Laser sight

Maar is de irritant factor niet ook een doel van bepaalde lampen, net als een stobefunctie? Vijand ziet niet en wendt het hoofd af. Heb zelf ook zon lamp en ook diverse malen een tegenstander met zon lamp gehad.
 
Ben het met jullie beiden eens, maar wil alleen aangeven dat er nog een heel verschil is tussen een China flashlight en een Nitecore / Fenix / Armytek et cetera. Als je die op je kanis krijgt in het donker, zie je een minuut lang niks meer. Dat vind ik te ver gaan.

Het is inderdaad moeilijk meetbaar: een lumen test apparaat is niet 1-2-3 voorhanden.

Omdat het strikt genomen toegestaan wordt, wil het niet meteen zeggen dat je puur daarom een 1000 lumen + lamp moet gaan gebruiken. Dan spreek je zo'n speler erop aan en die zegt dan: "Hoezo? Het mag gewoon!".
 
@Cheese : Dat kan ik niet zeggen want ik heb geen onderzoek gedaan naar wat een 'veilig' niveau genoemd kan worden. Niet alleen veiligheid is belangrijk maar ook de 'irritant' factor is belangrijk. Een lamp met een hoog aantal lumen mag dan strikt genomen misschien veilig zijn, maar is alles behalve prettig.

Ik neig naar een 200-300 lumen maximaal. Daarbij moet wel gezegd worden dat lumen niets zegt over de sterkte van de bundeling. Een lamp met 200 lumen en een reflector die het licht sterker bundelt dan een andere lamp van 200 lumen, zal een hogere 'power' output hebben (= wattage). Dus helemaal waterdicht op basis van het aantal lumen krijg je het niet.
Je moet dan eerder gaan kijken naar Lux in plaats van de Lumen. Het zijn twee verschillende dingen. Voor de makkelijke uitleg zie hier: https://www.batterijlicht.nl/lux-of-lumen.html

--------------------------
Het verschil tussen Lux en Lumen is het goed te begrijpen door het gebruik van een reflector (spiegel). Als achter een lichtbron een reflector geplaatst wordt, dan blijft de hoeveelheid Lumen (de hoeveelheid licht die een lamp uitstraalt) hetzelfde, maar op het werkoppervlak waar de lichtbron met reflector op gericht is, neemt de hoeveelheid Lux (de hoeveelheid licht op een oppervlak) toe. Fotografen gebruiken daarom lichtsterkte (Lux) meters en houden deze bij het voorwerp wat ze gaan fotograferen.

Als U dus een inschatting wilt hebben hoeveel licht een lamp afgeeft, wilt U eigenlijk een plaatje zien met:

  • het spreidingsgebied van de lichtbundel (wat voor bundel geeft de lichtbron)
  • verschillende meetpunten (naast het centrum ook op een aantal plaatsen er omheen), en
  • de afstand tussen de lamp en het meetpunt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Toothpick
@Cheese: Ik ben bekend met lux, alleen de meeste zaklampenfabrikanten (vooral de Chinezen) adverteren niet met de lux waarde, alleen met de lumen waarde. En zelfs dan weet je nog niet of ze de waarheid spreken - de echte waarde zit vaak ver onder hetgene dat ze beweren.. De lumen waarde is nog steeds - mits correct - goed voor een 'ballpark' benadering.
 
Zojuist een mail gericht aan ons ledenraad:

Beste Ledenraad,

Ik zag de mailing binnen komen met alweer een onduidelijk standpunt van ons NABV. Lasers... wel doen of niet doen? "Voorzichtig doen" is niet voor iedereen weggelegd. Zelf ben ik fel tegen lasers daar je de vergrotingsfactor van scopes niet meetelt in de kracht die met de lichtbundel gevormd wordt. Lasers zijn gevaarlijk, zelfs low-levels zoals de genoemde klasse 1 en klasse 2. Ook met de korte afstand waar lasers vaak gebruikt worden is geen rekening gehouden. Alles boven deze klasse is per definitie schadelijk voor de ogen, en alles daaronder kan potentieel gevaarlijk zijn wanneer afstand en duratie wordt meegerekend.

