Het grote Computertopic!

Joris

Well-Known Member
26 jun 2017
872
633
Trophies
24
Hé allemaal!

Omdat bij mij op dit moment, maar misschien bij meerderen, wat vragen spelen over computers (denk dan niet aan hoe je WordArt maakt in Word, maar meer welke videokaart momenteel high-end is voor bepaalde toepassingen), leek dit topic me een leuke toevoeging. Misschien dat je toch niet uit Word komt, dan is dit topic toch stiekem ook wel je go-to topic! ;)

Dus; vragen over je computer, software, hardware of wat dan ook? Stel ze hier!

Laat ik beginnen met een lijstje met ACN forumleden en hun kennis en expertise. Wil je erbij? Laat 't dan gerust even weten!

@Joris
- Adobe Creative Cloud (Photoshop, Premiere Pro, InDesign, Encore, AfterEffects & Illustrator)
- Apple Keynote, Pages en Numbers
- Word, PowerPoint & Excel
- HTML, CSS & FTP
- WordPress
- Ronin/Zhiyun Crane/DSLR

@Strelok
- 3DSMAX i.c.m Vray / Corona / Itoo / Railclone
- Unreal4 / Unity3D
- Premiere, AE,PS
- AutoCad
- Zbrush/Mudbox
- Ronin/RED/DSLR
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Jan
..En laat ik dan ook direct aftrappen met de eerste vraag (stiekem de reden van dit topic!). In 'GAMING!' las ik dat @Rebelattack er wel het zijne vanaf weet, dus die tag ik even voor zijn visie op het volgende:

Ik werk al jaren met Mac om de video editen. Echter, Apple laat de Editors steeds meer in de steek, dus ik ga weer terug naar Windows voor video editing. Daarbij komt de luxe dat ik ook weer fatsoenlijk kan gaan gamen dan (hedendaagse games draaien niet zo lekker via Bootcamp). Nu heb ik bij Coolblue het volgende samengesteld (zie foto). En zit ik met twee vragen voor de experts hier:

1) Is deze Medion een goede bak voor de komende jaren (benchmark: Premiere Pro, Photoshop en games als Squad, PUBG, CS:GO)
2) Betaal ik veel meer door dit Alles-in-één dingetje te kopen t.o.v. het zelf samenstellen?

Link naar de Medion: https://www.coolblue.nl/product/801225/medion-erazer-x67026.html

Schermafbeelding 2018-02-04 om 23.57.01.png
 
Als je zelf samen stelt kun je op zijn minst een 1080 runnen (en een 1080ti als je rustig kijkt en hier en daar concessies maakt), met een non shitty case (IMO) en de rest hetzelfde. Ook zo fijn, says I7, doesn't define which one or which chipset. Okey yeah je moet win10 kopen, maar dat is de enige extra kosten dan. Also en het bouwen is super easy en er zijn genoeg tutorials online die zorgen dat het een lego kit wordt die je aan het bouwen bent.

Voor de rest ben ik totaal niet van de beeldschermen, maar een 400 euro 1080p paneel lijkt me echt een slechte deal, ik snap dat het belangrijk is voor photoshop en premiere pro maar ik denk dat er voor die prijs betere opties zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jan
Als je zelf samen stelt kun je op zijn minst een 1080 runnen (en een 1080ti als je rustig kijkt en hier en daar concessies maakt), met een non shitty case (IMO) en de rest hetzelfde. Ook zo fijn, says I7, doesn't define which one or which chipset. Okey yeah je moet win10 kopen, maar dat is de enige extra kosten dan. Also en het bouwen is super easy en er zijn genoeg tutorials online die zorgen dat het een lego kit wordt die je aan het bouwen bent.

Voor de rest ben ik totaal niet van de beeldschermen, maar een 400 euro 1080p paneel lijkt me echt een slechte deal, ik snap dat het belangrijk is voor photoshop en premiere pro maar ik denk dat er voor die prijs betere opties zijn.

Bedankt voor je uitleg, Rebel! Het gaat over de volgende processor:

Schermafbeelding 2018-02-05 om 00.35.28.png


Zegt dit al meer? En als ik voor het zelf bouwen ga, wat schat je dan ruw dat het me scheelt t.o.v. die €1.599,-?

