Nieuwe statuten

Remco

Member
4 mrt 2019
11
1
Trophies
2
Sommige hebben het al gehoord of gelezen, maar vanuit de NABV zijn ze bezig met het maken van nieuwe statuten.
Dit is vaak wat moeilijkere taal en vergt wat meer tijd om goed te kunnen doorlezen en eventueel hulp bij te vragen.

Nu wil het bestuur dit pas 5 dagen voor de stemming vrijgeven zodat u zich kan inlezen. Een erg te kort termijn voor hen die het interesseert.

Om u wat meer tijd te geven kunt u hier lezen wat er zoal in staat dat u wat meer tijd heeft.

Wilt u alleen. Maar schieten en interesseert het u verder niks dan kunt u dit bericht negeren.
 
EDIT: Zie ook de reactie van bestuur: https://www.airsoftclubnederland.nl/community/threads/nieuwe-statuten.5828/#post-82440

Waar komen deze statuten vandaan als ze nog niet zijn vrijgegeven? Dat is wel een beetje raar van een compleet nieuw account...

Ik ga er voor nu vanuit dat het legit is, maar zou het zeker nog wel met een korrel zout nemen. Voor zover ik weet en zie lijkt dit wel legitiem te zijn, dus voor nu behandel ik het ook als legitiem.

Mooi, het was broodnodig dat de statuten werden geupdate voor de huidige situatie. Ik zie veel goeds en ook een hoop dat gewoon is overgekomen vanuit de oude statuten. Enkele punten van aandacht:

“Artikel 6 Toelating leden

3. Niet tot de NABV worden toegelaten die personen ten aanzien waarvan feiten of gedragingen bekend zijn, die de belangen van de NABV -kunnen- schaden.
4. Niet tot de NABV worden toegelaten die organisaties ten aanzien waarvan feiten of gedragingen van bestuurders of leden bekend zijn, die de belangen van de NABV -kunnen- schaden.”

Dit zijn twee redelijk brede subartikelen. Wat word verstaan als ‘kunnen schaden’? Dit is zeer afhankelijk van de grillen van het bestuur. Gelukkig komt er wel nog een beroepsmogelijkheid, maar die is voor zover ik weet compleet nieuw en dus onbeproeft.

“Artikel 8 Introducés en eisen aan de speler(s) ten aanzien van introducé(s)

5. Introducés dienen een vooraf door de NABV voorgeschreven formulier in te vullen en te ondertekenen tezamen met de speler.”

Ja ik vind dit een goede verandering. Nu krijg je gewoon een automatisch formulier toegezonden waar de introducee niks mee te maken heeft praktisch. Hiermee creer je een moment waarop je met je introducee moet praten over de rechten en plichten die bij airsoften komt en dat ze zich moeten gedragen, anders is het lid de lul!

“Artikel 12 Verplichtingen van de leden

Alle verplichtingen, welke de NABV in naam van haar leden aangaat of welke uit het lidmaatschap van de NABV voortvloeien, te aanvaarden en na te komen. Tot deze verplichtingen behoort onder meer het aanvaarden en nakomen van door de NABV, mede namens zijn leden, aangegane verplichtingen jegens één of meer derden, aangaande ongevallenverzekering, aansprakelijkheidsverzekering, sponsoring, alsmede de verkoop en/of exploitatie van televisie- en/of radio-opnamen en/of uitzendrechten via welk communicatiemiddel dan ook (waaronder in elk geval begrepen via internet)”

Meeste van dit subartikel is niet erg spannend. De twee ‘verplichtingen’ die opvallen zijn sponsoring en portretrechten. Als ik het goed begrijp geef je hiermee je portretrecht op voor nabv gemaakte opnames. Dat is wel war zorgelijk. Ik denk echter dat dit een voorzorg is om problemen met privacywetgeving en zendrechten te voorkomen. Ik verwacht dat als je verzoekt biet in beeld te komen dit alsnog wel wordt gehonoreerd. Ik zou hier wel een clausule bij willen waarmee dit expliciet word vermeld. ‘Sponsoring’ vind ik persoonlijk wat raarder. Als in een sponsoringscontract staat ‘de Nabv onthoud zich van negatieve pers over merk X’, betekend dat dat nabv leden hieraan ook zijn verbonden? Dat lijkt mij compleet onhoudbaar.