Zelf zou ik uiteraard graag zien dat lasers verboden worden wegens het hoge risico van oogletsel. Mocht dat niet het geval zijn, neemt ons NABV dan de aansprakelijkheid op zich wanneer letsel opgelopen wordt?

Ik hoor graag wat ons NABV hierover vindt, en ik hoop dat men duidelijkere uitspraken gaat doen in plaats van deze half doordachte uitspraken waarmee geen ja of nee gezegd wordt. Ik (of wij; leden) zien graag dingen zwart op wit; Toegestaan of verboden. Geen grijze gebieden of zaken wel zouden kunnen, maar voor eigen risico zijn...

Met vriendelijke groet,

Stey
 
Top mail @Stey, ben heel benieuwd wat de reactie zal zijn en welke stelling ingenomen gaat worden.
 
Ik hoorde iemand over een duiklamp namelijk... en die zijn niet mis. Ben ik het verder ook wel mee eens... als lasers gebruikt gaan worden pak ik er 2 onderwaterflitsers bij.. even kijken wie nu wie blind gaat maken:mad:
 
Snelle reactie van ons Ledenraad:

Hallo Stey,


Dat deze mededeling in de nieuwsbrief is beland is vanuit de NABV hoogstwaarschijnlijk iets te voorbarig geweest.
Wij hebben dit als ledenraad al serieus opgepakt en zijn er al mee bezig dit kort te sluiten. Je word hier later over geïnformeerd.


Met vriendelijke groeten,

Ledenraadslid
 
Snelle reactie van ons Ledenraad:
nette snelle reactie.

helaas mis ik er wel alleen het "skirm" gedeelte in. Dat bij skirms de lasers verboden moeten worden en bij diciplines als IPAS/ARPS de lsers gebruikt kunnen worden omdat statische doelen geen personen zijn.

daar je al nette reactie hebt zal ik ook mail wenden zodat de ledenraad kan laten zien dat ze meerdere mails hebben gekregen opdat het bestuur er eerder wat mee doet dan ipv de mening van 1 lid.

graag wil ik iedereen adviseren ook een mail naar de leden raad te sturen om verbod voor lasers te laten komen in speelstijlen waarbij tegen personen gespeeld wordt. met als toevoeging dat je weet dat de ledenraad al op de hoogte is maar dat je door deze mail laat weten ook tegen lasers te zijn zodat ze een grotere groep achterban hebben wanneer ze het bij het bestuur voor leggen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Stey
mijn mail;
Beste ledenraad,



Zoals anderen heb ook ik met verbazing het artikel gelezen over de lasers en het NABV "standpunt" hier in. Het is in mijn ogen niet slim lasers toe te staan voor disciplines/speltypes waarbij er tegen personen wordt gespeeld in de zin van richten op die personen.

Voor het spelen tegen doelen kunnen ze nog steeds gebruikt worden natuurlijk.

Het gevaar bij legale lasers is als er per ongeluk op een scope gericht wordt waardoor de scope de straal versterkt en alsnog schade aanricht.

Ook is het soms lastig controleren op de lasers aangezien ze niet allemaal de juiste sticker met classificatie hebben. Een gebruiker zal dan bij hoog en laag beweren dat zijn laser legaal is ondanks het missen van de sticker en misschien dan wel onbewust alsnog te sterk zijn.



Het is mij bekend dat jullie hier al een mail over gehad hebben maar graag stuur ik hem ook zodat jullie meer "achterban" hebben wanneer jullie het voorleggen aan het bestuur.



Met vriendelijke groet,
 
  • Leuk
Waarderingen: Stey
Bedankt voor het insturen @Stey en @Toothpick ! Ik zag op Facebook al een reactie langskomen van iemand die had contact gehad met een landelijk of lokaal coördinator.

