Nieuwe strengere wetgeving illegaal portofoon

Leuk beroep heb je Race eend.
Verklaart ook wel t 1 en ander. :D

En voor alle "bami"porto's onder ons; denken jullie zelf ook niet dat die controlerende organisatie allang door heeft dat er in de Airsoft scène veel illegaal spul gebruikt wordt?
Zo'n controlerend ambtenaar kan ook zomaar op een website als Wish gaan zitten kijken toch?!
Maar zolang er geen klachten van komen gaan ze er niks mee doen.
Dus maak je nie druk.
Gewoon normaal blijven doen met je bamiblokje en er kraait geen haan naar. ;)
 
Waarom zou de topcom onder doen aan een midland?.
In mijn ervaring kwamen de topcomm's binnen ACN minder ver dan de Midlands. Die kapten er eerder mee om nog contact te maken met de rest die op midlands zat.

want het is niet nodig.
Jammer genoeg heb ik regelmatig niets aan mijn midland dankzij het spammen van teamgenoten (geen squad of platoon genoten, de "blueguys" van Battlefield zeg maar), babyfoons die er tussendoor vliegen en het bereik wat al snel af laat weten. Dus nodig is het vaak wel in onze ervaring :(
 
Vermoedelijk horen die ouders dat niet.
Wat ik denk is dat de babyfoon op een ctcss "sub kanaal" zit. Dus wij horen hun wel , hun ons niet.


Reden waarom ik dat denk is : de baby zender is nooit uit de lucht is gehaald. Mochten wij daar op storen dan zou ik hem asap uitzetten en ieder wel denkend mens denk ik ook. Als je soms die praat op de kanalen hoort, gewoon om te janken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jan
Haha babyfoons maar al te vaak te horen op kanaal 5/6 bij bunkerhill. Lekker tactisch bezig, begint er een kind te huilen waarvan je knetter doof word. Kon er ook wel om lachen die keren dat t mijn squad over kwam.
 
Haha babyfoons maar al te vaak te horen op kanaal 5/6 bij bunkerhill. Lekker tactisch bezig, begint er een kind te huilen waarvan je knetter doof word. Kon er ook wel om lachen die keren dat t mijn squad over kwam.
hahaha ja! Bunker Hill is echt het klassieke voorbeeld hiervan ja. Of twee kids op de radio "Wat doen jullie?" "Hallooooo?!?!?!" "Waar zijn jullie?" ... :p :p
 
  • Leuk
Waarderingen: Denzel053
Haha babyfoons maar al te vaak te horen op kanaal 5/6 bij bunkerhill. Lekker tactisch bezig, begint er een kind te huilen waarvan je knetter doof word. Kon er ook wel om lachen die keren dat t mijn squad over kwam.

Andere voorbeeld, maar toen OfficeTWO, een locatie welke nu gesloten is:
OfficeTwo zat naast een Praxis-vestiging, welke wij in onze spawn zo af en toe wat van hoorde. We hoorden dan vaak over onze porto's dat mensen naar de kassa moesten enz.

Heb heel wat mensen naar de zagerij gestuurd die dag. :rolleyes:

On-topic: omdat ik persoonlijk wist dat een afneembare antenne 'illegaal' zou kunnen zijn, hebben we destijds met wat mensen de topcom aangeschaft. Wel grappig dat ze bij Coolblue veel goedkoper waren als bij de gemiddelde airsoftwinkel. Bereik viel mij wel wat tegen in de airsoftpraktijk, ik gebruik ze op dit moment ook niet heel veel meer. Ik kan mij dan ook wel voorstellen dat mensen neigen naar 'sterkere modellen', al is het misschien illegaal...
 
Andere voorbeeld, maar toen OfficeTWO, een locatie welke nu gesloten is:
OfficeTwo zat naast een Praxis-vestiging, welke wij in onze spawn zo af en toe wat van hoorde. We hoorden dan vaak over onze porto's dat mensen naar de kassa moesten enz.

Heb heel wat mensen naar de zagerij gestuurd die dag. :rolleyes:

On-topic: omdat ik persoonlijk wist dat een afneembare antenne 'illegaal' zou kunnen zijn, hebben we destijds met wat mensen de topcom aangeschaft. Wel grappig dat ze bij Coolblue veel goedkoper waren als bij de gemiddelde airsoftwinkel. Bereik viel mij wel wat tegen in de airsoftpraktijk, ik gebruik ze op dit moment ook niet heel veel meer. Ik kan mij dan ook wel voorstellen dat mensen neigen naar 'sterkere modellen', al is het misschien illegaal...
Vertel mij wat, ik werk in lochem en hoorde er vaak verhalen over haha.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jan
Heb in een opwelling ooit eens een Alecto fr 66 gekocht :https://www.wehkamp.nl/alecto-fr-66-portofoons-set-van-2-742691/

Niet echt specifiek een airsoft ding maar hij voldoet wel , voor korte berichtjes tussen 2 personen , bereik is minimaal 5 km en getest , open terrein zelfs aanzienlijk meer dus even ontopic aan een legaal apparaatje heb je meer dan genoeg maar komt er een 5 watt op mijn pad ook prima haha
 
  • Leuk
Waarderingen: Denzel053
Zoiets van TopCom?
Ik zou die liever in een mintgroene uitvoering hebben. :)

zonder te checken of je zendgemachtigd bent...
Dat is niet aan de verkopende partij: als niet-licentiehouder mag je best "Illegale" zendapparatuur bezitten, je mag er alleen niet mee zenden (wel ontvangen).
Net als radardetectors: je mag ze nog gewoon kopen en bezitten (en verkopen als bedrijf), alleen mag deze niet werkend in je auto zitten.

