FMA Regulator Updated version with Fan Goggle review

Blade

Well-Known Member
6 mrt 2015
409
242
Trophies
15
We kennen allemaal het probleem wel dat tijdens het airsoften onze bril beslaat. Nu zijn er genoeg sprays en doekjes op de markt om het aandamp probleem ietswat te verminderen. Zelf gebruik ik regelmatig de spray van Nuprol en ben daar ook best tevreden over, alleen moet je toch na ieder potje je bril weer opnieuw ermee behandelen. Om dit probleem te tackelen heb ik al eens een bril van FMA gekocht met een kleine ventilator erin.

fma%20tb886%203_zpswf9xysmq.jpg

fma%20tb886%205_zpsngjyo20u.jpg


Maar bij deze zit de ventilator aan 1 zijkant en eigenlijk was de ventilator/bedrading al kapot voordat ik de bril “in the field” kon gebruiken dus helaas kan ik hier geen echt oordeel over geven of ie nou wel of niet werkt. Dus was ik wederom aangewezen op de “normale” brillen en de anti fog spray.

Totdat mijn oog een paar maanden geleden viel op de nieuwe versie van de FMA goggle. Qua uiterlijk heeft deze een facelift gehad en dat beviel mij wel EN de ventilator zat nu (naar mijn bescheiden mening) op een veel betere plaats.

fma%20tb1029%20bk%204_zpshc6lgnf3.jpg

fma%20tb1029%20bk%203_zpsiy5h5lu4.jpg


Dus deze bril gelijk besteld en uitgetest tijdens een skirm bij UNIT13. Ik heb de hele dag kunnen spelen zonder enige aandamping van de lens. Ik kon steeds een lichte luchtstroom door de bril heen voelen gaan dus kreeg ook geen problemen met aandampen als ik even niet aan het lopen was, een probleem wat zelfs met de anti-fog spray nog wel eens optreedt.

Dan nu de bril zelf. Het is een goggle type bril oftewel een bril met een groot frame en idem lens, geen low profile bril dus. De bril wordt geleverd met een heldere en een donkere lens, deze zijn van redelijke dikte dus ik vertrouw er wel op dat deze bb’s zullen tegenhouden mochten ze op de lens komen. Alles wordt geleverd in een nette stevige brillendoos met ritssluiting en een haakje om hem bijvoorbeeld aan je riem vast te haken. Ook krijg je er nog een brillendoekje bij voor het nodige poetswerk.

fma%20tb1029%20bk%201_zpsgcdzzxi2.jpg

fma%20tb1029%20bk%209_zpsokorvpyc.jpg


De bril zelf is gebaseerd op de Smith Outside The Wire (OTW) Turbo Fan Tactical Goggle, die natuurlijk vele malen duurder is ($160) en waarschijnlijk kwalitatief ook een stuk beter, maar goed dit is airsoft dus wij doen het wel met de goeikope ripoffs :D

OTWTBBK14-2R_zpswmcvhgiy.jpg


De elastieke band is dusdanig te verstellen dat je hem zowel zonder als met helm kan dragen en aan de band zit een kleine unit waar de batterijen in moeten. De ventilator wordt aangedreven met 2 AAA batterijen en heeft 2 draaisnelheden, die je regelt met het knopje op de batterij unit. 1x drukker is de eerste stand en met 2x drukken kom je in de tweede stand, 3x drukken schakelt de ventilator uit. De ventilator maakt een zacht ronkend geluidje, zodat je kan horen dat hij geactiveerd is, maar belemmert je niet bij het horen van de omgevingsgeluiden of in de communicatie met je teamleden.

fma%20tb1029%20bk%208_zpsf6nmyxpz.jpg

fma%20tb1029%20bk%207_zpsh0vqqh9h.jpg

fma%20tb1029%20bk%205_zpstukibool.jpg


Aan de binnenkant van de bril zit een schuimrubberen rand om de bril comfortabel op je gezicht te kunnen dragen. De verdere afwerking van de bril is wel een beetje zoals je van FMA kan verwachten. Het kunststof ziet er allemaal degelijk uit en de schuim(rubber) onderdelen hadden wel wat hoogwaardiger mogen zijn, maar zijn op zich afdoende. Misschien hier en daar zelf wat lijm aanbrengen om de schuimpjes nog even goed vast te zetten in de hoekjes, mocht je je aan de afwerking storen.

De lenzen zijn makkelijk te verwisselen, gewoon de kunststof rand los trekken van de lens en daarna weer vastdrukken op de lens. Wel een klein aandachtspuntje is dat je beter niet te veel kracht moet zetten op het gedeelte waar de ventilator in zit, aangezien deze niet de meest robuuste ventilator/behuizing is.

fma%20tb1029%20bk%206_zpsgphlbhh5.jpg


Dan de prijs, deze vind ik zelf zeer schappelijk. Ik heb ze bij Taiwangun en Gunfire gezien voor een prijs van tussen de 30 en 35 euro. Alleen doordat ze daar redelijk snel waren uitverkocht en ik dus steeds net te laat was, heb ik mijn heil gevonden bij Aliexpress, waar ze voor 23 tot 28 euro aangeboden worden en dan ook nog met gratis verzending. Dus zeker aan te raden om ze via deze weg aan te schaffen.

