NABV gaat eigen weg?

Ja dat had ik ook gezien in de mail oddball. Maar je zou zeggen dat daar toch wel 1 zin aan wordt geweid in de korte overzicht? Anyway, we zullen wel zien als de uitgebreide notulen langskomen. Anders vraag ik het wel aan Maikel van com-bat als ik daar weer eens ben.
 
Betreffende ledenraadslid heeft weer blog gepost:

Hoe beschrijf je de bijeenkomst die de juiste weergave is van onze ervaring op het gebeuren. Oftewel waar en hoe moet ik beginnen… In ieder geval was het net of wij (Marcel en ik) naar een toneel voorstelling in het Circus Theater waren geweest, waar de cast als een goed geoliede machine en efficiëntie de voorstelling ten tonele bracht. Met als slotact Hans Klok... (zonder de windmachine)

Na een korte nacht (wij waren vannacht pas om 2 uur thuis) namen wij vanmorgen de gebeurtenissen samen door en waren kort gezegd ... overdonderd op meerdere vlakken. Waarom kunnen ze het nu wel ... en wat helaas nog steeds knaagt omtrent een aantal gebeurtenissen, waar wij nog steeds geen antwoord op hebben gekregen.

Nadat ik de vorige blog had geplaatst heb ik een stuk van 24 pagina’s samengesteld die ik naar de ledenraad en bestuur heb gezonden, met 40 punten die gestaafd worden met bewijzen die allen terug te vinden zijn in de notulen, statuten en gedragscodes. Genaamd: “Overzicht van feiten c.q. voorbeelden van overtreding van de statuten en gedragscode door het NABV bestuur en bedrijfsbureau”. Dit is één van de zaken waar wij geen antwoorden op hebben gehad…
Maar mede naar aanleiding van dit stuk en mijn blog moesten ze vanuit het bestuur en bedrijfsbureau wel iets doen, om de zaak te kunnen bezweren.

Nog niet eerder hebben wij zoiets meegemaakt... Wij kregen zowaar openheid op vragen over details van de begroting, waar wij de laatste keer zo bot op werden afgerekend. Maar … ondanks onze voorgestelde mutaties (15 kantjes repliek) was de begroting nagenoeg hetzelfde. Genoeg om over te discussiëren dus.

Onze breekpunten hebben wij uiteraard besproken. Maar … er bleven zeker 3 breekpunten over. Die voor ons (5 leden) op een totale nee zouden uitkomen, als deze niet naar tevredenheid behandeld zou worden.
1. Het budget bestemd voor de “re-enactment”. Dit was NUL. Nu is er met geld geschoven, waarna de toezegging is gedaan om in totaal € 90.000,00 hiervoor te reserveren.
2. De voorgenomen personeelsbezetting.
Dit vinden wij nog steeds te ambitieus en meer iets voor de toekomst.
Van de 6 ter stemming gebracht formatieplaatsen c.q. 0 uren-contracten, waren wij het pertinent en met 4 niet eens. Maar … dat mocht niet baten. Het was 8 tegen 5.
Zoals iedereen weet hebben wij een heel erg verdeelde ledenraad. Dus moesten wij hierin het onderspit delven, daar de andere 8 wel alles heeft akkoord bevonden.
Hier gaven sommige leden de nodige onderbouwing als: “het zal wel nodig zijn…”.
Ja, zo ken ik er nog wel een paar…
3. De voorgenomen invulling omtrent het non-profit gebeuren. Dit heeft zoveel haken en ogen dat wij hier niet de voordelen van zien.
Wij hebben de toezegging gehad dat deze in combinatie met één formatieplaats in de koelkast gezet zal worden en over het jaar heengetrokken zou worden. Wij zullen het zien…

Waar wij ook géén antwoord op kregen was, waarom deze begroting nu zo nodig voor 1 januari er doorheen gejast moet worden. Wij wilden het in eerste instantie de zaken als hierboven vermeld uitkristalliseren en volgende maand hierop terug komen.
Het blijft gissen, maar wij zullen hier in komende periode wel antwoord op krijgen. En zodra wij dit hebben zal ik dit antwoord weer hier plaatsen.

Dit gezegd hebbende was er bij de stemmingen iets aan de hand wat ontegenzeggelijk vreemd is.
De 1e stemming omtrent de goedkeuring Begroting: 5 tegen 8 voor.
Dit zou niet veranderen, en het doel van het bestuur was bij aanvang (blijkbaar) een unanieme stemming… Na nog een aantal stemmingen (over hetzelfde) met een niet eensluidend besluit besloot men het over een andere boeg te gooien.

Pas nadat de bovenstaande mutaties (onze breekpunten) door het bestuur en bedrijfsbureau waren toegezegd om deze in de begroting op te nemen, gaven wij ons akkoord. Nu is het te hopen dat alles wat hierboven is afgesproken ook daadwerkelijk geïmplementeerd wordt…

Nu ondervinden wij nog iets anders nu er een nieuwsbrief in de rondte is gezonden. Hier wordt niet gesproken dat de unanieme stemming niet voor de hele begroting is (met het onderliggen plan) … Zoals gezegd, het personeelsbeleid is hieruit apart behandeld, dus geen onderdeel van een unanieme stemming. Met het bovenstaande resultaat 8 tegen 5.

In die ledenvergadering stemde de ledenraad unaniem in (13 stemmen voor, 0 tegen) met de begroting 2018 en het onderliggende plan.

Dit vind ik echt héél erg vreemd... Waarom ook nu niet gewoon de waarheid vertellen en nu niet het braafste jongetje van de klas willen zijn… Heel jammer. Zal wel weer een hoop vragen opleveren…
In ledenraadsleden reacties er onder wordt al aangegeven dat het een reactie betreft van 2 ledenraadsleden die achter de meningen zitten van de Blog.
Bovenstaande blog is ook al weer offline gehaald (op de vingers getikt vanwege onjuistheden/druk vanuit; ledenraad of NABV, of door mede airsofters.)

