Lage FPS M16 (kan het de M90 veer zijn?)

Jan

Well-Known Member
10 mei 2014
3.489
2.077
Trophies
30
Jongens!
Afgelopen Bunker Hill operatie deed mijn M16 het weer bedroevend slecht op de FPS. 230 FPS kwam er uit :p 

Er zit nu een M90 veer in. Sinds dat die er in is gegaan (vorig jaar) heeft ie het een tijdje op de 280 fps gedaan en daarna zakte het al snel in. 
Het leek eerst een lekkende nozzle te zijn. Vervangen voor een nozzle met O-ring en de FPS zat weer even op 280 fps. Na 2 skirms kreeg ik weer 160 FPS en een jammende M16 (nozzle bleef hangen). Van Skirmshop een Maple Leaf precision barrel gekregen om er in te doen. M16 open gehaald, barrel er in, gearbox open om die nozzle te checken (leek gewoon goed te zitten) en hopen op een goede FPS bij Bunker Hill.

Dit was dus niet het geval. Als ik de gearbox open lijkt het allemaal goed te zitten qua airleaks. Ik pak de cilinder en cilinderhead, doe mijn vinger op het gaatje, doe de piston er in en die kan ik zo goed als niet in drukken. Nozzle er op en het verhaal is hetzelfde. 
Met de Maple Leaf barrel en de speciale bucking die er bij zit, heb ik ook geen leaks bij de hop-up unit en barrel combinatie. Wanneer ik mijn vinger op het uiteinde van de barrel zet en bij de BB intake, achterop de hop-up blaas, krijg ik er geen lucht door. 

Mis ik iets? Het kan dan toch alleen maar die M90 veer zijn die misschien verrot is? IK heb thuis nog een M100 liggen die er in kan (nieuw in de verpakking). 
 
ja inderdaad , als alles lucht dicht is blijft alleen de veer over
 
Hey Jan, 

het kan zeker geen kwaad om even de m100 veer erin te doen en te testen!
Als dit de oorzaak is dan valt de schade nog wel mee. Heb je het idee dat de m90 veer slap aanvoelt?

Verder heb ik geen idee zo van afstand wat het probleem kan zijn.
Mogelijk is er technische ondersteuning in je buurt ;)

Zoals ik lees heb je alle afsluitingen en airseals al gecontroleerd dus die tip hoef ik je niet meer te geven.

Succes verder
 
Misschien een gekke hoek, maar is je rate of fire goed? Kan natuurlijk ook aan de torque van je motor liggen.
 
Rate of fire lijkt niet wat mee aan de hand te zijn. Kan even een video kijken om te zien of die enigszins normaal is. 

Thanks voor de antwoorden iig! 
 
@Jan ffe een kort vraagje. Schiet jij altijd even een aantal schoten op semi voordat je jouw replica opbergt? Kan misschien zijn dat je veer te lang onder spanning heeft gestaan.
 
Gewoon upgraden dat ding Jan , hij doet al ruim een half jaar gek :p
 
Al gekeken @Jan? Of nog geen tijd gehad?

Ben wel benieuwd naar de oorzaak. En zoals @Sander zegt hoor/lees telkens dat je wil upgraden, dus gewoon doen! Slechter presteren zal ie niet doen :p
 
Nee nog niet jammer genoeg. Zou vanavond moeten gebeuren maar toen was ik wat later thuis dan geplanned. Volgende week of misschien dit weekend als ik m meeneem naar mijn zwager. 
 
@Jan ik zou zowiezo die M100 erin zetten als je die toch hebt liggen.

En wat @Evin zegt kan natuurlijk ook effect hebben. Probeer gewoon eens een paar motoren van andere M16 van anderen.
Gewoon even motor wisselen en FPS testen, dan zie je snel genoeg of het effect heeft.
Ik had ook een lagere FPS met mijn G&G dan dezelfde G&G die @wolle19 heeft, ik heb toen eerst de motor vervangen en ging van 450 RPM naar 1005 RPM en van 300 FPS naar 325 FPS!

Als ik nu nog eens tijd teveel heb wil ik nog de veer vervangen.
 
Motor vervangen zal ik niet doen.
Hier zou je een minimale verhoging van je FPS kunnen halen doordat je piston iets verder door slaat dan normaal, maar in theorie heeft dit totaal geen zin. Toeren en kracht van de motor heeft niks met FPS te maken, enkel met ROF.
Veer, piston head, barrel, airnozzle en rubbers zijn de enige dingen die een groot of zinnig effect hebben op je FPS.
 
Jan ik zou zeggen koop een L85 ;-). Maar wat iedereen al zei probeer die m100 veer is. Succes met vervangen.
 
Haha jij bent zeker de leukste thuis Red Peter ;) Maar dat is ook zeker een goed idee!!!!!
En jij kan het weten :D
 
Oeh! Maar dat is wel even wat meer investeren dan wat internal parts ;) Wel een heel erg sexy ding natuurlijk
 
Oeps jij hebt me door Twinfromhell ;-). Jan het is wel je investering dubbel en dwars waard. Vraag dat maar aan Sander en Jeroen en Twin. Maar even serieus heb je wel een chrono in de buurt zodat je kunt weten of de m100 werkt?
 
Hoi Jan,heb je de hop-up al gecheckt?
Mijn M4 had ineens ook last van een wel heel lage FPS bij Veluwe airsoft.
Bleek aan mijn hop-up te liggen.
Die bleef hangen nadat ik hem per ongeluk helemaal maximaal had gedraaid.
Bij mij was het te verhelpen door de cleaning-rod met een dikker doekje dan normaal erdoorheen te halen.
Maar dan ook helemaal door de hele barrel en de hop-up heen gehaald.
Probleem was bij mij opgelost.
Check eerst alle andere mogelijkheden (en ook de onmogelijkheden) voordat je de gearbox weer open moet maken.
Suc6.
 
Hey Jan,
Hoe gaat het clip slotje op je barrel van je hopup ?

als het niet je airseal binnen in je gearbox is en je weet dat 100% zeker dan kan je beter bij je hopup in de buurt gaan zoeken.
heb je het veertje onderaan de hopup er op gezet of is die er misschien afgevallen ?

zowieso moet je je m100 veer erin doen dat zou je rond de 360 moeten brengen.
ik heb nu al zovaak m100 in geplaats en is mij nog nooit overkomen dat een m100 harder dan 370 schiet.
dus dat verhaal over mijn m100 schoot harder dan 400 fps geloof ik niet, want dan is of de veer verkeerd verpakt of je heb een goedkope veer of er is iets in je veer gedeelte wat je fps verhoogt.
waarom heb je eigenlijk een m90 erin gezet hehe :)

je heb nu een maple leaf bucking dat is geen gewone bucking maar een harde 70 bucking en die bucking geeft een hele hoge hop dus misschien moet je met zwaardere bbs gaan spelen ik heb nu ook zelfde setje als jou installed maple leaf barrel+bucking en ik ga dat morgen even testen met 0,25 en met 0,28 bbs en post hierover later terug.
 
Ik zal m volgende week even upgraden en dan de rest laten zien via video. Kunnen we digitaal even zien of alle lucht lekken weg zijn of niet :)

vladimir: hop up werkt gewoon :)
 
De bucking werkt met 0,25 gram jan
gewoon de oude bucking nub gebruiken :)