K98 ombouw eindelijk klaar !

G

Guest

Mooi vandaag weer terug van vakantie weekje.  Eens even de nieuwe goodies opengemaakt.


Prachtige K98 stock. Zware legerdump lucht heerlijk. hahaha. Volgende week komt de Dboys hardware en dan kijken wat ik er van kan bakken.


 


uX7l8Xml.jpg
[/img]


jbJ1POnl.jpg
[/img]
 
Mooi kleurtje @Tri Shot, en tof dat je voor de hoge kap bent gegaan :) 
 
Daar kan je echt nog wat heel fraais van maken.Metaal kan je laten blauwen/zwarten.

Anders vloekt het als een ketter met je maagdelijke nieuwe K98

Neem nooit de instant flesjes,maar ga voor de vakman.


Mijn kolf heb ik destijds met stukken glas kaal geschraapt (klinkt heel on orthodocks maar werkt als een tierelier)


Vervolgens meerdere malen met ontweringswater behandelen.


Deuken in het hout (toen) met fluitketel (nu met electr stomer) uit zitten stomen


En als eind de boel in de was zetten.


Sucses er mee!!



(BTW)
staat er nog een datum in?
Tot 43 heb je goeie kans dat je kers of notelaar hebt.
Hierna kan je ook het keukenkastje van de buren treffen.
 
Hahahah geweldig die laatste opmerking. Ik wild je net vragen Ouwe Stomp wat een beetje gangbaar is om mee bezig te gaan. Uitpoetsen of ontvetten. Eigenlijk wil ik er niet te veel afhalen.
Ik had zelf het idee om e.e.a. schoon te maken en dan met hardhout olie te gaan poetsen. Ik moet nog even zien wat ik ga doen. Pas volgende week tijd voor. Mag er nu alleen naar kijken. Er staat het volgende nummer nog net leesbaar.
wWsdWi5l.jpg
[/img]


 


mQLkcUul.jpg
[/img]


 


cN9pIm1l.jpg
[/img]


9qKF1IDl.jpg
[/img]
 
 


Dat verkeerd geboorde slagpengat opvullen met het boorgat.....Hoezo...Vakmanschap??


Lijkt mij vroege van voor het gevangenwerk werdt.


Het lijkt mij dat de glasscherf methode geen overbodige luxe is.Als ik naar het  schouderstuk kijk is hij letterlijk en figuurlijk in de vernis en ondere zooi ondergedompeld geweest.


Bij mijn laatse Poolse (Radom) Mauser was het ECHT nodig.De vreemde vlekken op de kolf terhoogte van je wang en achter de kolfplaat bleken menselijke resten te zijn (ik maakte er maar het ietwat morbide grapje over dat ik een geweer met hersens had)


Als je gaat schuren.ga je de troep er alleen maar verder inwrijven.Het grote voordeel met scherven is dat je vormen tegenkomt die de ronding van de kolf redelijk volgen.


Je pakt de scherf met twee handen beet,en trekt hem naar je toe.De kracht en diepte zie je vanzelf.


Je zal zien dat je prut ala appelstroop trekt.Je moet geen hout afstropen.


Wil je het echt goed doen? dan kan je de kolf ook in een oude vochtige lap wikkelen en in de oven leggen (laagste stand). Diep ingedrongen was en olie  zweet je er zo uit.


Je hebt trouwens ook heel jonge K98 kolven.Ik was ergens rondt 1980 in Herstal waar ze net op dat moment een hele voorraad k98's aan het refurbishen waren voor een opdrachtgever uit het midden oosten. Dit bleek een paar jaar later Oom Sadam te zijn.Ik heb nog tijden heel goedkoop 8x57 "Basra" verschoten
 
Ladies and Gentlemen, 


this man is our Comedian.


 


maar ff serieus, Ouwe stomp,


hoe ben je op het idee gekomen om met glasscherven te gaan werken?
 
Ik voel me gevleid met de titel van Comedian,maar dat is op menig uitvaart zwaar tegen gevallen hoor..


Het glasscherf truukje heb ik van mede kolf restaurateurs.Deze methode wordt ook door echte vaklui gebruikt .Zeg maar vanaf de tijd dat je ruitjes hebt.


Een scherf is loeisscherp.heeft een redelijk groot snijvlak,en hij is altijd ergens wel een beetje rond.


Ik weet  dat een beetje vreemd is om een ruitje of flesje kapot te slaan,en vervolgens een scherf gaat uitzoeken die het best  op je werkvlak past.

 
 
Dat is helemaal geen onzin met die glasscherven ! Ik heb zo een keer een gitaar van enkele laklagen ontdaan. Hoewel ik deze K98 houtset heel delicaat en rustig ga behandelen en niet met glas, weet ik dat hout behandelen en zeker oude verflagen met glas zeer goed gaat dus excuses maken aan den Ouden Stomp en huiswerk doen voortaan he Juul !!! hahaha
 
oh ik ga niet werken met glas,


ik werk gwn veel met Kokend water en wat Zuur(niet sterk zuur, maar iets van 5% Zoutzuur)
 
Nou na een eerste ontvetting m.b.v. een beetje terpetine en zachte zeep is hij al een beetje opgeknapt. Net nog een beetje teakolie er in gepoetst en verdomd het word al wat. Als de boel straks klaar is dan een beetje polijsten !