Reactie vanuit NABV:

25508151_1507657319271680_371502928049388837_n.jpg

25626054_2056507271300074_4186740028948156943_o.jpg

25531840_2056507304633404_2592080826329592942_o.jpg
 
tja tooth er is ook een ander blog item wat weer dingen tegen spreekt vind je het goed als ik je pm

thnks voor sharing
 
  • Leuk
Waarderingen: Toothpick
Ik ben er een beetje klaar mee dat gezeik over de NABV........eerst op Facebook nu hier...zelfde mensen...
Ga toch gewoon lekker je hobby beoefenen of ga een andere hobby zoeken...vissen?
Kun je daar lekker gaan zeiken over de vis vereniging...

Fijne dagen...
 
  • Leuk
Waarderingen: BoomSmurf en manderspaul
@M14shooter Rustig aan inderdaad. Dit soort reacties zie ik ook liever op Facebook.

Zolang de discussie gevoerd wordt op een normale toon staat het mensen vrij dat hier ook te doen. Juist omdat Facebook zon beerput is en je niet fatsoenlijk aan informatie kunt komen of deze op een normale manier kunt bespreken.

Ontopic:
Interessant om te zien. Eerst die blog, dan weer offline, dan het bericht dat het unaniem is terwijl je op Facebook inderdaad van een paar ledenraadsleden leest dat ze het er niet mee eens waren. Het is volgens mij zon "ons kent ons" wereldje. Als het klopt van de reenactment (wat niet heel gek zou zijn) vind ik dat wel ontzettend slecht. Het lijkt voor ons skirmers in ieder geval wel alsof alle tijd en energie in het IAPS gaat zitten.
Je zou haast denken dat de NABV weet dat die europese wetverandering waar (ik weet niet meer wie op dit forum) het over had er aan zit te komen en ze straks buiten spel komen te staan. Dan kunnen ze nu nog mooi financien binnen harken om het IAPS op te bouwen en ze nog een rol binnen Nederland hebben straks.
 
  • Leuk
Waarderingen: chris93 en Toothpick
- Ik heb geen idee over welke EU wetswijziging mensen het hebben, afgelopen jaar heeft de EU zelfs nog getracht airsoft binnen Europa zo goed als de nek om te draaien met de nieuwe EU wapenwetgeving die dit jaar is ingevoerd. Pas na zwaar lobby werk van de EAA (die mede ondersteund wordt door de NABV) is dit voorkomen. Voor wie het gemist heeft: De EU wou alles wat op een "militair" apparaat leek verbieden voor burgers. Dat er nu opeens een wetgeving aan zou zitten komen die precies het tegenovergestelde doet lijkt me zeer sterk.
- Ja er gaat geld naar IAPS, en het zal wel moeten ook. Op dit moment is IAPS het enige meetbare competitie element binnen airsoft. Deze wordt zelfs erkend door de officiele IPSC federatie. Ik weet dat velen het niet willen horen of geloven maar IAPS is, dankzij het een echte sport zijn, datgene wat ervoor gezorgt heeft dat we onze spulletjes tegenwoordig in Nederland mogen houden. De IAPS competitie geeft airsoft in de ogen van de overheid bestaansrecht binnen Nederland.
- Skirmen is GEEN re-enactment. Dit hoeft ik niet uit te leggen toch? Het enige wat het excuus re-enactment mag dragen is eventueel een milsim evenement.
- Er wordt geroepen dat het merendeel van het geld naar skirmen zou moeten gaan. Waarom? Puur dat dat het meest beoefend wordt wil niet zeggen dat daar ook het meeste geld naar toe moet. Primaire taak van de NABV is zorgen dat we mogen BLIJVEN airsoften. Oftewel het is niet de airsofter die als eerste tevreden gehouden moet worden maar de overheid, want ik heb het vaker gezegt: airsoft is toegestaan met een circulaire maar kan ook zo weer verboden zijn met een circulaire. En geloof me, praat eens met de mensen van de NABV en je zult merken dat hier nog veel tijd en moeite in gaat zitten.
- Wat willen de skirmers nou eigenlijk? Ze willen ontzettend veel geld hebben voor hun tak maar ik heb nog geen enkel fatsoenlijk voorstel en/of idee gezien hoe dat geld besteed moet worden.
- Gezeur over het NAC, eh, dat is behoorlijk hypocriet. Er is herhaaldelijk gevraagd aan de NABV om een locatie beschikbaar te stellen voor het afstellen van replica's en waar men kon oefenen. Met het NAC heeft de NABV aan die vraag voldaan, maar ja, omdat er ook IAPS in gedaan kan worden (wat nog geen kwart van het oppervlak in beslag neemt) is het weer niet goed.
- Dat blog op facebook van die ledenraadsmevrouw is één grote hypocrysie, dat is ook de reden waarom dat laatste verhaal is verwijderd. De schrijfster zeurde namelijk over allerlei besluiten waar ze zelf VOOR heeft gestemd. Verder is het niet zo dat de ledenraad ongelimiteerde bevoegdheden heeft, ook al doen een aantal mensen en raadsleden alsof dat wel zo is. De rolverdeling is:
Bestuur beslist
Ledenraad controleert
Verenigingsbureau voert uit
- Kom ik bij het volgende punt uit; Ik zie veel mensen de directeur van het verenigingsburea (Gerard Timmers) beschuldigen van vanalles en nog wat. Deze man voert enkel uit wat het bestuur bedacht heeft en de ledenraad goedgekeurd heeft. Hij heeft geen enkele mogelijkheid om hetgeen te doen waar hij beschuldigt van wordt.
- Het binnenharken van geld door de NABV is wederom een totaal ongefundeerde beschuldiging. De financiën van de NABV worden door een accountant gecontroleerd. Diens verslag wordt daarna door de ledenraad weer bekeken en goedgekeurd. DIt geldt ook voor de begroting, ook hier geeft de ledenraad haar goedkeuring aan. Ja er komt een hoop geld binnen, maar de NABV kan enkel reserveringen aanleggen die voor een bepaald (goedgekeurd) doel zijn of wettelijk vereist zijn.
 
