FPS/ joule creeping

Guido van Malde

Well-Known Member
1 feb 2018
62
73
Trophies
11
Hop hop @irsoft No Limit in gallop...we zijn al ver met het terrein Zuid-63 en als het even meezit zullen wij 17 en 18 Maart een uitgebreide testskirm gaan houden.

Maar even wat anders, jullie weten dat ik veel met verbeteringen als organisatie bezig ben. Ik heb al eerder advies gevraagd en zal dat ook blijven doen. Nu het volgende, ik lees regelmatig over joule creep, HPA haters, hoe we het beste kunnen FPS'n etc.

Schieten met een zwaardere BB lijkt fijn maar de BB's komen een stuk harder aan. Steeds meer mensen en dan met name snipers willen als maar zwaardere BB's, maar vergeten dat dit effect heeft op de kinetische energie en daarmee ook de harde impact op het lichaam. Als vergelijking wil ik je uitdagen om een tennisbal en een biljartbal tegen een kartonnen doos aan te gooien met dezelfde kracht..ik denk dat je wel kan raden welke harder aankomt. Maar we doen dit niet met BB's, hier denken we niet over na. de 0.45 is namelijk nog steeds even groot als een 0.20 echter het gewicht is anders, daarmee ook de impact.
Toch meten we met FPS en niet met joule. Even cru gezegd, normaal gezien meten we met 0.20 voor een AEG met full auto mogelijkheden zouden we uitkomen op 1,21 joule (afgerond) Voor een sniper zou je dan mogen zeggen met 0.20 mag je niet harder dan 2,32 joule (om dezelfde kinetische energie te krijgen)....maar nu komt het, op het moment dat ik met 0.45 ga schieten, een bb die veel zwaarder is en met alle mooie aanpassingen aan mijn replica zal ik waarschijnlijk een hogere kinetische energie uitstralen. In ieder geval hoger dan de 2,32 joule die er eigenlijk voor staat. De sniper staat echter in zijn recht, want hij mag namelijk tot een max van 3,5 joule gaan...staat namelijk in de regelgeving van de nabv.

Is dit eerlijk?? naar mijn mening niet, nu mijn oplossing en wat in andere landen al vaker gebeurd. Uhm dus eigenlijk niet mijn oplossing maar goed.

Om joule creeping tegen te gaan:
- FPS'n met 0.32gr BB ipv 0.20 waarbij een AEG 317 FPS en 1,49 joule niet mag overschrijden, voor de sniper en DMR meting met de 0.32 waarbij hij niet hoger mag dan, 395FPS en 2,32 joule
Waarom, je voorkomt hier joule creeping mee, lees als je verstand hebt van joule en fps tabellen.

- Voor de HPA een tournament lock verplicht, in de vorm van tie-ribs
- Voor PTW/ cilinder type replica's een Q notering met de kleur van de cilinder die geplaatst is tijdens de meting. de notering komt dan op het bandje
- Quick change replica's krijgen een Q notering op hun bandje

Wat denken jullie hiervan?
 

Bijlagen

  • joules-tabel.jpg
    joules-tabel.jpg
    174,5 KB · Weergaven: 7.428
Eens, heb het al vaker geopperd, dat ik er niet op tegen ben om te FPS'en op joules ipv gewoon dus FPS. Om inderdaad te voorkomen dat je van iedereen verwacht dat hij eerlijk is over het gewicht dat in zijn mags zit, kun je het beste gewoon idd een .32 pakken en iedereen daar mee testen is een stuk makkelijker en weet je zeker dat iedereen gelijk wordt getest. Mensen die dan undervolumen halen dan ook nul winst. Enigste nadeel is dat mensen met HPA's ondanks de tournament lock voor hun FPS nog wel kunnen gaan zitten kutten met dwell wat ook een onderdeel is van creep.

Q plakken op replica's met een QSC systeem ben ik niet op tegen, maar elk QSC systeem is weer anders en daarbij denk ik dat je dit beter kan oplossen door random checks in het veld van de desbetreffende speler, dan dat je het zo doet, maar goed het is idd een degelijke optie om zeker uit te proberen.