Overall gezien ben ik dus zeker tevreden met deze bril, alleen is het nu nog afwachten hoe lang hij daadwerkelijk mee zal gaan. Mocht deze nou snel kapot gaan en ik kan ergens een originele Smith bemachtigen dan zal ik daar toch zeker over nadenken, want ik ben wel gecharmeerd van het uiterlijk en de techniek hiervan.
 
Ik wil al tijden zo'n ding. Alleen wil ik wel zeker weten dat de goggle EN. 166 gecertificeerd is.

Is dit wel het geval? Of is het een twijfel gevalletje? Zo van, "Waarschijnlijk houd het wel bb's tegen. Maar staat het niet vermeld."

Mijn oogjes zijn mij dierbaar.
 
Zolang het niet de certifering heeft is het officieel niet eens toegestaan zelfde als met de bio bbs.
 
Ik heb zojuist dezelfde Goggle besteld. Jouw review bevestigd alles wat ik over de Goggle dacht. Zijn wel erg moeizaam leverbaar in Tan, ben voor een zwarte gegaan.

Ik ben ook benieuwd hoelang ie het gaat houden, maar als deze qua vorm en dergelijke bevalt, zie ik altijd mogelijkheden om door te gaan naar de duurdere echter.

Bedankt. :)
 
Een nuttige review, maar kan je de bril ook gebruiken over een normale bril heen?
 
@Jorst ik zal morgen de binnenafmetingen van de goggle eens opmeten voor je. Dan weet je gelijk meer
 
BRIL NIET AANSCHAFFEN...
ik heb deze getest met mijn stock L96 van asg met +/- 400fps 0.2gr bb op 2cm afstand.
ik schiet er zo doorheen.
daarna getest met mijn mp5 +/- 330fps 0.25gr bb op 2cm afstand.
ik schiet er niet doorheen maar laat wel flinke bulten achter. je voelt ze ook als ik erover heen veeg.
het scherm is van lage kwaliteit polycarbonaat.
dat men ooits op 2cm afstand geraakt word is wel heel klein maar dan nog altijd...
 

Bijlagen

  • 20200626_145554.jpg
    20200626_145554.jpg
    790,4 KB · Weergaven: 354
  • 20200626_145628.jpg
    20200626_145628.jpg
    965,8 KB · Weergaven: 342
Wel een necropost op dit topic, maar een belangrijke toevoeging! Bijzonder dat je er met 1,5 joule al doorheen komt.
Wordt leuk als je per ongeluk van niet al te ver weg door een 2,3 joule sniper wordt geraakt.

Zelfs point blank hoef je je met goed spul geen zorgen te maken, maar om nou wat te besparen ten koste van je ogen..
 
ik ben naar een industriële plastiek handelaar gegaan en hij heeft mij een nieuw polycarbonaat vizier laten maken van 4mm dik. voor 75€.
probleem gelost.
 
Oké, maar voor dat geld kan je ook bijna ess turbofans, Smith optics fan goggles, of revision desert locust fan goggles kopen. Stuk voor stuk militaire kwaliteit.
 
  • Leuk
Waarderingen: John Wick
Oké, maar voor dat geld kan je ook bijna ess turbofans, Smith optics fan goggles, of revision desert locust fan goggles kopen. Stuk voor stuk militaire kwaliteit.
Waar dan? Heb zelf aanzienlijk meer dan 75 euro betaald voor mn Smith optics...
 
100 euro, want je hebt ook de fma goggles zelf ook nodig.
Maar verder heb je gelijk, ik overdrijf een beetje als ik zeg dat het 'bijna' dezelfde prijs is, maar ik vind 75 euro een flinke investering in een goggle die kwalitatief gewoon nogal ruk is. Ga dan voor het echte werk.
 
Zit ook qua fan wat verschil tussen de fma en de SO. Geluidsniveau zou lager zijn en de batterijduur hoger. Ik kan deze claims echter niet bevestigen. Weet wel dat ik al heel wat direct hits gehad heb op m'n SO en dat ik m'n ogen nog heb :)
 
ik snap niet waarom mensen nog steeds deze prut klakkeloos kopen. Geen Rating=Niet kopen. Je hebt geen enkel idee hoe goed een bril is als die niet is getest. Nee, jouw eigen test is niet voldoende, nee ook niet iemand van random youtuber nummer 4. Mil-prf, ansi, en, dat zijn ratings uitgevoerd door propere testlabs die je kan vertrouwen.

Het is niet eens dat een goed geteste bril duur hoeft te zijn! Je kan diverse brillen van pyramex kopen zoals de intrepid 2 die met zijn MIL-PRF-32432 rating tegen impacts kan van 7.4 Joule. En kost maar 5 euro! Bescherm je ogen, koop de juiste bril of goggles, ze hoeven echt niet duur te zijn.

om even 3 voorbeelden te geven om te laten zien dat een goede bril niet duur hoeft te zijn:

https://www.taiwangun.com/en/glasse...fog-clear-pyramex?from=listing&campaign-id=19

https://www.taiwangun.com/en/glasse...pane-grey-pyramex?from=listing&campaign-id=19

https://www.taiwangun.com/en/glasse...fog-clear-pyramex?from=listing&campaign-id=19

Sure, daar zit geen ventilator in, maar ik mag toch hopen dat je je ogen iets hoger acht dan goedkope verkoeling?
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Roel S en Ralph