NABV BOSS Workshop

Jasper

Well-Known Member
23 jan 2018
84
60
Trophies
7
Afgelopen zaterdag heb ik deelgenomen aan de Basic Operator Safety Skills (BOSS) Workshop in het Nationaal Airsoft Centrum (NAC). Dit wordt sinds kort door de NABV aangeboden en werd nu voor het eerst in het NAC zelf gehouden.
Omdat ik en mijn mede-cursisten zo'n goede ervaring hebben gehad, wil ik dat toch graag hier even delen in de hoop dat dit meerdere startende airsofters motiveert om ook de workshop te volgen!

De workshop werd gegeven door een actief militair (in dit geval een sergeant van de Luchtmobiele Brigade, niet de eerste de beste dus). Dit was ook goed te merken, de instructeur had duidelijk kennis van zaken en was goed in staat bij iedereen individueel de juiste aanwijzingen te geven.

Onze groep bestond uit 8 man, allemaal startende airsofters. De workshop begint met een kort theoriedeel, waarna je al snel in het NAC zelf je skills in de praktijk kan brengen.
De workshop richt zich vooral op de veiligheidsaspecten (denk aan trekker discipline, muzzle sweeping, her- bij- en ontladen van de replica en bewustwording van je directe omgeving tijdens de skirm). Ook worden de meerdere posities doorgenomen (high ready, low ready en je 'workspace'). De instructeur geeft je daarbij goede en bruikbare tips, zodat je een solide basis hebt om je airsoft carriére mee te starten en je skills verder uit te breiden.

Afsluitend ontvang je de BOSS patch, uiteraard pure airsoft bling. :cool:

Na afloop was vrijwel iedereen razend enthousiast. Ikzelf heb meteen een paar leuke contacten gelegd, waarmee we op korte termijn een keer zullen afspreken om gezamenlijk een skirm mee te pakken.

De BOSS Workshop is een nieuw initiatief van de NABV en ze zijn zodoende nog op zoek naar de juiste invulling en uitvoering hiervan. Echter gelet op de positieve feedback van de groep ga ik er zeker vanuit dat hier nog verdere navolging aan zal worden gegeven. Wat dat betreft kan ik deze workshop aan iedere starter aanraden; je zal er zeker geen spijt van krijgen!
 
Leuk dat je dit even deelt hier Jasper! Thanks! :) Klinkt als een leuk start punt voor startende airsofters, of airsofters die wat verder willen gaan.
 
  • Leuk
Waarderingen: M14shooter en Jasper
Ik heb deze workshop ook gedaan en is zeker aan te raden voor beginnende airsofters (zou eigenlijk verplicht moeten, vind ik, om lid te worden van de nabv). Vooral de veiligheid dat wordt uitgelegd en geoefend is van groot belang voor iedereen!
 
  • Leuk
Waarderingen: Jan en Jasper
Ik heb deze workshop ook gedaan en is zeker aan te raden voor beginnende airsofters (zou eigenlijk verplicht moeten, vind ik, om lid te worden van de nabv). Vooral de veiligheid dat wordt uitgelegd en geoefend is van groot belang voor iedereen!

Yup, diezelfde feedback gaf ik ook terug aan de NABV. Daar werd echter wel aangegeven dat dit misschien wat te ver voert en de drempel om lid te worden wat te hoog maakt.

Hoe dan ook zou ik er absoluut voorstander van zijn. Afgelopen weekend heb ik weer genoeg onhandige acties gezien van mede-airsofters die wel een workshopje over safety kunnen gebruiken (denk aan muzzlesweep en dryfiring in de safety zone... echt ongelofelijk).
 
Yup, diezelfde feedback gaf ik ook terug aan de NABV. Daar werd echter wel aangegeven dat dit misschien wat te ver voert en de drempel om lid te worden wat te hoog maakt.

Hoe dan ook zou ik er absoluut voorstander van zijn. Afgelopen weekend heb ik weer genoeg onhandige acties gezien van mede-airsofters die wel een workshopje over safety kunnen gebruiken (denk aan muzzlesweep en dryfiring in de safety zone... echt ongelofelijk).

Ja precies, vorige week me eerste skirm en zelfs mij viel het op haha. Genoeg mensen die deze workshop nodig hebben.
 