PS: je hebt trouwens nog veel uitgebreidere tabellen van airsoftvelden in Amerika, volgens mij heeft ballahack een hele mooie.

EDIT:

ballahack-airsoft-joule-chart-842x1024.jpg
 
Mooi dat dit soort punten gevraagd worden hier op het forum! +1 :) (En wanneer kunnen we test skirmen:p:p)

JouleCreep is niet fijn om te ontvangen. Ik denk dat iedereen het gevoel wel kent van 1 BB die toch een stuk harder aanvoelt dan de andere. Ik denk dat FPS checks in het veld prima zijn, maar laat ze dan testen met de BB die zijn op dat moment verschieten. Dus stop er dan geen .20 erin... Dan weet je dus of iemand 'bewust' joule creep toepast. Ik denk wel dat het slim is om dit overal heel duidelijk te vermelden, want anders ga je zeker scheve gezichten krijgen bij de FPS meter.

Verder over die tournament locks en QSC enz. lijkt me dat niet heel lastig, je zou wellicht een seal kunnen plaatsen op de plek die versteld Tie rib) of verwijderd moet worden (Buffertube). Maar een aantal FPS testen op het veld zou dit al goed tegen kunnen gaan, wanneer iemand dat te hard schiet lijkt mij de oplossing makkelijk. Namelijk: Doegg! Dan zou er dus wel enorm actief getest moeten worden, dat mensen dit dus regelmatig zien en het niet willen riskeren.

Wellicht is het een idee om FPS te noteren per speler. Dus elke speler heeft een nummer, en onder dat nummer worden aantal replicas en hun FPS genoteerd. Dat nummer van de speler kan dan op een verplicht bandje komen die je tijdens de skirm om moet hebben. Dit is alleen behoorlijk wat werk om allemaal te laten werken, maar misschien kan het werken :p

Ook wat ik net lees in de foto van Rebel over de hop is een goed punt. Veel mensen draaien snel even de hopup dicht om net wat FPS minder te krijgen, dus wellicht is het een idee om ook te checken of de Hopup goed afgesteld is voor dat de FPS plaatsvind.
 
Laatst bewerkt:
Mooi dat dit soort punten gevraagd worden hier op het forum! +1 :) (En wanneer kunnen we test skirmen:p:p)

JouleCreep is niet fijn om te ontvangen. Ik denk dat iedereen het gevoel wel kent van 1 BB die toch een stuk harder aanvoelt dan de andere. Ik denk dat FPS checks in het veld prima zijn, maar laat ze dan testen met de BB die zijn op dat moment verschieten. Dus stop er dan geen .20 erin... Dan weet je dus of iemand 'bewust' joule creep toepast. Ik denk wel dat het slim is om dit overal heel duidelijk te vermelden, want anders ga je zeker scheve gezichten krijgen bij de FPS meter.

Verder over die tournament locks en QSC enz. lijkt me dat niet heel lastig, je zou wellicht een seal kunnen plaatsen op de plek die versteld Tie rib) of verwijderd moet worden (Buffertube). Maar een aantal FPS testen op het veld zou dit al goed tegen kunnen gaan, wanneer iemand dat te hard schiet lijkt mij de oplossing makkelijk. Namelijk: Doegg! Dan zou er dus wel enorm actief getest moeten worden, dat mensen dit dus regelmatig zien en het niet willen riskeren.

Wellicht is het een idee om FPS te noteren per speler. Dus elke speler heeft een nummer, en onder dat nummer worden aantal replicas en hun FPS genoteerd. Dat nummer van de speler kan dan op een verplicht bandje komen die je tijdens de skirm om moet hebben. Dit is alleen behoorlijk wat werk om allemaal te laten werken, maar misschien kan het werken :p

Ook wat ik net lees in de foto van Rebel over de hop is een goed punt. Veel mensen draaien snel even de hopup dicht om net wat FPS minder te krijgen, dus wellicht is het een idee om ook te checken of de Hopup goed afgesteld is voor dat de FPS plaatsvind.

