NABV PAS

Steyn

Active Member
6 feb 2017
37
5
Trophies
4
Heey airsofters!

Ik ben vandaag begonnen met het aanvragen van mijn NABV pas, heb tot nu toe een acount gemaakt, mijn vog online aangevraagd en een foto geüpload. Ik vraag me alleen af hoelang het ongeveer duurt voordat ik me vog heb en wanneer ik deze dus naar de NABV kan sturen, en daarna me contributie kan betalen.
Als ik vervolgens heb betaald duurt het ook nog even voordat ik me pas heb, en hoelang kan dat duren?

Ik hoor het graag van jullie! :D
 
Hey @Steyn,

Wat je VOG betreft (Justis):
In de praktijk krijgt u uw VOG meestal binnen anderhalve week. Als uit onderzoek van Justis blijkt dat u in aanraking bent geweest met Justitie, gaat Justis na of dit relevant is voor het doel waarvoor de verklaring is aangevraagd. In dat geval duurt het vaak langer dan 2 weken voordat u bericht krijgt.

En je pas (NABV):
De postbus wordt elke week op dinsdag geleegd en dan worden ook de binnengekomen VOG's verwerkt. Na verwerking ontvang je meteen bericht.
De eerstvolgende vrijdag nadat de contributie is voldaan wordt de ledenpas aangemaakt en verzonden. Voorwaarde hiervoor is wel dat er ook een pasfoto en de VOG aanwezig zijn (drie groene vinkjes in het profiel).
Wanneer de pas daadwerkelijk binnen is kunnen we helaas niet zeggen, omdat we daarvoor afhankelijk zijn van de postbezorging.

Hoop dat je hier iets aan hebt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Peter en Steyn
Hey @Dingofox

Hier heb ik zeker wat aan! Aangezien ik niet in aanraking ben geweest met justitie moet ik hem dus wel binnen 2.5/3 weken binnen hebben.
Heel erg bedank voor je reactie!
 
ik heb me maandag ook aangemeld, vindt dit ook wel handig om te weten. dankjewel voor het aanmaken van dit topic en de antwoorden
 
Ik had mijn vog op een maandag aangevraagd en had m de zaterdag erna al binnen. Moest alleen een week extra wachten want ik had mijn vog 's avonds op een maandag op de post gedaan. Ik had m'n pas binnen 3/4 weken ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: Steyn
Zodra je je pas in huis hebt vliegt het geld de deur uit ;)

Kreeg op zaterdag tegen 12:00 uur mijn pas via de post binnen, direct in de auto gestapt naar Bunker 501 om de op het oog hebbende replica te kopen, inmiddels zijn we al een replica of 6 verder...
 
  • Leuk
Waarderingen: Vladimir
Airsoft addiction is coming...
Maar het is wel goed gespendeerd geld en je gaat er sowieso een hoop lol aan hebben.
Airsoft is voor mannen vaak wat vrouwen hebben met kleren kopen. Ineens ben je van alles aan het kopen omdat het net ff wat praktischer is/beter staat en sta je vaak voor de spiegel om je vest opnieuw in te delen.
 
Nabv vraagt bij aanmelden lidmaatschap een VOG en stelt in de voorwaarden dat men zich aan de wettelijke voorschriften moet houden. In de wapenwet staat dat je bij aanmelding of een VOG moet overleggen of voor vuurwapenverlofhouders een kopie van het verlof. Dit klinkt ook logisch want een verlof heeft qua screening meer waarde dan een VOG. Ik begrijp dus niet dat NABV hun leden verplicht om wettelijke voorwaarden op te volgen maar dat kennelijk voor hun niet geld??

Waarom dus als verlofhouder weer onnodig op kosten gejaagd worden om een VOG aan te vragen


Zie ik iets verkeerd of.......
 
Laatst bewerkt:
Dat airsoft replica’s niet onder het verlof vallen is wel duidelijk maar je moet het bericht wel goed lezen. De circulaire wapens en munitie stelt dat je voor aanmelding bij de airsoftclub een VOG of een wapenverlof moet inleveren en daar zit hem de kneep NABV accepteerd alleen een VOG. Buiten het feit dat je mensen (verlofhouders) onnodig op kosten jaagt houden ze zich dus ook niet aan wettelijke voorschriften.