Kijk,klare taal van Oddball.
Ik ben bekend met de door Oddball beschreven manier waarop airsoft in nederland tot stand is gekomen.
IAPS is de sleutel geweest die airsoft in de ogen van de regering tot een sport heeft gemaakt waar zij hun goedkeuring aan wilden geven.
Simpel door onder andere het internationale competitie gehalte waar IAPS bekendheid geniet.
Dankzij IAPS kunnen wij airsofters elk weekend te skirmen in dit land.
Dus dat de NABV vol inzet op diezelfde discipline is niet anders dan begrijpelijk en noodzakelijk.
 
  • Leuk
Waarderingen: Oddball
Als ik vragen mag tussendoor, wat is de achtergrond achter dit hele gebeuren? Voor iemand die nieuw is in de sport is dit moeilijk te volgen. Ik denk dat meerdere het met me eens zijn hierover. Als je mij dit even wilt toelichten zou dat heel tof zijn :)
 
Als ik vragen mag tussendoor, wat is de achtergrond achter dit hele gebeuren? Voor iemand die nieuw is in de sport is dit moeilijk te volgen. Ik denk dat meerdere het met me eens zijn hierover. Als je mij dit even wilt toelichten zou dat heel tof zijn :)

pretty much the TL;DR is dat er naar aanleiding van een post door een van de ledenraadsleden er ophef was over waar ons contributie geld nou werkelijk aan wordt besteed en wat de NABV nou werkelijk voor ons betekent en vooral of de NABV wel naar ons leden luistert. Gezien hier relatief weinig transparantie over is vanuit de NABV en het lijkt alsof heel veel van ons contributie geld is besteed aan IAPS wat waarschijnlijk slechts <=1% van de leden doet en voor de rest niet bekende zaken.

Oh en PS denk dat er ook nog mensen boos waren omdat volgens hun de NABV de reden was dat bepaalde velden gaan sluiten, terwijl dit niet zo is, maar de velden die de nieuwe veiligheidsvoorziening niet kunnen naleven.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Rebeli0n en chris93
@Vladimir dat is dus 1vd punten waarom ik blij ben met de nabv
@Oddball klopt

@Rebeli0n het komt erop neer dat vanaf 2018 de wensen die de nabv had eisen zijn geworden. dit heb te maken met waarvelden aan moeten voldoen.
bijna alle velden voldoen eraan 2 velden niet maar dat is eigenlijk een andere discussie die ik hier niet wil aanwakkeren.

de rest is wat rebel zegt
 
  • Leuk
Waarderingen: Rebeli0n
- Ik heb geen idee over welke EU wetswijziging mensen het hebben, afgelopen jaar heeft de EU zelfs nog getracht airsoft binnen Europa zo goed als de nek om te draaien met de nieuwe EU wapenwetgeving die dit jaar is ingevoerd. Pas na zwaar lobby werk van de EAA (die mede ondersteund wordt door de NABV) is dit voorkomen. Voor wie het gemist heeft: De EU wou alles wat op een "militair" apparaat leek verbieden voor burgers. Dat er nu opeens een wetgeving aan zou zitten komen die precies het tegenovergestelde doet lijkt me zeer sterk.
- Ja er gaat geld naar IAPS, en het zal wel moeten ook. Op dit moment is IAPS het enige meetbare competitie element binnen airsoft. Deze wordt zelfs erkend door de officiele IPSC federatie. Ik weet dat velen het niet willen horen of geloven maar IAPS is, dankzij het een echte sport zijn, datgene wat ervoor gezorgt heeft dat we onze spulletjes tegenwoordig in Nederland mogen houden. De IAPS competitie geeft airsoft in de ogen van de overheid bestaansrecht binnen Nederland.
- Skirmen is GEEN re-enactment. Dit hoeft ik niet uit te leggen toch? Het enige wat het excuus re-enactment mag dragen is eventueel een milsim evenement.
- Er wordt geroepen dat het merendeel van het geld naar skirmen zou moeten gaan. Waarom? Puur dat dat het meest beoefend wordt wil niet zeggen dat daar ook het meeste geld naar toe moet. Primaire taak van de NABV is zorgen dat we mogen BLIJVEN airsoften. Oftewel het is niet de airsofter die als eerste tevreden gehouden moet worden maar de overheid, want ik heb het vaker gezegt: airsoft is toegestaan met een circulaire maar kan ook zo weer verboden zijn met een circulaire. En geloof me, praat eens met de mensen van de NABV en je zult merken dat hier nog veel tijd en moeite in gaat zitten.
- Wat willen de skirmers nou eigenlijk? Ze willen ontzettend veel geld hebben voor hun tak maar ik heb nog geen enkel fatsoenlijk voorstel en/of idee gezien hoe dat geld besteed moet worden.
- Gezeur over het NAC, eh, dat is behoorlijk hypocriet. Er is herhaaldelijk gevraagd aan de NABV om een locatie beschikbaar te stellen voor het afstellen van replica's en waar men kon oefenen. Met het NAC heeft de NABV aan die vraag voldaan, maar ja, omdat er ook IAPS in gedaan kan worden (wat nog geen kwart van het oppervlak in beslag neemt) is het weer niet goed.
- Dat blog op facebook van die ledenraadsmevrouw is één grote hypocrysie, dat is ook de reden waarom dat laatste verhaal is verwijderd. De schrijfster zeurde namelijk over allerlei besluiten waar ze zelf VOOR heeft gestemd. Verder is het niet zo dat de ledenraad ongelimiteerde bevoegdheden heeft, ook al doen een aantal mensen en raadsleden alsof dat wel zo is. De rolverdeling is:
Bestuur beslist
Ledenraad controleert
Verenigingsbureau voert uit
- Kom ik bij het volgende punt uit; Ik zie veel mensen de directeur van het verenigingsburea (Gerard Timmers) beschuldigen van vanalles en nog wat. Deze man voert enkel uit wat het bestuur bedacht heeft en de ledenraad goedgekeurd heeft. Hij heeft geen enkele mogelijkheid om hetgeen te doen waar hij beschuldigt van wordt.
- Het binnenharken van geld door de NABV is wederom een totaal ongefundeerde beschuldiging. De financiën van de NABV worden door een accountant gecontroleerd. Diens verslag wordt daarna door de ledenraad weer bekeken en goedgekeurd. DIt geldt ook voor de begroting, ook hier geeft de ledenraad haar goedkeuring aan. Ja er komt een hoop geld binnen, maar de NABV kan enkel reserveringen aanleggen die voor een bepaald (goedgekeurd) doel zijn of wettelijk vereist zijn.
Goed om te zien/ lezen dat er hier leden zijn die weten hoe het een beetje zit...
Uiteindelijk doet iedereen die voor en achter de schermen bij de NABV bezig is het uit liefde voor de airsoft sport.

