NABV meerjarenplan: inzetten op locaties, meer evenementen, en airsoft onder de 18.

Kevinvr

Well-Known Member
20 feb 2018
464
341
Trophies
16
Hey allemaal,

Als het goed is hebben jullie allemaal de laatste nabv nieuwsbrief binnen, met daarin het jaarplan voor 2020 en een meerjarenplan voor 2023.

Op zich allemaal goede dingen, maar 1 ding waar ik toch echt wel twijfels over heb: de ambitie om airsoft voor minderjarigen toegankelijk te maken.

Ze gaan niet heel erg de details in, maar ik zie het me niet voor me dat het een goed idee is om kinderen te mengen voor volwassenen tijdens reguliere skirms. Ik zie dat zelf niet zitten in ieder geval; moet er niet aan denken dat ik een ukkie omver loop of vol op het hoofd raak. Om maar niet te spreken van de mindere serieuze houding.

Misschien heeft de nabv iets anders voor ogen? Aparte minderjarigen events? Alleen voor kaartschieten?

Ook wel goed om te melden: er is een wetswijziging nodig om dit überhaupt mogelijk te maken. Dus zo snel zal het niet gaan.

Hoe denken jullie hier over?
 
Ik vermoed dat ze het gelijk willen trekken met de gehele EU, dus vermoedelijk vanaf 16 jaar of zo. Daaronder zou inderdaad onverantwoord zijn. Het zou mij ook niets verbazen als ze aan de lagere leeftijd bepaalde restricties opleggen. De huidige 18 jaar-grens heeft een juridische reden omdat alle objecten die onder de RWM valt alleen in het bezit mogen zijn van personen die het 18e levensjaar bereikt hebben. Het kan best zijn dat ze een ontheffing willen regelen door 18-minners alleen toe te laten als ze onder begeleiding van een 18-plusser de sport beoefenen. De tijd zal het leren; het lijkt me stug dat ze echt kinderen (dus personen onder de 16 jaar) mee willen laten doen aan volwassenen airsoft.
 
Zou het een slecht zaak vinden als ze de leeftijd naar 16 zouden veranderen , krijg je die Amerikaanse toestanden , jochies .....

Ja ik ben ook 16 geweest , maar aub hou 18 jaar vast voor skirms , lid worden op je 16 de en bijvoorbeeld oefenen op een baan , workshops , beetje theorie wat wel en vooral niet kan enz

Zou ik niks op tegen hebben .

Robin
 
  • Leuk
Waarderingen: Roy Pie
Há, nou succes. Er zijn er zat boven de 18+ die nog wel eens een lesje replicatechniek mogen hebben. Laat jongere leden eerst maar een basistraining doorlopen m.b.t het omgaan met replica's, voordat ze legit een replica mogen bezitten. Maar dat is mijn mening.
 
  • Leuk
Waarderingen: sherlockzor en Roy Pie
Zolang het onder goede begeleiding is zie ik het probleem niet zo...

Sterker nog, misschien leren de jonge toetreders dan juist het gentalman gedeelte van de gentalmansport wel doordat er juist een oudere begeleider bij is ipv alle 18 jarige Rambo’s die denken dat ze de wereld aan kunnen en voor de skirm ff snel de cheat voor GODMODE aanzetten... ik zou het namelijk van mijn kinderen (die nu 5 en 8 zijn, dus nog wel ff moeten wachten...) nooit accepteren dat ze met “een grote bek” op een veld rondlopen en valsspelen...

Maar goed, ben benieuwd naar de verdere uitwerking en of de BV Nederland er de ruimte voor wil geven natuurlijk.
 
  • Leuk
Waarderingen: Martinolie4 en Crix
waarschijnlijk -16 alleen voor iaps. Hier is direct toezicht bij mogelijk en kunnen ze kennis maken met de sport.
Bij re-enactment loopt men toch meer "vrij" rond en dus minder toezicht. Of organisatoren gaan zelf zeggen alleen vanaf 18jr toegang.
 
Vind het wel weer typisch en jammer dat wij hier moeten gaan speculeren omdat de nabv op traditionele wijze weer niet concreet is in de communicatie.

Heb de nabv een mailtje gestuurd met de vraag om opheldering maar kreeg automatisch antwoord dat ze met kerstvakantie zijn. To be continued.

