Help! Comms?

Noud

New Member
7 okt 2020
1
0
Trophies
1
Hey guys and garls,

Ik wil meer tactical skirms gaan doen en ben daarvoor al een tijdje aan het zoeken naar porto set met ptt en in-ear koptelefoon.

Na een paar dagen zoeken zie ik door de bomen het bos niet meer. Hoe staat het nu met porto's die op alle kanalen kunnen, kan dat nu wel/niet tijdens airsoft? Welke headset past op welke ptt en welke ptt past dan weer op de porto.

Kan iemand me een goede set aanraden met een in ear koptelefoon (geen oorwarmers)?
 
Ik kan je niet echt een advies geven over welk merk of type je zou moeten overwegen, maar wil wel meegeven dat "Alle" goedkope porto's die je uit China haalt in de EU illegaal zijn voor mensen zonder zendmachtiging en de kwaliteit, op z'n minst, twijfelachtig is (qua harmonischen en toegestane bandbreedte).

Wat je verder met mijn advies doet is aan jou, maar mocht je overwegen een dergelijk apparaat aan te schaffen, hou dan in het achterhoofd dat je wet overtreedt.

Porto's die je hier in Nederland bij echte winkels kunt kopen zijn doorgaans wel toegestaan (soms kom ik daar echter ook de Baofengs tegen die niet zijn toegestaan, vooral bij de kleinere zaakjes en op Marktplaats).

Merken van goede en toegestane PMR portofoons zijn o.a. Kenwood, Motorola en Midland; deze hebben vaak ook uitbreidingsopties voor oortjes en andere externe hoofdtelefoons.
 
Volgens mij als je een baofeng op bol of andere Nederlandse webshop koopt is hij al afgesteld voor de Nederlands markt.

https://www.bol.com/nl/p/profession...A.lJkDhwjgrkgSWyKBwl9ExA_0_28.32.ProductTitle

"
Door ons voorzien van 8 normale PMR kanalen en tevens 8 extra kanalen (kanaal 9 t/m 16) waar het signaal is voorzien van een (toon)code zodat je geen ongewenste signalen van andere portofoons zult ontvangen. Door deze afwijkende programmering kun je zowel met Kenwood als alle andere portofoons communiceren die op de standaard PMR kanalen ingesteld staan.
"
 
Deze porto's worden niet door Bol.com geleverd, maar door een derde partij.
En nee, deze mogen dus niet gebruikt worden in de EU; dat ligt niet aan de voorgeprogrammeerde kanalen, maar oa. aan het feit dat er kanalen (buiten de PMR frequenties) ingeprogrammeerd kúnnen worden.
Daarnaast leveren ze teveel afgestraald vermogen en "Spetteren" ze buiten de ingestelde frequenties.
De antenne kan ook los en dat mocht vroeger in ieder geval niet, maar er staat me iets van bij dat er enkele regels versoepeld zijn, dus wellicht is dat veranderd.

Overigens kosten die porto's ongeveer een tientje à €12 in China, dus mocht je toch overwegen om er eentje aan te schaffen, dan kun je ze ook gewoon direct zelf daar kopen.
 
Laatst bewerkt:
Ik kan je niet echt een advies geven over welk merk of type je zou moeten overwegen, maar wil wel meegeven dat "Alle" goedkope porto's die je uit China haalt in de EU illegaal zijn voor mensen zonder zendmachtiging en de kwaliteit, op z'n minst, twijfelachtig is (qua harmonischen en toegestane bandbreedte).

Wat je verder met mijn advies doet is aan jou, maar mocht je overwegen een dergelijk apparaat aan te schaffen, hou dan in het achterhoofd dat je wet overtreedt.

Porto's die je hier in Nederland bij echte winkels kunt kopen zijn doorgaans wel toegestaan (soms kom ik daar echter ook de Baofengs tegen die niet zijn toegestaan, vooral bij de kleinere zaakjes en op Marktplaats).