Hopup check is iets wat we standaard doen, op het moment dat je replica nog geen deuk in een pakje boter schiet krijg je al geen goedkeuring en zal er een marshall met je meekijken tijdens het instellen van je replica.

Dat met de fps notering is wel een idee, die zal ik eens in onze marshall groep gooien.

Ik heb de vraag ook neergelegd bij de NABV en we zijn hier wel over na aan het denken. Volgens de NABV regelgeving kan ik er niks mee, maar zodra ik het verwerk in onze algemene voorwaarden dan kan ik er wat mee. Ik denk dat het duidelijk vemelden wel een must is, idd ga je anders scheve gezichten krijgen. In ieder geval, meet je met 0.32 verklein je de kans dat er een grote joule creep door heen komt.
 
Verder over die tournament locks en QSC enz. lijkt me dat niet heel lastig, je zou wellicht een seal kunnen plaatsen op de plek die versteld Tie rib) of verwijderd moet worden (Buffertube). Maar een aantal FPS testen op het veld zou dit al goed tegen kunnen gaan, wanneer iemand dat te hard schiet lijkt mij de oplossing makkelijk. Namelijk: Doegg! Dan zou er dus wel enorm actief getest moeten worden, dat mensen dit dus regelmatig zien en het niet willen riskeren.

Ook wat ik net lees in de foto van Rebel over de hop is een goed punt. Veel mensen draaien snel even de hopup dicht om net wat FPS minder te krijgen, dus wellicht is het een idee om ook te checken of de Hopup goed afgesteld is voor dat de FPS plaatsvind.

Goeie regulators voor HPA komen standaard met een tournament lock, daar doelde hij op, vaak is dit een gat waar je een tie rip door kan halen waardoor de druk niet kan worden veranderd.

Ik zei niks over de hop XD, maar je kan dat wel doen alleen ben je dan zoveel tijd kwijt. Je moet dingen zoeken die je of snel kan testen of de huidige methode goed en efficiënt vervangen, anders krijg je dat mensen kei lang bij de chrono moet wachten en dat wil niemand.
 
Ik snap je punt, alleen heb ik met mijn sniper (full pdi, edgi barrel, wasp piston) standaard joule creep. Dit is iets wat het systeem veroorzaakt. Ik schiet nu 2.9J met 0.45 (ja, ik weet het, overdreven veel). Hoe dit komt? Letterlijk doordat alles samenwerkt en het beste van het beste is. Krijg ik dit nu omlaag? Ja en nee. Ja, door mn fps te laten zakken met een zwakkere veer, nee, ik heb een veer erin zitten die 489fps schiet met 0.2. En aangezien we moeten fps-en met 0.2 en max 500fps.... Tis een punt waar je heel mooi over kan discussiëren. Ik weet dat nabv bezig is om ipv fps meting een joule meting.

Ik zou een max joule limiet stellen aan de hand van gewichten zoals jezelf al zei. Gaat dit werken??? Ik heb mijn twijfels om eerlijk te zijn
 
  • Leuk
Waarderingen: Guido van Malde
Goeie regulators voor HPA komen standaard met een tournament lock, daar doelde hij op, vaak is dit een gat waar je een tie rip door kan halen waardoor de druk niet kan worden veranderd.

Ik zei niks over de hop XD, maar je kan dat wel doen alleen ben je dan zoveel tijd kwijt. Je moet dingen zoeken die je of snel kan testen of de huidige methode goed en efficiënt vervangen, anders krijg je dat mensen kei lang bij de chrono moet wachten en dat wil niemand.

Nee dat klopt, wachten zal ook geen probleem zijn, we hebben 3 meetpunten en daarnaast een 3 tal extra schietpunten. Bij bijzonderheden zullen wij daar verder gaan met de persoon in kwestie.
Even een foto toegevoegd, wel een oude..we zijn al wat verder

Over de hopup, het was de laatste zin. Iets met hop up dichtdraaien. Daar letten wij al standaard op :)

De regulators zijn meestal ook met 1 en anders met 2 tie-rips te locken. Zelf speel ik ook HPA.
 

