Het Airsoft ABC

Sadiek

Well-Known Member
22 jul 2016
509
392
Trophies
22
Ik zal even kort uitleggen wat mijn idee is van dit topic.
Als beginnende airsofter las/lees ik veel termen en afkortingen waarbij ik zoiets heb van ¿?:confused:?¿
Dus leek het mij wel een idee om een Airsoft ABC op te stellen voor mijn mede-beginners (en mijzelf :p). En dan in de vorm van een lijst met termen/afkortingen met daarachter een beknopte betekenis/uitleg van max 2-3 regels.
Mensen kunnen in dit topic termen/afkortingen met betekenis toevoegen, deze zal ik dan de beginpost toevoegen.

AB - Active Braking, het actief afremmen van de motor met behulp van een MOSFET. Wordt toegepast om overspin van de sector gear tegen te gaan.
AEG - Elektrisch aangedreven replica.
AEP - Automatic Electric Pistol, elektrisch aangedreven pistool.
AOE - Angle of Engagment, dit is de hoek waaronder de sector gear contact maakt met de eerste tand van de piston.
AOE Correction - Het corrigeren van de AOE heeft als doel het maximaliseren van het raakvlak tussen de sector gear en de pistontand, dit zorgt voor een efficiënter en duurzamer systeem.

BASR - Bolt Action Sniper Rifle, een sniper rifle waarbij handmatig het volgende schot geladen moet worden door de bolt naar achteren te trekken en naar voren te duwen.

CCW - Counterclockwise, aanduiding voor schroefdraadrichting (rechtsdraad)
CTW - Celsius Training Weapon (kopie van Systema gemaakt door celcius)
CW - Clockwise, aanduiding voor schroefdraadrichting (linksdraad)

DSG - Dual Sector Gear, is een sector gear met aan beide zijde tanden. Dit zorgt ervoor dat een replica 2 schoten lost bij één rotatie van de DSG t.o.v. 1 shot bij een normale sector gear.
DMR - Designated Marksman Rifle, term uit het leger voor geweren die de afstand/range tussen de infantry en de snipers moet dekken. In airsoft valt de DMR dan ook tussen de infantry (360 fps) en de snipers (500 fps) met 450 fps.

FPS - Feet per Second, de eenheid waarin de mondingssnelheid van een replica wordt uitgedrukt.

GBB - Gas BlowBack, Gas aangedreven replica met terugslag.

HPA - High Pressure Air, perslucht aangedreven replica.
HS - High Speed, aanduiding voor motoren die een hogere max. RPM hebben, maar een lager koppel.
HT - High Torque, aanduiding voor motoren die een hoger max. koppel hebben, maar een lager RPM halen

LiPo - Lithium-ion Polymeer, accu type

Mondingssnelheid - Is de snelheid waarmee de BB de loop verlaat.
MED - Minimum Engagement Distance, minimale afstand waar vanaf geschoten mag worden.

NBB - Non BlowBack, gas aangedreven replica zonder terugslag.
NiCd - Nikkel Cadmium, accu type
NiMh - Nikkel Metaalhydride, accu type

PME
- PreMature Engagement, wanneer de sectorgear de piston al oppakt voordat deze zijn slag heeft afgemaakt.
PTW - Professional Training Weapon (Systema)

TPA - Turns per Armature, het aantal koper wikkelingen per spoel/armatuur in de motor. In het algemeen geldt, meer wikkelingen = hoger koppel, minder wikkelingen = hoger max RPM. Maar de gebruikte materialen en magneten hebben hier ook invloed op.

QD - Quick Detach, een snel sluit systeem om slings/accesoires los/vast te maken
QSC - Quick Spring Change, het vervangen van een veer zonder dat hiervoor de volledige gearbox moet worden opengemaakt en/of uit de replica hoeft te worden gehaald, andere vormen/namen is het SAEC van Specna Arms.

Fabrikanten:
AA
= Action Army
ASP = Airsoft Pro
E&L = Emei & Landarms
G&G = Guay Guay
JG = Jing Gong
KA = King Arms
KAC = Knights Armament Company
ML = Maple Leaf
SA = Specna Arms
SW = Snow Wolf
TM = Tokyo Marui
VFC = Vega Force Company

Event styles:
Skirm
- Afkorting van het Engelse skirmish; een klein gevecht/handgemeen. Doorgaans de aanduiding van een regulier airsoftevenement, al dan niet met missies of simpelweg team deathmatch.

TacSim - Tactical Simulation. Hangt tussen Skirm en ComSim in.

ComSim - Afkorting van Combat Simulatie. Een uitgebreider airsoftevenement met missies en/of doorlopende verhaallijn, waarbij een commandostructuur (in de vorm van commanding officer (co) en squad leader (sl) vaak is ingevuld. Onderliggende taken per squad, zoals support, medic en DMR/sniper zijn vrij invulbaar, afhankelijk van het aantal beschikbare spelers.

MilSim - Afkorting van Militaire Simulatie. De meest uitgebreide variant van airsoftevenementen, waarbij het voornaam is om - zo goed als - waarheidsgetrouw de invulling aan commandostructuur te volgen en op te volgen, evenals het lopen van patrouille, wachtlopen en het toepassen van militaire tactieken en technieken. Vaak aangevuld door een uitgebreide set met regels (waaronder speciale medic regels, camouflage regels, etc.) die gepaard gaan met een uitgebreide verhaallijn, met een daadwerkelijk oorzaak en gevolg bij het behalen (of juist niet) van opdrachten. Doorgaans een meerdaags evenement, waarbij het spel 24-uur doorgang heeft.
 
Laatst bewerkt:
(gereserveerd voor uitbreiding)
 
Laatst bewerkt:
(gereserveerd voor uitbreiding)
 
Laatst bewerkt:
Is het een idee om lokatie afkortingen er bij te zetten? Merk dat die in appgroepen en berichten veel worden gebruikt.

AI - Airsoft Inc - Den Haag
RTT - Running The Target - Den Haag
GT - Ghost Town - Oude Tonghe
CC - Combat City - Leiden
B&A - Balls & Arrows
BH - Bunker Hill
BO - Black Out

Etc
 
VA Veluwe airsoft
Pwa paintball world Arnhem
ATC airsoft training center (Helenaveen)