Als het 16+ is en onder begeleiding of alleen iaps of iets in die trend komt het wel goed.
 
Ik zou voor zijn (het naar de 16 jaar trekken). Echter dan wel onder begeleiding van een volwassene.
Waarom? Ze willen het toch wel, dus liever dat ze met de replica verantwoord leren omgaan, dan dat ze deze leuk (stiekem) thuis of op straat gebruiken.

Krijgen ze ook alvast op het hart gedrukt dat het een gentleman-sport is.
 
  • Leuk
Waarderingen: Crix
Bij re-enactment loopt men toch meer "vrij" rond en dus minder toezicht. Of organisatoren gaan zelf zeggen alleen vanaf 18jr toegang.[/QUOTE
Ik denk ook dat ze het zo moeten houden, persoonlijke vind ik dat ze het hele idee van minderjarige in de airsoft niet moeten nastreven.
 
  • Leuk
Waarderingen: Slayer
Wat staat er verder in de mail? Ik lijk deze niet ontvangen te hebben..

Edit: goed nagezocht, ook de spam maar daadwerkelijk niets ontvangen.
 
Ik denk dat we al allemaal genoeg geairsoft hebben om te weten dat leeftijd niks te maken heeft met kinderachtig gedrag op een skirm :)

op een veld in Belgie staat er geen leeftijdlimiet, die jochies spelen het spel vaak serieuzer en eerlijker en doen niet moeilijk vergeleken met sommige "veteranen"

Of is iedereen soms vergeten hoe serieus men was als men soldaatje ging spelen in het bos?
 
op een veld in Belgie staat er geen leeftijdlimiet, die jochies spelen het spel vaak serieuzer en eerlijker en doen niet moeilijk vergeleken met sommige "veteranen"

Het valt mij juist op dat veel van de personen/spelers die moeite hebben met het spel zijn van "de nieuwe generatie"(sinds de regulering in 2013).

De veteranen zijn wat dat betreft meer opgevoed in België en verdeeld "ingestroomd". De nieuwe generatie is massaal de afgelopen jaren ingestroomd mede door stands bij game-events. Deze massa kon hierdoor niet makkelijk meegenomen worden door de ervaren en hierdoor hebben sommige eigen speelwijze gemaakt die bij sommige in strijd is met de "gentleman regels". En daardoor verpersen ze de sport voor anderen.
Anderen pakten het wel goed op en speelde het spel goed. Alleen het negatieve overschaduwd vaak het goede. En fout gedrag wordt ook gekopieerd door nieuw mensen die erna instromen.
 
Het valt mij juist op dat veel van de personen/spelers die moeite hebben met het spel zijn van "de nieuwe generatie"(sinds de regulering in 2013).

De veteranen zijn wat dat betreft meer opgevoed in België en verdeeld "ingestroomd". De nieuwe generatie is massaal de afgelopen jaren ingestroomd mede door stands bij game-events. Deze massa kon hierdoor niet makkelijk meegenomen worden door de ervaren en hierdoor hebben sommige eigen speelwijze gemaakt die bij sommige in strijd is met de "gentleman regels". En daardoor verpersen ze de sport voor anderen.
Anderen pakten het wel goed op en speelde het spel goed. Alleen het negatieve overschaduwd vaak het goede. En fout gedrag wordt ook gekopieerd door nieuw mensen die erna instromen.
Dat heb je goed gezien, en daar komen dus ook de conflicten op het veld uitvoort
 
  • Leuk
Waarderingen: Olaf
Mijn gedachten:
Het minderjarigen gedeelte zal vooral gericht zijn op volwaardige competities waar minderjarigen in het buitenland ook aan mee kunnen doen zoals bv; iaps. Op dit moment zitten we met een wettelijke situatie die het verbied voor minderjarigen in Nederland om iaps te beoefenen maar wordt het wel toegestaan dat minderjarigen uit het buitenland hier in Nederland aan wedstrijden meedoen.
Ik denk dat het doel van de NABV is om die ongelijkheid weg te halen en dat is niet verkeerd.
 
  • Leuk
Waarderingen: M14shooter en Olaf
Wat wel kan is dat minderjarigen via art4 in wwm ontheffing. Dit is 2x eerder gedaan voor "make a wish" en door ministerie/minister goedgekeurd.
Maar of de overheid hier op zit te wachten. Anders moet er weiziging in de rwm en cwm gemaakt worden.