Lipo Balancer error

NielsHoffland

Well-Known Member
27 jul 2017
1.148
490
Trophies
23
Hallo,

Ik probeer net mijn Lipo accu op te laden, alleen krijg ik een error als ik hem wil opladen. Ik heb alle kabels juist aangesloten inclusief de balancer kabel. Het juiste aantal cellen enz. ingesteld. Alleen krijg ik nu de error: Balancer Connect Error, Weet iemand wat dit kan zijn? Toen ik hem de eerste keer wou aansluiten kreeg ik een polarity error, waardoor ik nu de Rode aan de zwarte heb hangen. Hierdoor is dat probleem verholpen, maar ik denk dat misschien in de balancer ook een polarity issue.

Oplader is een: Turnigy Accucell 6
Accu: Pirate arms 2 cell 1300MAH

Als je meer info nodig hebt vraag het gerust.


Alvast Bedankt!
 
Okay eens zien is het een configuratie van lader en balancer of alles in 1?
Als het de eerste is effe een foto
Maar sws is het altijd zwart op zwart en rood op rood nooit omgewisseld dus dan denk ik dat er een foutje zat bij het aansluiten van de balancer naar de lader of batterij naar balancer of een combi van bijde
 
  • Leuk
Waarderingen: NielsHoffland
Okay eens zien is het een configuratie van lader en balancer of alles in 1?
Als het de eerste is effe een foto
Maar sws is het altijd zwart op zwart en rood op rood nooit omgewisseld dus dan denk ik dat er een foutje zat bij het aansluiten van de balancer naar de lader of batterij naar balancer of een combi van bijde

Ik zal even een aantal fotos ervan maken, geef me een paar minuten :)
 
Okay in het ergste geval is je lader naar de knoppen in het minst erge geval heb je een draadje verkeerd aangesloten
 
  • Leuk
Waarderingen: NielsHoffland
Dit is mijn setup van mn oplader. Ik heb deze altijd gebruikt met mijn FPV drone, om mijn Lipo's op te laden. (Ja dat is een server voeding)
Screenshot_2017-09-16-13-21-26.png


Dit zijn de instellingen op mijn charger: Ik heb verschillende amperages geprobeerd en verschillende standen van de lader zelf.
Screenshot_2017-09-16-13-21-13.png


Dit is hoe alles is aangesloten. De balancer kabel zit er goed in, en de + en - zitten ook goed. De zwarte en rode kabel zijn zo aangesloten. Omdat het anders niet past. Maar de + van de accu zit op de + van de lader. Alleen met een zwarte kabel.

Screenshot_2017-09-16-13-21-17.png


Dit is de error:
Screenshot_2017-09-16-13-20-59.png
 
Ik heb nooit problemen gehad met mijn oplader en ik zal even kijken of het nog werkt met mijn andere Lipo's
 
Ik heb even een aantal van mijn andere grote Lipo's eraan gehangen. Ze deden het allemaal behalve 1 Lipo. Daarmee kreeg ik de ook de Balancer Error.
 
Alright het ligt niet bij je server voeding
Op het internet en in batterijen land is het handig om het c systeem te weten(nu heb ik het niet over je crating van je batterij) voor lipos geld over het algemeen 1c zoals je denk ik weet(lipo is bijvoorbeeld 1300 mah dus stel je de lader in op 1.3a)

Maar om effe een stukje verwarring uit te sluiten de plus van de batterij is een zwarte draad en de min is de roode draad
Enbij de lader is de zwarte de min en rode de plus?
 
  • Leuk
Waarderingen: NielsHoffland
Want wat mij opvalt is dat rood niet op rood zit en zwart niet op zwart plus ik denk dat ik een small tamya op een big tamya zie
Heb je een close up foto van dit verbinding stukje?
 
  • Leuk
Waarderingen: NielsHoffland
Ik zal het even uitleggen :p

De connector op mijn Tamiya mini laadkabel zit verkeerd om. Hierdoor klikt de accu niet op de laadkabel. Ik heb nu de 2 bananen connectors + en - omgedraaid. Waardoor de Zwartekabel + is en de Rode kabel - .
 
Hoe ben je trouwens omgegaan met de batterij? Is ie nieuw of gebruijkt balanceer je hem altijd uit na gebruik?
 
Hoe ben je trouwens omgegaan met de batterij? Is ie nieuw of gebruijkt balanceer je hem altijd uit na gebruik?

Ik heb hem een week gelden binnen gekregen, ik had alleen geen kabel die erop paste waardoor ik die moest bestellen. Die kabel kwam gister binnen en heb hem geprobeerd opteladen. Ik heb wel met de Lipo geschoten todat de replica niks meer deed, daarom zou het best kunnen dat hij kapot is gegaan. Ik weet hoe ik om moet gaan met Lipo's alleen kon ik niet wachten met schieten ;p
 
Juistem okay het goede nieuws alles is nog intact zo te zien nu het slechte nieuws
Lipos worden expres afgeleverd met een beetje spanning om er voor te zorgen dat ze niet onder de minimale oplaadbare waarde komen van een oplader. Dit is gedaan om je te beschermen van het ploffen van die dingen
Deze batterij is nu zegmaar dood verklaard door de lader wat je hiertegen kan doen en dit raad ik nooit iemand aan en dat is hem hangen op een domme oplader en heel voorzichtig elke 5 minuten beetje bij beetje opladen en testen totdat je over die waarde bent

Alleen dit is best wel gevaarlijk zeg maar

Maar goed les 101 de lipo altijd eerst rustig opladen met balance mode op een halve c
Dan gebruiken en blijven controleren.
Daarna de uitbalanceer optie kiezen en de waarde van de batterij opgeven samen mrt de cellcount en dit blijf je elke keer doen na de skirms
 
Ik heb
Kan ook goed dat de balance ook niet goed is aangesloten gezien de tamiya zijn polariteit ook niet klopt?

Daar dacht ik ook al aan, maar het probleem van de polaritijd ligt niet aan de Lipo, maar aan de oplaad kabel die ik gekocht heb.
 
Juistem okay het goede nieuws alles is nog intact zo te zien nu het slechte nieuws
Lipos worden expres afgeleverd met een beetje spanning om er voor te zorgen dat ze niet onder de minimale oplaadbare waarde komen van een oplader. Dit is gedaan om je te beschermen van het ploffen van die dingen
Deze batterij is nu zegmaar dood verklaard door de lader wat je hiertegen kan doen en dit raad ik nooit iemand aan en dat is hem hangen op een domme oplader en heel voorzichtig elke 5 minuten beetje bij beetje opladen en testen totdat je over die waarde bent

Alleen dit is best wel gevaarlijk zeg maar

Maar goed les 101 de lipo altijd eerst rustig opladen met balance mode op een halve c
Dan gebruiken en blijven controleren.
Daarna de uitbalanceer optie kiezen en de waarde van de batterij opgeven samen mrt de cellcount en dit blijf je elke keer doen na de skirms

Hmm, ik heb hier voor mijn drone nog een voltage meter liggen. Ik zal even kijken wat die te zeggen heeft. Ook heb ik geen 'Domme lader' volgensmij maar ik kan altijd even zoeken.
 
Raar, die werkt niet op deze 2cell. Ik zal even kijken of ik nog ergens een domme oplader heb liggen. Heb je nog tips voor als hij wel in de fik vliegt? xD Ik zal voor de zekerheid een emmer water pakken.