Koud weer van invloed AEG?

30 aug 2021
10
0
Trophies
1
Beste medeforumleden,

Afgelopen zaterdag was het rond het vriespunt, ca. 2 graden.

Ik ben in het bezit van de UMP met blowback van HenK. De Ump wordt gevoed door een Titan Batterij van 11.1v. (minimaal 9.6v is recommend volgens de site)

Nu heb ik vaak last dat voor mijn gevoel de UMP 'op gang moet komen'. Dat wil zeggen, dat wanneer ik hem op singleshot zet, ik 2x op de trigger moet doen, omdat de blowback dan stopt, bij tweede keer weer volledig terug is. Dat klinkt als te weinig kracht / jammed.

Afgelopen zaterdag was het dus koud. Volauto schieten zat er niet in, en op gegeven moment hield hij er helemaal mee op. Kan niet meer mee geschoten worden.

Nu dinsdag in een warm gestookt huis, sluit ik de batterij weer aan, geen enkele moeite. Single, semiauto en auto reageert direct. Zonder ook maar één hapering. Lijkt mij dus door de kou te komen, maar is dat logisch?

Zijn er meer mensen met die ervaring? en wat tegen te doen zodat ik toch ook met koud weer kan airsoften?
 
Op de replica heeft het weer / temperatuur nagenoeg weinig invloed.

Echter het is je ACCU, welke het probleem levert. Zie auto's die massaal niet meer starten in de winter. Oorzaak, de accu is in de winter veel minder sterk. Even als de elektrische fietsen die een terugval van actieradius kennen in de winter. Je zult dus opzoek moeten naar een accu met een hogere C-rating / discharge.
 
  • Leuk
Waarderingen: QuickFix
Kan het zijn dat ook het gebruikte vet(soort) van invloed is? Er hoeft in principe niet veel vet aanwezig te zijn en ik weet niet wat bv siliconenvet doet bij koud weer, maar ik weet dat andere vetsoorten wél dikker worden (dus meer weerstand veroorzaken) als het heel koud is..???
 
Op de replica heeft het weer / temperatuur nagenoeg weinig invloed.

Echter het is je ACCU, welke het probleem levert. Zie auto's die massaal niet meer starten in de winter. Oorzaak, de accu is in de winter veel minder sterk. Even als de elektrische fietsen die een terugval van actieradius kennen in de winter. Je zult dus opzoek moeten naar een accu met een hogere C-rating / discharge.

Dank voor je reactie. Ik had inderdaad gelezen dat de titan batterij een lage C-rating had en daardoor ook lang mee gaat. Ik kan een hele skirm op de batterij draaien. Maar wat is een acceptabele C-rating voor met koud weer, tip? Ik heb alleen ruimte voor een stickbatterij (2cm diam max / 20cm lang)
 
De C-rating is een verhouding. Dus een waarde van.. "dat werkt" kan ik niet geven.

Voorbeeld:
Bij een accu van 9,6 V 1000mAh met een C rating van 10C / 20C werkt dit als volgt.
De accu in het voorbeeld heeft een continue discharge van 10 C . dat is C x mAh = 10 C x 1000 mAh = 10000 mA = 10 A

En een burst discharge van 20C (piek vermogen. Vaak heel kort. enkele sec. en een X aantal keer in de X tijd)
Dat maakt C x mAh = 20 C x 1000 mAh = 20000 mA = 20 A

Je kunt dus wel een hogere / dubbele (20c /40C ) C-rating nemen op een andere Accu van bijv 500 mAh (kleinere accu's hebben doorgaans lagere C-ratings, maar als voorbeeld). Maar 20C x 500 mAH - nogsteeds 10000 mA = 10A output.

Je moet dus zorgen dat de eindsom hoger is. Dus bijvoorkeur niet lager in de mAh, maar graag hoger in C. Of beiden hoger in de afmetingen die passen in jouw replica (En uit ervaring van mijn broer, kan ik zeggen dat die van de UMP ruk zijn).
Als de ruimte de beperking is, zou je altijd nog kunnen kijken naar een combi met dummy PEQ-box ofzo.