Lid D lijkt nu trouwens geheelonthouding te verplichten de gehele tijd dat je nabv lid bent haha. Ik snap dat dit voor beperkte duratie is maar dit kan beter worden afgebakend. Lid f verbied liegen op dezelfde manier. Hier maak ik me niet echt zorgen over, maar het is wel tekenend hoe breed veel legale documenten worden opgesteld.

Ik ben een grote fan van de sportabitrage. Ik ben blij dat hier een professioneel en universeel systeem voor komt.
 
Laatst bewerkt:
@Maffo deze statuten zijn gelekt vanuit de organisatie om de leden die het willen meer gelegenheid dan 5 dagen te geven om ze door te lezen en te bestuderen.

Zoals je al aangeeft in art 6. Is dit dus ook de reden dat een nieuw account dit post. Het bestuur vind het niet fijn dat zij die het willen ruimer dan 5 dagen van te voren geïnformeerd worden, en voor hun dus een reden om je te schorsen/royeren als ze weten wie je bent.
Wat in dit geval zonde is omdat dit opkomen is voor de leden en er geen kwaad richting de NABV mee bedoeld is (het feit dat leden maar 5 dagen krijgen voor iets waar ze al 2 jaar mee bezig zijn is eerder kwaad doen richting de leden)
 
mwah, allemaal leuk en aardig maar ik weet wie je bent en als ik het weet, weet de nabv het ook. Het doet je verhaal in ieder geval geen goed.
 
Goh een account aanmaken puur om mensen op te hitsen tegen de nabv. Dit heeft niks te maken met leden willen informeren. En diegene die dit gelekt heeft verdiend het ook om geroyeerd te worden. Als er afgesproken wordt om iets pas kenbaar te maken als het af is dan heb je je daar aan te houden en kun je niet als een klein kind toch alles gaan doorgeven.
 
Goh een account aanmaken puur om mensen op te hitsen tegen de nabv. Dit heeft niks te maken met leden willen informeren. En diegene die dit gelekt heeft verdiend het ook om geroyeerd te worden. Als er afgesproken wordt om iets pas kenbaar te maken als het af is dan heb je je daar aan te houden en kun je niet als een klein kind toch alles gaan doorgeven.

Precies dit!

Maar als dit “de Remco” is, dan lijkt deze persoon haast z’n leven gewijd te hebben aan het aantonen van hoe “slecht” de NABV is. Ik kan hem in ieder geval niet serieus nemen en zou hem ook hier willen vragen gewoon lekker te stoppen met airsoft en alles wat ermee te maken heeft, of vecht het samen met die andere 6 mensen die zo tegen de NABV zijn met de NABV uit.

Tevens heb ik begrepen dat de gedeelde statuten inmiddels verouderd zijn en al herzien zijn op verschillende punten.... maar dat zal meneer wel niet goed uitkomen, of z’n echte naam staat daar in watermerk op waardoor hij ze niet kan delen...
 
  • Leuk
Waarderingen: JWieleman
Ik heb nog geen nieuwe herziene versie ontvangen. Maar als die er is wees dan zo vrij om hem te delen.
Niet om de NABV in kwaad daglicht te stellen (doen ze zelf al door ze pas 5 dagen voor de stemming openbaar te willen maken) maar wel om hen die het zich interesseren de tijd te geven dat ze zich goed kunnen inlezen en evt experts om hulp te vragen.
 
Ik heb nog geen nieuwe herziene versie ontvangen. Maar als die er is wees dan zo vrij om hem te delen.
Niet om de NABV in kwaad daglicht te stellen (doen ze zelf al door ze pas 5 dagen voor de stemming openbaar te willen maken) maar wel om hen die het zich interesseren de tijd te geven dat ze zich goed kunnen inlezen en evt experts om hulp te vragen.