Het hele muzzlesweep verhaal vind ik zelf wat overdreven bij airsoft. Ondanks al die onervaren mensen ben ik nog nooit gehit door friendly fire omdat iemand een muzzlesweep deed en zijn trekker vast had. Sure, ideal world, swieber niet sweepen!

Wel gezien dat @Conrex zijn teen er af schoot toen hij zijn Luger wilde holsteren ;)

Testen in de safety daarentegen...
 
  • Leuk
Waarderingen: Toothpick
Deze workshop is niet alleen goed voor de beginnende airsofter maar ook voor diegene die al wat langer in het veld is.
Heb nu al 3x gehad dat iemand die ik al vaker heb zien skirmen in de safety zone een dry fire aan het doen was(big no no) en van die 3x heb ik dus 2x een bb mogen ontvangen.
Gelukkig op mijn kisten maar moet er niet aan denken dat dit in iemand zijn onbeschermde gezicht terecht komt.
Mij is altijd aangeleerd dat ook al is het wapen/replica ontladen, behandel het als een geladen wapen/replica.
Zal waarschijnlijk een overblijfsel zijn van mijn dienst tijd zijn maar hou dit altijd in eer.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jan
Het is een heel mooi initiatief van de NABV en verplicht stellen zou ik ook wat overdreven vinden. Ik ga bij Wild Mountain de 25e beginnen aan TAT en de eerste module is naar verwachting erg overeenkomend met het BOSS verhaal. Zou leuk zijn als BOSS ook daarna nog meer vervolging zou bieden. Het is een stukje bewustwording!
 
  • Leuk
Waarderingen: M14shooter en Roy Pie
Het is idd een stukje bewust wording wat bij best wel veel mensen ontbreekt.
TAT en MAT doen idd beide een stuk wapen/replica beheersing wat ook terug te vinden is in de BOSS workshop.
Goede zaak en van wat ik heb begrepen word dit tijdens de modules ook nog eens herhaald.


Het is een heel mooi initiatief van de NABV en verplicht stellen zou ik ook wat overdreven vinden. Ik ga bij Wild Mountain de 25e beginnen aan TAT en de eerste module is naar verwachting erg overeenkomend met het BOSS verhaal. Zou leuk zijn als BOSS ook daarna nog meer vervolging zou bieden. Het is een stukje bewustwording!
 
  • Leuk
Waarderingen: M14shooter
De basis dingen zullen zeker terug blijven komen. Als we in latere modules de replica tussentijds niet op safe zouden zetten oid word je daar zeker weten op aangesproken. Dat zit bij die realsteel mannen zo in hun systeem en elk punt wat je blijft hangen is veiligheids halve alleen maar mooi meegenomen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Roy Pie
@Roy Pie idd... dryfire in de safety gebeurd nog zo vaak! Maar of daar nou zon hele workshop voor nodig is... Daar moeten de veld eigenaren gewoon heel strak mee om gaan. Naar huis sturen als ze het zien is volgens mij de beste leermeester hiervoor.

Het op safe zetten vind ik knap als je het in het veld ook voor elkaar krijgt bij acties en verplaatsingen. Was bij de TTD van Christiaan ook. Afbreken van een linie. Wanneer je aan de beurt bent stop je met vuren, zet je je replica op safe om achter iedereen langs te lopen, en dan weer positie in te nemen en te schieten. En dan weer dezelfde handeling wanneer je aan de beurt bent. In de hectiek en alle nieuwe dingen die je moest onthouden ging dat er bij mij niet even makkelijk in :p

Ik gebruik dat zelf in het veld niet meer. Ik let wel op trekker vinger, maar gooi hem van safe af zodra ik spawn. Zoals ik volgens mij ook eerder heb gezegd, nog nooit een friendly fire hit gemaakt doordat mijn replica af ging zonder dat ik het wilde. Heb dat bij mijn teamgenoten ook maar één keer gezien bij het holsteren.

Ik zou dan liever de hersen capaciteit laten gebruiken voor het laten onthouden van drills en dat soort zaken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Roy Pie
Op safe gooien buiten ready doe ik wel altijd eerlijk gezegd. Stukje lopen en je loopt niet voor of achterop? Safe. Hit? Safe.

Nieuwe positie innemen dicht op teamleden? Safe. Sprint nodig? Safe. Wisselend terugtrekken / linie vormen, ja dan toch ook wel, maar dat vergeet ik wel regelmatig.

