Nieuwe strengere wetgeving illegaal portofoon

raceeend

Active Member
4 sep 2016
39
9
Trophies
5
Beste,
In juni 2018 heb ik al een voorschot gegeven op de komst van de nieuwe wetgeving en vanaf 1 januari 2019 nieuwe wetgeving van kracht. Er zal komend seizoen strenger controleren en pas op want u bent uw VOG kwijt!
Voor uw informatie
Rechtskarakter: Aanwijzing in de zin van artikel 130, lid 6 Wet RO
Van: College van procureurs-generaal
Aan: hoofden van de OM-onderdelen
Registratienummer: 2018R017
Datum inwerkingtreding: 01-01-2019
website overheid:
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2018-67906.html

U volgt de wet en regels omtrent Airsoft en voldoe dan ook aan de telecomwetgeving.
 
In het andere topic, waar je hetzelfde schrijft, ben je er ook al enigszins op aangevallen. Hoezo zou er meer op gecontroleerd worden? Liefst hard bewijs, want in jouw link staat er niks over.

Is er al iemand voor veroordeeld voor een Boafeng tijdens het Airsoften en zijn vog kwijtgeraakt? De VOG voor Airsoft zal überhaupt er nooit voor worden afgepakt, omdat het totaal los staat van elkaar.

In mijn ogen is je post goedbedoeld, maar riekt het ook naar valse bangmakerij en eigen gewin (Gezien bijna al je posts gaan over dit of over onklaar gemaakte realsteels).
 
  • Leuk
Waarderingen: Crix en ThatOneNoob
Ha zie t al voor me, grootschalige controle bij een outdoor skirm. Kan 80% van de nabv leden stoppen met de hobby
 
  • Leuk
Waarderingen: Robin2k7 en Crix
Je bent je VOG helemaal niet kwijt. lees de tweede basiscasus delict 2,
Daar staat bij first offender een geldboete van 500€ dat is een schikking en je hoeft niet voor een rechter te verschijnen.
Al zou je wel voor moeten komen, dan nog heeft een overtreding van de telecom wet niks te maken met het verkrijgen van een VOG voor schietsporten.

Nogmaals agentschap telecom reageert alleen op klachten. Als wij niet op de fm band of andere kanalen gaan storen is de kans nihil dat er gecontroleerd gaat worden.
Tevens zijn de meeste airsoft velden ver buiten de bewoonde wereld dan is storen ook lastig.

Vind het wel bewonderingswaardig hoe je dit blijft vol houden.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
  • Leuk
Waarderingen: JWieleman en Crix
Naar mijn weten heeft @raceeend wel een punt, je hebt in Nederland gewoon te maken met regelgeving omtrent het zenden in de ether. Dit is ook wat je doet met je porto en heb je je dus aan deze regelgeving te houden. Wat betreft bewijsstukken is een beetje lastig.. Maar wanneer je deze regelgeving op zoekt via de overheidswebsite dan wordt daar heel duidelijk in uitgelegd wat je wel en wat je niet mag. Om een voorbeeld te noemen hebben de meeste Boafengs gewoon een veel te sterk zendsignaal, wat er voor kan zorgen dat je zenders weg drukt (zenders die dus wel gewoon legaal bezig zijn en in het bezit zijn van de desbetreffende certificaten) van de Ether omdat jij met je team probeert te communiceren.

Ik heb zelf geen ervaring met controles op skirms, maar er wordt aangegeven dat er extra op gecontroleerd gaat worden. Ik maak mij hierom geen zorgen aangezien ik gewoon een legale porto in mijn bezig heb (Midland G7Pro)

Echter staat de VOG wel totaal los van deze overtredingen, deze hebben niks met elkaar te maken, dus VOG wordt niet afgepakt. Je mag alleen een boete betalen en je moet voorkomen zoals @Sander hierboven al aangeeft.
 
mensen die met certificaten aan het zenden zijn zitten ook doorgaans niet op de vrije 8 kanalen. Daarnaast krijg je een bekeuring, niet een strafblad. Onnodige bangmakerij noemen we dit!
Daarnaast wordt er alleen gehandeld bij overlast en storingen. Dus wanneer je niet buiten de pmr446 kanalen gaat klooien is er eigenlijk vrijwel nooit iets aan de hand.
 
Hoezo controle bij een schim...
Eerst moeten ze mij als sneaky sniper vinden;-)
Dan als ik ze zie aankomen laat in mijn baofeng in het veld liggen. hahaha
Hoezo mijnheer de controleur... deze walkietalkie is niet van mij hoor..
Maar u kunt natuurlijk in de middagpauze even informeren wie er een verloren is .... hahahahahahaha.

