Nieuwe statuten

excuus allen, ik kan best snappen dat mijn laatste comment wat te complex is/ politiek wetenschappelijk/ filosofisch/ zweverig is. Ik zal proberen het duidelijker te stellen:

eerste alinea: Om airsoft legaal te houden is blijvende politiek actie nodig. Dit kan je zelf doen, maar als airsofters hebben we de luxe dat we een bond hebben die dit voor ons doet voor een deel van onze contributie. Als je ontevreden bent hiermee of hoe airsoft ervoor staat, kan je kiezen om zelf actie te ondernemen richting de politiek, oeverloos te discussiëren en ontevreden blijven op fb en elders, of een actieve houding aannemen richting de nabv en wat erbinnen gebeurt om ervoor te zorgen dat airsoft meer wordt zoals jij dat wilt. Ik denk zelf dat dat laatste het meest effectief is.

tweede alinea: Ik denk dat het ongezond is om negatieve geluiden op te zoeken zonder deze te filteren voor jezelf.

tl:dr: ga stemmen eind dit jaar voor de ledenraad. Zorg ervoor dat als je iets te zeggen hebt, dit ook effectief is. Als het niet effectief is en alleen je gemoed negatief beïnvloed, waarom zou je het dan doen?

Nu was ik eigenlijk van plan om het er gewoon bij te laten aangezien we beiden een eigen mening mogen hebben. Maar je aanhef klinkt, in mijn oren, redelijk neerbuigend met te complex, etc. De reden dat ik vroeg voor wie je post bedoeld was is omdat je eerst begint over iets wat ik postte en daarna zeg je dat ik ervoor koos deze thread te openen (was volgens mij Remco). Derhalve de vraag.

Wat betreft de eerste alinea ben ik het met je eens wat betreft de blijvende politieke actie en ook dat dit het beste kan door middel van een belangenbehartiger zoals de NABV. Maar bij steeds meer mensen heerst het gevoel dat de NABV er meer voor eigen gewin zit dan als belangenbehartiger. Meer eenheid tussen bestuur en ledenraad en meer transparantie over de zaken kan dat gevoel laten verdwijnen.

Ik zou zelf heel graag meer willen doen binnen de airsoft wereld. Heb er ook over nagedacht om verkiesbaar te stellen voor de ledenraad. Maar ik ben helaas wel een realistisch genoeg om te weten dat het voor mij niet mogelijk is om de taken uit te voeren die je als ledenraadslid hebt. Ik zal dus niet in staat zijn de mensen die eventueel op mij zouden stemmen, en als ik zou worden verkozen, op een verantwoorde wijze te vertegenwoordigen. De redenen hiervoor zijn als volgt: ik werk op zeer onregelmatige tijden en zelfs op afroep, krijg mijn definitieve rooster donderdagavond en deze gaat de maandag daarna in. Iets plannen vooruit is voor mij praktisch uitgesloten of moet twee maanden van tevoren verlof aanvragen. Daarnaast woon ikzelf in Friesland dus nog behoorlijke reistijd. Tevens heb ik nog een gezin. Persoonlijk vind ik dat als je wordt verkozen je dient in te zetten voor de mensen die ervoor gezorgd hebben dat je daar zit. Aangezien dat bij mij niet mogelijk is heb ik dit idee dus maar laten varen.

Wat betreft opzoeken van deze discussies en, zoals jij het noemt "oeverloos discussiëren", kan ik je verzekeren dat ik het niet op zoek. Heb al afscheid van vele airsoft pagina's genomen juist om van dit geneuzel af te zijn. Helaas ontkom je er niet aan en wordt je te pas en te onpas bestookt met knokkende ledenraadsleden onderling en ledenraadsleden tegen bestuur, die dit soort discussies overal waar mogelijk maar proberen te beslechten. Ongeacht wie begint (en soms zijn het niet eens bestuur maar zelfs ex-bestuursleden en gewoon airsofters) het straalt geen goede indruk uit naar buiten toe naar de overige leden. Om deze prachtige sport vooruit te krijgen zullen de neuzen een en dezelfde richting op moeten, van bestuur tot ledenraad en zelfs de leden kun je daar meer bij betrekken. Maar ik reageer wel degelijk als een beslissing wordt genomen die direct invloed heeft op mij en mijn geweldige hobby. Ik ben persoonlijk zwaar de pineut door de nieuwe sniper en DMR-regeling die per 1 april in gaat. En niet alleen ikzelf maar meerderen met mij. Ik heb hier ook vragen over gesteld maar krijg simpelweg geen antwoord of in een enkel geval een nietszeggend antwoord. En aantonen dat er hiaten in een onderzoek zitten omdat bepaalde factoren niet zijn meegenomen wordt gewoon opzij geschoven. Maar heb toch inderdaad een verdere actie ondernomen om toch te kunnen blijven spelen, namelijk dat ik per 1 april niet meer in Nederland speel tenzij privé-skirms op uitnodiging.