Bedankt voor deze uitleg!
 
Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat de IAPS spelers ook regelmatig op de skirms te vinden zijn...waarom 2 kampen? We zijn uiteindelijk allemaal airsofter!!!
pretty much the TL;DR is dat er naar aanleiding van een post door een van de ledenraadsleden er ophef was over waar ons contributie geld nou werkelijk aan wordt besteed en wat de NABV nou werkelijk voor ons betekent en vooral of de NABV wel naar ons leden luistert. Gezien hier relatief weinig transparantie over is vanuit de NABV en het lijkt alsof heel veel van ons contributie geld is besteed aan IAPS wat waarschijnlijk slechts <=1% van de leden doet en voor de rest niet bekende zaken.

Oh en PS denk dat er ook nog mensen boos waren omdat volgens hun de NABV de reden was dat bepaalde velden gaan sluiten, terwijl dit niet zo is, maar de velden die de nieuwe veiligheidsvoorziening niet kunnen naleven.
 
  • Leuk
Waarderingen: Robin2k7
Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat de IAPS spelers ook regelmatig op de skirms te vinden zijn...waarom 2 kampen? We zijn uiteindelijk allemaal airsofter!!!

Dat heeft echter niks te maken met waar het geld in wordt gestopt. Geld dat wordt geïnvesteerd in IAPS zien mensen die alleen skirmen niks van terug en ook al zijn we allemaal airsofter, er zijn nog steeds een reeks subcategorien, waar door de NABV in wordt geïnvesteerd. Dit jaar wordt er dan eindelijk 90k in reenactment gestoken. Ik vind dat een veel beter iniatief dan IAPS, zelfs al doe ik niet aan reenactment. Echter als hier meer openbare evenementen voor zijn is het voor mensen interessanter om er aan te beginnen dan wanneer dit alleen via fb pagina’s en andere kanalen kan.
Het liefst zou ik in het nabv centrum nog wat meer zaken voor de techneut zien zoals soldeerstations en mogelijke andere zaken die een individu niet zo snel zal aanschaffen.
 
Toch denk ik dat het de goede kant op gaat , gelukkig hebben we nog geen taferelen als in Duitsland en Engeland waar full auto niet mag of zoals in Engeland dat de max fps zo moet worden terug geschroefd dat de replicas moeten worden aangepast .

Al ben ik met een ROF van 12 nu ook niet zo,n sproeier een max vuursnelheid mag van mij dan ook worden ingevoerd , behalve voor het zware werk .
En natuurlijk ik heb ook wensen , maar rustig en in alle redelijkheid en dan liefst post ik dat persoonlijk bij de Nabv dan dat ik alles wat er in mij opkomt op een forum of facebook knal want dan word het vaak ongezellig en niet constructief .

Iedereen verder fijne feestdagen toegewenst .

Robin
 
  • Leuk
Waarderingen: M14shooter
.... , gelukkig hebben we nog geen taferelen als in Duitsland en Engeland waar full auto niet mag of zoals in Engeland dat de max fps zo moet worden terug geschroefd dat de replicas moeten worden aangepast .

.......


UK is het gewoon 360fps met full auto als je maar UKERA lid bent. Onze regelgeving is er van afgekeken omdat NABV na regulering ook belangrijk wou zijn en geld in het laatje wou.
Daarbij kun je ook zonder UKERA aa's hebben maar deze zijn oranje of blauw gekleurd voor ca 50%

Verder zou singelshot only net als in DE ook niet misstaan. Als je eens ziet hoeveel bb's je soms na krijgt bij een hit.
Maar mijn voorkeur gaat uit naar full auto laten bestaan. Ondanks dat niet iedreen er mee om kan gaan en ik zelf alleen maar singelshot speel. Daar leer je teminste mee richten ipv "spray and pray".
 
  • Leuk
Waarderingen: Robin2k7
1/3
Het is jammer dat men nog steeds het verhaaltje van het IAPS geloofd. Dit vooral ook omdat het net als een sprookje alleen maar is gebaseerd op verhalen zonder feiten. Iedereen kan iets roepen en zo gaan roddels ook makkelijk rond. Daarom zit ik graag bronnen erbij als men wat beweerd zodat het ook is te controleren of het wel/niet feit is.