Maar goed, niet als je dus ready ergens heen loopt, als je onder vuur ligt en nog geen positie hebt gevonden, etc. Ook als je rug dekking bent of verspreid loopt en tegenstand verwacht.

Denk dat ook veel wel valt en staat met het goed kennen van je apparatuur en ermee trainen. Ik bedoel, als je je replica door en door kent en er voldoende bij nadenkt, hoef je niet te dry-firen, ga je niet allerlei mods in het veld lopen uitvoeren en denk je even na bij het teruglopen de safety in.

Maar het gebeurt echt te vaak dat mensen toch rare dingen doen in safety. Ik doe ook gewoon echt m'n bril daar niet af. Laatst ook weer iemand die een mag erin had zitten bij plaatsen van z'n batterij en hij schoot aan in full auto. Hoppa, even 20 schoten tussen opbouwende mensen. Of mensen die in safety alsnog een mag erin hebben zitten. Of ondanks clearen nog steeds ermee rond staan te zwaaien en de helft van de medespelers even flagt boven het middel.

Ik vind eigenlijk (zelf de BOSS training niet gevolgd hebbende) dat ze het prima WEL verplicht moeten stellen. Hoeveel moeite is het nou... En het lijkt simpelweg nodig te zijn. Eerste replica gekocht? Training komen doen uitleg ontvangen, onderhoud uitleg, ready states uitleg, safety briefing. 2u 30 en klaar.
 
  • Leuk
Waarderingen: Pietjepuk123 en Roy Pie
Maar het gebeurt echt te vaak dat mensen toch rare dingen doen in safety. Ik doe ook gewoon echt m'n bril daar niet af. Laatst ook weer iemand die een mag erin had zitten bij plaatsen van z'n batterij en hij schoot aan in full auto. Hoppa, even 20 schoten tussen opbouwende mensen. Of mensen die in safety alsnog een mag erin hebben zitten. Of ondanks clearen nog steeds ermee rond staan te zwaaien en de helft van de medespelers even flagt boven het middel.

Helaas zijn niet alle mensen even bewust van het risico wat ze met zich meedragen! Jammer is dat.
 
Ik vind eigenlijk (zelf de BOSS training niet gevolgd hebbende) dat ze het prima WEL verplicht moeten stellen. Hoeveel moeite is het nou...

Het probleem met een verplichte BOSS cursus in huidige vorm is eigenlijk heel simpel: er is geen capaciteit voor. Elke maand komen er 400 (!) nieuwe airsofters bij. 400, dat zijn 13.3 schoolklassen van 30 personen. Dan zou er elke zaterdag van elke maand voor ongeveer 100 man verspreid over nederland cursusmogelijkheid moeten zijn. Dat is echt wel een moeilijke opdracht.

Een mogelijke oplossing zou zijn: een digitale cursus. Kan je van te voren maken en een praktisch onbeperkte hoeveelheid mensen kan deze doen op elke moment dat hen uitkomt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Basura Nephilim
In principe eens met BOSS, als beginnend airsofter, maar dan ook iedereen. Ook de mensen die het al jaren spelen!!
 
In principe eens met BOSS, als beginnend airsofter, maar dan ook iedereen. Ook de mensen die het al jaren spelen!!

Ok, nieuwe rekensom:

Ongeveer 15.000 airsofters. Zeg even dat 500 daarvan al de cursus hebben gedaan. Blijven er 14,500 over.

14,500/30= 483.3 volle schoolklassen.

Dus dan zou bovenop de 13.3 volle schoolklassen per maand, die de cursus al volgen als nieuwe airsofter, ook de 'oude garde' nog erbij moeten. Om dat in 1 jaar te doen, zou er elke zaterdag voor 12.3 volle schoolklassen deze cursus moeten worden georganiseerd. Oftewel: praktisch onmogelijk om voor elkaar te krijgen binnen afzienbare tijd.
 
Ik heb deze training ook mogen volgen en was ook verrast over de nuttige tips. Nu ben ik wel de 5 safety fundamental vergeten ... Is er iemand met parate kennis?

Overigens, na 't volgen zie je wel ineens dat veel lui zo'n cursus kunnen gebruiken... Zo ben ik me ineens bewust van muzzle sweeps en stoor ik me er ook plots aan..
 
  • Leuk
Waarderingen: Roy Pie