En je denkt niet dat dat de taak is van de ledenraad?

Bedoel als wij ons er allemaal mee willen bemoeien wat is dat de functie van een ledenraad?

Sterker nog, ik denk dat je je zo ondertussen misschien beter wat koest gaan gaan houden want gezien de punten die erin staan (er vanuit gaande dat dit waar is) is de NABV zich aardig aan het wapenen tegen mensen die de NABV in een kwaaddaglicht stellen en naast het, mogelijk, verspreiden van verkeerde informatie ben je denk goed onderweg om ze flink te irriteren. Dus het zou mij niks verbazen als je hiermee doorgaat het in de categorie smaad en laster komt...

Maar zoals al vaker bij je aangegeven, voer je strijd lekker tegen de NABV, iedereen die het mogelijk met je eens is kent je wel. Kunnen we het hier gewoon gezellig houden :)
 
Het enige dat ik hierover kwijt wil is dat ik niet hoop dat TS ooit in mijn team zit: ik wordt niet graag door teamgenoten van achteren in de rug beschoten.
 
  • Leuk
Waarderingen: JWieleman en RamonDales
Het enige dat ik hierover kwijt wil is dat ik niet hoop dat TS ooit in mijn team zit: ik wordt niet graag door teamgenoten van achteren in de rug beschoten.

Goud hahaha

Ontopic:

Enne, ja inderdaad als jij iets afspreekt met iemand (lekker even in kindertaal) dan is het verre van netjes om dit zo achter iemand zijn rug om te delen. Je moet geen dingen zeggen als je ze niet waar kan maken. En het zou me niks verbazen als je als lid van de ledenraad ook een geheimhoudingsplicht hebt op bepaalde aspecten. Lekker professioneel dit..
 
@Peter, ik ben al een jaar lid met mijn echte account hier. Als ik haat wil zaaien tegen de NABV dan had ik dat al lang eerder gedaan. Maar het is hier een leuk from en daarom doe ik ook informeren en niet oproer plegen. Als het hier ongezellig wordt dan komt het door negatieve reacties van anderen.

@Ramon,

Officieel is de ledenraad het zelfde als alle leden. Wanneer je wat vanuit de organisatie deeld met de ledenraad staat dit gelijk aan als een organisatie wat delen op een ALV.
 
Maar als je toch zo zeker van je zaak bent, waarom durf je iditentiteit dan niet kenbaar te maken?

Dat geeft mij namelijk het idee dat je iets te verbergen hebt en hoe moet je nou iemand vertrouwen met een dubbele agenda??
 
Ik snap ook inderdaad niet helemaal wat wij hier mee moeten? Wij als gewone leden kunnen hier toch niets mee?

Portret recht puntje wat @Maffo citeert (als deze gelekte statuten legit zijn) is idd wel heel erg raar! Weet ook niet hoe blij ik daarmee ga zijn en of je dat wettelijk zo mag toepassen.

AVG technische vraag ik me ook af of dit zomaar mag. Ik kan hier geen nee op zeggen omdat ze me anders weerhouden van het beoefenen van een hobby/sport die ik wil doen. En het enige doel van die regel lijkt commercieel in plaats van veiligheid.
 
Ik snap ook inderdaad niet helemaal wat wij hier mee moeten? Wij als gewone leden kunnen hier toch niets mee?

Zeker wel. Je kan dingen waar je vragen over hebt bij de ledenraad neerleggen zodat zij het kunnen beantwoorden. En mocht het nodig zijn kunnen zij het weer bij het bestuur neer leggen. Als je dat binnen 5 dagen moet doen van iedereen die er vragen over heeft dan ga je die 5 dagen niet halen, afgezien het feit dat je het kneiter druk hebt. Dus veel leden zullen geen antwoord krijgen op hun vragen. En als er gekke dingen in staan dan worden die gewoon doorgevoerd omdat er geen tijd is geweest om het na te kunnen vragen.
Ja ik heb op fb veel anti NABV gepost dat klopt, maar dit is nu net even iets om iedereen mee te informeren. Niet om zwart te maken (daar heb ik nog wel genoeg andere stukken voor maar dat is voor fb)
Gewoon informeren en gezellig houden.
 