Wat is dan wel waar?
op 16 feb '11 zaten de leden van de 2e kamer bij elkaar waarop mevr. Helder (PVV) het volgende voorstelde:
Tot slot een geheel ander onderwerp. De Nederlandse Airsoft Belangen Vereniging is een vereniging die al jaren probeert het bezit van zogenoemde airsoftwapens te legaliseren. De voormalige minister van Justitie heeft daar niet aan mee willen werken met als argument dat de airsoftwapens op echte wapens lijken op grond waarvan het ongewenste wapens zijn ofwel wapens vallend in de categorie I van de Wet Wapens en munitie. Gevolg is dat de airsoftbeoefening in Nederland niet mogelijk is, terwijl in alle andere EU-landen het bezit van dergelijke wapens is gelegaliseerd of gereguleerd. Het argument van de vorige minister is niet houdbaar op basis van de argumentatie dat airsoftwapens op echte wapens lijken. Leden van schietverenigingen en sportschutterijen hebben echte wapens en dit bezit is legaal mits een wapenvergunning is verleend waarvoor, terecht, strenge voorwaarden gelden. Namens de fractie van de PVV verzoek ik de staatssecretaris dan ook om met een wetswijziging te komen waardoor het voorhanden hebben, het dragen en het vervoeren van airsoftwapens wordt toegestaan. In het kader van het waarborgen van de veiligheid van de maatschappij verzoek ik de staatssecretaris wel om daarbij dezelfde voorwaarden te hanteren als die die gelden voor het verlenen van een vergunning voor de sportschutterij en de schietverenigingen.

Dit was het begin van de regulering van airsoft sport.
Ook de VVD ging hier in mee:
De VVD grijpt deze gelegenheid graag aan voor een aantal opmerkingen in algemene zin over de Wet wapens en munitie. Op een aantal terreinen is volgens de VVD nog ruimte voor en behoefte aan verbetering. Ik noem er een paar. Allereerst wil ik aansluiten bij de opmerkingen van mevrouw Helder van de PVV-fractie, die aandacht vroeg voor de mensen die airsoftwapens in bezit zouden willen hebben. Ook wij vinden dat zulke wapens onder strikte voorwaarden in Nederland moeten worden toegestaan, zoals in de rest van Europa, met name omdat deze wapens minder gevaarlijk zijn dan bijvoorbeeld paintballwapens, die wel zijn toegestaan. Ze zijn echter wel exacte replica's van echte vuurwapens en daarom moet er op een heel zorgvuldige manier mee worden omgegaan. Wij sluiten ons dus aan bij de opmerkingen van de PVV op dat punt.
En meneer Recourt van de PVDA vond er ook nog wat van;
De airsoftwapens moeten we goed regelen. Ik wacht het specifieke, concrete voorstel af, maar dit soort wapens is echt niet te onderscheiden van zwaar geschut. Ik heb foto's gezien van mensen met mitrailleurs en zwaarden. Die willen wij niet op straat, dus dit moet echt wel heel degelijk geregeld zijn, willen wij daarmee kunnen instemmen.

Dhr Çörüz (CDA) vind de regulering van airsoft ook een goed idee maar het blijkt dat het eerste idee een cat III vrijstelling zou zijn;
Mijn tweede punt betreft de airsoftsport. Ik kan mij wat dit onderdeel betreft kortheidshalve aansluiten bij collega Helder van de PVV. Ook wij denken dat het goed is om deze wapens in plaats van in categorie 1 te laten vallen in categorie 3, opdat je juist ook scherper kunt controleren en betere eisen kunt stellen aan de vergunning, het verplicht lidmaatschap van de sportclub en bijvoorbeeld een kluisje thuis. We zouden graag ook ten aanzien van dit onderwerp een reactie van de staatssecretaris willen, met name omdat blijkt dat Nederland op dit onderdeel het meest strikte beleid hanteert van Europa.

Waarna de toen zittende Staatssecretaris Teeven het volgende liet weten;
Er zijn door drie fracties opmerkingen gemaakt, door mevrouw Helder als eerste, over de airsoftsportverenigingen, een groep van ongeveer 1850 beoefenaren. De heer Recourt heeft groot gelijk dat de wapens die daar worden gebruikt categorie I-wapens zijn, op echt gelijkende wapens die zeer geschikt zijn voor dreiging of afdreiging. Dat is absoluut juist. Als wij een regeling willen scheppen voor de beoefenaren van de airsoftsport, zal er een stringente ontheffingsclausule moeten zijn, zal het aantal wapens dat wordt gebruikt voor de airsoftsport genoteerd moeten worden en zullen die wapens in wapenkluizen thuis of op de vereniging moeten worden opgeborgen. Voor dit alles zal moeten worden voldaan aan stringente voorwaarden, omdat wij ontheffingen verlenen op basis van de "echte" categorie I-wapens. Ik denk dat je daarin geen onderscheid moet maken, maar dat heb ik de heer Recourt ook niet horen zeggen. Ik zie mogelijkheden om daartoe te komen. Het kabinet is bereid om voor het eind van dit jaar een regeling te scheppen voor de beoefenaren van de airsoftsport. Tegelijkertijd wil het kabinet goed kijken naar de gasdruk- en luchtdrukwapens, want ook daarvoor moet de wet nog worden aangepast. En dat valt dan weer onder het hoofdstuk dat wij vandaag spreken over steek- en stootwapens. Het zou heel goed zijn om die gasdruk- en luchtdrukwapens tegelijk met die ontheffingsmogelijkheid voor de beoefenaren van de airsoftsport in een ander wetsvoorstel te regelen. Ik ben zeer bereid om dat voor het eind van het jaar te doen.
Dit alles kwam naar voren dus vanuit de PVV in een overleg in de kamer over div. soorten messen zoals u terug kunt lezen in deze kamerbrief

N.a.v. dit gesprek is het incident in Alphen a/d Rijn geweest en was er overleg over het aanpassen voor het bezit van vuurwapens. Dit is de kamerbrief serie 33033 geworden. Waarbij het bij nummer 6 opeens over airsoft gaat om te reguleren;

Brief van de staatssecretaris van veiligheid en justitie
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 25 januari 2012

Bij de van het tot wijziging van en munitie (Wwm) op 16 februari 2011 (behandeling wetswijziging messenverbod)1 heeft de Staatssecretaris van Veiligheid en Justitie uw Kamer toegezegd een regeling te scheppen voor – nu verboden – airsoft apparaten. Deze brief beoogt die toezegging gestand te doen.