Merken van goede en toegestane PMR portofoons zijn o.a. Kenwood, Motorola en Midland; deze hebben vaak ook uitbreidingsopties voor oortjes en andere externe hoofdtelefoons.

Zodra een portofoon harder kan zenden dan 0,8Watt en/of een afneembare antenne heeft is er een zendlicentie voor nodig.
Dit zijn dus de bekende bamirdio's(baofeng) maar ook Kenwood portofoons zijn er met afneembare antenne en dus illegaal.
Het handhaven is net zo scherp als het in het veld testen op FPS. Ninhil. Maar met beiden heb je grote problemen als je gepakt wordt en je voldoet niet aan de regels.

Het nadeel van de legale portofoons is dat ze maar 8pmr kanalen hebben terwijl er tegenwoordig 16 zijn vrijgegeven. Met een bamiradio kun je dus wel alle 16 kanalen gebruiken, maar loop je kans op een boete mocht je gepakt worden.

Headset is maar net wat je fijn vind. Ik heb een D-shape oortje, dat ligt op mijn oor en dus fijn in gebruik. Maar een bowmn headset vind ik ook goed werken. Anderen "zweren" bij EARMORE
 
  • Leuk
Waarderingen: Pascal-XM en QuickFix
Ik heb het een tijdje geleden ook uit zitten zoeken, het is nogal lastige materie en er is niet zo veel complete informatie te vinden.
Ik kan je helpen met wat ik heb gevonden:
- De PMR446 kanalen (16 stuks geschikt voor analoog, er zijn ook digitale kanalen) mogen vrij gebruikt worden.
- Maximaal zendvermogen voor een radio is 0,8 watt.
- antenne mag niet afneembaar zijn

Er zijn niet zo veel portofoons die daar aan voldoen omdat veel bedrijven die er gebruik van maken een ontheffing regelen en dus meer vermogen mogen gebruiken voor hun portofoons. De portofoon van mijn werk bijvoorbeeld heeft een afneembare antenne maar mag ik gewoon gebruiken voor mijn werk.

Baofeng maakt voor zover ik weet één type portofoon die aan die eisen voldoet. De BF-88E. Dit is de europese variant (daarom dus de letter E, de BF-88A is voor de amerikaanse markt). Zendvermogen is 0,5W, de antenne is niet te verwijderen en standaard staan de de PMR kanalen geprogrammeerd. Ik weet niet of die te wijzigen zijn met een usb kabel en een computer programma zoals op een andere baofeng radio's, maar misschien is dat mogelijk.

Deze radio is voorzien van een kenwood type van aansluiting voor randapparatuur. Die randapparatuur kun je vrij eenvoudig los kopen. De baofeng radio's en dus ook randapparatuur met kenwood aansluiting zijn populair. De BF-88E wordt ook in een package deal verkocht met handmic erbij.

Baofeng radio's zijn niet geweldig qua zend en ontvang kwaliteit. Heeft sneller last van storingen van andere zenders in de buurt etc. Alternatieven zijn er alleen vrij weinig voor een mooie midrange prijs. Je zit snel op 120 euro of zelfs meer voor een vergelijkbaar model van een beter merk (denk motorola, kenwood, yaesu etc). Voor een baofeng heb je er voor 30-35 euro 2. Mocht ik niet tevreden zijn met de baofengs kan ik altijd nog geld investeren in een betere was mijn gedachte. En als je iets anders koopt heb je altijd nog de baofengs voor een introducee.

Mijn spulletjes zijn nog niet allemaal binnen, maar mijn setup wordt.
- baofeng BF-88E
- Code Red Signal 21-K handmicrofoon
- misschien ooit een noise cancelling koptelefoon.

die code red handmicrofoon heeft een ingebouwde speaker maar ook een 3.5mm jack aansluiting. Daar kun je bijvoorbeeld een simpele oortjes insteken of een deftige noise cancelling koptelefoon zodat je jezelf niet verraadt met het geluid van je radio. De handmic zet ik aan een strap van m'n carrier zodat hij dichtbij mijn mond zit. Gewoon 't knoppie indrukken en praten dus.