Bijlagen

  • 368877BF-0539-494D-AB36-15FEAE8BD9B7.jpeg
    368877BF-0539-494D-AB36-15FEAE8BD9B7.jpeg
    458,7 KB · Weergaven: 467
Ik snap je punt, alleen heb ik met mijn sniper (full pdi, edgi barrel, wasp piston) standaard joule creep. Dit is iets wat het systeem veroorzaakt. Ik schiet nu 2.9J met 0.45 (ja, ik weet het, overdreven veel). Hoe dit komt? Letterlijk doordat alles samenwerkt en het beste van het beste is. Krijg ik dit nu omlaag? Ja en nee. Ja, door mn fps te laten zakken met een zwakkere veer, nee, ik heb een veer erin zitten die 489fps schiet met 0.2. En aangezien we moeten fps-en met 0.2 en max 500fps.... Tis een punt waar je heel mooi over kan discussiëren. Ik weet dat nabv bezig is om ipv fps meting een joule meting.

Ik zou een max joule limiet stellen aan de hand van gewichten zoals jezelf al zei. Gaat dit werken??? Ik heb mijn twijfels om eerlijk te zijn

Schiet eens met de 0.32bb als je die toevallig hebt. Ik ben namelijk benieuwd wat je dan aan joule neerzet.
 
@Guido van Malde, die zin heb ik dan gemist.

Ik snap je punt, alleen heb ik met mijn sniper (full pdi, edgi barrel, wasp piston) standaard joule creep. Dit is iets wat het systeem veroorzaakt. Ik schiet nu 2.9J met 0.45 (ja, ik weet het, overdreven veel). Hoe dit komt? Letterlijk doordat alles samenwerkt en het beste van het beste is. Krijg ik dit nu omlaag? Ja en nee. Ja, door mn fps te laten zakken met een zwakkere veer, nee, ik heb een veer erin zitten die 489fps schiet met 0.2. En aangezien we moeten fps-en met 0.2 en max 500fps.... Tis een punt waar je heel mooi over kan discussiëren. Ik weet dat nabv bezig is om ipv fps meting een joule meting.

Ik zou een max joule limiet stellen aan de hand van gewichten zoals jezelf al zei. Gaat dit werken??? Ik heb mijn twijfels om eerlijk te zijn

Daarom willen we ook FPS'en op FPS (joule waardes) voor een zwaarder gewicht zodat mensen niet .6 joule gaan creepen, zeker met de vele malen betere behoud van energie van een .45 tov een .2. Weet je hoe je dit oplost? Door thuis gewoon je FPS op .45 af te stellen zodat je onder de 2.32 joule zit en niet met .2, ik ken er een paar die dit doen en die hebben nog steeds net zoveel plezier met airsoft snipen. BTW dit heeft niet eens zozeer te maken met het kopen van super dure onderdelen deze waardes kan je ook makkelijk bereiken met een airsoftpro setje, wat teflon tape en een hele korte barrel met zware bbs.

2.9 joule op een .45 gram bb, het zou maar op een sub 30m op je knaak moeten komen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Guido van Malde
Ik ben in principe tegen testen op Joules omdat ik vindt dat je mensen niet mag bestraffen om het systeem wat ze gebruiken. Let wel; gebruiken, niet misbruiken. Dit zeg ik voornamelijk vanwege de gas aangedreven buksen (zowel pistols, shotguns, geweren als snipers van elke soort) waarbij men er zo goed als niks aan kan doen. Dat men met HPA wel misbruik kan maken is idd een probleem. Maar ik denk dat daar wel oplossingen voor te vinden zijn.
Verder ben ik ook tegen Joules omdat niet elke BB gelijk zal zijn qua trefferenergie ook al is het gewicht gelijk. Dit is iets wat in mijn beginjaren met airsoft (toentertijd nog in België) duidelijk werd toen er op een gegeven moment geschoten werd met bb's zo hard als glas en er zelfs autoruiten begonnen te sneuvelen. BB gewicht zegt in principe niks over trefferenergie. Tabellen zijn leuk maar zijn slechts op basis van snelheid x gewicht en missen materiaalhardheid van het projectiel en de factoren van het te treffen oppervlak.