Omdat airsoft apparaten geen wapens zijn, maar wel op wapens lijken is het mijn voornemen om deze voorwerpen in de lichtste categorie (Categorie IV) van de Wwm onder te brengen. Dit heeft tot gevolg dat deze apparaten zonder vergunning door volwassenen voorhanden mogen worden gehouden. Zij mogen echter niet openlijk worden gedragen. Er zijn op grond van de huidige Wwm vrijstellingen mogelijk voor (sport)evenementen en verschillende andere activiteiten in de openbare ruimte.

Ten opzichte van andere Categorie IV voorwerpen zullen voor airsoft apparaten, juist omdat zij op echte wapens lijken, enkele aanvullende eisen gelden, zoals:

  • –Registratie van het airsoft apparaat bij een nog nader te bepalen instantie;
  • –De verplichting om het apparaat, analoog aan categorie III voorwerpen, thuis in een kluis op te bergen;
  • –Beperkingen ten aanzien van de uitoefening van de sport2.
Hiermee wordt samen met het bij Categorie IV geldende draagverbod ondervangen dat airsoftapparaten voor bedreiging gebruikt worden.

Informatie over airsoft

Airsoft apparaten zijn luchtdrukwapens, met een beperkte schotkracht (2 joule in plaats van de 7,5 joule van een gemiddelde luchtbuks). Omdat zij echter nabootsingen zijn van vuurwapens, werden zij tot op heden gekwalificeerd als Categorie I Wwm voorwerpen (door de Minister aangewezen voorwerpen die een ernstige bedreiging van personen kunnen vormen of die zodanig op een wapen lijken, dat zij voor dreiging of afdreiging geschikt zijn) en zijn zij momenteel in

Nederland verboden. Airsoft apparaten zijn in de ons omringende landen toegestaan. In Nederland zijn op dit moment ongeveer 1850 beoefenaren van de airsoftsport. Naar verwachting bestaat er belangstelling voor het gebruik van airsoft apparaten bij exploitanten van paintball, mensen die aan re-enactment doen en verschillende andere groepen, zodra deze apparaten in Nederland gelegaliseerd zouden worden.

Rechtvaardiging voor legalisering
 
  • Leuk
Waarderingen: Devnull
2/3
Rechtvaardiging voor legalisering
Enerzijds komt een regeling voor airsoftapparaten tegemoet aan de door enkele van uw leden geformuleerde wens om airsoft uit de illegaliteit te halen. Bovendien wordt het voor beoefenaren van de airsoft sport mogelijk om hun hobby voortaan ook in Nederland uit te oefenen. Anderzijds wil ik, zeker in het licht van de gebeurtenissen in Alphen aan den Rijn eerder dit jaar, vasthouden aan de beleidsuitgangspunten om wapens onderworpen te houden aan het huidige stringente verlof- en toezichtsbeleid en niet de suggestie wekken dat een regeling voor airsoft apparaten een afwijking van deze uitgangspunten inhoudt. Ik ben van oordeel dat airsoft apparaten niet als wapens te categoriseren zijn en daarom vrij kunnen worden gesteld. Maar omdat zij wel op echte vuurwapens lijken zijn de eerder genoemde aanvullende voorwaarden bedoeld om de zichtbaarheid van airsoft apparaten in het publieke domein tot een minimum te beperken. Deze aanvullende voorwaarden zijn gebaseerd op (een aantal) voorwaarden die aan Categorie III wapens voor de schietsport zijn verbonden.

Gevolgen van het in categorie IV onderbrengen van airsoftwapens

Handhavingsaspecten

Door airsoft apparaten in Categorie IV Wwm onder te brengen, wordt geen beroep gedaan op politiecapaciteit. Er is geen vergunning nodig om over deze voorwerpen te beschikken. Wel zal toezicht dienen te worden uitgeoefend op de naleving van het draagverbod. Hierover ben ik in gesprek met politie en de Nederland Airsoft Belangen Vereniging (NABV).

Het echtheidscriterium

Ik laat momenteel nog onderzoeken wat de gevolgen zijn van mijn voornemen om airsoft apparaten onder te brengen onder categorie IV Wwm, voor wet- en regelgeving, met name Categorie I onder 7 van de Wwm (wapens die zodanig op een wapen lijken, dat zij voor dreiging of afdreiging geschikt zijn).

Verkrijgbaarheid

Categorie IV wapens zijn vrij verhandelbaar.

Vervolgactiviteiten

Ik zal in overleg met belanghebbenden uit het maatschappelijk middenveld de praktische aspecten en details van de voorgenomen maatregelen (o.a. de registratie en voor het verkrijgen van ontheffingen en verloven) verder bezien.

De NABV heeft aangegeven een rol te willen en kunnen spelen bij de verdere vormgeving, implementatie en naleving van de aanvullende eisen die volgens dit voorstel voor airsoft apparaten zullen gelden. Verdere afspraken met de politie over rollen en verantwoordelijkheden zijn eveneens voorzien.

