NABV gaat eigen weg?

Toothpick

Well-Known Member
4 sep 2014
1.448
660
Trophies
25
Een bericht van een van de ledenraadsleden:

Zoals de meesten van jullie weten heeft er vorige maand weer een ALR vergadering plaatsgehad. Deze stond volledig in het teken van de “begroting van 2018”. Ware het niet dat het niet alleen de cijfers betroffen, maar dat er ook een forse “beleidsnota” uit de hand van het bedrijfsbureau aan was toegevoegd. Hier hebben wij op voorhand totaal geen overleg met het bestuur over gehad. Feitelijk zou dit door ons moeten worden “gemaakt” in samenspraak met het bestuur, zoals de statuten ook aangeven, en nooit door het bedrijfsbureau.
Wij hebben ter vergadering ook toelichtingen omtrent de onderliggen becijfering van de begroting gevraagd. Maar dit werd botweg geweigerd, terwijl wij hier recht op hebben. Hoe kun je een beslissing nemen over zoveel geld, zonder dat je weet waaraan iets zou worden uitgegeven?

Met toenemende verbazing hebben wij deze begroting en nota tot ons genomen. De beleidsnota en begroting is kort gezegd uitermate ambitieus en pretentieus te noemen. Hier kunnen wij echt helemaal niets mee. Een gevolg hiervan was dat wij deze met overgrote meerderheid der stemmen hebben weggestemd.

Dat jullie hiervan ook geen verslag kunnen terugvinden is, omdat de notulen van deze vergadering nog steeds niet zijn uitgewerkt... Hier hebben wij met klem om gevraagd mede ook omdat wij deze nodig hebben voor de nieuwe vergadering, maar… nog steeds geen witte rook te zien. En dit verwachten wij ook niet, omdat het gemiddeld een half jaar duurt voordat deze geproduceerd zijn. Dan weten wij ook niet meer precies wat er besproken is… Bewuste Aktie van het bestuur?

Nu is wederom door het bestuur een datum gepland, a.s. donderdag 21 december. Hoogstwaarschijnlijk om deze stukken nog voor het nieuwe jaar erdoorheen te jassen!
Blijkens de inhoud staan hier zaken in die voor hen dringend zijn , en dat deze zeer snel worden goedgekeurd. En wederom hebben wij de stukken op de laatste dag van hen ontvangen. Ware het niet dat dit stuk nagenoeg dezelfde inhoud en cijfers heeft als de vorige.
Vlak voordat wij de “nieuwe” begroting ontvingen hebben wij een stuk van 15 pagina ingediend, met vragen en mutaties zoals wij dit ingevuld zouden zien. (2 dagen mee bezig geweest) EN wat denk je dat hiermee is gebeurd. Helemaal NIETS... Maar dit is niet vreemd te noemen.

Alles wat er afgelopen jaren tijdens de vergaderingen is afgesproken of toegezegd door het bestuur of bedrijfsbureau, is niets van waargemaakt of uitgevoerd. En het lijkt alleen maar erger te worden. Een hele waslijst van overtredingen van de statuten, gedrag codes, afspraken en toezeggingen etc. hebben wij op een rijtje gezet. Het is een lijvig stuk geworden, die wij vandaag zullen door communiceren. En wat ter vergadering ter sprake zou moeten komen. Maar gezien de weigering van het bestuur om iets anders te bespreken dan wat op de agenda staat, zal dit wel niet gebeuren.

Vooralsnog moet ik meegeven dat wij als raad vanaf de start zeer hard inzetten om onze achterban correct te vertegenwoordigen in de raad. Maar .. dat dit door het bestuur en bedrijfsbureau volledig wordt genegeerd en tegengewerkt.

Na die 18 maanden dat wij in de raad zijn geïnstalleerd kan ik niet anders constateren dat wij slechts voor de vorm zijn aangesteld. Dit is waar ik alle kritische vragenstellers volledig gelijk in moet geven. Wij zouden de regie moeten hebben en het voortouw moeten nemen in alle zaken wat de airsofter betreft. Wij willen wel .. en doen er alles aan om dit vertrouwen ook in “klinkende munt en daden” om te zetten voor de leden. Maar zoals gezegd, het bestuur en bedrijfsbureau negeert ons totaal.

En … het zijn niet 75%, maar 85% airsofters die aan skirms of meerdaagse evenementen deelnemen. Dit is ook iets waar wij vorig jaar ook de nadruk op hebben gelegd dat dit “topprioriteit” zou hebben bij het invullen van de begroting. En wat blijkt … In 2017 is hier totaal NIETS mee gedaan. En in de begroting van komend jaar stond ook NUL op de begroting.