De kwaliteit van de code red is prima. Heb hem voor mijn werk een paar dagen op een kenwood radio gebruikt. De speaker filtert er ietsje laag en ik denk rond de 800 hz ook wat uit. Dat is niet erg want dat komt de verstaanbaarheid zelfs iets ten goede in veel gevallen. Voelt verder degelijk aan dus ben ik over tevreden.

De professionals gebruiken een drukknop (PTT) op de plek waar mijn handmic zit. Die steekt in de radio. Op die PTT zit ook een enkele gecombineerde aansluiting waar een headset met microfoon in kan. Hoe dat precies werkt en wat voor aansluitingen die gebruiken weet ik niet. Voor wat ik met mijn setup wil bereiken te lastig allemaal. Real steel spul is duur en namaak spul vaak van matige kwaliteit. Ertussenin zit niet veel dus daarom heb ik voor mijn setup gekozen.

T is een heel verhaal maar ik hoop dat je er wat aan hebt.
 
  • Leuk
Waarderingen: QuickFix
Mijn broers en ik gebruiken de Midland G7.
Betaalbaar, legaal, degelijk en gebruiksvriendelijk.
6 jaar geleden voor een set van 2 porto's dokingstation en oortjes met ptt knop niet meer dan 80 euro voor betaald.
 
In principe wordt er ook alleen gehandhaafd bij overlast (op andere kanalen dus)

Als je je baofeng op laag uitzend vermogen zet (per model verschillend, maar vaak rond de 1 watt) en vervolgens netjes binnen de vrije pmr kanalen blijft zal er nooit iets aan de hand zijn. Ook een goede is het uitzenden op narrow zetten, wordt nog wel eens vergeten. Als je dan op kanaal 2 aan het zenden bent, luisteren kanaal 1 en 3 ook mee.

Wel jammer als anderen op het veld er toch buiten gaan zitten en er daardoor een controle komt, maar ik heb het nog nooit mee gemaakt gelukkig.

Effectief is het uizendvermogen vaak nog een stuk minder dan de aangegeven 1 of 5 watt.
 
Ik zal ook nog maar even een updateje toevoegen. Vandaag 2x baofeng bf-88e binnen gehad.

Ik ben Kenwood portofoons van mijn werk gewend waarmee we normaal op maximaal 400 meter zenden met obstructies, en met uitzondering nog verder. Dit komt altijd prima binnen met heel af en toe lichte ruis, verstaanbaarheid is super en portofoon reageert vlot op gebruik van de spreeksleutel.

Vandaag de baofengs gebruikt binnenshuis, puur om te kijken wat het doet. Ik moet zeggen, ik ben nogal teleurgesteld door het resultaat. Ontzettend veel ruis tijdens het zenden, verstaanbaarheid is bedroevend en portofoon reageert heel traag op de spreeksleutel. Ik weet het, ze zijn goedkoop, maar dit valt me best wel tegen. Ik hou ze gewoon voor een introducee oid maar ga wel verder kijken naar wat betere kwaliteit.

Bij nader inzien denk ik dat we digitale protofoons gebruiken op het werk.....
Dpmr is een optie, maar dan moet iedereen in mijn team overstappen....
 
  • Leuk
Waarderingen: QuickFix
Hoi allen,

Voor de mensen die de Boafeng of klonen daar van overwegen wil ik hier nog het volgende aan toe voegen.
Ik heb de uv-82 maar heb veel ervaringen van andere mensen gelezen en gehoord die de zelfde ervaringen hebben.
De kwaliteit is inderdaad niet fantastisch. Ik heb ze aangeschaft voor op vakantie om tussen voertuigen te communiceren. En pas later een beetje in de materie gedoken.