De staatssecretaris van Veiligheid en Justitie,F. Teeven
Hierboven dus de feiten waaruit valt op te merken dat de regulering van airsoft apparaten niet aan IAPS ligt maar aan de PVV. Na bovenstaande stukken is de minister/de werkgroep van het ministerie samen met de NABV bezig geweest om airsoft te reguleren. Helaas zijn hier geen stukken van/wil de overheid deze stukken niet vrijgeven. Maar vanuit een wapenexpert die bij de onderhandelingen heeft gezeten heb ik vernomen dat de NABV graag het Engelse model wilde ondanks dat de minister het in cat IV wilde zetten.

Dit Engels model wilde de NABV om zo zeggenschap te hebben over de airsoft community en het beheer over de airsoft apparaten. Dit was namelijk een taak die de minister niet bij de politie wilde neerleggen omdat die n.a.v. Alphen a/d Rijn het al drukker had gekregen en dit er niet bij kon hebben om te controleren.

Dan zijn er nog personen die aangeven dat je een 2e vereniging kan oprichten. Maar vergeten wordt de regelgeving waaraan voldaan dient te worden: Namelijk CWM 2.9.1
wat vooral een lastig punt is om aan te voldoen is punt 1 en 6:

1.Er moet sprake zijn van een redelijk belang tot het erkennen van een vereniging. Het redelijk belang kan er uit bestaan dat de aan te wijzen vereniging de enige is die zich toelegt op de airsoft sport of een specifiek aspect van de airsoft sport.

6.De vereniging moet representatief zijn voor haar leden en dient zich in de openbaarheid te presenteren als belangenvereniging. Bij het oordeel over de vraag hoe representatief een verenging is, kunnen verschillende aspecten een rol spelen. Hierbij kan worden gedacht aan het aantal leden van de vereniging, de exclusiviteit en specialiteit van een vereniging, de aanwezige gebundelde kennis in een vereniging, de manier waarop de belangen van de achterban worden aangekaart in de politiek en bij de beleidsmakers, de wijze waarop de belangen van de vereniging worden behartigd, enzovoorts.


Met daarbij dat je zou kunnen stellen met de volgende zin in deze "aanhangsel van handelingen" dat de minister geen andere verenigingen wil erkennen;
Het bezit op zich van speelgoedwapens die voorzien zijn van een CE-keurmerk is niet verboden, airsoftwapens in beginsel wel, afgezien van een beperkte vrijstelling voor leden van de Nederlandse Airsoft Belangen Vereniging.

Indien hij ook andere verenigingen zou willen erkennen zou er wel hebben gestaan:
.....afgezien van een beperkte vrijstelling voor leden van een erkende airsoft vereniging.

Er zijn ook personen die denken dat ik tegen de NABV ben. Dit is geheel onjuist. Ze doen goed werk maken alleen soms grote fouten. Zoals meerdere fouten die onder dhr. Meeuwisen zijn gebeurd waarop "hij zelf" uit de NABV gegaan is. 1 van die fouten van het ledenbestand misbruiken voor eigen gewin van zijn airsoft winkel. Er zijn data logs waaruit te halen is dat de e-mails welke toen verstuurd waren bij de zelfde computer vandaan kwam als waar de NABV zijn bestanden beheerd. Ook de website upgrade werd uitgevoerd door een kennis van dhr Meeuwisen. Maar dit moest allemaal maar de doofpot in.

Maar zoals ik al aangaf ze doen ook goede dingen. Zo zijn ze bezig geweest met de tornado's en hebben ze dhr. Icarus binnen gehaald welke de CE goedgekeurde speelgoed apparaten heeft gelegaliseerd in NL. Als ik ze vraag hoe en wat m.b.t. 40mm granaten geven ze aan er mee bezig te zijn maar dat dit nog al lastig blijkt te zijn. Ik heb telefonisch contact gehad met dhr. Icarus en deze heeft dit bevestigd (meer mag ik hier niet over vertellen i.v.m. dat dit lopende is).

Oddball geeft aan dat er mensen het hebben over een wetswijziging van de EU. Ik in ieder geval niet. Wel dat die vanuit de EU Nederland opgelegd kan gaan worden.

Zoals vaker aangeven EVRM art 11:

1. Een ieder heeft recht op vrijheid van vreedzame vergadering en op vrijheid van vereniging, met inbegrip van het recht met anderen vakverenigingen op te richten en zich bij vakverenigingen aan te sluiten voor de bescherming van zijn belangen.

2. De uitoefening van deze rechten mag aan geen andere beperkingen worden onderworpen dan die, die bij de wet zijn voorzien en die in een democratische samenleving noodzakelijk zijn in het belang van de nationale veiligheid, de openbare veiligheid, het voorkomen van wanordelijkheden en strafbare feiten, voor de bescherming van de gezondheid of de goede zeden of de bescherming van de rechten en vrijheden van anderen. Dit artikel verbiedt niet dat rechtmatige beperkingen worden gesteld aan de uitoefening van deze rechten door leden van de krijgsmacht, van de politie of van het ambtelijk apparaat van de Staat.​

Wanneer je kijkt naar onze regulering staat er in RWM art. 17. Als ik dan art 17.a erbij neem staat er het volgende:
Van het verbod in artikel 13, eerste lid, van de wet wordt vrijstelling verleend voor het overdragen, voorhanden hebben en vervoeren van airsoftapparaten voor de beoefening van de airsoftsport in verenigingsverband aan personen die ten minste de leeftijd van achttien jaar hebben bereikt en door middel van een bewijs van lidmaatschap kunnen aantonen lid te zijn van een door de Minister erkende airsoftvereniging.​

Dit is dus duidelijk in strijd met EVRM art 11. Aangezien hier de minister mij verplicht om te verenigen als ik een airsoft apparaat wil bezitten/vervoeren/etc.