Wat betreft alinea 2: ik ben oud en wijs genoeg om het verschil te zien tussen de standaard posts van de welbekende NABV-bashers en de leden die wel goede bedoelingen hebben.

Wat betreft stemmen voor een nieuwe ledenraad: dit heb ik de vorige keer ook zeker gedaan en weldoordacht op de kandidaat die, naar mijn mening, het dichtst bij mijn eigen opvattingen kwam. Wat toen wel opviel was dat er heel veel kandidaten waren waar nog nooit iemand van had gehoord in de airsoft wereld. Of ik nu weer ga stemmen ben ik nog niet over uit aangezien ik toch vanaf 1 april zelden nog in Nederland ga spelen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Maffo
Maar je aanhef klinkt, in mijn oren, redelijk neerbuigend met te complex, etc.
was niet mijn bedoeling, dat kwam puur omdat iemand zei dat hij het niet begrijpte wat ik had gezegd en wilde daaraan tegemoet komen.

De reden dat ik vroeg voor wie je post bedoeld was is omdat je eerst begint over iets wat ik postte en daarna zeg je dat ik ervoor koos deze thread te openen
Dat lees je verkeerd, ik doel op je post, niet de thread in zijn geheel.

Maar bij steeds meer mensen heerst het gevoel dat de NABV er meer voor eigen gewin zit dan als belangenbehartiger
Mwah, dat denk ik niet. Ik zou ook niet weten in welk opzicht dat zou moeten zijn. Bestuur krijgt niks betaald, enige met een echt redelijk salaris is verenigingsdirecteur Timmers. Ik weet niet echt waar dit gevoel inzit dat er sprake zou zijn van eigen gewin eerst.

Dat je zelf niet direct actiever kan zijn kan ik helemaal begrijpen, maar cijfer jezelf niet weg omdat je denkt dat je ongeschikt bent om te gaan stemmen. Dat is gewoon niet waar, je weet heel goed wat je wilt en je bent een lid van de nabv. Dat eerste is handig, dat laatste de enige eis die er is om te kunnen stemmen.
 
https://www.nabv.nl/nieuws/nieuws-detail/mededeling-statuten

MEDEDELING STATUTEN
Mededeling Statuten
De NABV heeft kennis genomen van het feit dat er op internet bestanden zijn geplaatst die de indruk wekken de nieuwe (concept) statuten van de NABV te zijn. Tevens is de indruk gewekt dat er in het geheim aan nieuwe statuten gewerkt zou worden.

Graag wenst het bestuur hierover het volgende te verklaren:

Proces statutenwijziging

De NABV is bezig met nieuwe statuten. Dit is een zorgvuldig proces dat al in 2016 is gestart en staat beschreven in de beleidsjaarplannen van 2017, 2018 en 2019 welke beschikbaar zijn via de MijnNABV.
Het proces van de ontwikkeling van nieuwe statuten gebeurt met de grootst mogelijke zorgvuldigheid en precisie. Vanuit deze zorgvuldigheid wordt dit proces begeleidt door prof. mr. Olfers, hoogleraar Sport en Recht aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Zij helpt als onafhankelijk adviseur het bestuur en de ledenraad om samen degelijke en toekomstbestendige statuten te ontwikkelen.
Bij elke (voorgestelde) wijziging van de statuten hebben alle NABV leden vooraf inzage in alle teksten die als statutenwijziging worden voorgesteld. Dit is een statutaire verplichting. Met andere woorden: de huidige statuten verplichten de vereniging om alle (voorgestelde) wijzigingen in de huidige statuten (hoe klein of groot ook) voorafgaand aan enige stemming door de ledenraad ter inzage beschikbaar te hebben voor alle leden. De NABV houdt zich aan haar statutaire verplichtingen.

Concepten
De NABV publiceert in principe geen concept-statuten. Dit doen we om te voorkomen dat er verschillende versies van (voorgestelde) statuten circuleren. Dit leidt tot verwarring en is ongewenst.
De bestanden die op internet zijn gepubliceerd betreffen documenten die niet door de NABV zijn gedeeld. Onderzoek wijst uit dat de gepubliceerde teksten gefabriceerd zijn (geëxtraheerd dan wel overgetypt) aan de hand van concept-stukken die geen definitieve status hebben.
Op dit moment worden er nog aanpassingen gemaakt aan de (voorgestelde) wijzigingen van de statuten waardoor we nog geen stukken willen publiceren.