Wellicht even de CWM 2018 raadplegen, zie dan 2.9.1 sub 2 en sub 3d en misschien voor alle gemak de teksten hieronder nog even ingekopieerd.
+++++
2.9.1 sub 2
Van belang is dat de vereniging en haar bestuur betrouwbaar zijn. De vereniging moet zich ook ten
doel stellen om de betrouwbaarheid van airsoft sportbeoefenaren te bevorderen. Uit bijvoorbeeld statuten of huisregels van de vereniging moet blijken dat bestuursleden en leden getoetst worden aan dit criterium. Naast de verplichting voor bezitters van airsoft apparaten tot het overleggen van een VOG, verlof, jachtakte of erkenning (zie hieronder), kan gedacht worden aan het instellen van een ballotagecommissie en de beëindiging van het lidmaatschap bij gebleken twijfel aan betrouw- baarheid. Afhankelijk van de situatie kunnen meer eisen van dergelijke strekking worden gesteld, alvorens een vereniging in aanmerking komt voor een aanwijzing door de Minister. Teneinde deze afspraken vast te leggen, kan er bijvoorbeeld voor gekozen worden met de vereniging een convenant te sluiten.

2.9.1 sub 3d
en bepaling die stelt dat bestuursleden en aspirant-leden een verklaring omtrent gedrag,
verlof, jachtakte of erkenning overleggen;
++++


Ton.
 
Laatst bewerkt:
Dat airsoft replica’s niet onder het verlof vallen is wel duidelijk maar je moet het bericht wel goed lezen. De circulaire wapens en munitie stelt dat je voor aanmelding bij de airsoftclub een VOG of een wapenverlof moet inleveren en daar zit hem de kneep NABV accepteerd alleen een VOG. Buiten het feit dat je mensen (verlofhouders) onnodig op kosten jaagt houden ze zich dus ook niet aan wettelijke voorschriften.

Wellicht even de CWM 2018 raadplegen, zie dan 2.9.1 sub 2 en sub 3d en misschien voor alle gemak de teksten hieronder nog even ingekopieerd.
+++++
2.9.1 sub 2
Van belang is dat de vereniging en haar bestuur betrouwbaar zijn. De vereniging moet zich ook ten
doel stellen om de betrouwbaarheid van airsoft sportbeoefenaren te bevorderen. Uit bijvoorbeeld statuten of huisregels van de vereniging moet blijken dat bestuursleden en leden getoetst worden aan dit criterium. Naast de verplichting voor bezitters van airsoft apparaten tot het overleggen van een VOG, verlof, jachtakte of erkenning (zie hieronder), kan gedacht worden aan het instellen van een ballotagecommissie en de beëindiging van het lidmaatschap bij gebleken twijfel aan betrouw- baarheid. Afhankelijk van de situatie kunnen meer eisen van dergelijke strekking worden gesteld, alvorens een vereniging in aanmerking komt voor een aanwijzing door de Minister. Teneinde deze afspraken vast te leggen, kan er bijvoorbeeld voor gekozen worden met de vereniging een convenant te sluiten.

2.9.1 sub 3d
en bepaling die stelt dat bestuursleden en aspirant-leden een verklaring omtrent gedrag,
verlof, jachtakte of erkenning overleggen;
++++


Ton.

Beste Ton,

Het is niet verplicht om te airsoften hè... en als je het wel wil is die €100,- per 3jaar waarschijnlijk het goedkoopste wat je gaat uitgeven in de sport.

Het is een beetje hetzelfde dat ik mijn auto rijbewijs heb (dus mij bewust zou moeten zijn van de verkeersregels) vroeger schakelbrommer heb gereden, maar toch verplicht wordt om los nog mijn motor rijbewijs te halen als ik wil motor rijden...

Sommige dingen zijn nou eenmaal zo als je het mij vraagt.

Groet Peter