Verder kan je wel gaan willen meten met verschillende gewichten (in eerste instantie niks mis mee) en kan ook wel in de terreinvoorwaarden komen te staan van "meten in Joules bla bla bla" blijft het zo dat, tenzij de NABV regels veranderen, dat je nog steeds de echte fps test zal moeten afnemen met 0.20gr bb's en FPS zult moeten meten. En dat de NABV bezig is met FPS wellicht veranderen in Joules wil niet zeggen dat het gebeurt. Als we dan toch bezig zijn over dingen weten, dan weet ik wel dat daar veel verdeeldheid over is.

En omdat er wat gepost is terwijl ik aan het typen was maar ik wel belangrijk vindt:
@Henny_495 schiet nu 489fps met 0.2 en schiet (naar eigen zeggen, maar ik ga er van uit dat hij zijn zaakjes op orde heeft) 2.9J met 0.45.
Volgens de tabel van @Rebelattack schiet hij dus (in theorie, zie mijn verhaal boven) ruim boven de 550 fps.
Volgens de tabel haalt henny zijn buks met 0.45 en 2.9J als uitgangspunt een fps van iets meer als 370. Omdat naar de, wederom volgens de tabel, toegestane hoeveelheid te krijgen, in dit geval klaarblijkelijk 2.32J moet henny zijn veer vervangen en de fps (met 0.45) terugbrengen naar 330fps.
Nu klopt het dat fps niet alles is, maar een verschil van 40fps met een 0.45bb gaat een sniper serieus merken. Ik denk dat dit zelfs zover kan gaan dat, tja, het niet veel nut meer heeft op het veld.
Nu ga je dus iemand heel hard afstraffen voor pure natuurkunde. En Henny is dan echt niet de enige, zijn set-up is wat elke serieuze springsniper uiteindelijk mee rond loopt.

Mijn ding is:
De theorie achter joule creep is leuk bedacht, maar in mijn ogen door een jaloerse jankende aeg schutter (sorry voor de grove woorden, maar ik blijf tenminste eerlijk) die er niet tegen kon dat zijn systeempje niet hetzelfde bereikte als iets anders. Ook kloppen de tabellen en berekeningen niet omdat er gewoon (belangrijke) factoren missen. Ook het nut ervoor in de praktijk ontbreekt: ik heb nog geen enkel bericht gehoord dat dankzij Joule creepende bb's er ook maar iets van een gevaarlijke situatie is ontstaan.
Ik ben het eens, misbruik is verkeerd, maar iemand puur afstraffen omdat hij gewoon de beste spullen in zijn buks steekt (zoals bij henny) gaat mij veel te ver.
 
  • Leuk
Waarderingen: Sander en Henny_495
De theorie achter joule creep is leuk bedacht, maar in mijn ogen door een jaloerse jankende aeg schutter (sorry voor de grove woorden, maar ik blijf tenminste eerlijk) die er niet tegen kon dat zijn systeempje niet hetzelfde bereikte als iets anders

Hier ben ik het totaal niet mee eens.. Het gaat mij er niet om dat hij verder schiet dan ik. Daar is een sniper namelijk voor gemaakt, het gaat mij erom dat ik niet met bloedende wonden thuis komt na een dagje skirmen omdat ik constant in mn gezicht geraakt word door iemand die 3J+ schiet.. Ik irriteer me er elke skirm weer aan. Een beetje pijn hoort erbij maar met 3J+ is dat echt super kut.

En vooral bij QCB is dit pas een probleem, dat is een van de redenen dat ik nooit CQB speel.
 
