Hallo daar!

ChantingWoods

Member
18 jan 2023
11
2
Trophies
1
Hallo daar,

Laat ik me even voorstellen. Ik ben Ralf, 52 jaar en niet nieuw met Airsoft maar wel een tijd afwezig geweest. Na een mooie rondreis ben ik weer terug in NL en ga ik samen met mijn zoon weer het airsoften oppakken.

Wat me meteen is opgevallen is het gebrek aan eenvoudig toegankelijke informatie betreffende joules. Of, mijn beperkte zoekvaardigheden :)

Mocht iemand mij een antwoord kunnen geven op de volgende vraag dan graag!

Ik ga straks voor een nieuwe DMR en/of Sniper.
Voor een DMR is de max Joule 1.7 en voor een Sniper 2.3

Mijn vraag:
Is de joule 1.7/2.3 op basis van 0.2 of is het op basis van de BB welke je gebruikt? Dus waarschijnlijk 0.32 of 0.4?

Verder kan ik niet wachten tot ik mijn replica's weer in huis heb en aan de slag kan!

Groet,
Ralf
 
Hallo Ralf, welkom terug.!

De regels mbt de metingen zijn een aantal jaar geleden veranderd. Dus goed dat je de vraag stelt!

De metingen worden tegenwoordig gedaan met 0,30 gr voor pistols en assault.

Uit mijn hoofd, maar dat weet ik ook even niet zeker. Meten ze de DMR en snipers nu met 0,40 gr.

Metingen worden dus niet meer gedaan met 0,20gr of met je eigen bbs.
 
In principe meten ze alles met 0.3 grams bb's.
Snipers en DMR mogen ze ook meten met gewichten tot 0.4 gram, omdat je daar ook mee mag spelen. In de praktijk zullen de meeste velden deze ook gewoon meten met 0.3 gram, omdat joulecreep van 0.3 naar 0.4 minimaal is en daarmee dus niet langer een issue.

Toen er nog werd gemeten met 0.2 en vervolgens werd gespeeld met 0.48 oid kwamen er nog wel eens bizarre waardes uit, terwijl ze met 0.2 netjes op 2,3 joule zaten.

Zorg dat je met 0.4 gram iets onder de 2.3 joule zit, dan heb je nooit problemen. Het is vervelend genoeg om er net iets overheen te gaan en je replica niet te mogen gebruiken. Daarbij ga je echt geen verschil merken tussen 2.2 joule en 2.4.
Op dit moment is niet mogen spelen met zwaarder dan 0,4 gram met name de beperkende factor, maar gelukkig zit iedereen daarbij in het zelfde schuitje en is het dus geen ramp.
 
Even een uitstapje, maar ook relevant voor TS.
Hoe zit het momenteel met gewichten en merken die toegestaan zijn (na bodem onderzoek zaak) . Heb er na vorig jaar niets meer van gehoord.
 
Wat ik na wat skirms heb begrepen is dat de bodemverontreiniging op het veld waar het probleem begon niet afgeleid kon worden naar de bb's en uit het testen van de vele soorten en merken kwam ook uit dat het onmogelijk daar vandaan heeft kunnen komen. Hierdoor is er momenteel geen sprake meer van bepaalde merken etc. wel of niet.
Zoals ik het begrijp was het dus meer de schrik van mogelijke problemen (en de daarbij komende kosten) dat dit geheel deed opwaaien, dan dat er ook echt iets aan de hand was.

Ik heb hier zelf geen uitslagen/rapporten van gezien dus ik ben erg benieuwd of anderen dit mogelijk wel kunnen onderbouwen. Ik ben persoonlijk ook erg benieuwd! Verhalen van anderen zijn geruststellend, maar zonder onderbouwing heeft dit natuurlijk weinig waarde.

Misschien dat de NABV dit zelf ook kan ophelderen?
 
Best wel veel onduidelijkheden over zaken die je best concreet kan maken dus?
Welke Bio BB's zijn toegestaan - voor nu dus alle.
Hoe wordt de Joule output gemeten - met de BB waarmee je schiet / of afhankelijk van Side Arm / Regular / DMR / Sniper

Dit zijn volgens mij zaken die je best super concreet kan opschrijven?
 
Best wel veel onduidelijkheden over zaken die je best concreet kan maken dus?
Welke Bio BB's zijn toegestaan - voor nu dus alle.
Hoe wordt de Joule output gemeten - met de BB waarmee je schiet / of afhankelijk van Side Arm / Regular / DMR / Sniper

Dit zijn volgens mij zaken die je best super concreet kan opschrijven?

Dus in het concreet:
Welke bio bb's toegestaan is inderdaad alle, tenzij een veld anders aan geeft. Dat mogen ze namelijk zelf beslissen.
Gewicht wordt altijd gemeten met 0,3 gram bb's van de organisatie. Bij sniper of dmr mogen ze ook met gewichten tot 0,4 gram meten als ze dat nodig vinden, hierbij dus ook vrije keuze voor veldeigenaren.