Nieuwe joule, is mijn replica nog geldig?

Ik zou eerst dit even lezen:

https://www.nabv.nl/nieuws/nieuws-detail/faq-mondingsenergie

Deze video is ook verhelderend:


Wat je moet doen is redelijk simpel: erachter komen hoe hard je replica met een 0.3 gram bb schiet.

Daarvoor heb je een fps meter nodig. Die kan je zelf kopen, of 1 van iemand anders gebruiken.
Hier is een lijst van forumleden en hun locaties die een chrono hebben:

https://www.airsoftclubnederland.nl/community/threads/chronos-in-nederland.109/

Het Nationale Airsoft Centrum te Geldermalsen heeft ook chrono's (en 0.3gr bb's die je kan gebruiken).

Je hebt ook 0.3 gr bb's nodig. Hiervan wil ik er best wat van opsturen als je die niet hebt, maar ik zou deze zelf ook aanschaffen als ik jouw was.

Voor de rest weet je het zo te zien al: met 0.3gr mag je met minder fps schieten. Dat betekend niet dat je met minder energie schiet, dat is juist de reden waarom er wordt overgegaan op meten met joules.

Ik verwacht dat je flink zal schrikken hoeveel te hard je nu schiet. Dat is niet erg, het is ook om mensen hiervan bewust te maken. Je zal dan wel je replica moeten aanpassen. Als je weet welke sterkte veer er nu inzit, kan je aan de hand daarvan inschatten welke minder krachtige veer je dan nodig gaat hebben om eronder te komen. Hier kunnen we je natuurlijk ook bij helpen, een winkel eventueel ook.
 
Klopt. Het kan zijn dan een organisatie met de bb ttest waarmee je schiet. Dus je moet gewoon met elke bb gewicht onder de 2,3 joule blijven (max gewicht 0,4)
 
Maffo vertelt een goede uitleg en ik sluit me erbij aan.
Echter zou ik 1 ding anders doen:
Voor een sniper zou ik testen met 0.4 bbs ipv 0.3.
Dit omdat dit het gewicht is waarmee je als sniper waarschijnlijk speelt en zoals @Helnas al zei: met elk gewicht zul je onder de 2.3J moeten blijven. Tevens is de 0.3 waar orgas mee gaan testen een mimimumgewicht, geen maximum en dus kunnen, en ik vermoed zullen ook, orgas soms testen met 0.4
 
Ik zat er ook mee in mijn maag met een nieuwe AA die ik besteld heb en morgen ga halen. Had net gevraagd deze up-te-graden en was bang daardoor gelijk op 1 april ermee nat te gaan. Maar ik heb een overzichtje gekregen, ben op men werk dus kan deze even niet normaal uploaden. Hoop dat de kwaliteit goed is.
 

Bijlagen

  • Chart.jpg
    Chart.jpg
    364,1 KB · Weergaven: 1.972
Ik zat er ook mee in mijn maag met een nieuwe AA die ik besteld heb en morgen ga halen. Had net gevraagd deze up-te-graden en was bang daardoor gelijk op 1 april ermee nat te gaan. Maar ik heb een overzichtje gekregen, ben op men werk dus kan deze even niet normaal uploaden. Hoop dat de kwaliteit goed is.

Dus (voor alle beginners zoals ik) als je een AA wilt aanschaffen (nieuw of gebruikt!) en er wordt een FPS bij genoemd, is het even belangrijk dat je ook weet bij welk gewicht BB dat was. Dan kun je het hierna omrekenen met de chart van hierboven.

Ervaren airsofters = Correct me if I'm wrong.

Dit om te voorkomen dat er mss nu AA's worden gedumpt op de Airsoft-marktplaatsen van Nederland, waarbij de AA niet voldoet aan de nieuwe regels en mensen er vanaf willen. Zou zonde zijn als beginners nu met replica's worden opgescheept die joule eisen niet halen.
 
Je kan alleen omrekenen hoeveel joule je op dat gewicht schiet (360 FPS op 0.20 is 1.2 joule). Echter is de nieuwe regel er nu juist dat je op zwaardere gewichten ook binnen de joules blijft (dus 1.2 joule voor AEG op 0.30 ook). Dit omdat er steeds meer builds waren die op 0.20 onder de 360 FPS bleven omdat de luchtinhoud nog niet volledig gebruikt werd, maar op 0.30 ineens veel meer joule schoten door effectief luchtgebruik.

Omrekenen van 0.20 FPS naar joule op 0.30 is dus niet handig. Beter gewoon afstellen met 0.30s of snipers/dmrs met 0.40.
 
  • Leuk
Waarderingen: M14shooter en Robin2k7
Je kan alleen omrekenen hoeveel joule je op dat gewicht schiet (360 FPS op 0.20 is 1.2 joule). Echter is de nieuwe regel er nu juist dat je op zwaardere gewichten ook binnen de joules blijft (dus 1.2 joule voor AEG op 0.30 ook). Dit omdat er steeds meer builds waren die op 0.20 onder de 360 FPS bleven omdat de luchtinhoud nog niet volledig gebruikt werd, maar op 0.30 ineens veel meer joule schoten door effectief luchtgebruik.

Omrekenen van 0.20 FPS naar joule op 0.30 is dus niet handig. Beter gewoon afstellen met 0.30s of snipers/dmrs met 0.40.

