Lipo smart charger

Rick Heijnen

Member
10 okt 2019
14
2
Trophies
2
Beste allemaal,

Ik ben nieuw hier op het forum en heb gister mijn eerste replica’s opgehaald. (Kytac CRB en de Hi-Capa 5.1) nu heb ik een vraag over het opladen van de 1.1A 7.4V lipo batterij.

Als ik deze aan de oplader leg en alles instel op “lipo charge” en alles instel begint deze met opladen. Maar tijdens het opladen geeft deze een voltage aan die langzaam omhoog gaat. Mijn krytac reageerde niet meer tijdens het schieten dus ik heb de batterij opgeladen omdat ik er ondertussen 10 magazijnen mee heb leeg geschoten.

Waarom gaat bij de Smart charger het Voltage omhoog tijdens het opladen? Hij begon op 6.50V en staat nu op 7.66V. Ik ben nieuw met lipo batterijen en heb wel een korte instructie hierover gehad maar dit baart me toch wel enige zorgen.

groetjes,

Rick
 
Hij geeft het actuele voltage van de accu aan. Een lipo is met 6,5 V aardig Leeg. Als jij hem oplaad loopt hij de gelijkelijk omhoog. (dat doet je auto benzine meter tenslotte ook als je tankt) met 7,6 V zit hij op Storage niveau. Je moet dus nog een eind je verder tot 8,4 V (max)
 
Hoi Rick,

Dit is volledig normaal. Een 2cell lipo mag nooit onder de 6V komen. Dit is zeer slecht voor de accu.
De accu zal tijdens het opladen een steeds hoger voltage krijgen. En de lader zal op een gegeven moment steeds langzamer gaan laden. (A getal word steeda lager).
Als de accu 8.4 volt heeft zal de lader afslaan en full aangeven.


Greetings
 
Hij geeft het actuele voltage van de accu aan. Een lipo is met 6,5 V aardig Leeg. Als jij hem oplaad loopt hij de gelijkelijk omhoog. (dat doet je auto benzine meter tenslotte ook als je tankt) met 7,6 V zit hij op Storage niveau. Je moet dus nog een eind je verder tot 8,4 V (max)

dankjewel voor de reactie. Dus het is normaal dat een 1100 (1.1A) 7.4V lipo batterij oplaadt tot rond de 8.4V?
 
Hoi Rick,

Dit is volledig normaal. Een 2cell lipo mag nooit onder de 6V komen. Dit is zeer slecht voor de accu.
De accu zal tijdens het opladen een steeds hoger voltage krijgen. En de lader zal op een gegeven moment steeds langzamer gaan laden. (A getal word steeda lager).
Als de accu 8.4 volt heeft zal de lader afslaan en full aangeven.


Greetings

dankjewel voor je reactie! Ik was al bang door alle verhalen op internet omtrent lipo batterijen dat er iets niet goed was. Daarom zit ik er ook bij!
 
Is ook alleen maar verstandig. Better safe then sorry ;)

In mijn ogen valt het gevaar best wel mee. Maar wees wel bewust van de gevaren, en pas je handelen hier wel op aan.

Zelf blijf ik er niet bij zitten, maar laad wel enkel als ik ook thuis ben. En zeker niet als ik ga slapen.
 
Is ook alleen maar verstandig. Better safe then sorry ;)

In mijn ogen valt het gevaar best wel mee. Maar wees wel bewust van de gevaren, en pas je handelen hier wel op aan.

Zelf blijf ik er niet bij zitten, maar laad wel enkel als ik ook thuis ben. En zeker niet als ik ga slapen.

ja dat ga ik ook doen! Dankjewel! Ik blijf liever in dezelfde ruimte als de Lipo batterij wanneer deze opgeladen wordt. En als deze opgeslagen wordt in een kluis.
 
hallo ik heb een IMAX dual power B6AC+ lipo lader waarvan de twee middelste knoppen niet lijken te reageren,
weet er iemand hier hoe ik dit kan oplossen?
 
waarvan de twee middelste knoppen niet lijken te reageren,
Ik denk dat het merendeel van de Imax laders op deze aardkloot imitaties zijn (ook als je denkt dat je een echte gekocht hebt, is de kans op een nepper groot), de kwaliteit van de lader (en de gebruikte componenten) hangt een beetje af van hoe ver de fabrikant de kantjes eraf heeft willen lopen om maar de allerlaatste besparing eruit te kunnen wringen.

Maar het kan natuurlijk ook zijn dat iemand er zelf ruw mee is geweest en dat het van binnen allemaal niet helemaal meer is als toen het apparaat nieuw werd gekocht.

Uit mijn hoofd (ik heb de mijne "Even" uitgeleend aan mijn jongste zoon momenteel) moeten alle knoppen een piep geven als je erop drukt.
Met de middelste kun je het een en ander selecteren in het menu en wanneer je deze iets langer ingedrukt houdt, dan kom je in het instelmenu.
Als ze helemaal niet reageren kan het zijn dat er een knop defect is of blijft hangen (waardoor de andere knoppen ook niet meer goed kunnen reageren).

Wanneer je technisch genoeg bent (of het gewoon aandurft), dan kun je kijken hoe het er van binnen uitziet en even met een multimeter nameten of de schakelaars sowieso nog reageren.
Trek de oplader uit het stopcontact en zet je multimeter op de "Continuity"-stand, plaats de meetpennen over de contacten van de schakelaar en druk op de schakelaar: er zou een piep uit je meter te horen moeten zijn.

Herhaal bovenstaande voor alle schakelaars die je niet vertrouwd.

Aangezien dit een processorbestuurde oplader is, kan het ook best zijn dat hij gewoon een reset nodig heeft, alleen weet ik niet of dit zomaar mogelijk is en/of hoe je dit zou moeten doen.
Meestal is het een kwestie van een bepaalde toetsencombinatie ingedrukt houden terwijl je de spanning aansluit, maar ik weet niet of dit bij deze lader ook is (en of dat zomaar veilig kan): even het internet afstruinen zou ik zeggen. :)

Welkom op on ACN forum trouwens!
 
dankje wel voor je reactie ik dacht al dat het een kloon en ga uitzoeken of die wel/of niet werkt