Maar lid 2 zeggen sommige dan. Daar staat dat met oog op de nationale en openbare veiligheid er wel een beperking op gelegd mag worden.
Maar met het legaliseren is de regel voor op echt lijkende wapens verdwenen. Omdat men met CE speelgoed het zelfde kan doen als met een airsoft apparaat. Zo ook wordt aangehaald in deze brief aan minister F. Teeven. Maar daar wordt ook in aangegeven dat die minister niks zag in het geven van rare kleurtjes aan CE speelgoed/airsoft apparaten. Als reden wordt er ook gegeven dat echte vuurwapens ook rare kleuren hebben en daardoor nog steeds geen verschil is te maken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Devnull
3/3
Dan heb ik het hier alleen nog maar over de vergelijking met CE speelgoed. Als je kijkt naar de vuurwapens wordt er ook verwezen naar EVRM art 11 waarbij de rechter aangeeft dat het verplicht verenigen met de KNSA onwettelijk is.

In de uitspraak staat het volgende;

Gezien hetgeen hiervoor onder 3.4 is geconcludeerd slaagt daarmee tevens het betoog van De Bunker dat de gestelde eis om bij de KNSA te zijn aangesloten als voorwaarde om een verenigingsverlof te verkrijgen en te behouden in strijd is met het in artikel 11 van het EVRM neergelegde recht op vrijheid van vereniging. Daartoe wordt het volgende overwogen.

De rechtbank heeft terecht onder verwijzing naar het arrest van 27 april 2010 van het Europees Hof voor de Rechten van de Mens in de zaak Vörđur Ólafsson tegen IJsland (nr. 20161/06; www.echr.coe.int) en de uitspraak van de Afdeling van 9 januari 2008 in zaak nr. 200703524/1 (AB 2008, 135) overwogen, dat artikel 11, eerste lid, van het EVRM mede het recht omvat om zich niet te hoeven verenigen. Eveneens terecht heeft de rechtbank overwogen dat zich in dit geval een beperking van dit recht voordoet, nu alleen een schietvereniging die bij de KNSA als lid is aangesloten voor een verenigingsverlof in aanmerking kan komen.


Dus hierop valt ook al duidelijk te maken dat dit voor airsoft ook op zal gaan. Zoals eerder aangegeven is er al een bericht gegaan naar het Europese Hof om hen te attenderen op deze tegenstrijdige wetgeving omdat tot op heden de gecontracteerde overheids personen(waaronder bij het Min V&J) mijn berichten negeren.

Als ik dit m.b.t. de overtreding van de EVRM aangeef zijn er vaak mensen die het begrijpen en medestand tonen, maar ook mensen die er vol tegenin gaan. Maar zo was het ook toen SV de Bunker het verplichte KNSA lidmaatschap ging aanvechten. Men riep daar ook dingen als dat het schieten verboden zou worden en zulke dingen.
Nu alleen na de uitspraak zijn het o.a. juist die mensen die als eerste hun KNSA lidmaatschap opgezegd hebben en dat met trots lopen te verkondigen.


Maar is dit trouwens alles? Nope. als we kijken naar art. 36 VWEu (Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie)

De bepalingen van de artikelen 34 en 35 vormen geen beletsel voor verboden of beperkingen van invoer, uitvoer of doorvoer, welke gerechtvaardigd zijn uit hoofde van bescherming van de openbare zedelijkheid, de openbare orde, de openbare veiligheid, de gezondheid en het leven van personen, dieren of planten, het nationaal artistiek historisch en archeologisch bezit of uit hoofde van bescherming van de industriële en commerciële eigendom. Deze verboden of beperkingen mogen echter geen middel tot willekeurige discriminatie noch een verkapte beperking van de handel tussen de lidstaten vormen.

Hierin staat de vrije handel binnen de EU staten verklaard. Alleen binnen NL is dit beperkt voor airsoft apparaten. Nog een wet van de EU die door NL wordt overtreden met hun regulering van airsoft apparaten.


Ook binnen NL begaat de Nederlandse wetgever een overtreding binnen hun eigen wet. Namelijk Wetboek van strafrecht art 366;

De ambtenaar die in de uitoefening van zijn bediening, als verschuldigd aan hemzelf, aan een ander ambtenaar of aan enige openbare kas, vordert of ontvangt of bij een uitbetaling terughoudt hetgeen hij weet dat niet verschuldigd is, wordt, als schuldig aan knevelarij, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste zes jaren of geldboete van de vijfde categorie.


Met andere woorden. De overheid die mij lidmaatschap aan een erkende vereniging (lees NABV) laat betalen maakt zich schuldig aan knevelarij. Iets wat lastig is op te voeren tegen een minister maar wel waar is.

Iets wat ook onjuist is dat het feit is dat de overheid een burger vereniging de taak laat uitvoeren van overheid. In principe is te stellen dat de NABV wapenverloven afgeeft voor het bezit van cat I wapens/airsoft apparaten. Een taak die aan de overheid behoord toebedeeld te zijn.

Alvorens men lukraak gaat reageren hoop ik wel dat je alles goed heb gelezen zodat ik ook weet dat je ook goed op de hoogte bent en niet alles half gelezen hebt. typ daarom ook een * aan het begin van je bericht om ook te laten zien dat je alles gelezen hebt.
Ik heb namelijk geen zin om alles telkens te herhalen omdat men het maar half leest en daardoor niet/verkeerd begrijpt.

Voor hen die vragen waar ik alle kennis vandaan haal? Ik zit in een werkgroep waarmee we bezig zijn om airsoft in cat IV te krijgen en hebben een aantal wapen experts bij zitten waaronder ook een jurist op het gebied van de WWM.

Nu ga ik slapen. Na 3 uur uitzoek werk en verheldering ter leerling en vermaak vind ik het wel welletjes.
(Kids op ben en vrouw werken dus dan kan het wel "even").
 
  • Leuk
Waarderingen: Devnull en Vladimir