De boafengs zijn zeer matig in het uitzenden op de gekozen frequentie. De 'bleed' naar de naastliggende kanalen is zelfs op de narrow stand vrij groot. Dus je zit gouw andere mensen in de weg. Daarnaast Is de afhandeling van het signaal naar de speaker ook echt slecht. Zo is er een luide plop/kraak te horen bij het in- en uitschakelen van de oortjes(echt oorverdovend) bij binnenkomend bericht.
Dit kun je voorkomen door de volgende aanpassing: https://softsolder.com/2018/08/09/baofeng-uv-5-squelch-pop-suppression/
Maar je moet je afvragen of je je tijd daar aan wilt besteden bij aankoop van een nieuwe...
Daarnaast haalt hij de geadverteerde zend wattage zeker niet.

Just my 2 cents.
 
Laatst bewerkt:
De Baofengs zijn inderdaad niet altijd even goed en zeker minder van kwaliteit dan bijv. Motorola of Kenwood.
In de meeste gevallen voldoet het echter prima en het grote voordeel is dat je ze kan programmeren.
Zoals al eerder aangehaald, hebben de meeste legale porto's slechts 8 PMR kanalen geprogrammeerd en bij skirms met veel mensen wordt het dan snel te druk op een kanaal.
Er zijn echter veel meer vrije kanalen en met een Baofeng zijn die eenvoudig te programmeren.

Niet legaal, want te hoog zendvermogen, afneembare antenne en programmeerbaar. Aan jou de keuze of je dat acceptabel vind. Als je het doet, programmeer dan alleen de vrije kanalen zodat je niet de officiele kanalen in de weg zit.
 
Qua porto, headset, PTT etc voor Tacsims, zou je eens naar een Baofeng UV82 kunnen kijken. Die heeft dual sim waardoor je op twee kanalen kunt zenden (1 voor base commander en 1 voor je team). Dan heb je wel ook een dual PTT nodig en die zijn wat minder beschikbaar. Als je zoekt in het forum op UV82, dan kom je daar wel topics over tegen.
 
Ik heb zelf de baofeng als marshall, maar zit te kijken voor een TYT porto. Verder heb ik de code red dual ptt en zit nog te wachten op mn Sordins MIL CC. Verder kost een zend licentie 1x 150,- meende ik en 6 tientjes per jaar... voor dat geld wil ik niet de problemen riskeren en weet je zeker dat je safe zit.
 
  • Leuk
Waarderingen: Dodgy en Dutch©
Ik heb zelf de baofeng als marshall, maar zit te kijken voor een TYT porto. Verder heb ik de code red dual ptt en zit nog te wachten op mn Sordins MIL CC. Verder kost een zend licentie 1x 150,- meende ik en 6 tientjes per jaar... voor dat geld wil ik niet de problemen riskeren en weet je zeker dat je safe zit.

Kleine aanvulling is dat deze zendlicentie dan alleen geldt voor NL. Als je ermee in België speelt, is je NL licentie niets waard. Ook zijn er andere landen waar je zelfs geen licentie kunt krijgen. En jammer genoeg is er geen overkoepelende EU-licentie.
 
  • Leuk
Waarderingen: Pascal-XM
Je kunt natuurlijk ook een zendamateur machtiging halen, maar daarvoor moet je dingen leren (of al kunnen) en daar examen voor doen.

Voordelen:
  • Je hebt een boel frequentiebanden en "Onbeperkt" zendvermogen tot je beschikking
  • Het kost (naast een eenmalig examen) maar een paar tientjes (ik geloof €45) per persoon per jaar voor de machtiging.
  • Ook geldig in het buitenland
Nadelen:
  • Je moet examen doen, maar iedereen die een beetje technisch is moet een N (= novice) licentie kunnen halen
  • Je moet je bij het gebruiken van je apparatuur houden aan bepaalde regels (taalgebruik, regelmatig je call noemen, niet buiten de beschikbare frequentiebanden zenden, etc.)
  • Een machtiging is eigenlijk bedoeld voor radio-experimenteel onderzoek en niet voor "Breaky-breaky" en technisch ongerelateerde communicatie (al wordt dit niet strikt nageleefd)