Wat betreft beeldscherm; het is een G-sync scherm, daar zit de prijs 'm in ;)
 
Hey Joris! Mooie spullen die je allemaal bij elkaar gezocht hebt! Alleen wel allemaal van het duurdere segment. Ik heb een tijdje geleden mijn 'Droom PC' samengestelt. Ik zal hem even posten wellicht dat het iets voor jou is.

Mijn 'Droom PC:
Prcessors: I7-7700K (K is voor overclocken, als je hier geen interesse in hebt kan je de I7-7700 halen)
Moederbord: ASUS ROG Strix Z270E Gaming
Behuizing: NZXT S340 Elite White
Processor koeling: NZXT Kraken X52 water block.
Ram: G.Skill Trident Z RGB 32GB
Voeding: NZXT Hale82
Videokaart: GTX 1060 , 70, 80, 80TI Zal aan je budget liggen. Ik zelf had al een GT1060 dus die gebruik ik nu.
500GB SSD (Must have)

De totale kosten zonder videokaart ligt rond de 910 euro.
De onderdelen zijn niet puur op prestatie gebouwd maar ook esthetisch dus RGB en mooie onderdelen. Wanneer je dat niet boeit kan je een aantal onderdelen goedkoper uitvoeren zoals:
-Waterkoeling blok
-Moederbord: Zelfde Z270 serie maar andere variant
-RAM
-Behuizing: Al is die al niet erg duur!

Over je randapparatuur heb je wederom de duurste spullen uitgezocht :p Ik zou eerst even goed verdiepen in de opties, omdat je voor een stuk minder geld prima schermen kan kopen. Het zelfde geld voor de webcam, ik ben momenteel aan het kijken of ik mijn Session zou kunnen verbinden met de PC. Om als webcam te dienen!

Over het algemeen zal je geen spijt krijgen van de spullen die je zelf gevonden hebt. Alleen betaal je gewoon behoorlijk veel voor een klein beetje extra. En zelf bouwen kan iedereen doen, kijk even een aantal filmpjes op internet en je duwd alles zo in elkaar. Als je een bedrijf dit laat doen ben je veel geld kwijt. Kijk maar eens voor de grap rond op dit soort sites.
 
Waarom zou je een oudere serie CPU aanraden, waarvan de non k 30 euro goedkoper is en K net zo duur als de 8700. Als je niet voor looks gaat kun je voor veel minder een betere kast neer zetten, hoe exact moet ik zelf ook even bekijken heb me eerlijk gezegd niet heel uitgebreid verdiept in de laatste spullen, maar een pre build is altijd duurder dan een self build. Als je een 1080 pakt ben je gemiddeld 700 euro kwijt en dan kan je dus makkelijk nog een systeem bouwen voor 900 euro, als je niet teveel uitgeeft aan looks. Je moet je ook dingen afvragen zoals hebben jouw applicaties profijt van zes cores en multithreading want anders is een I7 überhaupt redundant (games zowieso niet). Ik zou voor een game PC bijna nooit een I7 kopen gezien je de threading toch niet gebruikt en je daar royaal voor betaald.

Iig laat ik het zo zeggen als ik die PC moet bouwen met de exacte zelfde specs dan ben ik zeker minder kwijt en daarna kun je dan kijken wat je nog verbetert of waar je nog meer geld kan besparen. Ik heb nu niet echt tijd zal vanavond wel eens er naar kijken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Robin2k7
Waarom zou je een oudere serie CPU aanraden, waarvan de non k 30 euro goedkoper is en K net zo duur als de 8700. Als je niet voor looks gaat kun je voor veel minder een betere kast neer zetten, hoe exact moet ik zelf ook even bekijken heb me eerlijk gezegd niet heel uitgebreid verdiept in de laatste spullen, maar een pre build is altijd duurder dan een self build. Als je een 1080 pakt ben je gemiddeld 700 euro kwijt en dan kan je dus makkelijk nog een systeem bouwen voor 900 euro, als je niet teveel uitgeeft aan looks. Je moet je ook dingen afvragen zoals hebben jouw applicaties profijt van zes cores en multithreading want anders is een I7 überhaupt redundant (games zowieso niet). Ik zou voor een game PC bijna nooit een I7 kopen gezien je de threading toch niet gebruikt en je daar royaal voor betaald.

Iig laat ik het zo zeggen als ik die PC moet bouwen met de exacte zelfde specs dan ben ik zeker minder kwijt en daarna kun je dan kijken wat je nog verbetert of waar je nog meer geld kan besparen. Ik heb nu niet echt tijd zal vanavond wel eens er naar kijken.