Ook weer een extreem kinderlijke reactie gekregen in de trant van: "Tja! Dan kunnen we alles wel gaan verbieden en iedereen verplicht laten rondlopen met meshmaskers en andere bescherming". Ik blijf me verbazen over de NABV...

Hij ging door met aangeven dat ze het zelf getest hebben door zich in het gezicht te laten schijnen en dat cat 2 gewoon kan.
 

Bijlagen

  • Screen Shot 2016-09-18 at 12.41.08 PM.png
    Screen Shot 2016-09-18 at 12.41.08 PM.png
    82,8 KB · Weergaven: 282
@Jan wel rare reactie inderdaad. Dan zouden we het bij de verenigde airsoft organisatoren aan moeten geven in de hoop dat het bij skirms verboden wordt op hun terreinen.

Dit kreeg ik van de nabv:
 

Bijlagen

  • Screenshot_2016-09-18-22-15-20-1.png
    Screenshot_2016-09-18-22-15-20-1.png
    65,5 KB · Weergaven: 259
@Jan wel rare reactie inderdaad. Dan zouden we het bij de verenigde airsoft organisatoren aan moeten geven in de hoop dat het bij skirms verboden wordt op hun terreinen.

Dit kreeg ik van de nabv:
Ok top! Ik ben benieuwd :)
 
overgenomen uit ander topic;

O.K.
Het gebruik verbieden vind ik prima.
Echter,er zijn een hele trits accessoires die standaard geleverd worden met een ingebouwde laser.
Zo zijn wij in het bezit van scopes waar de lasers ingebouwd zitten.
En ook frontgrips met ingebouwde verlichting waar ook een laser aan vastgeschroefd zit.
Is het dan voldoende om de batterijen uit de lasers te halen?
Maar bij de frontgrips valt dan ook gelijk het licht uit.
En die functie was nu net de reden voor aanschaf.
Afplakken van het lasergedeelte met bijv.dukt-tape is dan een mogelijkheid?
Of laten we het bij het gezonde verstand van de spelers door te zeggen"laat gerust je lasertjes zitten maar gebruik ze niet."
o_O
 
@Vladimir Ik denk dat de spelers gerust hun lasers mogen laten zitten maar dat bij enig gebruik ervan, de speler meteen van het veld verwijderd mag worden.

Het probleem is niet alleen de legaliteit/veiligheid van de zogenaamde cat 1 en 2 lasers - die Chinese dingen zijn vaak niet/weinig getest en leveren mogelijk meer of veel meer vermogen dan ze aangeven. Je kunt bij die dingen NIET vertrouwen op hetgene dat erop staat. Veiligheidsbril, masker en rennen ermee vergelijken is een non-argument. Daarvoor kies je actief en de risico's zijn bekend. Je kunt je tandje verliezen of je kunt hard vallen en in het ergste geval iets breken. De laser is niet gevaarlijk voor de speler die hem zelf gebruikt, dus dat is een andere discussie.
 
  • Leuk
Waarderingen: Toothpick en Vladimir
Heb met plezier de discussie gelezen! En wat ik mij ook afvroeg en Vladimir ook post: mag je een laser voor de looks dan wel gebruiken? Dus zonder battery en een ductape op het uitgangs punt van de laser.
 
In principe mag je een laser gewoon gebruiken (tot nu toe) en is het probleem dat je andere spelers tot last bent. Als jij zorgt dat je laser uit blijft lijkt het me geen probleem.
 
Wist inderdaad dat je hem mocht gebruiken. Ben et zelf echter ook op tegen, ook omdat ik met sniper speel en niet zo lampje door mn scope wil krijgen.

Echter wanneer bijvoorbeeld iemand voor de looks met een laser speelt en er is ook iemand die daadwerkelijk de laser gebruikt kan dat onnodige verwarring veroorzaken lijkt mij (mits mensen er iets van zeggen/ zich eraan storen). Dat was mijn gedachte hier achter een beetje
 
  • Leuk
Waarderingen: Foodie88