Nieuwe regels invoeren goederen per 1 juli 2021

QuickFix

Well-Known Member
26 mrt 2015
345
279
Trophies
15
Sommigen zullen hier al misschien van gehoord hebben en zoals het vaak in de politiek gaat is dit een beslissing die (in Europees verband) al eerder is genomen en even op zich liet wachten, maar helaas gaat het snel toch gebeuren.

Vanaf 1 juli 2021 moet er op de invoer van producten vanuit het buitenland (ook binnen de EU) op alle producten (21%) BTW worden betaald en is er geen vrijstelling meer (de €22 grens) voor producten buiten de EU.
Ook moet er vanaf die datum daardoor vrijwel altijd invoerkosten betalen (die €13 à €14) aan de transporteur als je pakketje van buiten de EU komt.

Hou met bovenstaande dus rekening als je iets gaat bestellen van AliExpress, Banggood of Wish: die goedkope red dot van €15 kan dan ineens heel duur uit gaan vallen:
Artikel: €15
BTW: €3,15
Invoer: €13
===========
Totaal: €31,15​

Echt veel websites op het internet kan ik nog niet vinden over dit gegeven, maar deze site is redelijk duidelijk
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Eviltwin-NL
Had ik nog niet mee gekregen. Dus thanks for sharing.

Ps €30 voor een Reddot tov NL prijs €80 is nogsteeds goedkoop :) maar ik koop er nog even 2 extra in voor € 15 :D + extra meuk :p
 
Had dat sowieso altijd al met redwolf en Evike... Maar idd, als je het niet verwacht is het goed zuur!
 
Het is alleen nog maar de vraag hoe de douane dit allemaal gaat controleren(gebeurt nu namelijk al bijna niet) en daarnaast, ik weet alleen van Aliexpress, ook al bestel ik iets van 20 euro, er staat vaak op de verpakking wat als invoice gaat gelden neem ik aan "Bicycle part 2 dollar". Ik weet ook dat Aliexpres voornamelijk al probeert een voorraad aan te leggen in de EU, en vanuit punten in de EU gaat versturen. ze zullen vast wel weer een manier vinden om groot deel van deze import kosten te omzeilen. Het is afwachten tot 1 juli.
 
Vraag me ook af wat de redenatie is achter belasting op goederen vanuit andere eu landen. Dat was toch een van de grootste redenen voor de eu? Vrije handel en verkeer enzo.

Gaat alleen maar voor gigantisch veel werk voor de douane zorgen zo.
 
Dat was toch een van de grootste redenen voor de eu? Vrije handel en verkeer enzo.
Dat geldt inderdaad voor het vrije vervoer van goederen (en personen), niet voor de BTW die geheven wordt.
De belastingtarieven binnen de EU zijn in ieder land weer anders en dit is (denk ik) een "Reparatie" op de verschillen hierin; bedrijven onderling handelen altijd zonder BTW (ze kunnen de eventueel betaalde BTW terugvorderen; dit was altijd al zo) en betalen dit pas in het eigen land zodra de eindgebruiker/klant het artikel of de dienst afneemt.

Omdat dit niet gold voor particulieren kreeg je "Oneerlijke" concurrentie, omdat een artikel over de grens goedkoper kon zijn door een lager BTW tarief (hetzelfde zie je bij accijns: al die Nederlanders zie in België en Duitsland gaan tanken en Duitsers die in Nederland komen voor oa. koffie).

Gaat alleen maar voor gigantisch veel werk voor de douane zorgen zo.
In principe hoeft de douane alleen maar te handhaven (de verkoper moet de administratie bij gaan houden), maar ze zullen het waarschijnlijk inderdaad drukker krijgen.

Ik weet niet precies hoe het werkt (heb zelf geen economie gestudeerd), dus een ander kan dit misschien beter (en zonder fouten) uitleggen. ;)
 
Maar betekend dit dan dat we bij Europese winkels belastingvrij moeten kunnen gaan kopen? Of betalen we dan zowel belasting in dat land als in Nederland over hetzelfde product?
 
Zoals ik het begrijp is het zo dat je dadelijk bij elke EU webwinkel hetzelfde btw tarief moet betalen als in Nederland (21%). Voor de rest veranderd er voor de EU niks. Er is niet zoiets als dubbele belastingheffing.

Grootste gevolgen zijn voor bestellingen verzonden van buiten de EU, die zijn dadelijk altijd aangifte/belasting plichtig en zullen dus altijd extra kosten met zich meebrengen.
 
Wat ik begrijp uit het artikel waarnaar ik linkte in mijn beginpost moet de verkopende partij het geldende BTW tarief (21% voor in Nederland) bij de prijs optellen en dat in een eigen administratie bijhouden; jij als klant zult er (als ik het goed begrijp) weinig van merken, anders dan dat spullen iets duurder kunnen zijn (binnen de EU) of veel duurder (21%) kunnen zijn voor producten waarop voorheen geen BTW werd betaald.

Maar nogmaals: ik heb geen economie gestudeerd, dus als iemand mij kan en wil verbeteren: graag.