NABV BOSS Workshop

Het probleem met een verplichte BOSS cursus in huidige vorm is eigenlijk heel simpel: er is geen capaciteit voor. Elke maand komen er 400 (!) nieuwe airsofters bij.

Wat... Zo veel?! Zou ik niet zeggen gezien het aantal zelfde spelers dat je tegen komt. En op sommige plekken is het wel vaak druk, maar zo druk?

Had ook wel gedacht dat als het zo hard in de lift zat, de NABV er wel meer over zou roepen. Zijn het er echt 400 iedere maand?
 
Het is niet omdat ze NABV lid worden dat ze daarom ook allemaal meteen gaan spelen, ik denk dat er ook een reeks leden is die gewoon willen verzamelen etc.
 
Wat... Zo veel?! Zou ik niet zeggen gezien het aantal zelfde spelers dat je tegen komt. En op sommige plekken is het wel vaak druk, maar zo druk?

RU1OOVz.png

Bron: nabv begroting 2019, te vinden in mijnnabv onder informatie.

Het aantal van 400 heb ik overgenomen van Gerard timmers, directeur van het nabv verenigingsbureau. Dit is wat het tabel uit de 2019 begroting ons verteld:

2016-2017: ongeveer 3500 mensen
2017-2018: ongeveer 1500 mensen

Dat betekent:

2016-2017: 292 mensen per maand
2017-2018: 125 mensen per maand

Dat zijn er dus niet zoveel als de 400 per maand die ik eerder noemde. Ik zal de heer Timmers betichten voor zijn opgeblazen ledengroeicijfers ;). Maar iets minder dan 300 en vorig jaar 125 per maand zijn ook niet slecht.
 
Indrukwekkend, 18 duizend leden. Had ik ook niet gedacht. Als uit de officiële cijfers 5,000 was gekomen had ik het laag gevonden maar ook nog geloofd.

125 per maand, waarvan ~60% veld / CQB wil gaan spelen (arbitrair gekozen) en de rest die verzamelaar of IAPSer wordt? Dan lijkt het mij nog steeds wel mogelijk om deze mensen te doordringen van wat wel en niet veilig is. Ik snap dat die verantwoording eigenlijk bij organisaties / Marshalls wordt gelegd en dit vaak ook prima onderling op te lossen is, maar toch.

Aan de andere kant gaat er ook wel weer erg weinig fout binnen de sport. Vooral uitglijders en kleine wondjes. Of tenminste, in mijn ervaring. Maar toch iets veiliger gedrag zou voor de gemoedsrust wel prettig zijn.

*ondertussen loopt MadBinton zelf nog wel minimaal 1 DQ op tijdens IAPS trainingen*
 
Heb zelf vorige week woensdag de BOSS training gevolgd en vond het zeker leerzaam.
Erg leuk om van een militair tips & tricks te ontvangen over hoe je veilig rondom mensen kan spelen met je AA.

Muzzle sweeping lijkt niet erg in het veld met airsoft, maar het gaat om een stukje opvoeding. Net als met je knipperlichten, doe dit altijd (safe, magazijn eruit, etc.) dan wordt het een gewoonte waar je niet bij hoeft na te denken. Dan gebeurt het nergens, niet in het veld en niet in de safety zone. Er werd ook gezegd, door de instructeur, dat je iets 1300 keer moet uitvoeren voordat het een automatisme wordt, dus het vergt zeker wat discipline.

Nogmaals; muzzle sweeping lijkt niet erg, totdat! Want helaas heb ik zelf in de paintball een keer meegemaakt dat iemand zijn marker horizontaal vast had in field, met gekruiste armen. (Zo tussen tacticool en lui in, zoals we allemaal doen/deden). Maar afijn; hij bukt, zijn loop zo richting mijn gezicht (met paintball masker) en haalt met zijn pens of gear de trekker over en schiet zo onderlangs mijn masker vol op mijn mond van max 1,5mtr. Ik kan je vertellen dat geen moeite had die week met een duck face te maken en 2 dagen later nog verf uit mijn neus snoot. Was in ieder geval blij dat hij me niet in mijn oog had geraakt, want dan had mijn leven er mss toch wat anders uit gezien. Dramatisering voor effect!!

Dus ik ben sowieso voorstander van cursussen voor safety en tegen muzzle sweepers etc. Want elkaar er op aanspreken op skirms is nog veel moeilijker! Dat zie ik ook in mijn line of work; mensen zijn allemaal voor veiligheid, totdat ze elkaar erop moeten wijzen/aanspreken. Dan zijn de meeste bang dat ze als zeikerd worden aangezien, terwijl die andere er misschien niet eens weet dat hij het doet. Onveilige situaties ontstaan ook (bijna) nooit door moedwillige acties, maar door onwetendheid.