Wij gaan het zien donderdag. Tot de volgende blog
Bron: https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=1821048897928962&id=1226028604097664
De NABV lijkt richting de KNSA te gaan. TIjd dat we net als bij de KNSA het niet meer verplicht laten worden om lid te zijn.En dus een rechtszaak aan te spannen om airsoft in cat IV te krijgen door middel van de overtreding van art.11 EVRM.
 
Ik weet niet zo goed wat ik hiermee moet omdat ik (net zoals een hoop andere leden) weinig weet over hoe een vereniging in elkaar steekt.
Er wordt een hoop over en weer geroepen dat dit allemaal niet kan en dat de NABV gewoon normaal bezig is.
Laat hier maar mensen naar kijken die er verstand van hebben en dat gezamenlijk presenteren, want nu denkt iedereen er wat van te weten en dat ontaardt alleen maar in een hoop niet onderbouwd geschreeuw.
 
Voor een uitgebreide reactie heb ik nu geen tijd echter:
Heb je ook weet van de extra eisen die de minister toen ter tijd wou opleggen om replica's in cat4 te plaatsen:
- kluis ipv kast
- registratie replica's (wat dus de hele 2e hands markt zou vermoeilijken en de markt voor nieuwe aa's vrijwel exclusief voor Nederlandse shops zou maken)
- beperkende maatregelen

Verder moet voor cat4 een wetswijziging komen die zowel door de 2e als 1e kamer moet goedgekeurd worden en waar dus totaal geen drijfvlak voor is en als die er wel zou zijn kun je met neon gekleurde replica's rond gaan lopen.

En dat verenigen onder artikel 11 gaat je ook niet lukken daar artikel 8 van de Nederlandse grondwet daar een uitzondering op maakt als dat in belang van de openbare orde is (en dat is het in dit geval)
 
  • Leuk
Waarderingen: Jan
wat oddball zegt klopt
om het laatste te bewerk stellen is mogelijk alleen dat kost meer alseen paar jaar daar gaat 10tallen jaren overheen als je geluk heb

plus er is ook nog een euwen oude wet waar je ook niet zo 123 bij komt zeg maar close 2 imposible

plus de bron kennen we niet
soms lijken dingen slecht en iis er een giga gedachte achter om het te fixen weetje
 
  • Leuk
Waarderingen: Jan
Dit is een uiterst verontrustend stuk van de ledenraad. Ik was skeptisch over de facebook berichten, want fb is fb tenslotte, maar als de ledenraad zich bij de stemmen de ongehoorden voegt (de ledenraad!), dan is er iets goed fout. Ik zou graag deze beleidsnota eens in handen willen krijgen.
Trouwens, laten we het duidelijker definiëren: de nabv gaat hier niet zijn eigen weg, want de ledenraad en leden zijn ook deel van de nabv. Het gaat hier specifiek om het bedrijfsbureau.
 
Art 11 van EVRM lid 2 gaat ook over staatsveiligheid. Maar dit is allemaal uitgewerkt en ligt klaar. Eerst afwachten wat de Europese Commissie mee komt. Het is daar gemeld en ze zagen er nut van aanfezien ze er mee bezig zijn gegaan met onderzoeken.
 
Wij kijken vanaf de zijlijn met argusogen mee.
Ongeacht of alles in dit bericht van de ledenraad klopt,dit soort berichten zet kwaad bloed bij vele airsofters.
En wij staan met de rug tegen de muur,zonder mogelijkheden om dit aan de tand te voelen bezijdens de ledenraad.
Maar die geeft nu zelf aan dat ze er voor de spreekwoordelijke spek en bonen bij zitten.

Is het niet mogelijk om een onafhankelijke partij met bevoegdheid tot rechtsmaatregelen in te schakelen?
Is de europese commissie hiertoe bevoegd of is dit een binnenlandse kwestie en moeten wij,eventueel in samenwerking met de ledenraad,naar rechtshulp gaan zoeken binnen het nederlandse rechtssysteem?
 
  • Leuk
Waarderingen: Robin2k7
Art 11 van EVRM lid 2 gaat ook over staatsveiligheid. Maar dit is allemaal uitgewerkt en ligt klaar. Eerst afwachten wat de Europese Commissie mee komt. Het is daar gemeld en ze zagen er nut van aanfezien ze er mee bezig zijn gegaan met onderzoeken.

Ook al een fonds opgezet om alle airsofters hun aa's of kluizen te betalen als jullie plannetje backfired en de overheid gewoon de hele airsoft circulaire intrekt?