Ik kan uit je verhaal niet opmaken welke type accu je gebruikt, maar lipo's zijn vaak al een stuk sterker en compacter dan Ni-MH ;)

Hopelijk helpt dit je verder.
 
Kan het zijn dat ook het gebruikte vet(soort) van invloed is?
Dat zou je als logische gedachte kunnen bedenken inderdaad, maar de bewegende delen generen relatief veel wrijving, dus dat zou dan na een paar cycles niet meer merkbaar moeten zijn, lijkt me (ik ben geen werktuigbouwer om dit goed te kunnen onderbouwen).
 
Dank voor je reactie. Ik had inderdaad gelezen dat de titan batterij een lage C-rating had en daardoor ook lang mee gaat. Ik kan een hele skirm op de batterij draaien. Maar wat is een acceptabele C-rating voor met koud weer, tip? Ik heb alleen ruimte voor een stickbatterij (2cm diam max / 20cm lang)

Ik heb momenteel deze Titan 3000mah x16C, dat zou dus 48000=48A zijn: https://www.krale.shop/nl/battery-titan-li-ion-11-1v-3000mah-stick-mini-tamiya/

Met een Lipo 1450MAH x 30C = 43500 = 43,5A zou ik dus achteruit gaan.. dan blijft het een lastig verhaal met inderdaad de ruimte die de UMP heeft voor een batterij
 
Dat is lijkt me inderdaad geen kinderachtige accu. Moet toch wel voldoende zijn zou ik zeggen, Ik speel met veel mindere accu's dan dat.
Moet wel zeggen dat de ene type accu meer gevoelig is voor kou dan de andere, maar zo veel zou dat niet schelen verwacht ik.

Kan het zijn dat ook het gebruikte vet(soort) van invloed is? Er hoeft in principe niet veel vet aanwezig te zijn en ik weet niet wat bv siliconenvet doet bij koud weer, maar ik weet dat andere vetsoorten wél dikker worden (dus meer weerstand veroorzaken) als het heel koud is..???

Heb ik ook geen verstand van, maar klinkt inderdaad niet onmogelijk.
Misschien dit, icm de accu. ?
 
Kan het zijn dat ook het gebruikte vet(soort) van invloed is? Er hoeft in principe niet veel vet aanwezig te zijn en ik weet niet wat bv siliconenvet doet bij koud weer, maar ik weet dat andere vetsoorten wél dikker worden (dus meer weerstand veroorzaken) als het heel koud is..???
Dat is inderdaad een goeie om te smeren. Heb nog niet vaak geairsoft, en ook niet ingevet.. wellicht dat dit een hoop scheelt gezien het schuivende luikje aan de zijkant van de ebb. Heb ook het idee dat die 'jammed', hij maakt dus niet de beweging volledig, totdat ik opnieuw de trigger overhaal, voor het laatste zetje.
 
Misschien ook een idee om de ebb gewoon te verwijderen. Scheelt veel weerstand / gewicht voor de gearbox / accu. En een toegevoegde waarde heeft het wat mij betreft niet. :oops:
 
Misschien ook een idee om de ebb gewoon te verwijderen. Scheelt veel weerstand / gewicht voor de gearbox / accu. En een toegevoegde waarde heeft het wat mij betreft niet. :oops:
Tja, ik geloof dat het scheelt inderdaad. Altijd al fan van ump geweest, juist nu ook om de EBB functie. Het metalen geluid is zeer fijn :) voegt het verder wat toe, nee.
 
Ik lees een hoop over de accu maar nog niks over de veer, dat is namelijk punt 2... Een koude veer ie wat "stugger"dan een veer die al wat shots gehad heeft. Een veer komt op spanning en door de werking komt er minimaal wat warmte. Dat zorgt er ook voor dat je na een mag full auto ook wat lager chronoed dan bij het eerste schot met een koude replica. Ik weet uit de jaren ervaring dat de koude veer ook wat issues kan geven, vandaar dat ik het ook aangeef. Verder zijn het idd wel vaak de batterij issues.