming van eigenaar indien andermans terrein en afwezige eigenaar.

Gewenst gedrag:


  • Informeer je directe omgeving die evt. zicht heeft op je terrein. Heeft een heel flatgebouw zicht op je terrein dan is het verstandig een ander terrein te zoeken.
  • Ga niet in vol uniform.

Bron: Mailwisseling met Dhr. I. van der Kolk, NABV


http://airsoftelite.nl/topic/144-airsoft-wetgeving-in-je-moerstaal/
 
Dit artikel komt uit 2013, dus verouderd. @Jan kom er maar in.
 
CWM 2014 aanpassing en dat is de enige aanpassing die is doorgevoerd tot nu.


"Uitgangspunt van de bepaling is dat de bergplaats(en) voor airsoftapparaten voldoende garanties biedt/bieden om te voorkomen dat airsoftapparaten, behoudens in huis uit (inpandig) te voeren test-, (oefen-) en onderhoudsmomenten, terstond voor bedreiging en afdreiging aangewend kunnen worden;""


In principe mag het nog steeds, mits niemand er zicht op heeft. Binnen deze regelgeving zou je ook van binnenhuis naar buiten mogen schieten, als er maar niemand zicht heeft op je replica. Het hele verbod om in de tuin te schieten draait om het zicht hebben op een categorie "I, sub 7" wapen.


Dan is er nog de loophole in de regelgeving dat een goedgekeurd privé evenement in je achtertuin de bovenstaande regel teniet doet totdat omwonenden bezwaar indienen. Dan moet je wel hopen dat de aanvraag voor je tuin goedgekeurd wordt door de NABV :p


 
 
Bedankt voor je aanvulling Alexander! Je mag dus alleen inpandig, tenzij je een privé event aanmaakt toch? Even als check omdat ik vaak mensen er aan herinner dat dit zo is. Maar misschien lees ik het dus net verkeerd ;) 
 
Het is ook echt vragen om moeilijkheden om in je tuin te gaan plinken. Ik heb het ook wel eens gedaan maar dan verdekt opgesteld. Hoeft maar 1 buur of passant te gaan bellen en je hebt een hoop gezeik en staat gelijk bekend als die gast met die gun(s) . Onlangs nog in het nieuws. Iemand had met een luchtbuks lopen schieten. Ging direkt een hele bus met dienders op af ! 
Als je iemand raakt met een afvanger zoals dat heet, dan word er niet van uitgegaan dat e.e.a. per ongeluk is of gericht. In eerste instantie ben je gewoon de l...... http://www.telegraaf.nl/binnenland/23829610/__Man_schiet_met_luchtbuks_op_jongen__.html

 
 
@Jan Als je de regels heel precies gaat bekijken klopt het verhaal van privé evenement. Ik vind het alleen een beetje een loophole gezien het eigenlijk ook echt bedoeld is voor afgeschermde privé evenementen. Binnen de regels mag je op zich in je tuin gaan schieten met je replica, ook al heb je zoveel buren die het kunnen zien, als de NABV je privé evenement in je tuin, die voor iedereen zichtbaar is bijvoorbeeld, goedkeurd.



Er zal vast wel eens een NABV evenement aanvraag goedgekeurd worden bij iets wat weer in strijd is met het bovenstaande regeltje. Dat is gewoon slordig van de NABV maar ze hebben niet de mensen en het geld om dit altijd controleren.


 


Kortom, van binnen naar buiten schieten in je tuin mag ALS niemand je replica kan zien. Je mag op zich in je tuin gaan schieten ALS niemand je replica kan zien EN dat je er een privé evenement voor hebt gemaakt en dat dit goedgekeurd is. Dat dit wel eens goedkeurd kan worden voor locaties die in strijd zijn met het eerste stukje (niemand mag je replica zien) is een klein slordigheidje. Het mag wel totdat iemand bezwaar indient. Ik denk alleen dat het laatste niet helemaal de bedoeling is.



P.S. Aldus CWM 2014 mag je wel met luchtbuksen van vele male hoger joule in je tuin, zichtbaar voor iedereen, schieten. Ze worden nou eenmaal niet als categorie "I, sub 7" wapen beschouwd.
 
Zo, ik heb hier wat teweeg gebracht zie ik. Ik hoop wel dat jullie begrijpen dat dit absoluut van goede aard komt omdat ik mij graag aan de regels houd en gewoon onzeker was over wat nu echt de regel is! Ik zou het namelijk keivervelend vinden om tegen de regels van deze super sport in te gaan :) 
 
Het is ook echt vragen om moeilijkheden om in je tuin te gaan plinken. Ik heb het ook wel eens gedaan maar dan verdekt opgesteld. Hoeft maar 1 buur of passant te gaan bellen en je hebt een hoop gezeik en staat gelijk bekend als die gast met die gun(s) . Onlangs nog in het nieuws. Iemand had met een luchtbuks lopen schieten. Ging direkt een hele bus met dienders op af ! 

Als je iemand raakt met een afvanger zoals dat heet, dan word er niet van uitgegaan dat e.e.a. per ongeluk is of gericht. In eerste instantie ben je gewoon de l...... http://www.telegraaf.nl/binnenland/23829610/__Man_schiet_met_luchtbuks_op_jongen__.html

 

Onze buren shoten ook altijd regelmatig met een luchtbuks in de tuin. De projectielen vielen bij de overburen in de in tuin na het afketsen op hun muur. Politie heeft er in die 2 jaar nooit wat aan gedaan. Was legaal volgens hun. Ze zijn er zelf mee opgehouden na een zekere dag met als gevolg dat ik een jaartje moest wachten op me VOG. Vindt zelf persoonlijk maar krom dat lucht buksen een uitzondering zijn aangezien ze veel gevaarlijker zijn. alleen omdat het geen replica's zijn
 
Bedankt Alexander voor je duidelijke uitleg en verduidelijking. Inderdaad, helemaal met je eens dat het een loophole is. En heel vreemd van de luchtbuksen. Sowieso is dat heel vreemd, bij Balls and Arrows een keer een sniper gezien die zo mee kon doen met een potje airsoft qua looks. En die was ontzettend legaal zonder enige vergunning of registratie.