Sorry als dit grof overkomt maar ik heb echt het idee dat velen gewoon niet doorhebben dat het de verantwoordelijke bewindspersoon nog geen 5 minuten kost om het hele airsoftgebeuren in Nederland weer te verbieden.

Jullie willen iets waar geen politieke steun voor is en nemen, in mijn ogen, verblind over de rug van vele airsofters een enorm risico.
 
Ook al een fonds opgezet om alle airsofters hun aa's of kluizen te betalen als jullie plannetje backfired en de overheid gewoon de hele airsoft circulaire intrekt?

Sorry als dit grof overkomt maar ik heb echt het idee dat velen gewoon niet doorhebben dat het de verantwoordelijke bewindspersoon nog geen 5 minuten kost om het hele airsoftgebeuren in Nederland weer te verbieden.

Jullie willen iets waar geen politieke steun voor is en nemen, in mijn ogen, verblind over de rug van vele airsofters een enorm risico.

Helemaal mee eens, er worden allerlei brieven e.d. naar de NABV gestuurd. Volgensmij word er totaal niet nagedacht over eventuele consequenties van de acties die sommige leden ondernemen. Nee, ik vind niet dat de NABV (voor zover ik facebook mag geloven) een beetje eigen zakken mag vullen, maar we moeten niet vergeten dat we met een complexe situatie te maken hebben die al vanuit de overheid weinig steun krijgt.
 
Dat van die overheid die weinig steun biedt ben ik het niet helemaal mee eens.
Als de desbetreffende bewindspersoon inziet dat er misstanden zijn binnen de organisatie dan kan die bewindspersoon ook in ons voordeel een besluit nemen en de misstanden tegen het licht laten houden.
Echter moet er dan wel onomstotelijk bewijs worden aangeleverd om dit in werking te krijgen,anders doet ook een bewindspersoon deze zaak af als geruchten.
 
  • Leuk
Waarderingen: BoomSmurf
Wat het grote probleem is voor zo ver ik weet is dat als de nabv stopt of idd de bewindvoerder de stekker eruit trekt 16.000 man in 1klap illegaal wapen bezit hebben. en dat is zoal wat oddball aangeeft een giga risco wat je eigenlijk niet wil lopen.

Dit is wat ik weet: Op het moment is er een "tijdelijke"/semi permanente oplossing gevonden om airsoft legaal te maken namelijk via de nabv.
Waar je eigenlijk voor moet gaan is dat het airsoft gebeuren niet meer valt onder de wapen en minutie wet maar juist onder de sport categorie van nederland. wat het op het moment nog niet is.

Zo dra dat gebeurd is zitten 16.000 man veilig en zal de regeling met verlaten van de nabv en replica gelijk verkopen versoepeld worden.
En zal ook de regeling met de nabv anders worden. Maar tot die tijd zitten we vast aan deze opstelling.

om airsoft binnen de cat sport te laten vallen duurt meer als de 4 jaar waar we nu op zitten. we hebben het minstens over 10jaar.

As of voor de granaten en het overige leuke speelgoed daar zijn ze ook al heel erg voor aan het lobbien dat duurt nog minstens ook een paar jaar voor er een nieuwe wets categorie is.

maar wat ik wel weet is dat airsoft binnen de categorie sport kan vallen. Alleen dat duurt ook een aardig tijdje.

maar effe een mini disclaimer van mij: als je reageert op mijn dingen prima maar hou het leuk alsjeblieft dankje wel.
 
  • Leuk
Waarderingen: Toothpick en Robin2k7
Als de NABV nu eens begint met elke maand weer een skirm magazine , zijn ze toentertijd mee gestopt ik zou het verdomd leuk vinden om zo'n blad elke maand te ontvangen .

Met bijvoorbeeld leuk missie verslagen van Skirms van zowel binnen als het buitengebeuren , nieuwtjes en duidelijke taal over jawel leden raad , jaarverslagen enz. en zo doende wat rust brengen in de airsoft commune , volgens mij word zoiets echt wel gewaardeerd en sla je 2 vliegen in 1 klap .

Robin
 
Doom denken is makkelijk dat merk ik ook op FB. Maar als je goed lobbyt kun je veel informatie vinden over hoe groot het een kans heeft om goed/fout te gaan. Ook moet je dingen goed en uitgebreid toelichten en onderbouwen als ook onderzoeken. Ik heb een jurist op het gebied van de WWM die me hierbij bijstaat.

En wij zien toch wel een 95% kans op airsoft in cat IV. Dus daarom dat we het door zetten en ons niet laten weerhouden door de vele doom verhalen.