AFLVE5s.jpg
[/img]


 


UO2Rqo7l.jpg
[/img]


cvy0B91l.jpg
[/img]


 
 
ziet er mooi uit, 


 


als je de stalen onderdelen wil polijsten, zonder het gebruik van Dure materialen.


pak schuurpapier, P240 zal genoeg zijn, eerste maak je het materiaal wat ruwer met het schuur papier, dan knip je het Groene stoffige deel van een schuurspons af, dat maak je een beetje nat en dan is het flink wat werk er in steken, als je het goed doet kun je het bijna zo glad as een spiegel krijgen, als je het wil laten glimmen kun je Polijst Pasta gebruiken en een Dremel(of accuboor) met een Katoen stuk op het uiteinde
 
oh ik ga niet werken met glas,


ik werk gwn veel met Kokend water en wat Zuur(niet sterk zuur, maar iets van 5% Zoutzuur)

Kokend water ben ik geen echt voorstander van.Jouw  zuur methode werkt heel goed bij kleinere onderdelen.


Bij kokend water krijg je dat de porieen van het hout eigenlijk met geweld open worden getrokken na jaren te zijn verzadigd met allerhande smeerseltjes en het vuil van zo'n beetje half Europa/Afrika/Rusland.
Je moet het zien als haastige spoed is zelden goed.Als je de porieen heel geleidelijk open stoomt,behouden ze hun celstrucuur beter .Doe je het met geweld? dan kan heb je gerede kans dat je de boel kapot maakt (je ziet dan opeens een berg splinters uit je kolf steken)

De echte ellende begint op het moment dat je zeiknat hout gaat drogen.Dit moet echt heeeeeeeeel geleidelijk gebeuren anders kan je ineens een kolf krijgen die meer voor krombaan/om een hoekje schieten geschikt is ,of gewoon in tweeen breekt.


Zuur/Koningswater gebruik ik voor diepe vlekken zoals die ik in m'n Radom had.Het werkt echter het best als je de toplaag afschraapt (heeft het minder werk).Je staat er echt versteld van wat je er af kan halen.


Omdat ik zelf niet zo'n fan van zuur( 't vlekt niet,maar geeft wel grote gaten) ben gebruik ik het zwakkere broertje van Koningswater.(schijnt trouwens heel goed tegen Acne te werken) Ontweringswater


.Misschien nodeloos te zeggen,maar handschoenen zijn geen overbodige luxe;je kan heel pijnlijke wasvrouwen handjes overhouden


 


Voor sommigen van jullie zullen mijn reacties misschien een beetje/erg beterweterig overkomen.


Laat ik alsjeblieft duidelijk stellen dat ik beslist de wijsheid niet in pacht heb (Wil je die hebben dan verwijs ik je naar mijn collega) Ik vindt het gewoon leuk om mee te denken.


Het leuke van een forum is dat iedereen een beetje weet,en als je dit deelt weten we met z'n alle (bijna) alles


 
 
This discussion was created from comments split from: Wat heb je gekocht/binnengekregen?.
 
hmmmm koningswater of aqua regia is wel een behoorlijk agressieve methode, wij gebruiken het om metalen op te lossen (mix van rokend zoutzuur 37% en salpeterzuur 60%) de dampen die daarbij vrij komen zijn uiterst schadelijk ook wel nitreuze dampen genaamd.


Plus als je het op je huid krijgt laat het mooie gele vlekken achter en de huid sterft meteen af en het prikt als de hel.Als je het in je ogen krijgt .... daar wil ik eigenlijk niet eens over denken wat er dan gebeurt.


Het is wel uiterst effectief om metalen op te lossen dat dan weer wel.
 
Aha... Apart!


Jouw Koningswater is heel wat keer krachter dan de slappe koningklijke urine die ik gebruikte.


Een van mijn kennisen die bij Dupont werkte heeft het me ooit gegeven.Hij noemde het koningswater.Voor ik me kan herinneren zat er "slechts" 5% zoutzuur in


Bij blootstelling aan de huid voelde je het wel tintelen,en je kreeg als je niks deed pijnlijke wasvrouwen handen. (werd me verteltd) Op hout kwam de troep na met een kwast inbrengen na ongeveer 5 minuten los.


 


 
 
het koningswater wat jij dan hebt gebruikt was dan verdunt voor het gebruik vat veiliger te maken voor gebruik door "onervaren" mensen
 
Ik denk dat het een andere samenstelling geweest is wat de creator voor het gemak koningswater heeft genoemd maar geen koningswater is. Koningswater blijft namelijk niet lang "goed". Op het moment dat je zoutzuur en salpeterzuur bij elkaar gooit dan gaat het reageren na een paar uur is het uit gereageerd en dan is het niet meer te gebruiken.
 
Je ziet... Met z'n allen weten we bijna alles!!


Bedankt voor de reactie ! Weer wat opgestoken!