Omdat dit geen aanrading is. Dit is de computer die ik een jaar tot 1,5 jaar geleden samengestelt heb dus toen was er nog geen 8700. En voor de taken die IK nodig heb en dus niet voor Joris op maat gemaakt. Een I7 is prima wanneer je de computer niet alleen voor gamen gebruikt, maar ook voor edditen, streamen of ander werk.
 
Dan is iets anders verwoorden misschien handig. Een I7 is alleen handig als je gebruik maakt van hyperthreading in je applicaties, zo niet dan is het onnodig om de hoge hoeveelheid extra kosten te betalen voor deze cpu’s en volgens mij profiteren ze meer van extra fysieke cores en andere componenten maar goed dat ligt eraan per applicatie. Als je edditen, streamen en etc als hobby doet zou ik eerder investeren in een duurdere gpu zodat ie lang mee kan en je lekker alles stabiel op max graphs kan draaien.

Bijvoorbeeld mensen die profesioneel streamen, hebben vaak een dedicated stream machine en een extra dedicated gaming pc.

Iig zijn we het eens dat zelf bouwen beter is en nog wat meer verdiepen in de rand apparatuur slim is.
 
Dan is iets anders verwoorden misschien handig. Een I7 is alleen handig als je gebruik maakt van hyperthreading in je applicaties, zo niet dan is het onnodig om de hoge hoeveelheid extra kosten te betalen voor deze cpu’s en volgens mij profiteren ze meer van extra fysieke cores en andere componenten maar goed dat ligt eraan per applicatie. Als je edditen, streamen en etc als hobby doet zou ik eerder investeren in een duurdere gpu zodat ie lang mee kan en je lekker alles stabiel op max graphs kan draaien.

Bijvoorbeeld mensen die profesioneel streamen, hebben vaak een dedicated stream machine en een extra dedicated gaming pc.

Iig zijn we het eens dat zelf bouwen beter is en nog wat meer verdiepen in de rand apparatuur slim is.

Oke. Ik heb gewoon een voorbeeld gepost, en heb daarbij geen zin om mijn keuzes hier te gaan verdedigen. Er zijn meerde wegen die naar Rome leiden.
 
Ik ben de laatste tijd niet super veel actief op't forum, maar om het eerste lijstje aan te vullen.

- 3DSMAX i.c.m Vray / Corona / Itoo / Railclone
- Unreal4 / Unity3D
- Premiere, AE,PS
- AutoCad
- Zbrush/Mudbox
- Ronin/RED/DSLR
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Heb een al wat oudere desktop staan maar is prima op te gamen:

- intel I5 4440
- 8gb vengeance corsair ram
- gigabyte g1 sniper gaming moederboard
- gtx 970
- seagate 256 ssd
- seagate 1tb HD
- nzx h110 case
- coolermaster evo cpu cooler met noctua fans

Speelt alles op 60fps met settings op high.

Verder gebruik ik photoshop, premiere pro en lightroom.
 
Heb even in 2 minuten de build na gemaakt die de prebuild van @Joris heeft, met even zo snel wat werkt en prima is dus geen budget crap merken, enigste wat ik mis is een case omdat dat persoonlijk is en een paar fans, maar laten we zeggen dat die gemiddeld 100 euro kosten en 33 voor extra case fans, dan kom ik met de case uit op een bedrag van 1550 euro even ruw genomen, maar dit is wel dan met een 1080, ipv de 1070. Een gemiddelde 1070 kost ongeveer 550 tov de 700 voor een 1080 dus reken maar uit wat je dan uitgeeft. Het gaat er hier vooral om dat je dus met de exact zelfde build 200 euro bespaart als je het zelf doet en je nog meer kan besparen op de CPU bijvoorbeeld als je geen I7 kiest, de PSU als je voor iets niet modulairs gaat, de kast als je voor een wat meer budget kast gaat en als je dus niet per se een 1080 kaart wil.

PS: build kan her en der wat duurder zijn ivm dat je niet alles bij een losse winkel zou willen bestellen en je gaat eroverheen door de win10 licentie bij de 1080 build.

De snelle build:
- Intel Core i7-8700 Boxed
- MSI Z370-A PRO
- Seasonic Focus Plus 650 Gold
- MSI GeForce GTX 1080 GAMING X 8G
- Kingston HyperX Fury HX421C14FBK2/16
 
  • Leuk
Waarderingen: Joris