Man wat een gezeik. gewoon de goede kanalen correct gebruiken en dan is er niets aan de hand.

Nou ik ga lekker verder met communiceren
 
  • Leuk
Waarderingen: Crix en Denzel053
Dus Porto van AliExpress mag niet ofzo? Mag ik dan een lijst met welke wel mogen? En graag goedkope dingen. Denk dat 80% niet zit te wachten op een porto kostenplaatje van dure dingen als el cheapo"s goed genoeg zijn voor Airsoft?
 
  • Leuk
Waarderingen: Crix
Of je het er op gokt is natuurlijk voor jezelf, maar ik gebruik gewoon mn bamiporto. Stel hem in op max 1Watt zendvermogen (enkel keuze uit 1 of 5watt) daarnaast is de antenne van dusdanige kwaliteit dat het me verbaast als het daadwerkelijke zendvermogen boven de 0.5watt komt die de toegestane portos ook hebben. Niet klooien op andere kanalen en er is in mijn ogen. Niets aan de hand
 
Basiscasus/delict (2) illegaal gebruik
Het aanleggen, het geheel of gedeeltelijk aangelegd aanwezig hebben en/of het gebruik van een radioapparaat, bestemd om andere frequentieruimte dan omroepfrequenties onder (1) genoemd te gebruiken, zonder vergunning of registratie ex art. 3.13, eerste lid, jo. 3.9 Tw, alleen gepleegd. (strafbaarstelling: art. 10.15, eerste en tweede lid Tw jo. art. 1, sub 1º WED).

Het betreft apparaten voor radio zendamateurs, zonder dat de houder/eigenaar in het bezit is van een vergunning voor het gebruik van frequentieruimte ex art. 3.13, eerste lid Tw, of een registratie ex. art. 3.9 Tw.
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2018-67906.html

Het OM kan voor een aantal veel voorkomende strafbare feiten zelf straffen opleggen. Dat gebeurt in de vorm van een strafbeschikking. Het OM kan geen gevangenisstraf opleggen, dat blijft een taak van de rechter. Als een bestrafte het niet eens is met zijn strafbeschikking, kan hij bezwaar maken door verzet in te stellen bij het OM. De strafrechter beoordeelt de strafzaak dan in zijn geheel opnieuw.
Gevolgen strafbeschikking voor strafblad en VOG
Wat veel mensen niet weten is dat een strafbeschikking ook gevolgen heeft voor het strafblad en dus ook voor het krijgen van een verklaring omtrent het gedrag (VOG). Als u niet binnen 14 dagen in verzet gaat tegen de strafbeschikking, erkent u daarmee schuld aan het strafbare feit waarvoor de strafbeschikking is opgelegd. De strafbeschikking wordt vervolgens geregistreerd op het strafblad, ook als u alleen een geldboete hebt opgelegd gekregen.
Het is uiteindelijk afhankelijk van het soort delict waarvoor de strafbeschikking is opgelegd en de uiteindelijk beoogde baan, of u later nog een VOG kunt krijgen. Wanneer u niet in verzet gaat tegen de strafbeschikking, erkent u impliciet schuld. Dit kan voor u gevolgen hebben als u binnenkort een VOG nodig hebt voor een baan of om andere redenen zoals voor airsoft. Of en in hoeverre het gevolgen heeft, is afhankelijk van het strafbare feit dat u verweten wordt.
https://www.strafrechtadvocatennetw...-gevolgen-strafbeschikking-voor-strafblad-vog

Voor meer dan 30km/h te hard rijden krijg je vanaf 2018 ook een strafbeschikking in je bus.

"Dont shoot the messenger"
als jij of jullie het niet eens zijn met de wetgeving of regels in Nederland, richt je dan tot het OM, de staatssecretaris of de verantwoordelijk minister van justitie..
 
Laatst bewerkt:
Dus Porto van AliExpress mag niet ofzo? Mag ik dan een lijst met welke wel mogen? En graag goedkope dingen. Denk dat 80% niet zit te wachten op een porto kostenplaatje van dure dingen als el cheapo"s goed genoeg zijn voor Airsoft?
Hey Olaf,
Alle porto,s zijn bijna goedkoop in mijn ogen.
Gewoon eens kijken op Portofoonweb wat er te koop is .
In Nederland inderdaad 0,5 watt en vaste kanalen , maar ik speel ook in het buitenland en daar gelden weer andere regels.
Ik heb een baofeng met een instelbaar vermogen tot 7 watt en gebruik in Nederland alleen de vaste kanalen

Heeft geen hond last van.
Net als dat ik op mijn boot al jaren een marifoon gebruik en alhoewel daar een vergunning voor nodig is heb ik die niet.
" de staat" vangt gewoon poen in zulke gevallen en houden daar de betreffend ambtenaar van aan het "werk"

Blijf dus van de kanalen af waar je niets te zoeken hebt en je hebt straks heel veel plezier van je communicatie set.