De suggestie lijkt dat de NABV er snel stiekem statuten wil aanpassen maar de realiteit is evenwel anders.
Dit proces is al 2 jaar aan de gang en in de nieuwsbrieven is hier ook nog eens aandacht aan besteed. Van dit proces kon je alle gespreksverslagen van de afgelopen jaren gewoon nalezen op de NABV site. https://www.nabv.nl/stuurgroep
Niet echt 'Breaking News' dus.

Voor wat betreft de suggestie dat de NABV een eventuele definitieve tekst pas 5 dagen voor een eventuele stemming bekend wil maken is dat onzin. De termijn van 5 dagen is alleen de minimum termijn die de NABV statutair moet aanhouden, nergens heeft de NABV aangegeven op de minimale termijn te gaan zitten.


De NABV heeft trouwens een statement gepost op de website:
https://www.nabv.nl/nieuws/nieuws-detail/mededeling-statuten


PS Remco het zou je wel sieren om geen fake account te gebruiken maar ik ben buitengewoon geïnteresseerd in deze:
"Niet om zwart te maken (daar heb ik nog wel genoeg andere stukken voor maar dat is voor fb)"
Post ze maar zou ik zeggen want ik weet dat ze er niet zijn
 
Laatst bewerkt:
Het belangrijkste is dat veel leden nu op de hoogte zijn. Dat ze die niet hoeven terug te lezen in stukken maar dat het nu openbaar gecommuniceerd is.
De leden kunnen nu ook vragen stellen aan de ledenraad en hopelijk klopt het wat Icarus zegt dat we een ruimere tijd krijgen dan 5 dagen. Zoals ik aangaf, het bestuur heeft zelf laten weten dat ze het 5 dagen voor de stemming willen publiceren.

Edit: die andere stukken publiceer ik niet omdat ik het graag gezellig hier hou.
 
Laatst bewerkt:
Je weet dat icarus deel van het bestuur is he Remco? Ik denk dat als hij zegt dat de statuten eerder dan 5 dagen zal worden gepubliceerd, je ervanuit kan gaan dat dit ook zal gebeuren.
 
@Maffo, dat weet ik maar ik heb ook mail gezien vanuit het bestuur waar het dus wel in staat.
Icarus is ook de jurist bij de NABV
 
nouja, ik heb die mail niet gezien, alleen een anoniem account met een onbekende motivatie die zegt dat die bestaat en dat dit daar expliciet instaat. Daar tegenover iemand van bestuur die zwart op wit zegt dat dit niet zo zal gebeuren. Ik kan Icarus/ bestuur nu op basis van die statement erop aanspreken wanneer zou blijken dat de nieuwe statuten toch niet meer dan 5 dagen voor inwerkingtreding zou worden gepubliceerd. Ik weet wel wie er in dit geval meer vertrouwenswaardig overkomt.
 
Laatst bewerkt:
nouja, ik heb die mail niet gezien, alleen een anoniem account met een onbekende motivatie die zegt dat die bestaat en dat dit daar expliciet instaat. Dat tegenover iemand van bestuur die zwart op wit zegt dat dit niet zo zal gebeuren. Ik kan Icarus/ bestuur nu op basis van die statement erop aanspreken wanneer zou blijken dat de nieuwe statuten toch niet meer dan 5 dagen voor inwerkingtreding zou worden gepubliceerd. Ik weet wel wie er in dit geval meer vertrouwenswaardig overkomt.

Ik denk dat het bestuur dit inderdaad wel tijdig laat weten. En helemaal als ze dat ook zelf aangeven.