Het oneigenlijk gebruik is strafbaar, niet het bezit.
 
Ik denk dat dit verhaal nu in 2 delen wordt gesplitst door sommige.

Want inderdaad, de kans dat je gepakt zal worden is erg klein. Dan moet een ambtenaar fysiek naast je staat terwijl je aan het zenden bent en dit dan ook moet meten. Want je mag ze gewoon bezitten, en in het airsoft wereldje kan je dan zeggen dat het voor realisme is, maar niet daadwerkelijk wordt gebruikt.

Maar de andere kant is; of je wel wilt dat er illegale zendapparatuur wordt gebruikt in de Airsoft. Je geeft toch de tegenstanders argumenten om tegen je te gebruiken. Overal worden die Baofeng porto's gepromoot en aangeraden, ook op dit forum. Echt geheim doen we er ook niet over.

Toen er in het begin airsofters in het wild (buiten de velden) werden gespot, ging dit forum door het lint omdat ze de hele airsoft scene zouden bedreigen. Maar nu over deze Baofenq wordt lachwekkend gezegd dat ze het maar moeten proberen af te pakken.

Niet alleen Praxis of een paar babyfoons worden opgepikt, maar je drukt ook (met te zware zendkracht) hele andere legale kanalen weg.
Wij hadden in de havens regelmatig aan het einde van de dag last dat onze porto's werden weggedrukt en er geen communicatie mogelijk was.
Er werd niets opgepikt qua geluid, maar de porto gaf een bezet toon aan. Later bleek dat er in de buurt een Adventure event-achtig bedrijfje met portofoons aan het klooien was. Ze hebben geen boetes of iets gehad, want toon het maar eens aan. Maar duidelijk de waarschuwing geen gebruik meer te maken van de porto's, i.v.m. veiligheid. Want een radioman die zijn kraanmachinist niet meer kan aansturen via de porto, kan hele gevaarlijke situaties veroorzaken.

Als we toch serieus genomen willen worden, is misschien juist een eigen controle vanuit de airsoft scene verstandig.
Want het is niet nodig! Toen ik nog paintballde, gebruikte we 5 jaar lang Midlands. Met teams tot 12 man; zonder problemen!

De vraag is dus eerder of we met Airsoft ons wel willen associëren met mogelijk illegale portofoons.
 
  • Leuk
Waarderingen: QuickFix en Pietjepuk123
Ben het met je eens, heb me er verder ook niet mee bemoeit omdat ik er niks vanaf weet en heb daarom ook geen Baofeng, maar 12 man teams is niks vergeleken met de gemiddelde outdoor skirm bij airsoft, qua grote en speler aantal.
 
Klopt qua aantallen, maar ik dacht/hoopte dat deze onderverdeeld werden in kleinere squads met eigen kanalen.
Lijkt me verschrikkelijk om met 20+ man op 1 kanaal te zitten.

En tuurlijk, Airsoft is veel groter. Je wilt een portofoon die je kan afstellen om gemakkelijk grote groepen aan elkaar te linken en met sub-channels te kunnen werken als CL. Maar de Baofenq is dan wel wat overkill. En niet beginner-friendly.

Er is misschien ook geen goed alternatief op het moment, maar om daarom een illegaal iets te doen is ook niet de weg.
 
Klopt qua aantallen, maar ik dacht/hoopte dat deze onderverdeeld werden in kleinere squads met eigen kanalen.
Lijkt me verschrikkelijk om met 20+ man op 1 kanaal te zitten.

Probeer eens 100 man op 2 of 3 kanalen..
 
  • Leuk
Waarderingen: Crix
De meeste legale portofoons die beschikken gewoon over PMR/LPD kanalen, hierbij beschik je dus over ruim 70 kanalen, waardoor je deze indeling prima kan maken, ook al sta je met 100-150 man op het veld, ik vind met mijn squad altijd wel een vrij kanaal en wij lopen allemaal met legale porto's (ik zelf een Midland G7Pro)
 
  • Leuk
Waarderingen: Dodgy
Moet zeggen dat ik het eigenlijk nog nooit te druk heb gevonden op de porto's. Soms wel wat praters maar dan ga je met je groep gewoon op een van de andere kanalen. Ze zijn eigenlijk nooit alle 3 druk
 
  • Leuk
Waarderingen: Kevinvr
dus over ruim 70 kanalen, waardoor je deze indeling prima kan maken, ook al sta je met 100-150 man op het veld,

Dan heb je het denk ik over CTC en CTCS kanalen? Dat hebben wij ook geprobeerd. Maar als je op kanaal 7.1 zit om het zo te noemen, kan je niets zenden als 7.2 in gebruik is. Omdat het in feite alsnog kanaal 7 is, maar dan met een stukje codering zodat je elkaar niet kunt verstaan. Maar de lijn blijft wel bezet.
 
  • Leuk
Waarderingen: Crix en QuickFix