Beetje krom om te zeggen, dat het bij BASR's niets erg is maar bij HPA wel, dan moet je ook concreet zijn en een strakke rechte lijn voor iedereen of gewoon houden zoals het is. Materiaal heeft natuurlijk invloed op de mate dat men iets voelt een "relatief" elastischer materiaal zal niet zo pijn doen als een relatief solide materiaal, maar ten eerste is dit op zo'n klein projectiel zo relatief dat dit verwaarloosbaar is, plus het feit dat het grootste bestand deel PLA is valt dat allemaal wel mee en hebben we daardoor de opties voor hele harde bbs toch niet.

Ik denk dat je aardig overdrijft over die 40 FPS hit, als dat zo'n aanzienlijk verschil was dan zou een tokyo marui met zijn 290 FPS op een .20 ook totaal niet mee kunnen komen met de gemiddelde AEG en daarbij is het een delta .25 gram verschil waardoor die 40 FPS op die .45 nog veel minder erg is omdat een .45 veel beter zijn energie behoud. Ja je bb zal wat langzamer zijn in de eerste 20-30 meter, daarna boeit het weinig.

Tabellen en berekeningen kloppen aardig of moeten we de klassieke mechanica aanpassen. Het kan zijn dat er factoren niet worden mee genomen die invloed hebben op de beleving van een hit maar dit heeft niks te maken met mondingsenergie van een replica.

Ik vind beide prima, ik ben een voorstander voor joule metingen, maar als we bij het oude blijven heb ik er ook geen problemen mee. Spreken we dan wel af dat als ik 359 FPS op .2 schiet met mijn P* en dan .36 gram bbs schiet met stel 1.8 joule op 40 RPS dat ik dan ook niet wil horen dat ik een cheater ben?
 
Hier ben ik het totaal niet mee eens.. Het gaat mij er niet om dat hij verder schiet dan ik. Daar is een sniper namelijk voor gemaakt, het gaat mij erom dat ik niet met bloedende wonden thuis komt na een dagje skirmen omdat ik constant in mn gezicht geraakt word door iemand die 3J+ schiet.. Ik irriteer me er elke skirm weer aan. Een beetje pijn hoort erbij maar met 3J+ is dat echt super kut.

En vooral bij QCB is dit pas een probleem, dat is een van de redenen dat ik nooit CQB speel.

Ik spreek niemand persoonlijk aan en iedereen mag zn eigen motivatie hebben. Echter de meest gebruikte motivatie die ik iedere keer hoor in de J-creep discussie is dat meten in J eerlijker zou zijn, dus daar komt mijn kritiek vandaan.
En verder vindt ik het ook niet fijn om in mn gezicht geraakt te worden, maar dan is denk ik het feit dat men mikt op het gezicht eerder een probleem dan hoe hard men schiet (en ik weet dat het vast bij wijze van spreke is maar 3J met 360fps?)
 
  • Leuk
Waarderingen: Sander
Beetje krom om te zeggen, dat het bij BASR's niets erg is maar bij HPA wel, dan moet je ook concreet zijn en een strakke rechte lijn voor iedereen of gewoon houden zoals het is. Materiaal heeft natuurlijk invloed op de mate dat men iets voelt een "relatief" elastischer materiaal zal niet zo pijn doen als een relatief solide materiaal, maar ten eerste is dit op zo'n klein projectiel zo relatief dat dit verwaarloosbaar is, plus het feit dat het grootste bestand deel PLA is valt dat allemaal wel mee en hebben we daardoor de opties voor hele harde bbs toch niet.

Ik denk dat je aardig overdrijft over die 40 FPS hit, als dat zo'n aanzienlijk verschil was dan zou een tokyo marui met zijn 290 FPS op een .20 ook totaal niet mee kunnen komen met de gemiddelde AEG en daarbij is het een delta .25 gram verschil waardoor die 40 FPS op die .45 nog veel minder erg is omdat een .45 veel beter zijn energie behoud. Ja je bb zal wat langzamer zijn in de eerste 20-30 meter, daarna boeit het weinig.