Tot slot
Het proces aangaande nieuwe statuten loopt al een geruime tijd en is nooit geheim geweest. Leden van de NABV kunnen de inhoudelijke vorderingen in dit proces van statutenwijziging in diverse verslagen nalezen; bijvoorbeeld op de pagina van de Stuurgroep Statuten (HIER) en in de beleidsplannen. Voor vragen over dit proces van statutenwijziging kunnen bezorgde leden altijd contact opnemen met het secretariaat.
Zodra de volledige teksten van het wijzigingsvoorstel (de letterlijke nieuwe teksten) klaar zijn zal de NABV deze uiteraard voor alle leden ter inzage beschikbaar hebben voorafgaand aan de stemming door de ledenraad, zoals ook statutair is vereist.

Het bestuur van de NABV

Duidelijk en helder bericht.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Solstice en Sander
its-a-conspiracy.jpg
Nou Remco kom er maar in.
 
Die is al een week stil....
Maar ik begrijp nog steeds niet waarom sommige "airsofters" onrust willen stoken..
 
Als je niks zinnigs te posten heb hoef je dat niet te doen. Op deze manier wek je juist agressie op en dat verpest de sfeer op dit forum.
 
Klopt, daar heb je gelijk in. Got carried away.

Echter met ongefundeerde verhalen onrust komen stoken op dit forum draagt ook niet bij aan de sfeer.
 
On gefundeerde verhalen? De NABV heeft zelf bevestigd dat ze bezig zijn met de statuten.
En aangezien er beperkingen voor leden in staan lijkt het mij wel belangrijk dat men dit alvast kan bekijken ipv minimaal 5 dagen voor tijd.

En ja dat iemand in Geldermalsen niet zo blij is dat hij niet gehoord wordt ondanks zijn functie, waarop ik het document krijg. Ach dat is bijzaak. Ik kan hierdoor alvast de leden informeren zodat deze alvast tijdig in kunnen lezen. Komt de definitieve versie dan zal er waarschijnlijk maar weinig aangepast zijn. Dus de vragen die leden hebben kunnen ze dan gelijk stellen, of eventueel nu al zodat de ledenraad ook deze vragen kan stellen aan het bestuur.
 
Ja nieuwe statuten komen er. Maar op Facebook was het eerst een gevonden USB waar vanalles op stond en toen was het weer wat anders en nu staat het hier.
Punt is dat er vanalles rond gaat wat niet definitief is en dan kunnen we ons met zijn allen lekker gaan opwinden en vingers wijzen naar de nabv maar wacht gewoon eerst af wat het wordt. Hier schieten we niets mee op.

De reactie van de nabv zoals hierboven gepost was heel duidelijk.
 
  • Leuk
Waarderingen: Robin2k7
Ja maar Remco jij hebt het gebracht als 'Breaking News' terwijl het al jaren bekend is inclusief tussentijdse updates.

'En ja dat iemand in Geldermalsen niet zo blij is dat hij niet gehoord wordt ondanks zijn functie'
Ik ben benieuwd wie dat dan is en wat zijn of haar beweeg redenen zijn ?
Eén persoon heeft weinig te zeggen in een verenigingsstructuur dat is nu eenmaal de aard van het beestje. Ik ben het ook niet altijd met alles eens maar het is gewoon een democratisch proces en daar moet ik (zoals elk ander lid) mij ook in schikken. In een vereniging krijgt niemand 100% zijn/haar zin 100% van de tijd.
 
De reactie van de nabv zoals hierboven gepost was heel duidelijk.
Ja ze zijn bezig maar zoals je kon lezen zijn er ook leden die er nu al gekke dingen in zagen. Als dit pas minimaal 5 dagen van te voren naar buiten komt, dan hebben leden tijd te kort om het uit te zoeken en ledenraadsleden tijd te kort om de leden te beantwoorden. Mits ze naar de leden luisteren.
Er staan beperkingen naar de leden toe. Theoretisch gezien belangrijk. Alleen de meeste doen liever alleen maar schieten en zich verder laten beperken tot het te laat is.