Ik heb NABV er ook over geïnformeerd maar die deed het af als onjuist en verzinsels.
 
Dat van die registratie, kluis en beperkingen heb ik niet verzonnen maar de minister (ofiemand namens de minister). Dit staat letterlijk in de brief waar cat4 roepers mee staan te wapperen.

Ik ben wel benieuwd waarom ik, ondanks mijn bewezen zorgen, me geen zorgen hoef te maken? Verder ben ik ook wel benieuwd waar men denkt dat het politieke draagvlak ligt voor de benodigde wetswijziging.
 
Dat van die registratie, kluis en beperkingen heb ik niet verzonnen maar de minister (ofiemand namens de minister). Dit staat letterlijk in de brief waar cat4 roepers mee staan te wapperen.

Ik ben wel benieuwd waarom ik, ondanks mijn bewezen zorgen, me geen zorgen hoef te maken? Verder ben ik ook wel benieuwd waar men denkt dat het politieke draagvlak ligt voor de benodigde wetswijziging.

Maar uh wat vind je van het idee van een maandelijks Skirmblad om de airsofters in ieder geval het idee te geven dat er iets met het geld gebeurd , we zijn natuurlijk dankbaar en blij dat deze sport gelegaliseerd is zonder NABV geen legaal airsoften , ben blij dat ik op me 50ste nog zoveel lol kan hebben al moet ik zeggen ik was liever 30 of zo , fitter enzo haha

Dus hopenlijk is er nog geld over voor zoiets , zou geweldig zijn .

Robin
 
@Robin2k7

Opzich is een blad a la skirm een leuk idee, maar ik vraag me af of het haalbaar is om bv één editie per 2 maanden te maken. Vergeet niet dat dit vooral van vrijwilligers zal moeten komen en dat die, als er überhaupt genoeg te vinden zijn, zich wel daarvoor langere tijd aan moeten committeren (want continu wisselde teams werkt niet)
Dus leuk idee, maar ik betwijfel of de mankracht te verzamelen is
 
  • Leuk
Waarderingen: Robin2k7
Al dat gehaat op de NABV.. ik snap het niet. Ik ben onwijs blij dat de NABV zich inzet voor de airsoftsport en voor 78,00 per jaar zorgt dat het legaal is en blijft. Vandaag de dag met alle dreigingen in welke vorm dan ook, leek dit me steeds onwaarschijnlijker.

Mij hoor je niet klagen. Een skirmblad zou leuk zijn, wat meer focussen op skirms (in plaats van IAPS) zou leuk zijn, maar om daar zo op te gaan haten.

Toegegeven: het gaat er hier een stuk rustiger/professioneler aan toe, maar op die Facebookpagina.. man.. man.. man..
 
@Robin2k7

Opzich is een blad a la skirm een leuk idee, maar ik vraag me af of het haalbaar is om bv één editie per 2 maanden te maken. Vergeet niet dat dit vooral van vrijwilligers zal moeten komen en dat die, als er überhaupt genoeg te vinden zijn, zich wel daarvoor langere tijd aan moeten committeren (want continu wisselde teams werkt niet)
Dus leuk idee, maar ik betwijfel of de mankracht te verzamelen is

Dank voor je antwoord Oddball en Joris je hebt gelijk wat rustiger mag misschien wel , voor mij persoonlijk is het jammer dat RSL weg gaat en met modder gooien werkt toch niet wat je nu ziet is dat iedereen een beetje met gestrekt been de discussie in duikt , wat ikzelf ga doen is als mij iets niet bevalt of ik ideen heb gewoon rechtstreeks de NABV benader want die topics en vragen exploderen vaak in felle boze reacties en word het elke x een wellis nietes verhaal , word gelijk mijn nieuwe voornemen voor het nieuwe jaar , veel skirmen , veel knutselen aan replica meer lachen haha
 
Dank voor je antwoord Oddball en Joris je hebt gelijk wat rustiger mag misschien wel , voor mij persoonlijk is het jammer dat RSL weg gaat en met modder gooien werkt toch niet wat je nu ziet is dat iedereen een beetje met gestrekt been de discussie in duikt , wat ikzelf ga doen is als mij iets niet bevalt of ik ideen heb gewoon rechtstreeks de NABV benader want die topics en vragen exploderen vaak in felle boze reacties en word het elke x een wellis nietes verhaal , word gelijk mijn nieuwe voornemen voor het nieuwe jaar , veel skirmen , veel knutselen aan replica meer lachen haha

Mooi voornemen! Dat velen je maar zullen volgen hierin ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: Robin2k7