Tabellen en berekeningen kloppen aardig of moeten we de klassieke mechanica aanpassen. Het kan zijn dat er factoren niet worden mee genomen die invloed hebben op de beleving van een hit maar dit heeft niks te maken met mondingsenergie van een replica.

Ik vind beide prima, ik ben een voorstander voor joule metingen, maar als we bij het oude blijven heb ik er ook geen problemen mee. Spreken we dan wel af dat als ik 359 FPS op .2 schiet met mijn P* en dan .36 gram bbs schiet met stel 1.8 joule op 40 RPS dat ik dan ook niet wil horen dat ik een cheater ben?

Ik zeg niet dat het bij basr niet erg is maar bij hpa wel. Ik zeg dat misbruik erg is. Dat is de reden waarom er op HPA altijd zoveel kritiek is (face it: zonder HPA was die hele J-creep discussie er niet eens geweest).
En ja ik denk dat het serieus wel wat gaat uitmaken. Je TM vergelijking is leuk maar slaat ook nergens op. Een TM is oob inderdaad een goede replica en kan meekomen, maar zodra je die gaat upgraden naar 350fps (zonder barrel of hopup te veranderen) verandert dat van een goede meekomer in een monster.
En nee je zult van mij niet horen dat je een cheater bent, Ik vindt het wel asociaal als mensen bewust 40bb's per seconde naar iemand toe menen te moeten schieten maar dat is een andere discussie.
 
  • Leuk
Waarderingen: Sander
Heb dezelfde toename genomen die er reeds genoemd was ~0.6 joule, dat verschil is dus gelijk, dus daar kan het niet liggen. Dat er meer misbruik is omdat het makkelijker is dat ontken ik niet, maar dat is onderdeel van deze discussie en net zoals het hoge RPS verhaal weer een andere discussie. Ik weet niet of er zonder HPA geen J-creep discussie was zolang draai ik niet mee. Mijn vergelijking van de TM is gewoon realistisch als je van de 290 FPS naar 330 FPS gaat, gaat het niet opeens van een prima replica naar een monster, als dat werkelijk het verhaal was dan zouden mensen er niet alsnog flat hops en R-hops in installeren. Dat hij beter schiet dan de gemiddelde AEG ja okey maar dat doen ze over het algemeen wel. Het gaat me erom dat die 40 FPS natuurlijk een verschil heeft, maar ik denk dat hij niet significant is, wederom een discussie op zich en mogelijk ook iets wat de NABV zou kunnen bekijken als ze naar joule metingen over zouden willen gaan.

Ik denk dat het totaal niet mis is als een locatie op skirms gaat meten op joule waardes (naast standaard meting) en dat puur als eigen data aanleggen, dan krijg we in ieder geval een redelijk concreet beeld van hoe groot JC is, welke platformen er het meeste last van hebben en waar het grootste verschil in zit (qua gewicht). Potentieel kun je dan heel de discussie ook voor goed killen.

Vind het trouwens wel mooi dat men geen problemen heeft met putjes in je armen ipv wat blauwe plekken door JC, maar dat als men een hoge RPS gebruikt het meteen asociaal is.
 
  • Leuk
Waarderingen: BoomSmurf
Het gaat me erom dat die 40 FPS natuurlijk een verschil heeft, maar ik denk dat hij niet significant is, wederom een discussie op zich en mogelijk ook iets wat de NABV zou kunnen bekijken als ze naar joule metingen over zouden willen gaan.

Ik denk dat het totaal niet mis is als een locatie op skirms gaat meten op joule waardes (naast standaard meting) en dat puur als eigen data aanleggen, dan krijg we in ieder geval een redelijk concreet beeld van hoe groot JC is, welke platformen er het meeste last van hebben en waar het grootste verschil in zit (qua gewicht). Potentieel kun je dan heel de discussie ook voor goed killen.

Vind het trouwens wel mooi dat men geen problemen heeft met putjes in je armen ipv wat blauwe plekken door JC, maar dat als men een hoge RPS gebruikt het meteen asociaal is.