Deze tabel is ook niet om tussen gewichten om te rekenen. Maar als jij wel een fps chrono hebt, maar geen joule meter en jouw wiskundige knobbel niet zo groot is voor de formule die iedereen zo leuk kopieert. Kun je in dit overzicht wel zien welke fps je zou moeten schieten bij 0,30gr bb's en hoeveel joule je dan hebt.

En je laatste zin maakt niets uit. Je moet met 0,30gr EN met 0,40gr bb's onder de 2,3 joule schieten. Dus ook al test je met 0,40gr bb thuis en testen ze op het veld met 0,30gr bb, dat moet niets uitmaken voor je joule, alleen je fps zal veranderen. Joule creep bij 0,30 en 0,40 is volgens testers minimaal. Het ging vooral om het 0,20 / 0,40 verschil.

0,40gr bb's op 2,28j = 350fps
0,30gr bb's op 2,28j = 400fps


Daarom bedoel ik ook, er is zoveel onbegrip nog over de nieuwe regels.

Maar ik begrijp je punt ook, gebruik de tabel niet om tussen de gewichten om te rekenen. Gebruik het gewoon om van fps naar joule te kunnen rekenen als je geen joule meter hebt.
 
Laatst bewerkt:
Ik kan je vertellen dat mijn sniper nog 0.3 joule erbij creept tussen 0.3 en 0.4. Nu ben ik me daarvan al bewust geweest vanaf aanschaf en daardoor nooit meer dan 435 geschoten op 0.20 ermee.

Daarnaast mag een AEG geen 0.4 gebruiken straks met de nieuwe regels, vandaar dat ik ook alleen stelde dat Dmrs en snipers met 0.4 zouden moeten afstellen.

Verder zijn er online ook gewoon joule converters, stuk makkelijker dan die tabel en veel preciezer: http://www.asiaairsoft.com/index_topic.php?did=23&didpath=/23
 
Okay, duidelijk. Nog steeds teveel creep tussen 0,30 en 0,40. Dan zit je met 0,40 afstellen altijd safe ja. Begrijp het.

Ook nog een mooie website met een converter. ;)

Het was mij vooral om dat beginners (net als @quintenklump en ik) niet gelijk verkeerd starten qua joules.

Joules en joule creep is toch wat ingewikkelder als FPS. Dit was in de paintball ook veel makkelijker, gewoon je fps afstellen met je regulator.
Ik vroeg ook aan die gasten, van de winkel, hoe makkelijk het was om de springs te verwisselen om je AEG tussen 0,9J en 1,2J te laten switchen
Maar dat was toch niet zo 1.2.3 gedaan met een TM.
 
Ik zat er ook een beetje over in als beginner, de replica die ik wil kopen schiet uit de doos al te hard, maar ben nu gewoon van plan om er maar meteen een chronograph en een setje springs bij te kopen, zodat ik er nooit weer echt zorgen over hoef te maken.
 
Chrono van Ali kost 40 euro. Je gaat nog een hoop replica's doorgaans erbij halen en upgraden. Na elke upgrade verandert je FPS iets, dus zal je eigenlijk weer moeten chrono'en. Ik zou zeker als je iets gaat sleutelen aan je replica, gewoon zelf een FPS meter kopen via AliExpress.
 
  • Leuk
Waarderingen: Olaf, Bax en SooSiaal
Daarom, een investering die het zeker waard is, en via ali helemaal niet zo duur
 
Mijn fps meter is een van de beste aankopen die ik ooit gedaan heb. Dus ik raad het iedereen aan.
 
  • Leuk
Waarderingen: Vladimir
Ik heb de G&G CM16 SRXL met een andere bucking en innerbarrel en zit rond de 350 FPS met 0,20. is het nou zo dat ik vanaf 1 april 't haasje ben of is dat niet zo te zeggen?
 
Ik heb de G&G CM16 SRXL met een andere bucking en innerbarrel en zit rond de 350 FPS met 0,20. is het nou zo dat ik vanaf 1 april 't haasje ben of is dat niet zo te zeggen?

Ik zit ook zo een beetje te kijken of ik nou mijn replica moet aanpassen. Want iedereen schiet nu netjes onder de 360 fps wat 1,2 joule is. Alleen straks word er getest met 0,30 gram bb's en hierdoor moet je fps omlaag naar ik dacht 294 fps. Ik kijk het allemaal nog wel eerst even aan voordat ik alles laat downgraden denk ik. Maar ik snap je zorgen best goed ja! Bij mij heerst dat ook wel dat ik hem naar een winkel moet brengen.
 
Ik zit ook zo een beetje te kijken of ik nou mijn replica moet aanpassen. Want iedereen schiet nu netjes onder de 360 fps wat 1,2 joule is. Alleen straks word er getest met 0,30 gram bb's en hierdoor moet je fps omlaag naar ik dacht 294 fps. Ik kijk het allemaal nog wel eerst even aan voordat ik alles laat downgraden denk ik. Maar ik snap je zorgen best goed ja! Bij mij heerst dat ook wel dat ik hem naar een winkel moet brengen.

Je snapt ook dat je met .30 gram bbs ook een lagere FPS hebt he? Zou toch wat zijn anders.