Ja maar Remco jij hebt het gebracht als 'Breaking News' terwijl het al jaren bekend is inclusief tussentijdse updates.
Icarus, ga je hier nu net als op het NABV forum dingen verdraaien?
Ik citeer mijn 1e alinea:
Sommige hebben het al gehoord of gelezen, maar vanuit de NABV zijn ze bezig met het maken van nieuwe statuten.
Dit is vaak wat moeilijkere taal en vergt wat meer tijd om goed te kunnen doorlezen en eventueel hulp bij te vragen.​
Ik geef dus aan dat sommige het al weten of hebben gehoord. Dus dan is het niet zo "breaking"

'En ja dat iemand in Geldermalsen niet zo blij is dat hij niet gehoord wordt ondanks zijn functie'
Ik ben benieuwd wie dat dan is en wat zijn of haar beweeg redenen zijn ?
Eén persoon heeft weinig te zeggen in een verenigingsstructuur dat is nu eenmaal de aard van het beestje. Ik ben het ook niet altijd met alles eens maar het is gewoon een democratisch proces en daar moet ik (zoals elk ander lid) mij ook in schikken. In een vereniging krijgt niemand 100% zijn/haar zin 100% van de tijd.
Hij heeft wel vaker dat het niet helemaal klopt hoe het gaat. En hij kan zichzelf wel bekend maken maar zoals je begrijpt zal er dan vanuit de NABV een ware razzia op hem plaats vinden en hij kan zich dan niet meer inzetten voor de sport. Dus hij openbaart zich natuurlijk niet. Gelukkig voorziet hij mij van info en als het belangrijk is voor de leden informeer ik ze graag. Dit omdat hij het niet kan en ledenraadsleden dat weer niet mogen ondanks dat zij de leden vertegenwoordigen. Theoretisch gezien dus: alles wat tegen de ledenraad gezegd wordt staat gelijk aan als iets roepen op een alv tegen je leden.
 
Ja weetje Remco, of zal ik je maar gewoon Dennis/Steven noemen? Ik snap heel goed dat je wilt strijden tegen het in jouw optiek onrechtvaardige. Maar dit is gewoon geen nette manier van dingen op proberen te lossen.

Ik ben echt van mening dat je jezelf flink in de vingers snijd, door op een anonieme manier nieuws te verspreiden. Je noemt zelf dat een termijn van 5 dagen te kort is, en dat mag je vinden, dat is je goed recht.

Maar om dan zelf de regels te gaan breken, om je punt te maken? Ga je me nu echt vertellen dat je dat nieteens een klein beetje hypocriet vind?

Dit is gewoon geen juiste manier van problemen oplossen, sterker nog, je voed alleen maar het probleem. Als je nou echt iets om dit probleem had gegeven, dan hadden er echt betere, nettere manieren geweest. En besides, je kan niet altijd je gelijk krijgen. Het heeft gewoon een democratische werking.

Je bent nu zelf ontzettend hard met je anonieme vinger aan het wijzen, en daardoor kan ik je echt niet serieus nemen. Het is echt niet aan jou om op een manier zoals deze voor Robin Hood te spelen.

Ik hoop oprecht dat je jezelf nog serieus kan nemen, want ik ben bang dat ik niet alleen voor mezelf spreek als ik zeg dat ik dat niet meer kan.
 
Nieuwe statuten staan volgens de NABV Facebook-pagina beschikbaar in het NABV portal. Toch wel ruim 5 dagen van te voren ;).
 
"Icarus, ga je hier nu net als op het NABV forum dingen verdraaien?"

Let op een lesje taal. Ik gebruik hier doelbewust de enkele aanhalingstekens hetgeen impliceert dat de term 'Breaking News' ironisch is bedoeld:
"Ironisch bedoelde woorden schrijven we tussen enkele aanhalingstekens om aan te geven dat de woorden niet letterlijk zo bedoeld zijn. Vaak bedoelen we juist het tegenovergestelde.
Bijvoorbeeld: De training verliep natuurlijk weer ‘vlekkeloos’. Niet dus."

Opgemerkt dat ik dat laatste stukje met dubbele aanhalingstekens dus letterlijk citeer ;)

Wat wel het geval is dat je onjuist aangeeft dat het bestuur/de ledenraad voornemens zouden zijn de nieuwe statuten 5 dagen voor een eventuele stemming ter inzage te geven. Dit is nooit het geval geweest ze zouden de tekst waarover gestemd gaat worden zou altijd zo spoedig mogelijk kenbaar gemaakt worden.

Ik ben ook niet eens boos dat iemand een concept heeft samengesteld of overgetypt en vervolgens gelekt, het kan alleen voor verwarring zorgen. Waar ik wel boos over ben is dat iemand een afspraak heeft geschonden geen tussentijdse concepten naar buiten te brengen, die concepten zijn technisch ook niets en hebben geen officiële status. Indien je je niet aan een afspraak wil houden moet je hem ook niet aangaan en ik heb weinig met mensen die zich niet aan hun woord houden en is in mijn optiek dan ook onbetrouwbaar.

Zoals hierboven al aangegeven de 5 dagen termijn staat nu eenmaal in de huidige statuten daar kan ik niets aan veranderen.