Zal de NABV wel moeten. Je kunt mensen niet achteraf op kosten gaan jagen door te zeggen van "eh ja, al dat tunen e.d. wat jullie gedaan hebben? begin maar opnieuw met geld uitgeven" De NABV zal met een overtuigend verhaal aan moeten komen.

Dat is geen slecht idee

Ehm, verwondingen zoals putjes heb ik nog nooit last van gehad. Echter heb ik ook mensen bb,s uit hun huid zien pulken die van een standaard TM af kwamen. Wat betreft RPS: ik denk dat het een andere discussie is waarbij je niet zomaar kunt zeggen van "J-creep vinden ze niet erg maar RPS wel" Ik denk dat je over beide een aparte mening kunt hebben. In mijn geval vindt ik het niet erg als ik na een hit nog een stuk of 10 bb's tegen kom, zijn dat er echter 40 (en helaas zijn er genoeg spelers die de neiging hebben om magazijnen leeg te sproeien) of meer wordt ik wel een stuk minder van begrip en vindt dat veel erger als een paar tikken van een J-creep replica.

Verder nog even voor @Guido van Malde puur ter verduidelijking nadat ik zijn openingspost hier nog eens doorgelezen heb:
Wat willen jullie nu eigenlijk?
Je begint je verhaal met een biljartbal en tennisbal dus ik denk hij heeft het over veiligheid, maar vervolgens krijgen we voor geschoteld "Is dat eerlijk?" waarbij het verhaal dus op het verschil in prestatie gaat liggen. (meteen mijn mening over dat laatste: Ja dat is heel eerlijk, puur dat ik geen ferrari kan (of wil) betalen wil niet zeggen dat iemand die dat wel kan ook geen ferrari meer mag hebben)
 
  • Leuk
Waarderingen: Sander
Zeker waar en het is idd altijd weer een hele discussie voor beide onderwerpen, ik zal er iig niet verder op in gaan gezien we langzaam off topic aan het gaan zijn. Ik wacht wel af wat de NABV doet en hou me ondertussen gewoon aan de regels die officieel en bekend zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: Cellie en Henny_495
Ik heb 3 jaar paintball gedaan , komen veel harder aan maar het gebrek aan realisme (markers) en te dure paint waarvan de helft stuk knalde in je loop en het legaliseren van airsoft deed mij overstappen .

Echter de impact van een BB viel mij tegen , heb mijn dummy plates zelfs verwijderd omdat ik vaak doorliep na een treffer .

Er zullen het veel niet met mij eens zijn maar veel landen hanteren 400 fps max dus wat zeuren we , ik begon met gbb en nu Hpa schiet max 12 rof , het meeste last heb ik van aeg 30+ sproeiers , maar doe ik ook geen huilie huilie over .

Als ik een bb goed voel schrik ik en soms een beetje au en dat komt ten goede aan mijn beleving .

Kun je dat beetje pijn niet verdragen zorg dan voor iets betere bescherming .

Zo voelt het bij mij dus , een beetje een ander verhaal maar goed ...

Robin
 
Ik vraag me oprecht af of je het verschil van 0.5 joule zou voelen dus zeg het verschil tussen 2 en 2,5? Ik werd tijdens de jaaropening door een niet geupgrade aeg (nieuwe vector) op mijn wang net onder mijn bril geraakt. Die deed wel ff pijn het bloed liep er ook uit. Achteraf viel het wel mee, ik leef nog maar ik kon echt niet zeggen hoeveel joule het geweest was.

Zolang snipers/hpa spelers gewoon hun verstand gebruiken en hun med in de gaten houden. Daarbij tijdig overstappen op side arm. En niet bewust headshots maken heb ik met heel het joule verhaal geen probleem.

Door een laser straal geraakt worden van 40+ per seconde vind ik vele malen irritanter. Maar dat is een ander verhaal.
 
  • Leuk
Waarderingen: Vladimir en Robin2k7