Groeten van een nuchtere en praktisch denkend mens.


Patrick
 
Behalve dat de boetes wellicht omhoog zijn gegaan zie ik niet terug dat er vaker en strenger gecontroleerd gaat worden. Ben het wel volledig eens met @Prinzie en dat gedeelte van @raceeend. Met een bami porto ben je illegaal bezig. Zendvermogen is vaak te hoog en de verwisselbare antenne is niet legaal.

@Olaf Dit is jammer genoeg ook iets wat ik veel zie bij starters. Dat niemand ze dit verteld en gewoon een baofeng aansmeert. De Midland serie is legaal en kost 70 euro nieuw (uit mijn hoofd) en heeft het best goed gedaan toen wij hem gebruikte. Beter dan het andere merk dat je regelmatig langs ziet komen. Worden per set verkocht. Kom er niet op...

Bedankt voor de goede posts en normale discussie heren!
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: BoomSmurf en Olaf
@Jan jij bedoelt hoogstwaarschijnlijk de Topcom Twinwalker, deze is er ook in een speciale Airsoft uitvoering (Topcom Twinwalker 9500 zo uit m'n hoofd)

En inderdaad, mijn Midland G7Pro heeft €69,95 gekost bij Shogun.
 
  • Leuk
Waarderingen: Olaf en Jan
Die speciale airsoftversie is een beetje een "ripoff" meer dan een andere kleur is het eigenlijk niet, kost wel meer dan de gewone.
 
Ik heb een topcom, samen met een maat gekocht. Werkt prima. Gewoon simpel en fijn in gebruik. Vindt andere zenders vaak irritant, met name die een stukje heel luide ruis toevoegen aan einde bericht (als een soort van over) wordt ik na een dag skirmen helemaal gek van. Gewoon over zeggen en klaar. Waarom zou de topcom onder doen aan een midland?

Wat mij betreft is het ook gewoon beter om niet dat sterk en illegaal spul te gebruiken voor airsoft, want het is niet nodig. Maar dan om gelijk te gaan roepen dat mensen boetes gaan krijgen en vog kwijt gaan raken terwijl daar geen indicatie van is, is doemdenkerij en ja, lekker stoken.

Dat mensen zeggen: "joh, er is nooit iemand opgepakt, er wordt alleen op overlast gecontroleerd en wij blijven netjes op de kanalen" is ook zeer begrijpelijk en wel wat voor te zeggen.
 
Het betreft apparaten voor maritieme communicatie zoals marifoons of portofoons en apparaten voor radiozendamateurs, zonder dat de houder in het bezit is van een vergunning voor gebruik van frequentieruimte ex art. 3.13, eerste lid Tw, of een registratie ex. art. 3.9 Tw. danwel waarbij er wel een vergunning of registratie is verleend maar de gebruiker de apparaten (moedwillig) onjuist gebruikt en dit tot gevaarlijke situaties leidt.

Dit is uit casus 2 van de link in de openingspost, als ik dit goed interpreteer is het bezitten van dit apparaat op zich niet illegaal
Pas als we buiten het aangewezen frequentiebereik komen en dit leidt tot een gevaarlijke situatie, dan is het pas strafbaar.
 
  • Leuk
Waarderingen: Crix
Ik denk dat meer dan het halve veld zn radio kan inleveren als er echt controlle zou zijn. En dan nog, dan ligt het halve veld vol met bamifengs als er controlle is... En iedereen is zn porto kwijt, heel toevallig.

Wel grappig om te lezen dat een of ander om 3 uur nachts gaat posten en wij allemaal er op in gaan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
  • Leuk
Waarderingen: Crix
De controlleur moet kunnen bewijzen dat jij illegaal bezig bent.
Dit kan op ambtseed, maar als hij het niet goed gezien heeft is het een L.A.F. (leugen ambtseed feit <©flitsservice>).
Op deze eed kan hij alles beboeten wat hij denkt gezien te hebben.
Dit kan doordat jij jezelf kenbaar maakt over de radio (hier jaap jorisen ik ben nu bij gebouw A) en dat hij erna jou naam van de deelnemerslijst haalt en jij je mag melden.

Maar het komt er voornamelijk op neer dat hij het moet zien en dat is lastig, dit omdat orga dan uit veiligheid waarschijnlijk het spel stil legt.