Laser sight

Laten we het gewoon voorkomen en elkaars ogen sparen! Lijkt me niet de bedoeling om elkaar blijvend letsel toe te brengen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jan en Stey
@Stey in zo'n geval vind ik degene met het 'waar bemoei je je mee' gedrag in de fout zitten. Airsoft is hier een hele sociale sport, een beetje rekening met elkaar houden vind ik niet meer dan normaal!
 
  • Leuk
Waarderingen: Foodie88 en Stey
Ik heb een extra richtmiddel met; laser,IR en lamp.
maar als ik hem er op heb gebruik ik alleen de lamp en zorg voor begin dat ik test of de instellingen goed staan dat ik gen hinder kan veroorzaken.
Dit richtmiddel heb ik omdat het bij britse loadout hoort. Anders had ik alleen bouwlamp er op gezet.
 
+10 kudos aan iedereen, voor het feit dat er een volwassen discussie word gevoerd hierover. Bedankt allemaal :D
 
Laatst bewerkt:
Uiteindelijk is het de sport waar het om gaat. Die moeten we gezamelijk leuk houden. Als we ruzie gaan maken om zo iets kleins als een laser sight schieten we er allemaal niets mee op.
 
Daar ben ik het niet mee eens! :mad: neehoor, grapje!

In principe brengen we elkaar al letsel toe, al dan niet vrijwillig door het deelnemen aan skirms.
Dus laten we inderdaad het letsel zo klein mogelijk houden ;):p
 
Ik heb nog steeds een plek op m'n arm van een maand geleden ofzo.
 
Over de laser sights... Zal de NABV dit topic ook lezen? Dit staat in de NABV nieuwsbrief die zojuist is binnengekomen:

Gebruik lasers
Het gebruik van laser op je airsofapparaat kan handig zijn. Lasers kunnen aangeven waar de BB zou moeten aankomen. Echter, als je iemand in de ogen schijnt met laser, kan dit tot permanente oogbeschadiging leiden. Let dus goed op. Veilig voor gebruik zijn lasers in de klasse 1 (m.u.v. 1M) en klasse 2 (m.u.v. 2M). Alles daarboven is per definitie schadelijk voor ogen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Toothpick
Ik zag deze nieuwsbrief ook binnenkomen. Vond het stuk over de lasers frappant. Ze kunnen het beter afraden. De mogelijke versterking door scopes wordt niet eens meegenomen. Lekker weer, NABV! Gewoon NIET!

De NABV moet duidelijk stelling gaan innemen op dit punt, ook m.b.t. flashlights. Dit doet me denken aan dat Tornado verhaal, wel/niet/half toegestaan, weet ik het. Dat is nu nog steeds niet duidelijk geworden, hoewel sommige orga's ze wel toestaan.

Mijn idee: lasers nooit toegestaan onafhankelijk van het aantal mW's, flashlights toegestaan tot een max. aantal lumen.
 
Ik zag deze nieuwsbrief ook binnenkomen. Vond het stuk over de lasers frappant. Ze kunnen het beter afraden. De mogelijke versterking door scopes wordt niet eens meegenomen. Lekker weer, NABV! Gewoon NIET!

De NABV moet duidelijk stelling gaan innemen op dit punt, ook m.b.t. flashlights. Dit doet me denken aan dat Tornado verhaal, wel/niet/half toegestaan, weet ik het. Dat is nu nog steeds niet duidelijk geworden, hoewel sommige orga's ze wel toestaan.

Mijn idee: lasers nooit toegestaan onafhankelijk van het aantal mW's, flashlights toegestaan tot een max. aantal lumen.
Ik zag idd ook cat. 1 muv 1m en cat. 2 muv 2m lazers toegestaan.

Nou dan knal ik toch gewoon mijn 8000 lumen duiklamp op mn ris....
 
  • Leuk
Waarderingen: Stey
Ik heb het nog niet nagevraagd, maar wat zeggen organisatoren van het gebruik van een laser op hun terrein?
 
Ieder veld is anders he. Ik weet wel dat ulicoten nabv regels strict naleeft dus daar mag het wel.
 
2016-09-15_1238.png


Van de wikipedia pagina over Laser Safety (uitleg over de klassen). Oftewel, Class 1 (en class 2) kunnen nog steeds gevaarlijk zijn i.c.m. sniper scopes!
 
Maare... Heb ik er nu voor gezorgd dat de NABV dit verduidelijkt? :D
 
@Cheese : Dat kan ik niet zeggen want ik heb geen onderzoek gedaan naar wat een 'veilig' niveau genoemd kan worden. Niet alleen veiligheid is belangrijk maar ook de 'irritant' factor is belangrijk. Een lamp met een hoog aantal lumen mag dan strikt genomen misschien veilig zijn, maar is alles behalve prettig.

Ik neig naar een 200-300 lumen maximaal. Daarbij moet wel gezegd worden dat lumen niets zegt over de sterkte van de bundeling. Een lamp met 200 lumen en een reflector die het licht sterker bundelt dan een andere lamp van 200 lumen, zal een hogere 'power' output hebben (= wattage). Dus helemaal waterdicht op basis van het aantal lumen krijg je het niet.
 
Maare... Heb ik er nu voor gezorgd dat de NABV dit verduidelijkt? :D
Tja.... In principe is het gewoon duidelijk dat de NAVB (en waarschijnlijk de meeste organisatoren) het toestaat, maar dat je medespelers het waarschijnlijk niet waarderen.;) dus echt duidelijk is het nog niet:D
 
Echter als je flashlight met regels aan banden gaan leggen, moet het ook gehandhaafd gaan worden.

Dus dan krijgen we naast een fps meting ook nog een lumen meting bij elke skirm. Ik weet niet of we daar nu op zitten te wachten?
Ik zou zeggen gewoon gezond verstand gebruiken en als er iemand is met een flashlight die "te" is gewoon netjes bespreken.